آریا جوان

آخرين مطالب

آقای رئیسی! حواستان به قیمت کتاب هست؟! اندیشه

آقای رئیسی! حواستان به قیمت کتاب هست؟!
  بزرگنمايي:

آریا جوان - قیمت کتاب در 3 سال گذشته و به خصوص 2 سال اخیر رشد نجومی داشته به طوری که بسیاری از مردم دیگر قادر به خرید کتاب نیستند.

بر اساس آمار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در مردادماه سال جاری قیمت کتاب در مقایسه با مرداد سال گذشته رشد 145 درصدی داشته است. این رقم برای مرداد 1401 نسبت به مرداد 1400 به میزان 60 درصد اعلام شده بود. به عبارت دیگر از مرداد 1400 تا مرداد 1402 قیمت کتاب در ایران بیش از 200 درصد رشد داشته است.
این آمار را می‌توان به صورت میدانی مورد آزمون قرار داد. به طور مثال چاپ پانزدهم رمان «جنگ و صلح» (دو جلدی زرکوب) اثر نویسنده شهیر روسیه لئو تولستوی توسط انتشارات نیلوفر در سال 1399 به قیمت 325 هزار تومان در دسترس بود. چاپ شانزدهم این کتاب در سال 1401 به 680 هزار تومان رسید و اکنون در سال 1402 همان چاپ 1 میلیون و 250 هزار تومان قیمت خورده است.
در مثالی دیگر چاپ دوم کتاب «آمریکا بر سر تقاطع» از فرانسیس فوکویاما در سال 1399 توسط انتشارات نی با قیمت 46 هزار تومان روانه بازار نشر شده بود. اما قیمت چاپ سوم آن در سال 1402 مبلغ 250 هزار تومان تعیین شده است.
همچنین چاپ پنجاه و پنجم کتاب «درباره معنی زندگی» اثر ویل دورانت در سال 1402 به قیمت 160 هزار تومان به زیور طبع آراسته شده است. در سال 1399 قیمت این کتاب 35 هزار تومان بود.
در مثالی دیگر کتاب «تاریخ بی خردی: از تروا تا ویتنام» نوشته باربارا تاکمن توسط انتشارات کارنامه در سال 1399 به قیمت 220 هزار تومان فروخته می‌شد. در سال 1401 قیمت کتاب به 435 هزار تومان افزایش یافت و در سال جاری به 690 هزار تومان رسیده است.
این سیاهه را می‌توان بازهم ادامه داد، اما چنانکه از قدیم گفته اند، مشت نمونه خروار است و همین چند مثال می‌تواند از وضعیت بازار نشر کشور خبر دهد.
قیمت برخی کتاب‌ها چنان افزایش یافته اند که دیگر به چاپ جدید نرسیده اند، بلکه ناشر با برچسب، قیمت آن را به روز کرده است. در واقع کتاب فروخته نمی‌شود و فقط قیمت آن با برچسب روی برچسب، افزایش می‌یابد. نظرات منتشر شده در برخی وبسایت‌های فروش آنلاین کتاب گواه این ادعا است که کتاب عملا از سبد بسیاری از خانوار‌های ایرانی حذف شده است.
احتمالا در چنین شرایطی سوال خیلی‌ها این است که آیا در سه سال گذشته حقوق و دستمزد‌ها به تناسب قیمت کتاب (و البته سایر کالاها) افزایش یافته است؟ اگر چه علت این عدم افزایش مشخص است (جلوگیری از افزایش نقدینگی در جامعه و افزایش بیشتر تورم)، اما سوال اساسی این است که چرا مردم باید تاوان سیاست‌های اشتباه دولت‌ها در ایران را بپردازند؟
مقایسه قدرت خرید کتاب در ایران و سایر کشور‌ها
مشکل اساسی در ایران پایین بودن درآمدهاست. در واقع کشور با مشکل عدم تولید ثروت و توزیع عادلانه آن روبرو است. این موضوع را می‌توان با مقایسه قدرت خرید کتاب (یا سایر کالاها) در ایران و سایر کشور‌ها متوجه شد.
