آریا جوان

آخرين مطالب

پرونده خبرفوری در مورد نگاه جنسیتی به موتورسواری زنان ؛

زنان راننده موتور می‌شوند؟/ محدودیت یا مصونیت مسئله این است ! اندیشه

  بزرگنمايي:

آریا جوان - نگاه جنسیتی به موضوعات اجتماعی همواره منجر به شکل‌گیری بحث‌های جدی در فضای عمومی و کشیده‌شدن پای آن به رسانه‌ها شده است.

موضوع جدیدی که در این پیش فرض می گنجد بحث موتور سواری زنان است جنجالی که مخالفان و موافقان جدی خود را دارد .
** ماجرا از چه قرار بود ؟
هفته پیش بود که خبری در رسانه ها منتشر شد که در پی شکایت یک خانم اصفهان ی مبنی بر ممانعت نیروی انتظامی از صدور گواهی نامه موتور سواری برای وی به خاطر جنسیتش به دیوان عدالت اداری، این نهاد اعلام کرده است هیچ منع قانونی برای این موضوع وجود ندارد . در پی این حکم قانونی بود که نیروی اتنظامی همچنان بر نظر خود اصرار داشت و به حکم دیوان درباره گواهینامه موتور سیکلت زنان اعتراض کرد . در اطلاعیه پلیس در این ارتباط آمده است : به استناد تبصره ماده20 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی مصوب سال 1389، صدور گواهینامه رانندگی موتورسیکلت برای مردان بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. رای بدوی شعبه31 دیوان عدالت اداری صرفا برای شاکیه محترم صادر شده و طبق ماده60 قانون دیوان عدالت اداری قابل تسرّی به عموم نیست و به عبارتی دیگر رای صادره جنبه فردی دارد. بیشتر بخوانید
موضوع تا جایی پیش رفت که فراکسیون زنان مجلس ورود به این موضوع ورود پیدا کرد و خواستار تشکیل جلسه با مسوولان نیروی انتظامی برای بررسی این موضوع شد .
** موافقان چه می‌گویند؟
کاظمی، نماینده ملایر و نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت حکم صادر شده از سوی دیوان عدالت اداری را قابل تسری به عموم دانست. به گفته او این رأی درست و قانونی است.
نماینده ملایر تأکید کرد: «ما وظیفه داریم قید و بندی که نه شرعی و نه قانونی است را از مسائل فرهنگی و اجتماعی برداریم. زنان ما حقوقی دارند که در قوانین محترم شمرده شده و ما نمی‌توانیم به صورت سلیقه‌ای و به ضرر آنها قوانین را تفسیر کنیم.
محمدتقی فاضل‌ میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم و استاد دانشگاه در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت:‌ «اگر به دنبال بعد دینی و شرعی موتورسواری زنان باشیم بر این باورم که این موضوع هم مانند ترک موتورنشستن و راندن ماشین است و بالنفسه هیچ مشکل شرعی ندارد. نشستن بر یک مرکب چه ماشین باشد، چه موتور و دوچرخه تفاوتی ندارد؛ اگر در پی اثبات حرمت شرعی آن باشید باید دلیل شرعی هم برایش داشته باشید و اگر شک داشته باشید، اصل بر برائت است و حلیت. بیشتر بخوانید
آذر منصوری عضو ارشد حزب اتحاد ملت نیز در این ارتباط به خبر فوری میگوید: سخت گیری غیر از اینکه بخش قابل توجهی از زنان جامعه ما در مقابل دین و حاکمیت قرار دهد ، نتیجه‌ای به دنبال ندارد.
وی با تاکید بر اینکه زنان ایران در طول 40سال گذشته رشد قابل توجهی در جامعه داشته‌اند، تصریح کرد: این رشد از جهت کسب مهارت‌ها و تخصص هایی است که با حضور در دانشگاهها کسب کرده اند و یا آشنایی و آگاهی آنها نسبت به آنچه زنان دنیا از آن برخوردارند وبه تبع آن اعتماد به نفسی که موجب مطالبه گری و تغییر مطالبات آنها شده است. به همین دلیل ما امروز زن خلبان و زن راننده اتوبوس هم داریم. زنی که می تواند خلبان هواپیما باشد، چرا نتواند راننده موتور باشد یا دوچرخه براند. مگر زنان ترک موتور نمی‌نشینند، چرا نتوانند راننده موتور باشند. بیشتر بخوانید
زهرا نادری، وکیل پایه یک دادگستری و حقوقدان، در خصوص ابلاغ این رای و پاسخ راهور چنین گفت: دیوان عدالت اداری مرجع ابطال آرا و آئین‌نامه‌های صادره از ادارات است و تقریبا تمامی آرایی که در دیوان عدالت اداری صادر می‌شود دارای دو مرحله است، مرحله بدوی و تجدید نظر. رأیی که در این خصوص صادر شده است نیز در مرحله بدوی است و قابلیت اعتراض را دارد که به مرحله تجدید نظر برود تا مجدد مورد بررسی قرار گیرد، اما نکته‌ای که در این خصوص حائز اهمیت است این است که در قانون صدور گواهینامه وسائل حمل و نقل موتوری منع جنسیتی اعمال نشده و زن یا مرد بودن فرد مد نظر نیست و نباید به صورت سلیقه‌ای در این خصوص عمل کرد. بیشتر بخوانید
سیدمهدی حجتی دیگر وکیل دادگستری نیز با اشاره به رأی اخیر شعبه‌ای از دیوان عدالت اداری در رابطه با تجویز صدور گواهینامه رانندگی موتور سیکلت برای بانویی اصفهانی، گفت: این رأی گامی رو به جلو برای توسعه قلمرو حقوق شهروندی بانوان در کشور و رفع تبعیض در خصوص حقوقی است که ملاک های جنسیتی نمی تواند تأثیری در سلب یا اعطای آن به افراد داشته باشد.
وی در رابطه با موضوع صدور گواهینامه برای بانوان متقاضی رانندگی با موتور سیکلت گفت: این موضوع، ارتباطی با جنسیت شهروندان ندارد تا بخواهیم نیمی از جمعیت کشور را از چنین حقی محروم کنیم، هرچند که ممکن است تعداد معدودی از زنان، متقاضی استفاده از چنین حقی باشند . بیشتر بخوانید
در کنار موافقان برداشتن نگاه جنسیتی به موضوع موتور سواری خانم‌ها مخالفان جدی نیز وجود دارند .
** نظر مخالفان چیست؟
معاون فرهنگی قوه قضاییه در این ارتباط می‌گوید: موتورسواری بانوان اشکال شرعی ندارد اما از منظر عفاف و حجاب، سوار شدن بر موتور ممکن است باعث شود تا حجاب خانم‌ها کمتر رعایت شود.
حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی افزود: اگر این حکم شرعی از یک فقیهی پرسیده شود که آیا سوار شدن بر موتور اشکال دارد، جواب این است که ظاهراً موتور سواری اشکال ندارد اما اگر با عفاف آنها منافات پیدا کند، اشکال دارد بیشتر بخوانید
به هر تقدیر آنچه که مهم آن است که مسولین ما نباید با نگاه‌های جنسیتی و با تفسیر به رای خود محدودیت‌هایی برای نیمی از جامعه را فراهم کنند و به احساس تبعیض در خصوص حقوق طبیعی افراد دامن بزنند.
نظرات خود را در این ارتباط با ما در میان بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/159072/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس