آریا جوان

آخرين مطالب

معاون وزیر نفت خبرداد

سرمایه‌گذاری 93 میلیارد دلاری در صنعت پتروشیمی تا سال 1404 وزارت نفت

  بزرگنمايي:

آریا جوان - معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی سرمایه‌گذاری انجام‌شده در صنعت پتروشیمی را تا به امروز 53 میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: این رقم تا سال 1404 به 93 میلیارد دلار می‌رسد.

به گزارش خبرنگار شانا، بهزاد محمدی امروز (یکشنبه، 31 شهریورماه) در آیین گشایش رسمی سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران پلاست که با حضور بیژن زنگنه، وزیر نفت و رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اظهار کرد: این نمایشگاه مهم‌ترین رویداد صنعت پلاستیک در ایران و خاورمیانه است و به عنوان کانال ارتباطی تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: 570 شرکت ایرانی و 35 شرکت خارجی از ایتالیا، ترکیه، روسیه، هند، چین و ... در سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست حضور دارند، همچنین 24 هیئت خارجی از این نمایشگاه بازدید خواهند کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به لزوم حمایت و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان و شتاب‌دهنده در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: در این نمایشگاه سه شرکت شتاب‌دهنده، 15 شرکت استارت‌آپ و 36 دانش‌بنیان حضور دارند که به دلیل فناورانه بودن صنعت پتروشیمی و ضرباهنگ قوی توسعه در این صنعت حمایت از این شرکت‌ها ضروری است.
به گفته معاون وزیر نفت، مهم‌ترین نشست سیزدهمین نمایشگاه ایران پلاست، نشست وزیران نفت کشورهای عضو اکو در روز چهارشنبه (سوم مهرماه) است و همچنین سمینارهایی در زمینه صنعت پلیمر، عرضه و تقاضا برگزار می‌شود.
وی تاکید کرد: توسعه صنایع پایین‌دستی نسبت مستقیم با توسعه صنعت پتروشیمی دارد و هرچه به تنوع محصول در بالادست برسیم در پایین‌دست نیز شاهد تولید محصولات متنوع‌تری خواهیم بود.
محمدی، الزام‌های توسعه در صنعت پتروشیمی را در چهار حوزه عنوان کرد و گفت: این چهار حوزه شامل خوراک، سرمایه، فناوری و بازار می‌شود که نیازمند فضای کسب‌وکار مناسب است تا توسعه متناسب اتفاق بیفتد. توسعه متوازن زمانی رخ می دهد که افزون بر تولید به بازار نیز توجه شود.
دریافت 62 میلیون تن خوراک در سال 1400
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم‌اکنون صنعت پتروشیمی 33 میلیون تن، معادل روزانه 650 هزار بشکه نفت خام خوراک را از پالایشگاه‌های نفت، گاز و واحدهای ان‌جی‌ال دریافت می‌کند، افزود: با افزایش تعداد مجتمع‌ها به 83 مجتمع تا سال 1400، ظرفیت دریافت خوراک به 62 میلیون تن معادل روزانه یک میلیون بشکه نفت خام می‌رسد و در سال 1404 ظرفیت خوراک به 74 میلیون تن معادل 1.7 میلیون بشکه نفت خام خواهد رسید که این نماد واقعی عبور از خام‌فروشی است.
محمدی با اشاره به اینکه نسبت مصرف خوراک گازی به مایع در واحدهای پتروشیمی هم‌اکنون 77 درصد در مقابل 23 درصد است، گفت: این رقم در سال 1404، 86 درصد خوراک گاز و 14 درصد خوراک مایع خواهد بود.
وی با بیان اینکه تنوع خوراک در پتروشیمی شامل هشت نوع خوراک است که گاز طبیعی 27 درصد، اتان 14 درصد، گاز غنی 17 درصد، میعانات گازی 23 درصد، نفت سفید یک درصد، ان‌جی‌ال 10 درصد ، نفتا 7 درصد و پلتفرمیت یک درصد آن را تشکیل می‌دهد، تأکید کرد: هم‌اکنون امکان افزایش صادرات گاز طبیعی وجود ندارد و می‌توان با رونق صنعت پتروشیمی، گاز طبیعی را به محصولات تکمیلی تبدیل و ایجاد ارزش افزوده کرد.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه مجتمع‌هایی که از خوراک مایع استفاده می‌کنند با وجود تنوع در تولید محصولات، اقتصاد ضعیف‌تری دارند، گفت: استفاده از خوراک ترکیبی با تاکید وزیر نفت راه‌حلی است تا علاوه بر تولید محصولات متنوع، اقتصاد این مجتمع‌ها شکوفا شود.
محمدی حجم سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی را تاکنون 53 میلیارد دلار در 56 مجتمع عنوان و اظهار کرد: این رقم در سال 1400 با افزایش 83 مجتمع به 70 میلیارد دلار و در سال 1404 به 93 میلیارد دلار خواهد رسید.
800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری به ازای هر یک میلیون تن تولید
وی با بیان اینکه در سال 83 بیشترین سرمایه‌گذاری را در صنعت پتروشیمی داشته‌ایم، گفت: به ازای هر یک میلیون تن تولید در صنعت پتروشیمی 800 میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام گرفته است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه در بحث فناوری ارکان اصلی به چهار بخش فرآیند، کاتالیست، فناوری و بازار تقسیم می‌شوند، تصریح کرد: بخش خصوصی در بحث فرآیند به دلیل هزینه بالا، پیچیده و زمان‌بر بودن ورود جدی نکرده است، با این حال به هفت دانش فنی رسیده‌ایم که تا آخر سال تولید پروپیلن از متانول کلید می‌خورد. همچنین در این نمایشگاه قرارداد HDPE نیز امضا خواهد شد.
محمدی کاتالیست‌ها را یکی از ارکان اصلی تولید در صنعت پتروشیمی دانست که نقشی حیاتی در این صنعت دارند، گفت: نیاز سالانه کشور به کاتالیست 450 میلیون دلار است که 40 درصد از کاتالیست کشور در صنعت پتروشیمی مصرف می‌شود.
معاون وزیر نفت با اشاره به 40 گروه کاتالیست در کشور ادامه داد: 16 گروه از کاتالیست‌ها داخلی‌سازی و تولید صنعتی شده است و 9 گروه نیز تا سال 1400 ساخته می‌شود، 15 گروه نیز در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد.
وی به هشت محصول اصلی در صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود: تولید متانول، اوره و الفین‌ها در سال 1400 افزایش خواهد داشت و در سال 1404 در پلیمرها سالانه 14.2 میلیون تن تولید خواهیم داشت.
محمدی با اشاره به اینکه اکنون 90 نوع محصول در قالب 300 گرید پلیمری تولید می‌شود که در سال 1404 به 105 محصول می‌رسد، اظهار کرد: در توسعه متوازن باید تنوع‌بخشی را به شکل افزایشی داشته باشیم.
به گفته معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی، 56 مجتمع پتروشیمی کشور هم‌اکنون 108 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده که به ازای هر یک میلیون تن یک‌هزار فرصت شغلی ایجاد شده است.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار کرد: اکنون 4.9 میلیون تن خوراک به صنایع پایین‌دستی به 15 هزار بنگاه فعال داده می‌شود که 880 هزار شغل ایجاد کرده است؛ به ازای هر یک میلیون تن 170 هزار نفر شغل در صنایع پایین دست ایجاد شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/182007/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

