آریا جوان

آخرين مطالب

ناسا هیچ شانسی برای ارسال انسان به مریخ تا سال 2033 ندارد فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - گزارشی از سوی یک مؤسسه مستقل به این نتیجه رسیده است که دورنمای سفر به مریخ حداقل تا قبل از سال 2033 واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد.

گزارشی مستقل به این نتیجه رسیده است که ناسا هیچ شانسی برای انجام یک مأموریت سرنشین‌دار در مریخ تا سال 2033 ندارد و شاید اولین مأموریت سرنشین‌دار مریخ در اواخر دهه‌ی 2030 انجام شود. این گزارش قبل از سخنرانی روز 26 مارس (6 فروردین) مایک پنس ، معاون رئیس‌جمهور آمریکا تکمیل شده است. پنس در سخنرانی خود در نشست شورای ملی فضایی در هانت‌سویل، آلاباما از ناسا خواسته بود که تا سال 2024 فضانوردان را به ماه بازگرداند. گزارش اخیر هزینه‌های بازگشت به ماه را تخمین زده و همین‌طور میزان تطبیق آن با برنامه‌های درازمدت برای فرستادن مأموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ را نیز برآورده کرده است. گزارش جدید توسط مؤسسه سیاست علم و فناوری (STPI) در واشنگتن دی‌سی تهیه شده است. این گزارش به سفارش کنگره و به موجب دستورالعمل سال 2017 سیاست فضایی تنظیم شده است. کنگره از ناسا خواسته بود که به لحاظ فنی و مالی مأموریت سرنشین‌دار مریخ در سال 2033 را ارزیابی کند. مؤسسه سیاست علم و فناوری برای تنظیم گزارش جدید خود از گزارش طرح «سازوکار اکتشافات ناسا» بهره برده که ناسا در آن هدف خود برای ادامه توسعه سامانه پرتاب فضایی (SLS)، فضاپیمای اوریون و توسعه‌ی پروژه‌ی ایستگاه فضایی قمری گیت‌وی در دهه‌ی 2020 را شرح داده بود. این طرح با سامانه دیپ اسپیس ترنسپورت (DST) دنبال می‌شود. این سامانه، فضاپیمایی سرنشین‌دار است که از فضای بین زمین و ماه به سوی مریخ پرواز می‌کند و دوباره به آنجا بازمی‌گردد.
تصویر مفهومی که یک مستعمره مریخی را نشان می‌دهد. اما اگر گزارش اخیر درست باشد، مأموریت انسانی مریخ حداقل تا قبل از سال 2037 امکان‌پذیر نخواهد بود ناسا همین‌طور ماه‌نوردهایی را برای پشتیبانی از مأموریت‌های سرنشین‌دار خود در سطح ماه توسعه می‌دهد و به تحقیق و توسعه آن‌ها برای مأموریت‌های بعدی در مریخ ادامه می‌دهد. بااین‌حال، گزارش مؤسسه سیاست علم و فناوری به این نتیجه رسیده است که تحقیق و توسعه این تجهیزات نمی‌تواند در موعد مقرر تکمیل شود تا از مأموریت سال 2033 پشتیبانی کند. نویسندگان گزارش خاطرنشان کردند که حتی بدون محدودیت‌های مربوط‌به بودجه، یک مأموریت مداری در مریخ برای سال 2033 نمی‌تواند واقع‌گرایانه باشد. مأموریت مریخ در سال 2033 نمی‌تواند برای ناسا واقع‌گرایانه باشد
