پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

ورزش با بار اضافه؛ آیا ورزش و تحرک در دوران بارداری ممنوع است؟ دختران

ورزش با بار اضافه؛ آیا ورزش و تحرک در دوران بارداری ممنوع است؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ورزش با بار اضافه؛ آیا ورزش و تحرک در دوران بارداری ممنوع است؟
٢٤٥
٠
جام جم / اغلب خانم‌ها تصور می‌کنند به محض اطلاع از بارداری باید سطح فعالیت‌های بدنی را محدود کنند چون تحرکات روزمره و ورزش را از علل بروز سقط جنین، دردهای انقباضی، کمردرد، خونریزی و... می‌دانند. این در حالی است که متخصصان اتفاق‌نظر دارند به شرطی که زنان باردار دچار خستگی بیش از حد نشوند یا در معرض خطر آسیب قرار نداشته باشند نیازی به محدود کردن فعالیت‌های خود ندارند. برای دستیابی به اطلاعات بیشتر در این زمینه با دکتر آمنه‌سادات حقگو، متخصص و جراح زنان و زایمان و نازایی گفت‌وگویی انجام دادیم.
خانم‌هایی که وضعیت بدنی مناسبی دارند، می‌توانند در تمام طول بارداری به ورزش و فعالیت‌های روزانه ادامه دهند؛ اما باید قبل از انجام هر برنامه ورزشی بررسی بالینی کاملی شوند و در صورت نداشتن ممنوعیت تشویق شوند در فعالیت‌های فیزیکی منظم و با شدت متوسط روزانه نیم‌ساعت شرکت کنند و بهتر است برای تعیین نوع فعالیت ورزشی خود با توجه به زمان و وضعیت بارداری با متخصص مشورت کنند.
فعالیت‌های ورزشی مناسب می‌تواند زن باردار را برای تغییرات دوران حاملگی و زایمان آماده کند و سبب تقویت قوای عاطفی و جسمانی شده و با کمک به ترشح هورمون‌هایی به نام اندورفین سبب کمتر شدن احساس خستگی و افسردگی و بی‌خوابی در این دوران شود و از میزان دردهای پشت، گرفتگی ساق پا، یبوست، تنگی نفس، ورم قوزک پا و واریس بکاهد.
شرایط ورزش
در هوای گرم بهتر است در اوایل صبح یا اواخر شب ورزش کنید تا از گرم شدن شدید بدن جلوگیری شود. اگر در اتاق ورزش می‌کنید از تهویه مناسب اطمینان حاصل
کنید.
می‌توانید با استفاده از پنکه، خود را خنک نگه دارید. به مقدار فراوان مایعات بنوشید. به‌طور طبیعی بارداری نیاز غذایی روزانه را تا 300 کالری افزایش می‌دهد، حتی اگر ورزش نکنید.
بسیاری از ورزش‌ها را می‌توان همراه با سایر فعالیت‌های روزانه انجام داد. مثلا تمرین‌های لگنی می‌تواند هنگام شست‌وشو و مسواک دندان‌ها صورت گیرد. ورزش پا و قوزک و... را در حالی که پشت میز، در اتوبوس، در حال خواندن کتاب یا تماشای تلویزیون هستید، انجام دهید.
تمرینات مکرر ولی کوتاه‌مدت بهتر از تمرینات طولانی‌مدت اما یک بار در روز است. در حالت غیربارداری
یک زن می‌تواند با استراحت یک ساعت و نیمه انرژی خود را ذخیره کند اما زن باردار شاید نیمی از روز برای رهایی از خستگی به استراحت احتیاج داشته باشد.
توصیه به شنا و پیاده‌روی
مناسب‌ترین ورزش‌ها آنهایی است که نیازی نباشد بدن وزن زیادی را تحمل کند. شنا، دوچرخه ثابت و پیاده‌روی معمولا به خوبی تحمل می‌شود.
بعد از سه ماهه اول حاملگی بهتر است از ایستادن طولانی‌مدت و ورزش در حالت خوابیده به پشت اجتناب کنید، چون وزن جنین می‌تواند جریان خون را مختل کند. شنا باعث تقویت بیشتر عضلات و افزایش انرژی می‌شود.
وزن در داخل آب کمی کاهش می‌یابد و احتمال کشیدگی عضلات و مفاصل کمتر می‌شود. همچنین پیاده‌روی برای هضم غذا، تنظیم گردش خون و نگهداری شکل بدن بسیار مفید است. هنگام پیاده‌روی سعی کنید بالاتنه در حالت کشیده و باسن جمع باشد و کشیده بودن شانه به عقب و بالا بودن سر را حفظ کنید. هرچه به انتهای بارداری نزدیک می‌شوید ممکن است در حال پیاده‌روی طولانی احساس درد در ناحیه پشت را تجربه کنید.
همیشه هنگام پیاده‌روی کفش‌های مناسب با کف نرم بپوشید. بهتر است از ورزش‌هایی مانند اسکی، اسب سواری، پرش، حمل کوله‌پشتی و دراز و نشست خودداری شود.
علت بروز کمرددرد چیست؟
50 تا90 درصد زنان باردار دچار کمردرد می‌شوند. در دوران حاملگی بدن زن در معرض تغییرات فیزیولوژیکی، هورمونی و روانی قرار می‌گیرد. تغییرات هورمونی باعث شل شدن مفاصل و رباط‌ها شده و این وضعیت امکان آسیب مفصلی - عضلانی و بروز کمردرد را افزایش می‌دهد و با پیشرفت بارداری کمردرد شدت می‌گیرد. اما برخلاف باور عامه مردم این افزایش درد در میان زنانی که قبل و هنگام بارداری تمرینات ورزشی منظم و فعالیت‌های روزانه طبیعی دارند کمتر است و موجب تاخیر در بروز کمردرد و کاهش شدت آن می‌شود.
ممنوعیت ورزش در بارداری
بیماری قلبی آشکار، اختلالات ریوی محدودکننده فعالیت، نارسایی دهانه‌رحم یا عمل دوخته‌شدن دهانه‌رحم برای پیشگیری از سقط، حاملگی‌های چند قلویی، خونریزی‌های دوران بارداری، علائم زایمان زودرس، پارگی کیسه آب و فشار خون بالا از جمله مهم‌ترین موارد ممنوعیت مطلق ورزش است. کم خونی شدید، بی‌نظمی ضربان قلب، برونشیت مزمن، دیابت کنترل نشده، لاغری و چاقی شدید، کم‌شدن رشد جنین، پرکاری تیروئید و تشنج از موارد ممنوعیت نسبی ورزش در بارداری است.
جنین هنگام ورزش مادر
در زمان ورزش به دلیل این‌که گردش خون بسیار مناسب می‌شود جنین میزان زیادی اکسیژن از راه خون دریافت کرده و اکسیژن‌رسانی به مغز و تمامی بافت‌ها صورت می‌گیرد اما اگر هنگام ورزش اکسیژن به‌خوبی دریافت نشود به جنین نیز اکسیژن کافی نخواهد رسید. هورمون‌های شادی‌آور که در حین ورزش در بدن مادر ترشح می‌شود می‌تواند از طریق جفت به جنین نیز رسیده و اثرات مفرحی را ایجاد کند.


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نگرفتن سینه مادر؛ دلایل و راه‌های علاقه‌مند کردن نوزاد

تزیین یخچال عروس با ایده های جدید و جذاب

راهکار برای رهایی از حس یکنواختی

بانوان سلطنتی چگونه از پوست خود مراقبت می‌کنند؟

ایده های عکاسی از کودک در هوای بارونی

راه حل لیمویی برای کمرنگ کردن لک های تیره پوست

جاسوئیچی فانتزی به شکل کوله پشتی

بند انداختن یا شیو کردن، کدام مناسب تر است؟

زیباترین ست های روسری و کیف سنتی

پادری های ساده و زیبا با شلوار جین

کودکم وقت و بی وقت جیغ می کشد، علت چیست؟

کیمیا علیزاده در لیست 100 نفری الهام‌بخش‌ترین زنان جهان

مادربزرگ ها در تربیت کودکم دخالت می کنند؟

شیک ترین ست های مانتو و بافت

14 روغن گیاهی برای تقویت ریش و موی مردانه

با جعبه کارتونی کمد و کشو بسازید

زیباترین ست های اسپرت و مجلسی پاییزی

خانم های خوش سلیقه اتاق خواب را چطور می چینند؟

نحوه لباس پوشیدن در پاییز

جدیدترین سرهمی های نوزادی برای پاییز

رنگ های خنثی را چگونه ست کنیم؟

دختر طلایی ووشوی ایران از رویاهایش می‌گوید

هر روز با خودش هدیه ای به همراه دارد

چگونه خط اخم پیشانی را از بین ببریم؟

دادن پستانک به کودکان مضر است یا مفید؟

اثرات مصرف کافئین در دوران بارداری

چرا برخی از کودکان دیر دندان درمی‌آورند؟

چرا اغلب رژیم‌های غذایی ثمر بخش نیستند؟

اگر کودکتان زیاد گریه می‌کند این مطلب را بخوانید

با حساسیت به بو در دوران بارداری چه کنیم؟

بلایی که استرس بر سر پوست می‌آورد

ویدئویی برای خانم های خلاق و هنرمند

آموزش ساخت وسایل خلاقانه برای نظم دادن به اتاق دخترانه

5 نکته مهم در نگهداری و خرید روسری؛ رسم و راه ابریشم داری

ترفندهای کاربردی برای مسافرت

تجربه‌های ناب خانواده‌ای که دو بار عازم راهپیمایی اربعین شده‌اند‎

آموزش دوخت پادری های ساده با پارچه های قدیمی

تجربه‌های ناب خانواده‌ای که دوبار عازم راهپیمایی اربعین شده‌اند‎

تو توانمندی و این رو فراموش نکن

با کاموا عروسک هایی زیبا و ساده درست کنید

زندگی راحت در چند قدم؛ کودک درون خود را فعال نگه دارید

قصه امشب، دخترک راستگو

آموزش یک گریم عجیب و ترسناک

آموزش ساخت برگ های تزئینی با روبان

با لباس های قدیمی کیف درست کنید

چرا لباسهایمان کهنه به نظر می رسند؟

4 اثر عجیب بچه دار شدن روی مردان!

مدل های جدید مانتو و بافت پاییزی

چرا بعضی خانم ها غلیظ آرایش می کنند؟

با قوطی نوشابه یه اجاق کوچولو بسازین