دانشمندان برای مقابله با پیری داروهایی کشف کرده‌اند فناوري

آریا جوان - انسان موجودی است که به جاودانگی تمایل دارد و در تلاش برای برآورده‌‌کردن این تمایل دست‌به‌دامان علم شده است. استفاده از خون افراد جوان جرقه‌ای در ذهن دانشمندان زده و آنان را به نتایجی حیرت‌انگیز رسانده است.

در سال 2016، استارتاپی به‌نام امبروژا (Ambrosia) در کالیفرنیا فعالیت خود را آغاز کرد. این استارتاپ هر لیتر خون افراد جوان را در ازای هشت‌هزار دلار به مشتریان خود انتقال می‌داد. درواقع، این مشتریان از افراد ثروتمند جامعه بودند که باور داشتند خون افراد جوان می‌تواند پیری آنان را به‌تعویق بیندازد یا حتی این روند را معکوس کند و بر همین اساس، از احتمال بروز بیماری‌هایی نظیر سرطان و آلزایمر و مشکلات قلبی در آنان جلوگیری کند. اوایل امسال، سازمان غذا و داروی ایالات متحده ‌ ی آمریکا (FDA) به مشتریان این استارتاپ اعلام کرد شواهد علمی مبنی ‌ بر فواید دریافت خون افراد جوان وجود ندارد؛ درنتیجه، استارتاپ امبروژا هم کلینیک ‌ های خود را تعطیل‌ کرد. صرف‌نظر از این ‌ گونه استارتاپ ‌ ها که عمر کوتاهی داشتند، به ‌ نظر می ‌ رسد حقیقتی در بطن این موضوع وجود دارد که دریافت خون جوان می‌تواند افراد را جوان کند. در اوایل دهه ‌ ی گذشته، آزمایش ‌ هایی روی موش ‌ ها انجام شد. در این آزمایش ‌ ها، موش ‌ هایی از رده ‌ های سنی مختلف با روش ‌ های جراحی به یکدیگر بخیه شده بودند تا سیستم گردش خون آن ‌ ها باهم مشترک باشد. به این ‌ کار « هتروکرونیک پارابیوسیس » گفته می ‌ شود. پس از انجام این آزمایش ‌ ها، بهبود و پیشرفت چشمگیری در عملکرد شناختی مغز و ترمیم ماهیچه ‌ ها و عملکرد کبد موش ‌ های پیر به‌وجود آمده بود. با حاصل‌شدن چنین تغییراتی، جرقه ‌ ای مبنی ‌ بر پیاده ‌ سازی این فواید در انسان ‌ ها ایجاد شد؛ البته این امر مشکلاتی به ‌ همراه داشت که از میان آن ‌ ها می ‌ توان به خطرهای ناشی از انتقال خون اشاره کرد که همواره در کمین انسان ‌ ها است.
به ‌ نظر می ‌ رسد جوان‌سازی با تزریق خون جوانان، چندان خالی از واقعیت نیست
با این همه، شاید درحال‌حاضر دوره‌ی این مشکلات و خطرها به‌سر آمده باشد. آیرینا کانبوی ( Irina Conboy) ، یکی از پیش‌گامان آزمایش‌های پارابیوسیس و متخصص زیست‌فناوری در دانشگاه کالیفرنیا برکلی ، موفق شده است از روش پارابیوسیس استفاده کند؛ به‌نحوی‌ که هیچ‌یک از خطرها و مشکلات پیشین را به‌همراه ندارد. او به‌همراه سایر دانشمندان کشف کرد نه‌تنها موش‌های پیر جوان‌تر شدند؛ بلکه موش‌های جوان به‌‌دلیل استفاده از خون موش‌های پیر دچار مشکلاتی می‌شوند و به پیری زودرس می‌رسند. برخی از مشکلات مذکور را پروتئینی به‌نام فاکتور رشد تغییردهنده‌ی بتا (TGF-beta) ایجاد کرد. این ماده درواقع عهده‌دار تنظیم همه‌ی امور از تکثیر و تمایز سلول گرفته تا مرگ آن است. با افزایش سن، به‌تدریج تجمع این پروتئین در خون افزایش می‌یابد که سبب مشکلاتی نظیر التهاب و فساد الیاف یا فیبروز می‌شود. فیبروز به سخت‌شدن یا تصلب بافت‌های پیوندی یا هم‌بند اشاره می‌کند. در مطالعه‌ای جدید درباره‌ی سال‌خوردگی، دکتر کانبوی روشی برای کاهش سرعت این‌ نوع آسیب‌ها و عوارض شرح می‌دهد. گروه دکتر کانبوی ترکیبی به موش‌های سال‌خورده دادند که هورمونی به‌نام اوکسی‌توسین و نیز آنزیم مهارکننده‌ی ALK 5 را شامل می‌شود که مهارکننده‌ی گیرنده‌ی فاکتور رشد تغییردهنده‌ی بتا است. مطالعات پیشین هم شواهدی