پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟ فناوري

تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی چگونه است؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - خودروهای برقی در مقایسه با مدل‌های بنزینی، کمتر به تعمیر و نگه‌داری نیاز دارند که آن‌ها را مقرون‌به‌صرفه می‌کند. بااین‌حال، برخی از سرویس‌های دوره‌ای برای خودرو الکتریکی ضروری است.

ممکن است خودروهای الکتریکی هنوزهم قیمت خریدشان بیشتری از نمونه‌های بنزینی باشد؛ اما با توجه به شارژ خانگی مقرون‌به‌صرفه، به‌طور کلی کم‌خرج‌تر هستند. همچنین، با توجه به هزینه‌های اندک تعمیر و نگه‌داری در درازمدت، خودرو الکتریکی سرمایه‌ی مالک خود را در حد متعارفی حفظ می‌کند. دلیل چنین تفاوتی بین خودرو احتراق‌داخلی با خودرو الکتریکی این است که مدل‌های برقی بیش از 24 قطعه‌ی مکانیکی را حذف می‌کنند که معمولا به سرویس‌های دوره‌ای نیاز دارند. مالک خودرو برقی به پرداخت هزینه برای تعویض روغن، فیلتر هوا، شمع و انواع تسمه‌ها و سرویس سیستم خنک‌کاری و جعبه‌دنده نیازی ندارند. کارشناسان معتقدند مالکان خودروهای الکتریکی تقریبا یک‌سوم هزینه‌ی کمتری در مقایسه با مالکان خودروهای بنزینی برای سرویس‌های دوره‌ای منظم صرف می‌کنند.
با‌این‌حال، نگه‌داری و سرویس خودرو برقی رایگان نیست. تمام خودروسازان اصرار می‌کنند مالکان برای حفظ ضمانت‌نامه‌ی خودرو، حتما مجموعه‌ای از بازبینی‌ها و سرویس‌ها را به‌صورت دوره‌ای انجام دهند. در‌صورتی‌که مالکان طبق برنامه‌ی زمانی توصیه‌شده اقدام نکنند، وقتی خودرو برقی به تعمیر نیاز داشته باشد، نمایندگی مجاز خودروساز می‌تواند ارائه‌ی خدمات را تقبل نکند. به‌غیر از جابه‌جایی لاستیک‌ها، تعویض فیلتر هوای کابین و تیغه‌های برف‌ پاک‌کن و تنظیم میزان آب شیشه‌شوی، بسیاری از کارهای مربوط به تعمیر و نگه‌داری خودرو الکتریکی بیشتر در حد بازرسی مکانیکی اجزای مختلف باقی می‌ماند. خودروسازان توصیه می‌کنند صرف‌نظر از کارهای ساده مانند بررسی فشار باد لاستیک‌ها، تنظیم میزان آب شیشه‌شوی و شاید تعویض تیغه‌های برف‌ پاک‌کن، سرویس‌های دوره‌ای خودرو برقی را باید متخصص باتجربه در نمایندگی‌های مجاز انجام شود.
به‌عنوان مثالی از برخی کارهای موردنیاز، در اینجا نگاهی به برنامه‌ی تعمیر و نگه‌داری خودرو برقی شورولت بولت 2019 می‌اندازیم. بازرسی‌هایی که به‌صورت ماهانه باید انجام شوند
فشار باد لاستیک بررسی و درصورت نیاز تنظیم و میزان ساییدگی بیش‌از‌حد آن بررسی شود. میزان مایع شیشه‌شوی شیشه‌ی جلو بررسی و درصورت لزوم پر شود. بازرسی‌هایی که باید هر 12 هزار کیلومتر یک‌بار انجام شوند
لاستیک‌ها باید جابه‌جا و سیستم خنک‌کننده برای باتری، بخاری کابین و مبدل، برق فرعی و ماژول‌های شارژر بررسی شود؛ نشت سیال از بخش‌های مختلف و ترمزها بازرسی شود و اجزای سیستم فرمان و تعلیق و شاسی برای عیوب احتمالی بررسی شود؛ عیوب احتمالی سیستم فرمان و میل‌پولوس‌ها و شفت‌ها بررسی شود؛ کیسه‌های هوا بررسی شود؛ اجزای بدنه ازجمله قفل‌های درها روغن‌کاری و پدال گاز ازنظر عیوبی مانند شلی یا سفتی بررسی شود و درصورت لزوم باید قطعه را تعویض کرد؛ کمک‌فنرها ازنظر ترک و سایر عیوب بررسی شود؛ در صورت استفاده از درزگیر لاستیک، حتما تاریخ انقضای آن بررسی شود. سرویس‌هایی که در سال دوبار باید انجام شوند
مواد خورنده (به‌عنوان مثال نمک جاده) از زیر خودرو با آب شسته شود. سرویس‌هایی که هر 24 هزار کیلومتر باید انجام شوند
تیغه‌‌های برف پاک‌کن تعویض شود. سرویس‌هایی که هر 60 هزار کیلومتر باید انجام شوند
درصورت لزوم، فیلتر هوای کابین تعویض شود. سرویس‌هایی که هر 120 هزار کیلومتر باید انجام شوند
درصورت نیاز، بست کاپوت و صندوق عقب و سایر بخش‌ها تعویض شود. سرویس‌هایی که هر پنج سال یک‌بار باید انجام شوند
سیستم خنک‌کاری خودرو تخلیه و مجددا پر و روفن ترمز نیز تعویض شود. سرویس‌هایی که هر هفت سال یک‌بار باید انجام شوند
خشک‌کن سیستم تهویه تعویض شود.
شایان ذکر است نیسان دو برنامه‌ی زمانی تعمیر و نگه‌داری جداگانه برای خودرو الکتریکی لیف ارائه می‌دهد. برنامه‌ی زمانی اول برای شرایط فعالیت شدیدتر است که سفرهای مکرر کوتاه کمتر از هشت کیلومتر در دمای طبیعی یا 16 کیلومتر در هوای سرد، توقف و رانندگی در آب‌و‌هوای گرم، رانندگی با سرعت کم برای مسافت‌های طولانی، رانندگی در شرایط گردوغبار یا در جاده‌های ناهموار و گل‌ولای و نمکی یا استفاده از باربند سقفی را شامل می‌شود.
برنامه‌ی زمانی دوم نیاز به تعمیر و نگه‌داری کمتری دارد؛ اما فقط به رانندگی بزرگراه در شرایط معمولی اختصاص می‌یابد. در بدترین حالت، بیشتر مالکان نیسان لیف به استفاده از خدمات برنامه‌ی زمانی اول نیاز دارند. مقاله‌های مرتبط:
10 دلیل برای خرید خودروی الکتریکیآشنایی با فناوری باتری در خودروهای برقی
شبیه موارد یادشده برای شورولت بولت برقی، این برنامه‌ی زمانی را می‌توان با کارهایی مانند جابه‌جایی لاستیک‌ها هر 6 ماه یک‌بار یا 12 هزار کیلومتر و تعویض فیتر هوای کابین هر 12 ماه یک‌بار یا 24 هزار کیلومتر انجام داد. علاوه‌بر‌این، روغن ترمز باید هر 24 ماه یا 50 هزار کیلومتر و مایع خنک‌کننده بعد از 15 سال یا 200 هزار کیلومتر تعویض شود. تعمیر و نگه‌داری کمتر به این معنی نیست که خودرو الکتریکی کاملا آسیب‌ناپذیر باشد. مالکان خودرو برقی درنهایت به تعویض لاستیک‌ها و سرویس ترمزها نیاز دارند و ممکن است لازم باشد برخی اجزای سیستم‌های فرمان و تعلیق، شلنگ‌ها، چراغ جلو، چراغ عقب و... را تعویض کنند. مانند هر نوع وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگر، اگر فرمان خودرو هنگام حرکت به یک سمت تمایل داشته باشد یا سایش نامتقارن لاستیک در آن مشاهده شود، تنظیم فرمان ضروری به‌نظر می‌رسد.
باید به بازرسی و نگه‌داری بسته‌ی باتری خودرو الکتریکی توجه کرد که یکی از گران‌قیمت‌ترین قطعات آن محسوب می‌شود. باتری‌های خودرو الکتریکی در طول زمان توانایی‌های خود را برای حفظ شارژ کامل از دست می‌دهند؛ هرچند این اتفاق به‌تدریج رخ می‌دهد. البته، باید توجه کنید که این مشکل بیشتر در خودروهای برقی قدیمی دیده می‌شود که باتری‌هایی با شعاع حرکتی 130 کیلومتر دارند و در محصولات جدیدتر با ظرفیت پیمایش 320 کیلومتر اختصاص ندارد. تنها تعداد انگشت‌شماری از چنین خودروهای الکتریکی تا‌به‌امروز به جایی رسیده‌اند که به‌دلیل کاهش ظرفیت حفظ شارژ، به تعویض باتری نیاز پیدا کرده‌اند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نگاهی به محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های هفته‌ای که گذشت

معرفی اپلیکیشن Smarter؛ بازی کنید و باهوش تر شوید

Amazon Photos؛ عکس‌ها و ویدئوهای‌تان را تا ابد حفظ کنید

یاد و خاطره آتاری دستی را روی گوشی‌تان زنده کنید

چگونه فونت گوشی اندرویدی خود را تغییر دهیم؟

معرفی بازی Eat Me Please؛ من را بخورید!

معرفی برترین اپلیکیشن سال 2019

با 9 اپلیکیشن برتر موسیقی آشنا شوید

بررسی ردمی 8A‌ شیائومی

معرفی بازی Perfect Hit؛ توپ ها را جمع آوری کنید

چطور مشکل سایه افتادن و سوختگی پیکسل نمایشگر گوشی‌مان را حل کنیم؟

بازی مهیج و فکری ناویاب را روی گوشی‌تان تجربه کنید

معرفی بهترین اپلیکیشن سال 2019 به انتخاب کاربران

بهترین گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی چینی در سال 2019

10 اتومبیل کانسپت که هوش از سرتان می‌برند!

معرفی اپلیکیشن کاربردی برای مهندسان برق

Swordman؛ شمشیرهای خود را برداشته و به جنگ دشمنان بروید

معرفی اپلیکیشن SPACE؛ جلوی اعتیاد به موبایل را بگیرید

بهترین دوربین گوشی‌های 2019 از نگاه DxOMark

معرفی بازی اعتیاد آور Sky Roller

فقیرترین کشورهای جهان را بشناسید

بررسی گلکسی واچ اکتیو 2 سامسونگ

Rival Gears Racing؛ لذت مسابقه با ماشین‌هایی متفاوت

معرفی اپلیکیشنی که گوشی‌تان را خلوت می‌کند

آزرا پوست انداخت؛ رونمایی از هیوندای آزرا 2020 فیس‌لیفت

Gunner Diary؛ در قالب یک قهرمان آرامش را به شهر برگردانید

Jurassic Survival؛ بازی بقا در ژوراسیک

بهترین ساعت‌های هوشمند سال 2019

Magnus Trainer؛ متفاوت‌ترین بازی شطرنج با چاشنی یادگیری

FotoTool؛ اپلیکیشنی که هر عکاسی به آن نیاز دارد

10 شاسی‌بلند محبوب در بازار آمریکا

معرفی بهترین اپلیکیشن یادداشت برداری برای کاربران حرفه‌ای

WIND Runner؛ دونده بادها

Boom 3D؛ پخش کننده صوتی که می‌تواند انتظارتان را برآورده کند

Boom 3D؛ پخش کننده صوتی که می‌تواند انتظاراتتان را برآورده کند

خوردن این غذاها، اثرات آلودگی را خنثی می‌کند

3 روش اجرای اپلیکیشن‌های اندرویدی روی کامپیوتر

نگاهی به محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های هفته‌ای که گذشت

معرفی بازی Hot Wheels؛ کمربندهای خود را محکم ببندید

معرفی بهترین اپلیکیشن برای چک کردن وضعیت آلودگی هوا

معرفی یک بازی چالش‌برانگیز و جذاب برای عاشقان بسکتبال

بررسی SSD اینترنال ADATA XPG SX6000 Lite

Magic ‌Brick Wars؛ جنگ آجرهای جادویی

گوشی‌تان را به سلیقه خود طراحی کنید

Tiny Troopers 2؛ نبرد سربازان کوچک

اینترنت موبایل در تهران و چند شهر و استان وصل شد

بررسی سرفیس پرو 7 مایکروسافت

Stickman Legends؛ به نبرد هیولاها بروید

106

معرفی اپلیکیشنی که شما را تا شب یلدا به وزن دلخواه‌تان می‌رساند