آریا جوان

آخرين مطالب

بازتاب درمانی معبد آناهیتا، ایده‌ای که برای اولین در کشور اجرا می‌شود گردشگری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - بازتاب درمانی یا رفلکسولوژی، ایده جدید گردشگری سلامت است که برای نخستین بار در کشور در معبد آناهیتا اجرایی می‌شود؛ به عنوان بخشی از پلازا و پارک موزه خیابانی در اولویت اقدام‌های پایگاه معبد آناهیتا کنگاور قرار دارد.

«پلازا» که در زبان اسپانیایی به معنی «میدان» است، به آن دسته از فضاهای عمومی اطلاق می‌شود که در دل شهرها قرار دارند و در واقع، فارغ از ابعاد تجاری، صرفا کارکردی پاتوق‌گونه برای شهروندان دارند. پلازا عمدتا محل شکل‌گیری بخشی از خاطره‌های جمعی و نوستالوژی شهروندان هستند که در پاره‌ای از موارد، این خاطره‌ها می‌توانند شکل سیاسی هم به خود بگیرند.
مسیری که بعد از 30 سال مسدود شد
چند صباحی است مسدود کردن باند کندرو معبد آناهیتا کنگاور بعد از 30 سال بر سر زبان مردمان محلی افتاده و سوژه مناسبی شده برای گرم کردن دورهمی ها که عموما از صدور انسداد این مسیر توسط فرماندار ابراز رضایت و خشنودی کردند.
فرماندار کنگاور در گفت و گو با ایرنا، با اعلام انسداد باند کندرو معبد آناهیتا که مسیر ورودی گردشگران و مسافران است، بیان کرد: این محور که به پارکینگ خصوصی خودروها تبدیل شده بود به یک پیاده راه در خور شأن مسافران و گردشگران داخلی و خارجی تبدیل می شود.
خیراله خزایی با بیان اینکه توجه به منظر زیباسازی و الگوهای زیبایی شناختی و نصب المان‌های گردشگری در ورودی معبد آناهیتا می‌تواند برای گردشگران جذابیت ایجاد کند، تصریح کرد: ایجاد جذابیت منظری و تنوع در پیرامون معبد آناهیتا باعث می‌شود این اثر گرانبها از حالت بی روحی و خشکی خارج و پویایی و نشاط اجتماعی جایگزین آن شود.
وی معتقد است معبد آناهیتا در کنگاور به عنوان یک شاخصه مهم گردشگری و نماد هویت و اصالت ایران زمین است باید ساماندهی و مورد توجه بیشتر قرار گیرد.
فرماندار کنگاور خاطرنشان کرد: برای ایجاد پلازا و ساماندهی ورودی معبد آناهیتا دستگاههای اجرایی مرتبط را مکلف کرده ایم با پایگاه ملی معبد آناهیتا همکاری کنند.
پلازا؛ اولین طرح استانی که در کنگاور اجرا می‌شود
مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا نیز از اجرای طرح پلازا در کنگاور برای نخستین بار در استان کرمانشاه با معیارها و استانداردهای موردنظر برای یک دورهمی صمیمانه خبر داد و اظهار داشت: پلازا به بیان مهندسی خود به معنی میدان و ‌یا میدانچه است که ما تلاش می کنیم در پیرامون فضای ورودی معبد آناهیتا مکانی این چنینی را اجرا کنیم.
مرتضی گراوند افزود: ایجاد پلازا در باند کندرو معبد آناهیتا در کنار خیابان‌ اصلی شهر تا حدودی با تفسیری که موردنظر کارشناسان ارشد شهرسازی از مفهوم پلازا و یا میدان دارند، بی ارتباط نیست.
وی ادامه داد: پلازا طرح مناسبی برای وضعیت امروز کنگاور است؛ زیرا در این فضا پیاده رو بزرگتر و سنگ فرش شده و علاوه بر حضور مردم محله برای دیدارهای روزانه و گفتگو و بازی بچه‌ها، در این پلازا می‌توان فرصتی فراهم شود که گروهی برای بازی شطرنج و تخته نرد، مسافران و گردشگران برای صرف ناهار در ظهر و رهگذران نیز برای توقف و استراحت در این فضا حضور یافته و وقت بگذرانند. به همین دلیل می‌توان گفت باند کندرو کنار خیابان‌ اصلی و پیاده روها ظرفیت این را دارند که تبدیل به پلازا یا میدان فعال شوند.
پارک موزه خیابانی در کنگاور احداث می‌شود
او احداث موزه خیابانی با اعتبار 150 میلیون تومان را یکی از برنامه‌های پایگاه ملی معبدآناهیتا به عنوان یکی از بخش‌های مهم این پلازا برشمرد و تصریح کرد: نرده‌های حریم معبد آناهیتا در فواصل 9 متری برش خورده و 45 باکس برای نمایش تصاویر کهن سیر تاریخی معبد آناهیتا از قدیم تا امروز ایجاد خواهد شد که با دیدن آنها علاوه بر آشنایی با این بزرگترین تک بنای سنگی کشور و معرفی صنایع دستی و سوغات کنگاور، حس و حال نوستالوژیک برای مردم و گردشگران تداعی خواهد شد.
اجرای طرح بازتاب درمانی برای نخستین بار در کشور
مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا در ادامه اجرای مسیر پیاده روی بازتاب درمانی و توجه به گردشگری سلامت را از دیگر بخش های پلازا معبد آناهیتا عنوان کرد و اظهار داشت: این طرح که ریشه تاریخی و علمی دارد برای نخستین بار در یک مکان باستانی و عمومی در کشور و در راستای توجه به گردشگری سلامت اجرا می‌شود.
این باستان‌شناس افزود: نخستین بار در حدود 2 هزار و 500 سال قبل از میلاد در چین مقاله‌ای با نام «طب داخلی کلاسیک امپراطور زرد» در مورد طب فشاری نوشته شد. این مقاله نویسندگان بسیاری داشت و در آن به نخستین ریشه‌های رفلکسولوژی در تاریخ اشاره شد.