روش جالب قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

چالش مرندی برای مجری معروف انگلیسی: در برنامه‌ات فیلم سرهای بریده‌شده اسرائیلی‌ها را نشان بده!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم

اسب آبی سرگردان در خیابان‌های این شهر

اکران آنلاین «آخرین تولد» با بازی الناز شاکردوست

رونمایی از پوستر رسمی جشنواره فیلم «کن»

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

قد کشتی ایران از آسیا بلندتر است

قربانعلی‌پور: قلعه‌نویی سعی در کمترین تعطیلی دارد

هافبک استقلال زیر تیغ جراحی

قاب مشترک ستاره استقلال با غول بسکتبال ایران

محرومیت مادام‌العمر برای بازیکنی که شرط‌بندی می‌کرد

بدشانس‌ترین بازیکن استقلال

تیم داوری ایران برای قضاوت بازی جام ملت‌های آسیا انتخاب شد

مناف هاشمی: حذف 500 میلیارد از بودجه کمیته ملی المپیک

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

فیفا در جریان اقدامات مربوط به پیشرفت فوتبال ایران قرار گرفت

7 متهم طلاق بعد از 20سال زندگی

روشی جالب برای قفل کردن درهای خانه برای دزد نزدن

دستورکار هفته جاری مجلس

میزان موفقیت‌ ‌عملیات وعده صادق از زبان جانشین فرمانده‌ کل سپاه

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

ساحل زیبای اقیانوس هند

کی حاضره امتحانش کنه؟

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی