آریا جوان

آخرين مطالب

بهترین پیشرانه‌های جهان در سال 2019 و تکرار موفقیت فراری فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - مشابه دوره‌های گذشته، امسال هم پیشرانه‌ای از فراری به‌عنوان بهترین موتور خودرو در جهان انتخاب شد. همایش انتخاب بهترین پیشرانه‌های دنیا، هر سال در انگلستان برگزار می‌شود.

امسال هم مراسمی تحت عنوان همایش بهترین پیشرانه‌ی جهان (International Engine of the Year) توسط مجله‌ی بین‌المللی فناوری پیشرانه (Engine Technology International magazine) و بنیاد UKi مدیا برگزار شد. هدف از این مراسم، انتخاب بهترین پیشرانه‌ها‌ی دنیا در کلاس‌های مختلف و معرفی برترین نمونه در مجموع امتیازات است. نتایج، براساس رای 69 روزنامه‌نگار و نویسنده‌ی مقالات خودرو از 32 کشور جهان حاصل می‌شود. برگزارکنندگان همایش، طی 21 سال گذشته بدون استفاده از حامیان مالی یا کسب منفعت ازطریق جذب تبلیغات، همایش انتخاب بهترین پیشرانه‌های جهان را به ثمر رسانده‌اند.
برای سال 2019، برخلاف دوره‌های قبل، پیشرانه‌ها براساس قدرت با اختلاف 100 اسب‌بخار، در 7 کلاس گروه‌بندی شدند. علاوه‌بر این‌ها، 4 گروه شامل بهترین پیشرانه‌ی جدید، هیبرید، برقی و تقویت‌شده (Performance) هم، برنده‌های خود را معرفی کردند. درنهایت، جایزه‌ی اصلی مراسم به برترین پیشرانه‌ی جهان اهدا شد. امسال برای اولین‌بار، قدرت پیشرانه به‌جای حجم موتور، ملاک گروه‌بندی قرار گرفت؛ چراکه بسیاری از کارشناسان معتقدند امروزه عملکرد فنی پیشرانه برای مردم اهمیت بیشتری نسبت به حجم موتور دارد. در ادامه‌ی مطلب، مروری اجمالی بر 11 پیشرانه‌‌ی برتر دنیا از گروه‌های مختلف داشته‌ایم. همچنین خودروهایی که مجهز به برترین پیشرانه‌ی دنیا در کلاس خود تولید می‌شوند، به اختصار معرفی شده‌اند. کمتر از 150 اسب‌بخار؛ فورد 999 سی‌سی
در 7 سال‌ گذشته، بارها پیشرانه کم‌حجم ساخت فورد در کلاس کوچک‌تر از یک لیتر، جایزه‌ی اول را کسب کرده بود؛ امسال فورد با نمونه‌ی 3 سیلندر 999 سی‌سی، رای قاطع داوران را به دست آورد. دیگر مدعیان در کلاس کمتر از 150 اسب‌بخار، موتورهای 1.5 لیتری فولکس واگن و بی‌ام‌و ، یک لیتری فولکس واگن، 1.8 لیتری تویوتا لکسوس و 1.2 لیتری پژو بودند.
پیشرانه‌ی یک لیتری و توربوشارژ فورد، روی محصولات متنوعی شامل فیستا، فوکوس، C مکس، موندئو و اکواسپرت نصب می‌شود. به‌لطف فناوری اکوبوست، قدرت این پیشرانه به 125 اسب‌بخار با گشتاور 170 نیوتن‌متر می‌رسد. به‌عنوان مثال، فورد فوکوس هاچبک با پیشرانه‌ی 999 سی‌سی فورد، ظرف 10.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت 4.8 لیتر فراهم می‌کند. 150 تا 250 اسب‌بخار؛ آئودی 2 لیتر
به سختی می‌توان برنده‌ی کلاس 150 تا 250 اسب‌بخار را به نام آئودی ثبت کرد، چراکه فولکس واگن هم در بهینه‌سازی این پیشرانه، نقش داشته است. دیگر نکته‌ی جالب درباره‌ی پیشرانه‌ی 2 لیتری و توربوشارژ آئودی ( فولکس‌واگن )، تیراژ تولید بسیار بالا و نصب روی 26 خودروی مختلف از محصولات گروه فولکس‌واگن است. رقبای این پیشرانه، نمونه 2 لیتری بی‌ام‌و، 1.5 لیتری فورد و مدل‌های تمام برقی ساخت بی‌ام‌و (i3) و کیا هیوندای بودند.
مدل‌های مختلفی از آئودی، سئات و فولکس واگن، مجهز به پیشرانه‌ی 2 لیتری TFSهستند. فولکس واگن گلف و آئودی TT، معروف‌ترین خودروها از این دست، محسوب می‌شوند. با حجم دقیق 1984 سی‌سی، قدرت 197 اسب‌بخار و گشتاور 320 نیوتن‌متر در اختیار راننده‌ی آئودی TT خواهد بود تا ظرف 7 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد و میانگین مصرف سوخت 6.3 لیتر در 100 کیلومتر داشته باشد. 250 تا 350 اسب‌بخار، پورشه 2.5 لیتر