نویسندگان گزارش در ادامه گفتند تجزیه و تحلیل‌های آن‌ها نشان می‌دهد که یک مأموریت مداری در مریخ نمی‌تواند زودتر از سال 2037 انجام گیرد. درواقع، چنین ماموریتی مستلزم توسعه تکنولوژی‌های بزرگ خواهد بود که در آن امکان تأخیر در زمان‌بندی‌ها، افزایش هزینه‌ها و حتی خطر کمبود بودجه وجود دارد. این گزارش این‌طور نتیجه‌گیری می‌کند که یک مأموریت به مریخ در سال 2033 نیاز به آزمایش تکنولوژی‌های ضروری تا سال 2022 دارد که بعید است چنین آزمایش‌هایی در موعد مقرر انجام گیرد. گزارش اشاره می‌کند که حرکت به جلو بدون تکمیل این تکنولوژی‌ها، خطرات تکنولوژیکی و تأخیرها در زمان‌بندی‌ها را برای سامانه حمل‌و‌نقل فضای دوردست افزایش می‌دهد و اگر هر کدام از این برنامه‌های آزمایشی، مشکلات عمده‌ای را نشان دهد، طراحی کل سامانه ممکن است دوباره از نو انجام گیرد. علاوه‌بر این، فاز اول سامانه حمل‌و‌نقل فضای دوردست باید در سال مالی 2020 شروع شود که بعید است، چرا که تحقیقات برای طراحی این سامانه هنوز آغاز نشده است. سال مالی در آمریکا، از اول اکتبر شروع می‌شود و تا پایان سپتامبر سال بعد ادامه پیدا می‌کند. به این لحاظ تنها چند ماه تا شروع سال مالی 2020 فاصله داریم و به نظر نمی‌رسد هیچ برنامه‌ای آغاز به کار کرده باشد. گزارش مؤسسه سیاست علم و فناوری هشدار می‌دهد که تلاش برای کاستن از زمان‌بندی‌های لازم و بهره نبردن از شیوه‌های استاندارد ناسا برای توسعه می‌تواند به تأخیرهای بسیار و هزینه‌های بیش از حد بالا منتهی شود. در ادامه گزارش آمده که مأموریت مداری به مریخ در سال 2033 به لحاظ زمان‌بندی و توسعه تکنولوژی‌های مورد نیاز امکان‌پذیر نخواهد بود. نویسندگان گزارش همین‌طور گفتند که پنجره پرتاب بعدی در سال 2035 نیز باتوجه‌به زمان‌بندی‌های مورد نیاز برای توسعه تکنولوژی، در دسترس نخواهد بود، اما امکان انجام چنین ماموریتی در سال 2037 وجود دارد. مؤسسه سیاست علم و فناوری همچنین هزینه اجرای این مأموریت را تا سال 2037 برآورده کرد. این گزارش هزینه کل تجهیزات مورد نیاز برای مأموریت مریخ، از جمله اسپیس لانچ سیستم، فضاپیمای اوریون، پلتفرم قمری گیت‌وی، سامانه حمل‌و‌نقل فضای دوردست و دیگر تدارکات را تا سال مالی 2037 بالغ بر 120٫6 میلیارد دلار برآورد کرده است.
تصویری مفهومی که دیپ اسپیس ترنسپورت را نشان می‌دهد. این وسیله‌ی نقلیه، فضاپیمایی است که قصد دارد فضانوردان را از مدار ماه به مریخ ببرد و دوباره به آنجا بازگرداند از مجموع این مبلغ تا به حال 33٫7 میلیارد دلار صرف سامانه پرتاب فضایی، ‌توسعه فضاپیمای اوریون و ماه‌نوردها شده است. از مجموع این مبلغ، 29٫2 میلیارد دلار برای دیپ اسپیس ترنسپورت صرف می‌شود. بااین‌حال، از آنجا که نویسندگان آگاهی بسیار کمی در مورد جزئیاتی داشتند که برای تخمین هزینه‌ها لازم است، رقم ذکرشده در گزارش بسیار کمتر از هزینه‌ی واقعی خواهد بود. کل هزینه‌های مأموریت مریخ بالغ بر 120٫6 میلیارد دلار خواهد بود
مؤسسه سیاست علم و فناوری از هزینه‌های توسعه فضاپیمای اوریون به‌عنوان یک شاخص برای تخمین هزینه‌های سامانه حمل‌و‌نقل فضای دوردست بهره برده است. در مقابل، این گزارش هزینه‌های دروازه فضای دوردست را برای ماژول‌های مختلفش حداقل 6 میلیارد دلار تخمین زده است، چرا که بخشی از این ماژول‌ها توسط شرکای بین‌المللی ناسا توسعه پیدا می‌کنند که هزینه‌ای برای ناسا نخواهند داشت. هزینه‌های فرود روی ماه
مأموریت مریخ بخشی از یک برنامه فضایی سرنشین‌دار است که هزینه‌های آن تا سال 2037 بالغ بر 217 میلیارد دلار خواهد بود. این شامل هزینه‌های مأموریت مریخ و همین‌طور عملیات‌های دیگر در مدار پایین زمین و توسعه مریخ‌نوردهای مورد نیاز برای مأموریت‌های آینده است. هزینه فوق همین‌طور شامل مجموعه‌ای از مأموریت‌ها برای فرود روی سطح ماه می‌شود. این گزارش اولین مأموریت سرنشین‌دار در ماه را در سال 2028 پیش‌بینی می‌کند، تاریخی که باتوجه‌به سخنرانی اخیر معاون رئیس‌جمهور آمریکا، ناسا باید آن را جلو بیاندازد. چهار مأموریت دیگر، هر سال یک مأموریت به‌دنبال آن تا سال 2032 انجام خواهند گرفت. مقاله‌های مرتبط:
آیا ناسا می‌تواند تا 5 سال آینده به ماه بازگردد؟ نگاهی به تاریخچه‌ اکتشافات در مریخ؛ مقصد مطلوب بشر
این گزارش از رویکرد سه مرحله‌ای بهره برده که ناسا سال گذشته برای فرود روی ماه بررسی کرده بود. ناسا در این طرح پیشنهادی امکان استفاده از موشک‌های قابل استفاده مجدد، وسایل نقلیه و ماژول‌های قابل گسترش را بررسی کرده بود. توسعه سامانه‌های فرود و سوخت‌گیری به‌تنهایی هزینه‌ی تقریبی 8 میلیارد دلاری را در برخواهد داشت. علاوه‌بر آن، مجموعه‌ای از 5 مأموریت سرنشین‌دار و همین‌طور یک مأموریت آزمایشی بدون سرنشین را نیز باید به آن اضافه کنیم. 12 میلیارد دلار اضافی هم شامل هزینه‌های سامانه پرتاب فضایی، فضاپیمای اوریون و همین‌طور پرتاب‌های لازم برای انتقال ماه‌نوردها، پیشرانش‌ها و دیگر محموله‌ها به ماه خواهد بود. این مجموع مبالغ شامل هزینه‌های دیگر مانند توسعه‌ی اسپیس لانچ سیستم، فضاپیمای اوریون و پلتفرم مدارگرد قمری گیت‌وی نخواهد بود. گزارش مورد بحث که فوریه 2019 (بهمن-اسفند 97) تکمیل شد، اولتیماتوم دولت ترامپ برای بازگشت به ماه تا سال 2024 و به طبع هزینه‌های آن را لحاظ نکرده است. این گزارش برآورد می‌کند که هزینه اولین مأموریت سرنشین‌دار در ماه با هزینه‌های پرتاب و دیگر تجهیزات مورد نیاز برای آن، بالغ بر 2٫44 میلیارد دلار خواهد بود. همین‌طور هزینه‌ی توسعه ماه‌نوردها چند میلیارد دلاری به این مبلغ اضافه می‌کند. واکنش کنگره ایالات متحده آمریکا
گزارش اخیر تا به حال، سکوت نمایندگان کنگره را در برداشته است. بخشی از این سکوت به‌دلیل برنامه‌ریزی‌ها برای شتاب بخشیدن به مأموریت‌های سرنشین‌دار در ماه تا سال 2024 است که روی کل برنامه‌های اکتشافی تأثیر می‌گذارد. کاندرا هورن، نماینده‌ی جمهوری‌خواه از حوزه اوکلاهما در مجلس نمایندگان و از اعضای هیئت مدیره کمیته علم، فضا و فناوری (زیرنظر مجلس نمایندگان) در سخنرانی خود در جلسه 2 آوریل (13 فروردین) این کمیته، به گزارش جدید اشاراتی داشت.
سازوکار اکتشافات ناسا که شامل تجهیزات و فضاپیمایی در مدار پایین زمین، مدار و سطح ماه و مقاصدی فراتر از آن از جمله مریخ می‌شود خانم هورن گف براساس این گزارش، واضح است که رسیدن به مریخ در دهه‌ی 2030 با رویکردی فعلی این اداره (ناسا) غیرممکن است. درحالی‌که ناسا، از زمان سخنرانی معاون رئیس‌جمهور، تمرکز خود را به توسعه ماموریت‌های لازم برای فرود در سال 2024 در ماه معطوف کرده؛ اما مریخ را نیز کاملا نادیده نگرفته است. جیم برایدنستاین ، مدیر ناسا در سخنرانی 9 آوریل (20 فروردین) خود در سی و پنجمین سمپوزیوم فضایی در کلرادو اسپرینگز، گفت: چرا به ماه می‌رویم؟ چرا (رفتن به ماه) برای ما اهمیت دارد؟ چون ما چشم‌هایمان را به سوی افق (آینده) دوخته‌ایم. ماه برای ما، یک آزمون‌گاه است. ماه بهترین مکان برای زندگی و کار کردن در دنیای دیگری است تا بتوانیم درنهایت به مریخ برویم. مدیر ناسا در سخنرانی خود تأکید داشت که مأموریت‌های فعلی و آینده در مریخ، مانند مأموریت مریخ‌نورد 2020، قدم‌های اول برای مأموریت‌های سرنشین‌دار آینده هستند. او همچنین استدلال کرد که رفتن به ماه در سال 2024 می‌تواند یک مأموریت سرنشین‌دار در مریخ را نیز امکان‌پذیر کند. آقای برایدنستاین در ادامه سخنرانی خود گفت: مردم می‌گویند که چرا سرعت خود برای مأموریت ماه افزوده‌اید. بسیار خوب، به این دلیل که مأموریت مریخ را تسریع می‌بخشد. مدیر ناسا در جلسه‌ی اخیر کمیته علم، فضا و فناوری هم بحث مشابهی را پیش کشید. او گفت: ما می‌خواهیم تا سال 2033 روی مریخ فرود بیاییم. برای انجام این کار باید به بخش‌های دیگر برنامه سرعت ببخشیم. ماه یکی از بخش‌های بزرگ آن است. او همچنین به گزارش مؤسسه سیاست علم و فناوری اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم با فرود روی ماه، فرود روی مریخ را نیز به نحو احسن انجام دهیم. آژانس فضایی هنوز جزئیات دقیقی در خصوص اینکه چگونه می‌خواهد این کار را انجام دهد ارائه نداده است؛ از جمله مسائل مربوط‌به توسعه فناوری‌های لازم برای سامانه‌ی دیپ اسپیس ترنسپورت و فرود مستقل روی ماه که گزارش اخیر با دست گذاشتن روی آن‌ها، زمان‌بندی فعلی ناسا را غیرممکن دانسته است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/121325/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنها بازمانده دوران باستانی زمین/ عکس

بهترین بازی جدولی آنلاین ایرانی برای اندروید

هزینه سفر به پاکستان

چگونه و چه موقع به اردکان سفر کنیم؟

کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!

درس‌های «آرال»؛ شوره‌زاری که 50 سال قبل دریا بود

صفر تا صد راه اندازی استارتاپ کانادا

دنیای باستان در یک حمام رومی؛ رنگی گران‌تر از طلا

در شب قهرمانی اسکودتو در میلان چه گذشت؟

الخلیفی: مستحق حذف نبودیم، ناراحتم

رویس: کسی به تیر دروازه‌های پی‌اس‌جی اهمیت نمی‌دهد!

دورتموند دو موقعیت خلق کرد و فینالیست شد

آتش زدن بنر و پرچم هواداران دورتموند توسط طرفداران پاری سن ژرمن

درگیری فرانسوی‌ها با پلیس پس از حذف پی‌اس‌جی

مصطفوی: باشگاه‌ ها باید از کمیته داوران اطاعت کنند

تعریف و تمجید سردار آزمون از استقلال و نکونام

رئال اسطوره مغضوب بایرن را به برنابئو دعوت کرد

مصطفوی: تنش روی سکوها از نیمکت باشگاه‌ها می آید

حواشی دیدار نساجی - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

حواشی دیدار استقلال - ذوب‌آهن در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

بعد از 11 سال دورتموند دوباره در فینال ومبلی

سرنگونی ام باپه در محوطه جریمه دورتموند که داور اعتقادی به پنالتی نداشت

سومین و چهارمین شوت پاریسی ها هم به تیر دروازه برخورد کرد!

قهر شهربانو منصوریان در مراسم تجلیل از قهرمانان!

سردار آزمون و علاقه شدید خانوادگی‌اش به والیبال

تمجید جیمی کرگر و اشلی یانگ از رفتار تماشاگران منچستریونایتد در ورزشگاه پس از شکست این تیم

خوشحالی بازیکنان دورتموند پس از پیروزی مقابل پاری سن ژرمن و صعود به فینال لیگ قهرمانان اروپا

خلاصه بازی پاری سن ژرمن 0 - دورتموند 1

زنبورها اولین مسافر فینال لندن؛ خداحافظی امباپه و دوستان با لیگ قهرمانان

زوج عاشق برنامه «ماه عسل» جدا شدند

کارشناسی داوری فولاد - تراکتور

کارشناسی داوری نساجی - پرسپولیس

اینیستا پس از گل به یادماندی مقابل چلسی

موقعیت خطرناک برای پاریسی ها و برخورد توپ با تیر دروازه

گل اول دورتموند توسط هوملز

کارشناسی داوری استقلال - ذوب آهن

شوت مندس به تیر دروازه دورتمومد برخورد کرد

محمدی: جرایم مالی به تنهایی راهگشا نیست

گل دوم دورتموند آفساید اعلام شد

پاری سن ژرمن 0-1 دورتموند؛ نیمه دوم

تصاویری جدید از احمدی نژاد در خارج از کشور درحال خوش و بش کردن

از تاکید مجدد بر ساخت 4 میلیون مسکن تا رشد اقتصادی 6درصدی در گفتگوی زنده رئیسی با مردم

مدیر اجرایی OpenAI: هوش مصنوعی امروزی، یک‌سال دیگر به‌طرز مضحکی بد خواهد بود

انویدیا با همکاری زیرمجموعه آلفابت نسل بعدی ربات‌های صنعتی را متحول خواهد کرد

اپل شارژر را از جعبه آیپد پرو و آیپد ایر هم حذف کرد؛ اما نه در همه کشورها

پیکسل 8a رونمایی شد؛ رقیب گلکسی A55 با تمرکز بر هوش مصنوعی

زندگی بزرگان/ از رتبه اول کنکور پزشکی تا شهادت برای فتح خرمشهر

وای به حال روزی که ...

نماهنگ «مثل ستاره‌» با نوای حاج عبدالرضا هلالی

محمود گبرلو: حذف سریال «حشاشین» توسط ساترا سنجیده بود