آریا جوان

آخرين مطالب

آثار تربیتی و برکات همزمانی عید نوروز با ماه مبارک رمضان برای خانواده‌ها دختران

آثار تربیتی و برکات همزمانی عید نوروز با ماه مبارک رمضان برای خانواده‌ها
  بزرگنمايي:

آریا جوان - جام جم / عید و ماه رمضان هر کدام‌شان به تنهایی دریایی از احساسات خوب را با خود به همراه دارند؛ فضای خاص و معنوی افطارها و سحرها و احساس نزدیکی به خدا و راز و نیاز با او در ماه مبارک رمضان وقتی در کنار حس نو شدن و زایش و فضای خاص بهار و عید نوروز قرار بگیرد، انگار حال و هوای این دو رخداد بزرگ را چندین برابر زیبا و خاص می‌کند.
انگار امسال بهار در بهار شده است؛ از یک سو با بهار طبیعت و شکوفه زدن گل‌ها و درختان مواجهیم؛ از سوی دیگر روزهای بهاری با بهار قرآن ماه مبارک رمضان همزمان شده است. حال و هوایی که جان می‌دهد برای دور هم بودن؛ انجام کارهای خوب صله رحم و جشن گرفتن بهار طبیعت همزمان بهار قرآن. 
برپایی سفره‌های افطاری ساده

