آریا جوان

آخرين مطالب

چرا تمیزی برای مردم جذاب است؟ دختران

چرا تمیزی برای مردم جذاب است؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - تبیان طبق تحقیقات، پاکیزگی ممکن است فواید مختلفی برای سلامت روان شما داشته باشد. به عنوان مثال، پاکیزگی باعث می‌شود برای افرادی که حس کنترل بر محیط اطراف خود و مغزشان دارند، اثر آرامش بخش داشته باشد.
تمیزکاری و خانه‌تکانی شاید کاری سخت و دردآور باشد و گا‌ها با غر‌هایی همراه است؛ اما همه از خروجی و نتیجه آن راضی هستند! جدا از آن دیدن ویدیو‌های قبل و بعد از تمیزشدن خانه، شستن فرش یا هر چیز دیگر برای بیشتر آدم‌ها کاری لذت بخش است. در این گزارش به این موضوع می‌پردازیم که چرا تمیزی برای مردم جذاب است؟

آریا جوان

چرا ما چیز‌های سازمان یافته را دوست داریم؟
بدن انسان از ده‌ها هزار چارچوب هماهنگ آلی و عصبی شیمیایی تشکیل شده است که همگی ساختار یافته اند. بسیاری از سلول‌های ما بر اساس برنامه ریزی دقیقی به نام ریتم شبانه روزی عمل می‌کنند. در واقع، در سطح هسته‌ای، انسان‌ها به خوبی تنظیم و ساختار یافته‌اند. بدون این ساختار، بدن ما به آشوب تبدیل می‌شود. تعجب آور نخواهد بود اگر دلیل ما به تقارن و تمیزی در خانه‌هایمان این باشد که نظم را در بدن فوق العاده ادعایی خود منعکس کنیم، آراستگی و سازماندهی ضمن کاهش آشفتگی، رفاه را باز می‌گرداند.
به هر حال دلیل هرچه که باشد، بدیهی است که حفظ نظافت و سازماندهی ممکن است کاملاً مفید باشد. این به ما کمک می‌کند تا احساس بهتری نسبت به خود داشته باشیم، ما را مفید نگه می‌دارد و به خوبی می‌تواند ما را از نظر بدنی آماده نگه دارد. سری بعد که از تمیز کردن خانه شکایت کردیم، سعی کنیم این نکات را به خاطر بسپاریم. وقتی همه چیز مرتب باشد، احساس خیلی بهتری خواهیم داشت.
بر اساس مطالعه‌ای که توسط دانشمند تحقیقاتی و دانشیار دانشگاه ایندیانا، نیکول آر. کیث، دکتری انجام شد، افرادی که خانه‌های مرتبی دارند سالم‌تر از آنهایی هستند که خانه‌های کثیف دارند. کیت و همکارانش سلامت جسمانی 998 آمریکایی آفریقایی تبار را که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی در سنین 49 تا 65 سال قرار دارند، تحت نظر گرفتند؛ که این کار را نکرد. در واقع، توانایی راه رفتن در محله به اندازه تمیزی خانه، پیش بینی کننده سلامت جسمانی خوبی نبود.
تحقیق در مورد بهم ریختگی، خلق و خو و بهره وری
تحقیقی در سال 2010 که نحوه صحبت 60 نفر در مورد خانه‌های خود را با استفاده از نرم افزار تجزیه و تحلیل زبان اندازه گیری کرد، در مجله علمی Personality and Social Psychology Bulletin منتشر شد. در مقایسه با زنانی که خانه‌های خود را «آرام‌بخش» و «ترمیم‌کننده» می‌دانستند، آنهایی که محل زندگی خود را «به هم ریخته» یا پر از «پروژه‌های ناتمام» توصیف می‌کردند، بیشتر احساس مالیخولیا و خستگی می‌کردند. علاوه بر این، طبق این مطالعه، زنانی که خانه‌های نامرتب داشتند سطوح بیشتری از هورمون استرس کورتیزول را نشان دادند.
محققان دانشگاه پرینستون در سال 2011 دریافتند که بهم ریختگی ممکن است تمرکز روی یک شغل خاص را دشوارتر کند. به ویژه، آنها متوجه شدند که ممکن است تمرکز کردن دشوار باشد. بر اساس نظرسنجی بنیاد ملی خواب، افرادی که هر روز صبح رختخواب خود را مرتب می‌کنند، 19 درصد بیشتر احتمال دارد که خواب شبانه خوبی داشته باشند. طبق نظرسنجی، داشتن ملافه تمیز مزایایی نیز دارد. به طور خاص، 75 درصد از پاسخ‌دهندگان گزارش دادند که وقتی ملحفه‌های تازه تمیز کرده‌اند، احساس راحتی بیشتری می‌کنند و خواب شبانه‌تری را تجربه می‌کنند.
شما می‌توانید با داشتن لیستی از اهداف کوتاه مدت و یک برنامه منظم منظم، خوش اندام بمانید. بر اساس تحقیقی که در مجله چاقی منتشر شده است، کسانی که برنامه تمرینی خود را با دقت سازماندهی می‌کنند، اهدافی را تعیین می‌کنند و پیشرفت خود را به طور منظم دنبال می‌کنند، نسبت به کسانی که به تازگی در باشگاه حاضر می‌شوند، به احتمال بیشتری از آن پیروی می‌کنند.
تمرکز را افزایش می‌دهد
بی نظمی که ممکن است یک خانه بهم ریخته، کثیف یا بسیار کثیف ایجاد کند، ممکن است بر توانایی شما برای تمرکز تأثیر بگذارد. علاوه بر این، ازدحام مانع از ظرفیت مغز شما برای هضم اطلاعات می‌شود. در واقع، مطالعات نشان داده است که افرادی که در محیط‌های کاری منظم و منظم کار می‌کنند، شادتر، کمتر حواسشان پرت می‌شود، بهره وری بیشتری دارند و مهارت‌های پردازش اطلاعات را بهبود می‌بخشند.
اگر برایتان دشوار است که روی یک کار تمرکز کنید، ممکن است بخواهید ابتدا ایستگاه کاری خود را تمیز کنید. اگر چند دقیقه وقت بگذارید و وسایل خود را مرتب کنید و هر درهم و برهمی را تمیز کنید، ممکن است تمرکز و اتمام کار برای شما ساده‌تر باشد. کاهش تعداد اقلامی که دارید می‌تواند با کاهش مقدار چیز‌هایی که برای جلب توجه شما رقابت می‌کنند تأثیر مشابهی داشته باشد.
ا ز هرج و مرج منفعل تا آرامش فعال
اگر می‌بینید که سازماندهی و نظافت به شما کمک می‌کند کمتر استرس داشته باشید، کمتر مضطرب شوید و در کل شادتر باشید، پس به هر طریقی وسایل نظافت خود را بردارید و به کار بپردازید. یک خانه نامرتب ممکن است در نهایت سرگرم کننده باشد. منصفانه است که بگوییم عادات خانه‌داری شما حمایت کننده نیست. برای حفظ نظم و نظم در زندگی خود مجبور نیستید فقط به نظافت خانه تکیه کنید. ممکن است مواردی وجود داشته باشد که همه چیز طبق برنامه پیش نرود و شما نتوانید تمیز کنید.
با این حال، اگر با افسردگی یا وضعیت سلامت روان دیگری دست و پنجه نرم می‌کنید و آرزو می‌کنید که انرژی لازم برای حفظ یک خانه مرتب و منظم را داشته باشید، سعی کنید از کار‌های کوچک شروع کنید. درست است که ایجاد تغییرات کوچک در محیط اطراف شما معقول‌تر و کمتر طاقت فرسا خواهد بود، حتی اگر مثلاً به این معنی باشد که یک روز همه لباس‌ها را از روی زمین تمیز کنید و روز بعد ماشین ظرفشویی را روی هم قرار دهید. مهمتر از آن، انجام یک تلاش کوچک برای مرتب کردن و سازماندهی محیط اطرافتان ممکن است واقعاً دید شما را بهتر می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1292129/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دعواهای خانوادگی بین دو زرافه!

نازنین از ازدواج با مهران منصرف می‌شود

زمانی: گلی که زدم تقدیم به کُردهای ایران

دیدار روسای سازمان ورزش بسیج و فدراسیون ورزش‌های همگانی

فینال جام حذفی، جایی دور از پایتخت

شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی

گل دوم لیورپول به وستهم توسط اوگبونا

حسرت بزرگ پرسپولیس؛ مجتبی حسینی

شمسایی به دنبال تغییر تاریخ در فینال

8 روغن که در درمان شوره سر معجزه می‌کنند!

واکنش عجیب رسانه‌های فارسی زبان در برابر اعتراضات دانشجویی علیه اسرائیل در آمریکا

گسترش همکاری‌های نظامی میان اعضای شانگهای و حضور ایران در رزمایش کمربند امنیت دریایی 2024

هوش مصنوعی گوگل معلم زبان انگلیسی می‌شود

قیمت Xperia 1 VI لو رفت؛ گوشی پرچمدار 2024 سونی

بلومبرگ: اپل به مذاکره با گوگل و OpenAI برای تجهیز آیفون به هوش مصنوعی ادامه می‌دهد

گوشی محبوب پوکو به HyperOS آپدیت شد

گوگل دوربین پیکسل 8a را با عنوان “AI-mazing” تبلیغ می‌کند؛ 7 سال آپدیت سیستم عاملی

رویداد گلکسی آنپکد بعدی سامسونگ احتمالاً 20 تیرماه برگزار می‌شود

حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا

ورود سازمان توسعه تجارت به ماجرای تولید نوکیای تقلبی

نینتندو سوییچ 2 احتمالاً دسته آهنربایی و نمایشگر بزرگ‌تر خواهد داشت

«سم آلتمن» و «ساتیا نادلا» برای عضویت در هیئت امنیت هوش مصنوعی آمریکا انتخاب شدند

معرفی ارزان ترین گوشی پرچمدار سال با قیمت باورنکردنی

این گوشی‌های شیائومی منسوخ شدند

این سگ رباتی می‌تواند جهنم به پا کند

جایزه 10 میلیون دلاری آمریکا برای دستگیری 3 هکر ایرانی

گاک آیون وی ؛ الگو طراحی این خودرو چینی یک دایناسور بوده است

با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟

تصاویری از بازسازی حرم امیرالمومنین علی (ع)

پیشگویی امام صادق علیه السلام از اختلاف در هیئت‌ها

توصیه زیبای استاد فاطمی نیا وقتی حال خواندن نماز شب رو ندارید...

تلاوت دیدنی راغب مصطفی غلوش

حمایت جالب آمریکایی ها از دانشجویان مسلمان؛ بگذارید نماز بخوانند...

ادرنالین خالص در تاب سواری

حکمت/ نه گفتن به نَفس

آتشفشانی زیبا در اندونزی

دوست ناباب، پاک‌ترین وراثت را هم نابود می‌کند!

عملیات نجات دو بچه شیر کوهی از مخزن آب

بزهای کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

ایجکت خلبان میگ 29 قبل از سقوط در نمایشگاه هوایی پاریس!

صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

نماز خواندن دانشجوی مسلمان حتی پس از دستگیری در اعتراضات ضد صهیونیستی آمریکا

زندگی بزرگان/ علی‌اکبر قربان شیرودی را می‌شناسید؟

لاغری و کاهش وزن بدون رفتن به باشگاه

شادترین کشورهای جهان از سال 2010 تا 2024/ اینفوگرافیک

فرآیند شست و شوی کثیف ترین فرش جهان با هزینه 6 میلیون تومان/ ویدئو

فال حافظ شنبه 8 اردیبهشت 1403

زیبایی «خشن» متفاوت‌ترین کلیساهای اروپا

این عنکبوت بی رحم و خطرناک است/ تصاویر