پورشه یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان پیشرانه‌های توربوشارژ در تاریخ خودروسازی دنیا است. حضور این برند در فستیوال برترین پیشرانه‌های جهان دور از ذهن نبود؛ اما کسب مقام اول در کلاس بسیار پرمخاطب 250 تا 350 اسب‌بخار با رقبای قدر از سراسر جهان، افتخاری دیگر برای پورشه است. امسال هم، رقیب بسیار قدرتمندی از بی‌ام‌و با حجم 3 لیتر حضور داشت که تقریبا روی تمامی محصولات این شرکت، نصب می‌شود. دیگر پیشرانه‌ی منتخب در کلاس 250 تا 350 اسب‌بخار، موتور برقی تسلا است که زیر کاپوت مدل‌ 3، X و S وجود دارد. پیشرانه‌های 2 لیتری و توربوشارژ ساخت آئودی، هوندا ، رنو، نیسان و اینفینی هم، رقابت سال 2019 را با رای هیئت داوران، به پورشه واگذار کردند.
پیشرانه‌ی 2.5 لیتری و توربوشارژ پورشه با قدرت 350 اسب‌بخار و گشتاور 420 نیوتن‌متر، روی مدل‌های باکستر و کیمن (718) نصب می‌شود. کیمن S با این قوای محرک، 4.5 ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت 100 کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعت 285 کیلومتربرساعت خواهد داشت. با این آمار فنی، میانگین مصرف سوخت کیمن S مدل 2019، تنها 8 لیتر در 100 کیلومتر است. 350 تا 450 اسب‌بخار؛ جگوار تمام برقی
هرچند که موتور 260 اسب‌بخار تسلا در گروه خود با اختلاف رای قابل‌توجه، رقابت را به پورشه واگذار کرد و حتی نزدیک به آئودی و بی‌ام‌و، نظر داوران را جلب نکرد؛ گروه جگوار لندرور توانست از کیفیت فنی خودروهای تمام‌الکتریکی دفاع کند. این‌بار، پیشرانه‌ی مشهور پورشه 911 با ختلاف تنها یک امتیاز، رقابت را به موتور برقی جگوار آی پیس (i-Pace) واگذار کرد. شاید مهم‌ترین بازنده در کلاس 350 تا 450 اسب‌بخار، پیشرانه‌ی 6 سیلندر و 3 لیتری بی‌ام‌و بود که در مدل‌های M3 و M4 وجود دارد. رقیب همیشگی بی‌ام‌و از مرسدس بنز هم با حجم و قدرت مشابه، درکنار موتور 2.5 لیتری آئودی و پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید بی‌ام‌و i8، رقابت را به کراس‌اور جگوار واگذار کردند.
جگوار آی‌پیس، فقط با یک نوع پیشرانه‌ی تمام‌برقی عرضه می‌شود. در جلو و عقب خودرو، 2 موتور برقی وجود دارد که مجموع قدرت 395 اسب‌بخار و نهایت گشتاور 700 نیوتن‌متر تولید می‌کند. با این تجهیزات، جگوار آی‌پیس ظرف 4.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت می‌رسد و پس از شارژ کامل، مسافتی حدود 400 کیلومتر را می‌پیماید. 450 تا 550 اسب‌بخار؛ AMG مرسدس بنز 4 لیتر
ناکامی بی‌ام‌و در کسب مقام بهترین پیشرانه‌ی سال 2019، با موفقیت مرسدس AMG در کلاس 450 تا 550 اسب‌بخار تکمیل شد. دیگر رقبا در این گروه، پیشرانه‌های 3 لیتری در مدل‌های M3‌و M4، نمونه‌های 3.8 لیتر و 4 لیتری پورشه 911، نسخه‌ی 3.8 لیتری 8 سیلندر مکلارن 570S و همچنین پیشرانه‌ی 2.9 لیتری نصب‌شده روی آلفارومئو جیولیا و استلویو بودند.
تقریبا تمامی محصولات AMG با پیشرانه‌ی 4 لیتری توئین‌توربو تولید می‌شوند. علاوه‌بر مدل‌های متنوع مرسدس بنز، استون‌مارتین ونتیج و DB11 هم، از این پیشرانه‌ی 8 سیلندر استفاده می‌کنند. مرسدس بنز AMG E63 با چنین پیشرانه‌ای، قدرت 571 اسب‌بخار و 750 نیوتن‌متر نیوتن‌متر تولید می‌کند تا ظرف 3.5 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد. میانگین مصرف سوخت 8.8 لیتر در 100 کیلومتر برای موتور 8 سیلندر با قدرت نزدیک به 600 اسب‌بخار، یکی از عوامل موفقیت مرسدس بنز و کسب عنوان بهترین پیشرانه در گروه خود بوده است. 550 تا 650 اسب‌بخار؛ فراری 3.9 لیتر
