آریا جوان

آخرين مطالب

کارگردان نمایش«خانه‌های اجاره‌ای»: قوم افغان هم می‌تواند سازنده، فرهیخته و اهل مراوده باشند/ نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» حاصل زیست و معاشرت من با قوم افغان است گفتگو

کارگردان نمایش«خانه‌های اجاره‌ای»: قوم افغان هم می‌تواند سازنده، فرهیخته و اهل مراوده باشند/ نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» حاصل زیست و معاشرت من با قوم افغان است
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مازیار رفعتی کارگردان نمایش«خانه‌های اجاره‌ای» در گفت‌وگو با هنرآنلاین بیان کرد: این نمایش حرکتی در مسیر روشن‌سازی این نکته بود که قوم افغان هم می‌تواند سازنده، فرهیخته و اهل مراوده باشند.

گروه تئاتر «هنرآنلاین» : در چهل‌ودومین جشنواره تئاترفجر حضور گروه‌های شهرستانی چشمگیر بوده است. یکی از گروه‌ها، گروه نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» است که از شهرستان سیرجان استان کرمان در جشنواره شرکت کرده است.
نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» قصه زندگی یک زن تبعه افغان است که برای رضایت گرفتن از شاکیان شوهرش با کارفرمای ایرانی که ‌ولی دم است قراردادی نو امضا میکند.
مازیار رفعتی کارگردان نمایش «خانه‌های اجاره‌ای» در گفت‌وگو با خبرنگار هنرآنلاین در رابطه با روند تولید نمایش بیان کرد: «خانه‌های اجاره‌ای» طی یک پروسه دوساله تولید شده است. این کار از پژوهش نمایشی شروع شد که موضوع آن خرده فرهنگ‌های قوم افغانستان بود که یک سری مشابهت‌ها و تفاوت‌های فرهنگی بارز با ما دارند و تقابل این دو فرهنگ باعث می‌شد که بتوان داستان مشترک جذاب و نمایشی را تولید کرد.

آریا جوان


وی افزود: گروه بازیگران دوسال تحت نظر من آموزش زبان دری دیدند و با فرهنگ افغانستان آشنا شده است تا بازآفرینی از قومی داشته باشد که جدا از ما نیست و وطن‌دار ما است اما حساسیت‌های به وجود آمده درباره این قوم موجب افغان‌ستیزی شده است. این نمایش حرکتی در مسیر روشن‌سازی این نکته بود که قوم افغان هم می‌تواند سازنده، فرهیخته و اهل مراوده باشند.
کارگردان نمایش«خانه‌های اجاره‌ای» همچنین به این نکته اشاره کرد که مهاجرت بحث تازه‌ای نیست و گفت: ما ایرانی‌ها به واسطه مشکلاتی که در کشور بود، همیشه سودای مهاجرت داشتیم اما هیچ‌وقت به همسایه‌مان نگاه نکردیم. به این نگاه نکردیم که مهاجرین ساکن کشور ما هستند چه مشکلاتی دارند. برخی اعتقاد دارند که در این کشور مهاجرین دارند حق ما را ضایع می‌کند و همواره نگاه از بالا به پایین به این افراد دارند. من می‌خواهم بگویم اگر مرزهای ما هوشمندانه باز شود و کنترل هم هوشمندانه باشد، این قوم می‌تواند سازنده باشند؛ چرا که قوم افغان فرهنگ غنی دارند.

آریا جوان


وی ادامه داد: این ایده از زمانی در من شکل گرفت که خودم مهاجرت کرده بودم و برخورد غربی‌ها با مهاجرین را دیدم که اصلا شبیه برخورد ما با مهاجرین نبود. این تلنگری بود که از زاویه دیگری نگاه کنم. قوم افغانستانی بسیار قوم شریف و مهربانی هستند. من دوستان صمیمی زیادی دارم که افغان هستند که شاید از نگاه دیگران نامتعارف باشد. این نمایش توانست این بینش را ایجاد کند که یک خانواده افغان چه مشکلاتی دارد و چگونه قهرمانانه با مشکلات می‌جنگد و قصد این که تنش ایجاد کند، ندارد و شاید فقط وارد بازی‌هایی شده است.

آریا جوان


رفعتی در رابطه با بحث پژوهش و بهره‌مندی از کمک‌های قوم افغان در این نمایش اظهار کرد: برای این نمایش من با قوم افغان زیست هنری داشتم و با آن‌ها معاشرت کردم؛ شعر و قصه خواندیم، حرف زدیم، اشک ریختیم و خندیدیم. این نمایش حاصل زیست من با این قوم بوده که در زنگه‌آباد کرمان در کمپ افغانستانی‌ها، در قم و در جاهای دیگر داشته‌ام. در حقیقت یک پژوهش کاملا میدانی و کتابخانه‌ای صورت گرفت و حاصل آن یک درام نمایشی است.
این کارگردان در رابطه با وضعیت تئاتر کرمان بیان کرد: تئاتر کرمان و شهر سیرجان از لحاظ استعداد و نیروی انسانی بسیار خوب است و مخاطبین آن هم با توجه به جمعیت این استان، آمار بالایی دارد اما متاسفانه از لحاظ زیرساخت و حمایت مسئولین در سطح پایینی قرار دارد.
مازیار رفعتی در پایان در رابطه با جشنواره تئاتر فجر گفت: من امسال سومین بار است که در جشنواره تئاترفجر اثر دارم. جشنواره نسبت به دوره‌های قبل از لحاظ اسکان و پذیرایی افت کرده است اما از لحاظ رسیدگی مسئولین و حمایت‌هایشان جزو دوره‌های خوب بود؛ اما متاسفانه آن طور که شایسته است میزبان هنرمندان شهرستان باشند. مثلا اکنون باید عوامل نمایش ما به شهرستان برگردند و گویی انگار فلسفه اصلی جشنواره‌ها که تعامل هنرمندان است، از بین رفته است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1260005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اپل تأیید کرد؛ استفاده از استورهای جایگزین در iPadOS به‌زودی برای اتحادیه اروپا در دسترس قرار می‌گیرد

مربی اشتوتگارت؛ آرزو می‌کنم به رئال برخورد کنیم

مرادی: مجوز استفاده از VAR را هنوز نگرفتیم

ادامه روزهای کابوس‌وار مدافع عنوان قهرمانی در لیگ عربستان

جام جهانی از داوری ایران گرفته شد

نوشاد عالمیان به جدول اصلی صعود کرد

گوشی قدرتمند X100s در دنیای واقعی رؤیت شد؛ رونمایی نزدیک است

انتشار آپدیت One UI 6.1 برای گلکسی S22 متوقف شد

رئال جشن قهرمانی نمی‌گیرد

استقلال آماده بالا بردن جام قهرمانی شد

نخستین گجت 6G با 20 برابر سرعت 5G تولید شد

مدیرعامل اپل: در مقابل شکایت دولت آمریکا ایستادگی می‌کنیم

خلاقیت هنرمندانه با شیشه

مداحی «سلام علی جعفر ابن محمد» با نوای میثم مطیعی

نظر خاص امام صادق (ع) درباره ولایت امیرالمومنین علی (ع)

عاشقی به سبک نوید محمدزاده

ابراهیم شفیعی از دوبله شخصیت پاتریک تا محبوبیت در آیتم‌های طنز

محبوبیت زیاد نعیمه نظام دوست

فیلم زندگی داوینچی با بازی دی‌کاپریو ساخته می‌شود

نکونام ذوق‌زده از روز زیبا؛ تشکر می‌کنم

نه رم سردار را می‌خواهد، نه لورکوزن!

افشاریان: واردات VAR به من ربطی ندارد

چلسی رقابت برای خرید مسی کوچک را برد

مهارت و ویژگی هایی که فرزند شما برای موفق بودن نیاز دارد

سامسونگ مشکل جدید آیفون را به سخره گرفت

بلومبرگ تمام دستگاه‌هایی که احتمالاً هفته آینده توسط اپل معرفی می‌شود را فاش کرد

روضه خوانی سید مجید بنی فاطمه در شب شهادت امام جعفر صادق (ع)

«رابطه جنسی در خواب»؛ اختلال خجالت‌آوری که هیچ‌کس نمی‌خواهد در مورد آن صحبت کند

بابای دوستمه اینقدر ازش تعریف نکن زشته!

چهره ها/ وقتی از گذر عمر راه فراری نیست!

پیشنهاد یونایتد و پنج تیم اروپایی برای ببر بارسلونا

شوک به خیرونا؛ احتمال اخراج از اروپا و سقوط به لیگ 2

انتقال عجیب ستاره یووه به منچستریونایتد

این وسیله ضروری رو ساده درست کن

محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در سراسر کشور

گوشی سونی اکسپریا 1 VI لو رفت؛ مشخصات دوربین، باتری و پردازنده اینجاست

مداحی حاج محمود کریمی در شب شهادت امام جعفر صادق(ع)

وقتی هیچ جوره قرار نیست چیزی بفهمی

ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)

ژابی باعث اخراج بارسا از گلدان یک چمپیونزلیگ

2 ستاره ایرانی در فینال لیگ قهرمانان

نه به مسی، بازی در اروپا برای یک فصل دیگر

لیست تیم‌های یورو 26 نفره شد

حمایت ماهینی از کاپیتان پرسپولیس

سریال بردهای الهلال در لیگ عربستان

ژاوی اولین نیروی تابستانی بارسا را اعلام کرد

امیدهای ژاپن قهرمان آسیا شدند

قهرمانی دونده ایران در تور جهانی امارات

یک وسیله که لازم داری رو ساده درست کن

گزارش «فارس» از تناقض‌های اسناد بی‌بی‌سی دربارۀ نیکا شاکرمی