افطاری دادن درایام ماه مبارک رمضان بسیار سفارش شده تا جایی که ازرسول خدا نقل شده سنت حسنه افطاری دادن رااحیا کنید حتی اگر شده به دانه‌ای خرما.امسال هم که سال نو ونوروز باماه مبارک رمضان مصادف شده می‌توانیم به همین بهانه سفره‌های افطاری ساده‌ای برپا واعضای خانواده وفامیل را دورهم جمع وازتقارن جشن‌های رمضان ونوروز به بهترین شکل ممکن‌استفاده کنیم. 
روزه‌اولی را دریابید
تقارن ماه رمضان و عید نوروز فرصت خوبی است تا خاطرات بهتری را در ذهن روزه‌اولی‌ها بنشانیم. به‌طور نمونه می‌توانیم در کنار عیدی دادن به بچه‌هایی که روزه‌اولی هستند یا حتی آنهایی که روزه کله‌گنجشکی می‌گیرند، ‌هدیه‌های خاصی همچون جانماز و سجاده یا چادر نماز و هدایای این چنینی هدیه دهیم تا خاطراتی خوش از تجربه روزه‌داری در عید در ذهن آنها ماندگار شود. 
تجربه سفری متفاوت
خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در ایام عید نوروز به سفر نروند بلکه سفر رفتن‌شان را به سایر ایام سال موکول کنند که هم خلوت‌تر است و هم می‌توانند سفر بهتر و ارزان‌تری را تجربه کنند.باوجود این اگر نمی‌توانید درطول سال برای سفر رفتن برنامه‌ریزی کنید و حتما قصد دارید در ایام نوروز به سفر بروید‌، اشکال شرعی بر این کار وارد نیست اما در این مورد هم باید مراعات حال روزه‌داران را کرد و در ملاء عام روزه‌خواری نکرد. 
آرامش بیشتر در بجا آوردن مناسک
تقارن نوروز با ماه مبارک رمضان و فرصت استفاده از تعطیلات نوروزی موجب می‌شود تا با فراغ بال بیشتری اعمال این ایام را بجا بیاوریم. روزه‌داری و شب بیداری در ایام ماه رمضان با کار و فعالیت‌های روزانه می‌تواند انرژی بیشتری را از ما بگیرد اما تعطیلات نوروز می‌تواند فرصت خوبی برای بجا آوردن این مناسبک با فراغ بال و آرامش بیشتر باشد. 
جشنی ملی و مذهبی
عید نوروزفقط یک جشن ملی نیست بلکه یک جشن مذهبی است چرا که نوروز وفلسفه آن براساس یکتاپرستی، توجه به پروردگار، سنت‌های پسندیده، فرهنگ عقلانی و دیرینه ایرانی است که این فرهنگ کهن بازتابی از یکتاپرستی به شمار می‌آید و این موضوع هم مربوط به ایرانیان یکتاپرست پیش از اسلام و هم پس از اسلام است. 
دید و بازدید و صله رحم
معمولا همه ساله در ماه مبارک رمضان یکی از سنت‌های توصیه شده صله رحم و افطاری دادن است. همچنانکه در ایام نوروز هم ما به دید و بازدید یکدیگر می‌رویم و با این کار هم دیدارها تازه می‌شود و هم از حال و روز یکدیگر با خبر می‌شویم. موضوعی که امسال و در تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز نه فقط از بین نمی‌رود بلکه باید جدی‌تر از همیشه به آن نگاه کرد. در واقع امسال به دو مناسبت به دیدن یکدیگر می‌رویم؛ هم صله رحم سال نو و جشن نوروز و هم صله رحم توصیه شده برای ماه رمضان. حتی می‌توان این دید و بازدید‌ها را با افطاری‌های ساده همراه کرد و همه اینها بهانه‌ای باشد تا سال نو و ماه مبارک رمضان را دور هم جمع شویم. 
با خبرشدن از احوال هم
اصلا فلسفه صله رحم و دید و بازدیدهای نوروزی این است که اهل خانواده و فامیل ازحال هم باخبرشوند. به این صورت که ممکن است یکی از اقوام و آشنایان با بیماری یا گرفتاری خاصی دست و پنجه نرم کند و ایام نوروز و ماه رمضان فرصت بسیار خوبی است تا از اقوام و آشنایان از احوال هم با خبر شده و به داد هم برسند و دست همدیگر را بگیرند. 
فرصتی برای پاکی و سلامت
نوروز یک سنت پسندیده است که با نو شدن زمین، سال، انسان‌ها، لباس جدید پوشیدن، افکار نو داشتن و...همراه است.ماه مبارک رمضان نیز همین سنت را دنبال می‌کند؛ یعنی این ماه نیز برای پاک شدن درون انسان،سلامت روح و روان افراد، دوری از دنیا‌طلبی و شکم‌پرستی است. همچنین برای انسان‌ها نوعی تمرین زندگی محسوب می‌شود. 
به احترام روزه‌داره
همه افراد نمی‌توانند روزه بگیرند. این یک واقعیت است و حتی احکام و قوانین شرعی هم این را پیش‌بینی کرده‌اند و به افرادی که مشکل سلامتی دارند اجازه داده شده روزه نگیرند. همچنان‌که سالمندان و کودکان هم نمی‌توانند روزه بگیرند. با وجود این باید حرمت روزه‌داران را نگه داشت. برای حفظ حرمت ماه رمضان و روزه‌داران این ماه می‌توانیم برنامه دید و بازدیدهای‌مان را به بعد از افطار موکول کنیم و در طول روز به مهمانی نرویم. 
فرصتی برای استحکام خویشاوندی
در دید و بازدیدهای نوروزی خیلی وقت‌ها می‌توانیم اقوام و آشنایان دور خود را هم در خانه اقوام نزدیک‌تر ببینیم و علاوه بر این‌که دیداری تازه می‌شود، پیوندهای خویشاوندی هم محکم‌تر شد و ریشه‌های ارتباطات فرزندان ما با اقوام و خانواده در همین دید و بازدیدهای نوروزی مستحکم می‌شود. 
راز و رمز آیین ماندگار نوروز
روزهای پایانی اسفند انگار دیگر دست و دل‌مان به کارهای روزمره و همیشگی نمی‌رود. انگار دل‌مان می‌خواهد فقط خودمان را برای استقبال از بهار و جشن طبیعت آماده کنیم. درختان هم کم‌کم از خواب زمستانی بیدار می‌شوند و این روزها می‌توان جوانه‌های کوچک را که ‌ روی شاخه‌های خشکیده در حال جان گرفتن هستند، به چشم دید. جوانه‌هایی که انگار نوید‌بخش زندگی هستند و یاد‌آور این نکته که می‌توان از میانه مرگ هم دوباره جوانه زد و به زندگی بازگشت! حال و هوای بهار، ‌حال و هوای زندگی است. سرشار از طراوت و سر سبزی و امید. به همین خاطر است که ما ایرانی‌ها از دوران باستان آغاز سال نو را با بهار و تولد دوباره طبیعت جشن می‌گیریم و به استقبال سال تازه می‌رویم. جشن‌هایی که با آداب و رسوم پسندیده‌ای همچون دید و بازدید عید همراه است و سر زدن به بزرگ‌ترها و اقوام و دوستانی که شاید در طول سال کمتر آنها را ببینیم و از احوال‌شان با خبر باشیم از برکات نوروز و مراسم‌های خاص آن است.همین دید وبازدیدها، ‌خانه‌تکانی‌ها ورفت‌و روب‌ها وتغییراتی هرچند کوچک درخانه و زندگی‌مان می‌تواند برای ما امیدبخش وشورآفرین باشد وحال وهوای دل‌مان راخوب کند.به‌خصوص این‌که ایام عید وچیدن سفره‌های هفت سین و عیدی گرفتن و عیدی دادن بخش مهمی از بهترین خاطرات دوران کودکی ما را تشکیل می‌دهد و همین آداب و رسوم زیباترین آثار را در شکل‌‌گیری شخصیت وروحیه دادن به کودکان و نوجوانان به‌عهده دارد. درواقع نوروز و آداب و رسوم آن یکی از بارزترین بخش‌های فرهنگ ایرانی است که بعد از ورود اسلام به ایران هم با صحه گذاشتن و تأیید رسول گرامی اسلام همراه بود و همین آمیخته شدن آداب و رسوم ایرانی با توصیه‌های اسلامی منجر به ماندگاری این آداب و رسوم برای هزاران سال در ایران شد. همچنانکه آداب و رسوم نوروز در برخی ‌کشورهای همسایه هم همچنان وجود دارد و از بین رفتن مرزهای جغرافیایی ایران بزرگ در طول تاریخ موجب نشده تا مردم تاجیک و ترکمن و افغان جشن باستانی نوروز ایرانی را برگزار نکنند و پای سفره‌های هفت‌سین ننشینند. 

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1292768/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آخرین گل دنیس لاو باعث سقوط منچستریونایتد شد

خلاصه بازی اتلتیکومادرید 3 - اتلتیک بیلبائو 1

اتلتیکو نبرد کسب سهمیه را از بیلبائو برد

خلاصه بازی پاری‌سن‌ژرمن 3 - لو آور 3

بازگشت سیاوش به استقلال ملاثانی

زور چلسی به شگفتی‌ساز فصل نرسید

پاری‌سن‌ژرمن با تساوی خانگی مهیای سفر به آلمان شد

خلاصه بازی استون ویلا 2 - چلسی 2

ممنوعیت میزبانی سپاهان و گل‌گهر با 2 احتمال

ناظم الشریعه: به تاکتیک شمسایی باید احترام گذاشت

جشن در پرایدپارک؛ دربی کانتی به چمپیونشیپ بازگشت

گل تماشایی کانر گلگر به استون ویلا

گل سوم پاری سن ژرمن توسط راموس به لوآور

ژابی آلونسو: می‌خواهیم شکست ناپذیر بمانیم

یک موقعیت استثنایی دیگر به خطا رفت

دینامو بدون محرمی صدرنشین کرواسی شد

درگیری کامل کلوپ و صلاح از زاویه هواداران

گل دوم پاری‌سن‌ژرمن به لوآور توسط اشرف حکیمی در دقیقه 78

ناظم الشریعه: شرایط در فینال یک مقدار متفاوت است

گل مادوئکه به استون ویلا

گوشی جدید ناتینگ 2 روز دیگر رونمایی می‌شود

تماس با شماره‌های ذخیره‌نشده در واتساپ ساده‌تر می‌شود

چرا سریال «حشاشین» در ایران مجوز ندارد؟

حامد آهنگی در جشن تولد 10 سالگی پسرش «آراد»

سلمان «نون خ»: میگن ماشین لاکچری و چندتا خونه دارم!

دختر کیومرث پوراحمد: پدرم خودکشی نکرده بود!

دلایل شکست پرسپولیس از زبان میلاد بدرقه

گل راجرز به چلسی

عصبانیت شدید رونالدو پس از دست رفتن موقعیت

ویدیوی خلاصه بازی به یادماندنی استقلال 4- 3 دالیان چین در سالگرد این بازی

خلاصه بازی الخلیج 0 - النصر 1

فرناندز، مانع گلزنی منچستر یونایتد در لحظات پایانی

برد خفیف النصر در شب فرصت‌سوزی‌های رونالدو

دبل سیو تماشایی الکساندر نوبل مقابل بایرلورکوزن

گل سوم لوآور به پاری‌سن‌ژرمن توسط توره

صعود بارسای زنان به فینال چمپیونزلیگ

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

قابلیت جادویی اندروید وارد حالت Split-Screen می‌شود

حمله هم‌بنیانگذار فیسبوک به تسلا با پاسخ تند «ایلان ماسک» مواجه شد

حرکت جنون‌آمیز پسر جوان؛ پرش از روی 2 خودرو در حال عبور

تعقیب و گریز دیدنی دو گربه از زاویه‌ای متفاوت

رقصیدنِ جالب یک جغد

حمل بار تریلی با پیکان!

چند تا حقه ی سینمایی ببینید

طنز/ 10 گام تضمینی برای خواننده شدن

رودخانه زیبای ساکورا در ژاپن

زیبایی های ژاپن در یک قاب

آواز خواندن زیبای یک طوطی

یکی از پربازدیدترین معابد کلمبیا

بازی تماشایی «پانته‌آ پناهی‌ها» در فیلم نفس