به طور مثال قیمت کتاب جنگ و صلح با جلد سخت در سایت آمازون کمتر از 20 دلار است. درآمد سرانه هر آمریکایی به قیمت‌های جاری 83 هزار دلار و بر اساس معیار برابری قدرت خرید 76329 دلار است.
به عبارتی هر آمریکایی قادر است سالانه بر اساس قیمت‌های جاری 4150 و بر اساس معیار برابری قدرت خرید 3816 جلد کتاب جنگ و صلح بخرد.
در حالی که درآمد سرانه هر ایرانی بر اساس قیمت‌های جاری 4420 دلار و بر اساس برابری قدرت خرید 18261 دلار می‌باشد. یعنی هر ایرانی بر اساس این دو معیار به ترتیب می‌تواند سالانه 221 و یا حداکثر 913 جلد کتاب جنگ و صلح از سایت آمازون بخرد. بگذریم که حتی با دلار 55 هزار تومانی قیمت کتاب در آمریکا ارزانتر از ایران است. با معیار‌های گفته شده در بالا، هر شهروند عربستان سعودی می‌تواند در سال به ترتیب 1657 و یا 2963 جلد کتاب تولستوی را بخرد. این رقم برای سنگاپوری‌ها 4586 و 6380 جلد است.
چرا کتاب مهم است؟
ممکن است برخی این نقد را وارد کنند که در جامعه‌ای که مردم به نان شب محتاج هستند، قیمت کتاب چه اهمیتی دارد که به آن پرداخته شود. البته این درست است که اگر انسان ناگزیر باشد میان نان و کتاب یکی را انتخاب کند قاعدتا نان را انتخاب خواهد کرد؛ چون اگر چه کتاب غذای روح است، اما ابتدا باید جسم زنده بماند تا سپس بتواند به پرورش روح بپردازد.
با این حال نباید فراموش کرد اگر جامعه‌ای بخواهد توسعه یابد گام نخست، توسعه فرهنگی است. در واقع حتی توسعه اقتصاد و تولید ثروت زمانی ایجاد خواهد شد که فرهنگ آن در جامعه نهادینه شود. از آنجا که کتاب یکی از کالا‌های اصلی فرهنگی محسوب می‌شود قاعدتا می‌بایست جایگاه مهمی در سبد خانوار‌ها داشته باشد.
در سه سال گذشته تمامی کالا‌ها از دلار و مسکن و خودرو تا خوراکی‌ها و پوشاک و ... با تورم سنگینی روبرو بوده اند که زندگی را بر مردم سخت کرده است. با این حال افزایش قیمت کتاب و حذف آن از سبد خانوار‌ها در بلندمدت آسیب‌های بسیار بیشتری به جامعه وارد خواهد کرد. آقای رئیسی می‌بایست مانع از این اتفاق ناخرسند شود.
پی نوشت:
1- آمار‌های مربوط به درآمد سرانه و برابری قدرت خرید از وبسایت بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اخذ شده است.
2- درآمد سرانه در ایران بدون ارزش افزوده حاصله از نفت محاسبه می‌شود. به همین دلیل در این یادداشت از معیار برابری قدرت خرید نیز استفاده شد، هرچند در واقعیت پول نفت سر سفره مردم نمی‌آید.
3- قدرت خرید کتاب در این یادداشت صرفا یک مثال است و می‌تواند برای هر کالای دیگری استفاده شود. همچنین نیاز به توضیح نیست که در دنیای واقعی کسی تمام درآمد سالانه خود را صرف خرید یک کتاب نمی‌کند. هدف صرفا مقایسه قدرت خرید است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1280324/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی محبوب ایرانی‌ها دیگر آپدیت نمی‌شود

ببینید این مرد چطور وارد استخر مارها شده!

قورباغه‌ماهی پشمالو تا حالا دیده بودین؟

گوناگون/ کشف معماری 4500 ساله در شرق ایران

تا به حال دویدن اردک را دیده اید؟

سفر به تهران قدیم؛ پهلوان اکبر طرشتی چگونه به قتل رسید؟/ عکس

چهره ها/ قدم‌زنی شبنم مقدمی لب دریا

رِندی پیمان معادی در «افعی تهران»؛ اشکال این اتاق درمان کجاست؟

حذف پرسپولیس را این بازیکن شروع و تمام کرد!

ماتئوس: بایرن خوشحاله چون سیتی از رئال قوی‌تره!

اعتراف در اسپانیا؛ ‏VAR‏ ‏امسال اشتباه داشت!‏

پرسپولیس فعلا سهمیه مستقیم لیگ نخبگان را در جیب دارد

تلاش استقلال برای رساندن مدافع مصدوم به تراکتور

وحید شمسایی در بدو ورود به کشور پس از قهرمانی

رونمایی از لباس تیم ملی کارگری

حرف‌های جالب عامل حذف پرسپولیس با یک‌سال قرارداد!

آرزوی ستاره سیتی؛ آرسنال امتیاز بدهد، خوب می‌شود

رئال تهدید شد؛ جهنم سرخ منتظرتان است!‏

آیا می‌توان پارچه دیواری را شست؟

انتقاد رئیس قوه قضائیه از صدور برخی احکام قضایی

گلرو: طوفان‌الاقصی باعث بیداری دانشجویان آمریکایی شد

کدام نمایندگان جلسه‌ مجلس را تعطیل کردند؟

حامد بهداد با عینک قرمز به سینما می‌آید!

داوران جشنواره کن معرفی شدند

مدل جدید ناتینگ فون 2a رسماً رونمایی شد

OpenAI با فایننشال تایمز قراردادی برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی امضا کرد

بارش باران بهاری در حرم مطهر امام علی (ع)

زیبایی هایِ اصفهان از نمای پل خواجو

چرا در دیدارهای خانوادگی عصبی هستیم؟

فردای روزی که اومدی خواستگاری من دوباره رفتی خواستگاری؟!

مستند «ایساتیس» پرمخاطب‌ترین فیلم «هنر و تجربه» شد

می خوام خودم رو از کثافتی که توش هستم نجات بدم

رضا اسدی برای پرسپولیس تست می‌دهد

فرجی - حنانوف؛ اوسمار امروز نظر نهایی را می‌دهد

کونسیسائو: مشکلی با رئیس جدید پورتو ندارم

پرسپولیس برای رامین رضاییان استعلام گرفت

ارتش پرسپولیسی در تبریز علیه استقلال

سه تاریخی که خواب را از امباپه گرفته‌اند

ستاره شمس آذر علیه تیم رضا عنایتی

فرش قرمز زیر پای تیمِ جدید استقلال!

قرعه‌کشی مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی ایران

درخشان: در جام حذفی تیم‌ها می‌توانند شگفتی‌ساز شوند

9 دلیل پوسته پوسته شدن ناخن و راه حل رفع آن

جلسه علنی مجلس به حد نصاب نرسید؛ جداول لایحه بودجه 1403 معطل ماند

آیت‌‌الله مظاهری: ذره‌ای تلخی و خشونت در وجود پیامبر (ص) راه نداشت

اولین جلسه ستاد مرکزی شاهد و ایثارگر حوزه‌های علمیه در سال 1403 برگزار می‌شود.

مدیرعامل انویدیا می‌گوید هوش مصنوعی به‌سادگی مشاغل انسانی را از بین نمی‌برد

تصادف ماشین در مسیر لغزنده از قاب دوربین موتورسوار

آقای همساده منی تو!

چادرملو و برنامه‌ خاصی که آلومینیوم را نگران می‌کند!