برای چهارمین سال متوالی، پیشرانه‌ی 3.9 لیتری فراری موفق به افتخارآفرینی در همایش بهترین پیشرانه‌ی جهان می‌شود. طی 3 دوره‌ی قبل در سال‌های 2016 تا 2018 هم، پیشرانه‌ی 3.9 لیتری فراری با عنوان برترین نمونه در کلاس 3 تا 4 لیتر انتخاب شده بود. امسال، پیشرانه‌ی مشهور بی‌ام‌و M5 و مرسدس AMG E63 S، درکنار مکلارن نسخه‌ی 10 سیلندر آئودی R8 ، لامبورگینی هوراکان و مدل 3.8 لیتری ساخت مکلارن، رقابت را با اختلاف قابل‌توجه به فراری واگذار کردند.
امسال، فراری پورتوفینو و GTC4 لوسو T با پیشرانه‌ی 3.9 لیتری برنده‌ی جایزه، عرضه می‌شوند. قدرت نهایی پیشرانه به 600 اسب‌بخار و بیشترین گشتاور، به 760 نیوتن‌متر می‌رسد. با این آمار فنی، فراری پورتوفینو می‌تواند سرعت‌گیری صفر تا 100 کیلومتربرساعت 3.5 ثانیه و صفر تا 200 کیلومتربرساعت 10.8 ثانیه داشته باشد. نهایت سرعت هم، حدود 320 کیلومتربرساعت عنوان شده؛ درحالی‌که میانگین مصرف سوخت، 10.7 لیتر است. بیش از 650 اسب‌بخار؛ فراری 3.9 لیتر
نسخه‌ی دیگری از پیشرانه‌ی نصب‌شده بر فراری پورتوفینو و GTC4 لوسو T به‌لطف تقویت توربوشارژرها، قدرت بیشتری تولید می‌کند. این نمونه، روی مدل‌های 488GTB و488 پیستا نصب شده است. در کلاس قوی‌تر از 650 اسب‌بخار، دیگر پیشرانه‌ی فراری با حجم 6.5 لیتر که روی 812 سوپرفست دیده می‌شود، رقیب اصلی بود. رتبه‌های سوم تا پنجم این گروه به تریبت در اختیار پورشه 911 توربو، لامبورگینی اونتادور و مکلارن 720S قرار گرفت. بهترین پیشرانه‌ی هیبرید؛ بی‌ام‌و i8
با گذشت 5 سال از معرفی بی‌ام‌و i8، پیشرانه‌ی پلاگین هیبرید این خودرو، همچنان موفق به دریافت جایزه‌ی بهترین پیشرانه‌ی سال در کلاس خود می‌شود. طی سال‌های 2015 تا 2018 در گروه پیشرانه‌های 1.4 تا 1.8 لیتری، بی‌ام‌و i8 توانست برتر از رقبا ظاهر شود و بیشتری رای را از داوران بگیرد. این پیشرانه در سال 2015 و اولین حضور خود در فستیوال برترین‌ها، 2 جایزه‌ی بهترین مدل تازه‌وارد و بهترین پیشرانه در مجموع را به نام خود ثبت کرده بود. امسال، موتورهای پلاگین هیبرید پورشه پانامرا ، تویوتا C-HR و ولوو ، مغلوب بی‌ام‌و شدند.
حاصل همکاری پیشرانه‌ی 3 سیلندر 1.5 لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژ و اینترکولر با موتور برقی 228 اسب‌بخار، مجموع قدرت 370 اسب‌بخار و نهایت گشتاور 570 نیوتن‌متر فراهم می‌کند. مدل 2019 بی‌ام‌و i8 در زمان 4 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت می‌رسد و نهایت سرعت 250 کیلومتربرساعت دارد. مدل 8 سیلندر فراری؛‌ برترین پیشرانه‌ی جهان در سال 2019
در 3 دوره‌ی قبل هم، پیشرانه‌ی 3.9 لیتری فراری که روی نسخه‌های مختلف از مدل 488 نصب شده بود؛ برنده‌ی جایزه‌ی بهترین پیشرانه‌ی سال شد. مهم‌ترین رقبای فراری با اختلاف رای قابل‌توجه، به ترتیب موتور برقی جگوار آی‌پیس، پیشرانه‌ی 571 اسب‌بخار مرسدس AMG و نمونه‌ی 2.5 لیتری 350 اسب‌بخار پورشه بودند. امسال، برخلاف ادوار گذشته، هیچ پیشرانه‌ای از برندهای ژاپنی موفق به کسب جایزه نشد و البته مشابه سنوات قبل، جایزه‌ای به پیشرانه‌های قدرتمند و پرمصرف امریکایی تعلق نگرفت. جایزه‌ی بهترین پیشرانه‌ی تازه‌وارد هم، نصیب قوای محرک برقی نصب‌شده روی کراس‌اور جگوار آی‌ پیس شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/123587/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افشای مشخصات پردازنده‌های اسنپدراگون X پلاس کوالکام

هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

تصاویری زیبا از توکانت زمردی

نوآوری عجیب یک شهروند مشهدی در اثاث‌کشی

لحظه تصادف هولناک در جاده برفی به دلیل سرعت بالا

ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب

هجوم هواداران محمدرضا گلزار برای سلفی گرفتن با او!

سکانسی خنده دار از سریال «سه در چهار»

ویدئو خنده‌دار از «نون خ» که هیچکس آن را ندیده است!

اخلال در بازار ارز؟!

این فقط اهل کثافت‌ کاری‌های جمع و جور و زود بازده است!

اینقدر اغراق نکنید، مسی کند بود و دو گل معمولی زد!‏

چادرملو علیه چهار صحنه داوری نیم فصل دوم

ویدیوی کامل بیانیه خوان لاپورتا درباره ال‌کلاسیکو

رد پای پرسپولیس در شکست پروژه بزرگ فوتبالی عربستان!

لیگ ملت‌ها؛ قهرمان المپیک پرستاره‌تر از همیشه

تباس: برخی بازی‌های لالیگا در آمریکا برگزار خواهند شد!

رئیس باشگاه میلان: پیولی تا پایان فصل سرمربی تیم خواهد بود

ابهام در میزبانی استقلال در لیگ دسته اول

درگذشت فوتبالیست سابق ایرانجوان در حین بازی با پیشکسوتان استقلال

کسب 10 مدال در روز نخست برای نمایندگان ووشو ایران

نگرانی های همسر حاج آقای قرائتی

ثبت رکورد جدید «کاهش نرخ تولد» در کره جنوبی

ویدیویی از خط تولید لوازم آرایشی اورجینال در پاکستان!

دیدار دبیر شورای عالی امنیت ملی با دبیر کمیته سیاسی و حقوقی دفتر مرکزی حزب کمونیست چین

تصویری جدید از موشک‌های ایرانی بر فراز دیوار ندبه در قدس اشغالی

جمیله علم‌الهدی در پاکستان، «بانوی اول» شد

پنجره متفاوتی به دیدار کارگران با رهبر انقلاب

بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه

رایزنی دبیر شورای عالی امنیت ملی با همتای برزیلی‌اش در سن‌پترزبورگ

مادسازان بازی GTA 5 را روی کنسول نینتندو سوییچ اجرا کردند

ریلمی 2 گوشی جدید و هیجان‌انگیز با نمایشگر 120 هرتز رونمایی کرد

گوشی پولستار رونمایی شد؛ وقتی خودروسازان وارد بازار موبایل می‌شوند

درآمد 5 میلیارد تومانی یکی از کاربران تلگرام با فروش نام کاربری!

«اسلام آمریکایی» چیست؟

تعویض پرچم حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)

گربه افسردگی گرفت

نخستین بنای مذهبی ایرانیان

4 گوشه دنیا/ هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟

استوری روز زیارتی امام رضا علیه‌السلام

سوسک سیاه که در ایران هم حسابی محبوب بود

بولگاری و نازک ترین ساعت مچی مکانیکی جهان‌/ چرخ دنده ها را چطور داخل آن جای داده اند؟

شکایت صداوسیما از مهران مدیری به کجا رسید؟

وقتی رفتار بهمن هاشمی به بقیه هم سرایت میکنه!

بخاطر دوتا کلیه چقدر خودشو برای ما میگیره!

فروش کمدی‌ها چهار برابر بقیه فیلم‌ها!

زنده شدن خاطرات یاسمن برای حامد

چندرغاز که دیگه چانه زدن نداره!

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

دمتان گرم و ممنون نکونام و استقلال!