گراوند تصریح کرد: بازتاب درمانی در تاریخ مصر باستان نیز مشاهده شده است. «آنخ‌مائو» پزشکی مصری بود که حدود 2 هزار و 500 سال قبل از مسیح می‌زیست. شواهد جمع‌آوری شده از نقاشی‌ها و علایم موجود در معبد آنخ‌مائو نشان می‌دهد که او در آن دوران از شیوه‌های درمانی رفلکسولوژی استفاده می‌کرد. رد دیگری از رفلکسولوژی را می‌توان در قرن 13 در مرکز اروپا یافت؛ هنگامی که «مارکوپلو» با همراهی مبلغان کاتولیک شیوه‌های درمانی رفلکسولوژی و طب فشاری را از چین به ارمغان آورد.در نهایت رفلکسولوژی در قرن شانزدهم به‌عنوان شیوه‌ای شناخته‌شده توسط پزشکان در آلمان و اروپا مورد استفاده قرار گرفت.
وی با اشاره به اجرای مسیر بازتاب درمانی با کمک شهرداری و شورای شهر کنگاور که طی جلسات مختلف شهرستان به تصویب رسیده و ضمن قدردانی از پلیس راهرو بخاطر همکاری در انسداد مسیر کندرو، بیان داشت: پیاده روی بدون کفش بر روی این مسیر که از قلوه سنگ‌های نامنظم تشکیل شده، باعث می‌شود هفت هزار رشته عصبی پا تحریک و در نتیجه شاهد کاهش درد و التیام و اضطراب و استرس در نقاط داخلی بدن خواهیم بود.
او معتقد است؛ اجرای اینگونه طرح‌ها نیاز به آگاه‌سازی و فرهنگ‌سازی برای جوامع محلی دارد، ولی در عین حال نتایج قابل توجهی همچون؛ کنترل فشار خون، رهاسازی سموم بدن، کاهش مشکلات ارگان ها به ویژه کلیه و مثانه و حالت تهوع، کنترل فیبرها درد حین عبور از سیستم عصبی نخاعی و... در پی خواهد داشت.
بازتاب درمانی؛ الگویی مناسب برای اجرا در بوستان ها و سایت های تاریخی
مدیر پایگاه ملی معبد آناهیتا در ادامه اجرای طرح بازتاب درمانی برای بوستان های سطح شهر در دیگر نقاط مختلف استان و همچنین سایت های تاریخی بیستون و طاق بستان را پیشنهاد مناسب و قابل اجرایی عنوان کرد.
گراوند در ادامه از راه اندازی مجدد پارکینگ معبد آناهیتا و انتقال باجه بلیت فروشی به ضلع جنوب شرقی معبدآناهیتا خبر داد و افزود: با توجه به وسعت زیاد این پارکینگ ظرفیت پذیرش کلیه خودرو مسافران و گردشگران وجود دارد.
بنای موسوم به معبد آناهیتا که منتسب به دوران اشکانیان است و تاکنون اطلاعات دقیق دوره تاریخی و کارکرد آن به دست نیامده باعث شده همچنان از دید مسئولان و گردشگران مغفول بماند. اجرای طرح های جذاب برای جذب گردشگر و تنوع و پویایی به این بنای کهن می تواند زندگی دوباره ای به پیکره نیمه جان آناهیتا باز گرداند.
مسدود کردن و سنگ فرش باند کندرو معبد آناهیتا، اجرای پلازا، نمایش تصاویر قدیمی معبد آناهیتا و همچنین طرح بازتاب درمانی می‌تواند دودی را از دودکش خاموش این معبد بلند کند و چه بسا نقطه امیدی باشد برای ساماندهی بیشتر، کاوش های میدانی و نهایتا مرمت و بازسازی این یادگار اشکانی که به رویایی برای مردم استان کرمانشاه و کنگاور تبدیل شده است.
معبد آناهیتا که دومین بنای سنگی بزرگ ایران قبل از اسلام است برخی قدمت آن را به دوران اشکانی و عده ای نیز دوران ساسانی می‌دانند.
کنگاور با جمعیتی بالغ بر 80 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد. این شهرستان 120 اثر تاریخی و طبیعی ثبت ملی و بیش از 100 اثر واجد شرایط حفاظت دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/156752/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