مبنی‌بر فواید این ترکیبات را در مقابله با برخی علائم پیری نشان داده بودند. آنزیم مهارکننده‌ی ALK 5 با فرونشاندن مقادیر فاکتور رشد تغییردهنده‌ی بتا در سلول‌ها توانست تولید سلول‌های جدید در مغز را تحریک و سلامت ماهیچه‌ها و سایر بافت‌ها را تقویت کند. سطح هورمون اوکسی‌توسین که تولید سلول‌های بنادین را در واکنش به آسیبِ بافت‌ها و آتروفی فعال می‌سازد، با افزایش سن به‌تدریج کاهش می‌یابد. البته باید گفت برای اثربخشی، باید مقادیر فراوانی از آنزیم مهارکننده‌ی ALK 5 استفاده می‌شد. افزون‌براین، زمانی‌که محققان در این ترکیب مقادیر اوکسی‌توسین را افزایش دادند، فواید آن به‌‌دلیل تجمع زیاد مواد زائد در خون موش‌های سال‌خورده کاهش یافت. باوجوداین، زمانی‌که ترکیبی از هر دو ماده را استفاده کردند، توانستند مقادیر آنزیم مهارکننده‌ی ALK 5 را به یک‌دهم کاهش دهند و دیگر به افزایش هورمون اوکسی‌توسین نیز نیازی نداشته باشند و بتوانند از فواید این هورمون هم بهره ببرند. مقاله‌های مرتبط:
ورزش‌های استقامتی بیش از بدنسازی قادر به مقابله با پیری هستندکشف دارویی طبیعی برای کند کردن روند پیری
با هفت روز استفاده از این ترکیب، موش‌های سال‌خورده التهاب کمتری در مغز خود داشتند و نیز سلول‌های بنیادین جدیدی در بخش‌هایی از مغز مشاهده شد که عهده‌دار عملکرد حافظه و یادگیری هستند. ناگفته نماند ظرفیت عملکرد شناختی مغز در این موش‌های پیر افزایش یافت و کبد آن‌ها سالم‌تر شد و چربی کمتری داشت و ماهیچه‌های آنان با سرعت بیشتری ترمیم شدند. بنابراین، در مدت کوتاهی به‌کمک روش پارابیوسیس که دکتر کانبوی از آن بهره گرفت، بدن و مغز این موش‌ها بسیار جوان‌تر به‌نظر می‌رسید. شایان ذکر است این روش بسیار ایمن است و مشکلات و خطر‌های سابق جایی در آن ندارند؛ چراکه مواد استفاده‌شده در این ترکیب را سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید کرده است. اکنون گروه محققان دکتر کانبوی به‌دنبال برگزاری آزمایش‌های بالینی روی 20 داوطلب بالای 65 سال هستند تا بتوانند نتایج استفاده از این ترکیب را بیازمایند و به ارزیابی خواص جوان‌سازی آن در انسان‌ها هم پی ببرند. اگرچه از یافته‌های اخیر استقبال شده، همواره رویکرد دانشمندان به این یافته‌ها محتاطانه است. دانشمندان بخش پیری مؤسسه‌ی ملی آمریکا (NIA) اظهار کردند که دستاورد اخیر می‌تواند دری به سوی آینده‌ باشد که تاکنون موفق نشده‌اند آن را بازکنند. باوجوداین، دانشمندان معتقدند هنوز برای انجام آزمایش‌ها روی نمونه‌های انسانی بسیار زود است. نگرانی آن‌ها از این بابت است که ترکیبی از این دو ماده (هورمون اوکسی‌توسین و آنزیم مهارکننده‌ی ALK 5) تابه‌حال «هم‌زمان باهم» در انسان‌ها آزمایش نشده است. البته دکتر کانبوی در پاسخ به نگرانی دانشمندان گفته است تجویز و مصرف ترکیبی از داروهای تأیید‌شده‌ی سازمان غذا و داروی آمریکا امری استاندارد در دنیای پزشکی است. حالا ممکن است سرمایه‌گذاران و کارآفرینان سلیکون‌ولی در فروش اکسیر جوانی پارابیوسیس به مشتریان خود شتاب کنند؛ اما این ایده که یادآور فیلم‌های خون‌آشام‌ها است که در آن‌ها مردگان زنده می‌شدند، در میان انسان‌ها جا باز کرده است و چه‌بسا روزی بتواند با پیری انسان‌ها مقابله و این روند را معکوس کند. شما درباره‌ی پیری و راه‌های مبارزه با آن چه فکر می‌کنید؟ لطفا دیدگاه‌های خود را در این باره با ما و دیگر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

برنامه نویسی java را مثل آب خوردن یاد بگیرید

معرفی اپلیکیشن Gradient؛ به کدام سلبریتی شباهت دارید؟

برنامه نویسی java را مثل آب خورد یاد بگیرید

معرفی یک بازی نوستالژی برای دهه شصتی‌ها و هفتادی‌ها

معرفی اپلیکیشن Gradient؛ به کدام هنرپیشه شباهت دارید؟

Time Crash؛ یک بازی اعتیادآور با محوریت ورزش پارکور

نگاهی به محبوب‌ترین اپلیکیشن‌ها و بازی‌های هفته آخر مهر

XOB؛ معماهای فیزیکی بازی را با تغییرات نیروی جاذبه حل کنید

Smart Compass؛ قطب نمایی هوشمند برای موبایل های اندرویدی

Tiny Cars؛ سختی کار ماموران راهنمایی و رانندگی را تجربه کنید

Tiny Cars؛ سختی کار ماموران راهنمایی رانندگی را تجربه کنید

ویدئوی جدیدی از گیم‌پلی بازی Need for Speed Heat منتشر شد

بهترین اپلیکیشن یادداشت برداری برای موبایل

بازی خاطره انگیز Crazy Taxi را روی گوشی‌تان تجربه کنید

چطور موقع خرید از سالم بودن گوشی دست دوم مطمئن شویم؟

‎Fly THIS؛ کنترل پروازها را به دست بگیرید

Infinite Painter؛ هنر خود را به تصویر بکشید

Shootout 3D؛ دشمنان‌تان را طوری بکشید که کشته نشوید

گوشی تلفن همراه گران می‌شود؟

Glimmer؛ اپلیکیشنی که شما را بدون استرس از خواب بیدار می‌کند

10 گوشی برتر و پرفروش سال 2019

با محبوب‌ترین کوپه‌های تاریخ آشنا شوید

یکی از جذاب‌ترین ورزش‌های تک نفره دنیا را روی گوشی‌تان تجربه کنید

اپلیکیشنی که دیگران را جذب شما می‌کند

سرعت بالای وبگردی با موبایل را تجربه کنید

کدام بهتر و کامل‌تر است؟ iOS 13 یا اندروید Q؟

پاییزتان را با این اپلیکیشن سر کنید

تجربه نبردهای دیوانه وار و اعتیاد آور با Renegade Racing

Oku Game؛ با سرعت خود را به مهمانی جدید برسانید

Address Book؛ مخاطبین‌تان را با اطلاعات کامل روی گوشی ذخیره کنید

دوربین حرفه‌ای و پرفروش بازار

SARKWO؛ ذهن‌تان را به چالش بکشید

ثروتمندترین شهرهای جهان کدامند؟

مافیا، یک بازی هیجان‌انگیز اما آسیب‌زا

سایت‌تان را بدون هیچ هزینه‌ای طراحی کنید

Dungeon Break؛ مبارزات بامزه با مینیون‌ها

TickTick؛ از همین امروز برای زندگی‌تان برنامه ریزی کنید

بزرگ‌ترین فروشگاه اختصاصی هوآوی در چین افتتاح شد

همکاری ال‌جی الکترونیکس و Unity Technologies برای شبیه‌سازی اتومبیل‌های خودران

Ailment؛ اکشن پیکسلی در کهکشانی دور

Accelerator Plus؛ با سرعت بالا و بدون قطعی دانلود کنید

میوه پوست کنید و برنده شوید!

اپلیکیشنی در خدمت زنان برای چربی سوزی و افزایش سلامتی

لذت فوتبال خیابانی را در موبایل با Extreme Football تجربه کنید

نیسان IMK؛ خودرو برقی داخل شهر نیسان

سه پروژه ایرانسل برای احداث و بازسازی مدارس در لرستان افتتاح شد

تصاویر لپ تاپ Pixelbook Go گوگل منتشر شد

بازی موبایلی که شما را به آرامش می‌رساند

اپلیکیشن‌هایی که در سفر اربعین به کارتان می‌آیند - قسمت پایانی

غافل‌گیر کننده‌ترین بازی موبایل که دوست نداریم معرفی‌اش کنیم!