یک گوزن در حال جویدن و بلعیدن یک مار

مبارزه نفس‌گیر دو زرافه

لحظه جذاب و تماشایی خارج شدن پروانه از پیله‌اش

تکنیک جالب یک شتر برای بالا رفتن از تپه شنی

گوناگون/ با عجایب هستی بیشتر آشنا شوید؛ جانوری آبی با بادبانی کوچک

لحظه هیجان‌انگیز برخورد رعدوبرق با آب رودخانه!

آیا تا به حال خرچنگی را در حال وزنه‌برداری دیده‌اید؟

غافلگیری و سکوت جگوار هنگام شکار طعمه خود

اولین بازی "ریما رامین‌فر" در قاب تلویزیون

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

با کبودی دور چشم خداحافظی کنید

انتقاد جدی ربیعی از بازگشت گشت ارشاد؛ واقعا درک نمی‌کنم چرا جامعه را به تقابل می‌کشانید؟

امیر سلیمانی: تجهیزات جدیدی به نیروی زمینی ارتش الحاق می‌شود

پیام مقامات آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

بزرگترین آبشار جهان در جنگل بارانی گویان

لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران

مشاهده پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده دربند مشکول

بلعیده شدن یک سنجاب توسط یک مرغ دریایی

ساحل سیاه ایسلند یکی از غیرمعمول‌ترین ساحل‌های جهان

لحظه تیک آف از فرودگاه میامی از نمای کابین خلبان

حمل و نقل دلهره آور ریلی در هند

تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت ها

فامیل بازی و آشنا بازی نداریم!

داماد گرفتنش هم دردسره

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

رحیم‌پور ازغدی: این اولین‌بار است که اسرائیل تودهنی می‌خورد

اژه‌ای خطاب به مسئولان قضائی: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

گوناگون/ گورهای شگفت‌آور

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه