آریا جوان

آخرين مطالب

اکوسیستم‌های دریایی به‌سادگی به وضعیت طبیعی خود بازنمی‌گردند خواندنی

اکوسیستم‌های دریایی به‌سادگی به وضعیت طبیعی خود بازنمی‌گردند
  بزرگنمايي:

آریا جوان - انسان‌ها با تغییرات اقلیمی و مداخله در سیستم‌های دریایی کل اکوسیستم دریایی را در معرض خطر قرار داده‌اند و بازگشت به حالت طبیعی میلیون‌ها سال طول می‌کشد.

حدود 66 میلیون سال پیش، سیارکی غول‌پیکر به زمین برخورد کرد و موجب انقراض دایناسورها، آمونیت‌ها و بسیاری از گونه‌های دیگر شد. این سیارک در سطح میکروسکوپی نیز به همان اندازه ویرانگر بود و پلانکتون‌های اقیانوسی را به سوی نابودی کشاند. این امر موجب فلج‌شدن پایه‌ی زنجیره‌ی غذایی دریایی شد و عملکردهای مهم اقیانوسی مانند جذب و تحویل کربن‌دی‌اکسید از اتمسفر به بستر اقیانوس را متوقف کرد. با توجه به تهدید واقعی ناشی از وقوع انقراض جمعی ششم که در اثر تغییرات اقلیمی و تخریب زیستگاه می‌تواند رخ دهد و ناشی از فعالیت‌های انسانی است، پژوهشگران می‌خواستند این موضوع را مورد بررسی قرار دهند که بازگشت مجدد اقیانوس به وضعیت طبیعی چقدر زمان می‌برد. نتایج آن‌ها نشان می‌دهد، اگر انسان‌ها اساس زنجیره‌ی غذایی اقیانوس را به‌سوی انقراض هدایت کنند، پیامدهای وحشتناک و طولانی‌مدتی در انتظار اکوسیستم‌هایی دریایی خواهد بود.
جمعیتی از فیتوپلانکتون‌ها که در دریای بارنتز در شمالی‌ترین قسمت اروپا گسترش یافته است نانوپلانکتون‌ها که با نام کوکولیتوفورها نیز شناخته می‌شوند، 66 میلیون سال پیش تقریبا به کلی از بین رفتند؛ اما بار دیگر در بخش بالای اقیانوس که نور به آن می‌رسد، شکوفا شدند. اگرچه این موجودات زنده تقریبا صد بار کوچک‌تر از یک دانه ماسه هستند، ولی چنان فراوانند که از فضا به شکل اجتماعات در گردشی در سطح اقیانوس قابل مشاهده‌اند. هنگامی که این پلانکتون‌های میکروسکوپی می‌میرند، اسکلت خارجی آن‌ها که کوکوسفر نام دارد و از کلسیت (ترکیب کلسیم و کربن) تشکیل شده است، باقی می‌ماند. این اسکلت‌ها همراه با سلول‌های پلانکتون مرده، به آرامی به کف اقیانوس می‌افتند و یک لایه‌ی رسوبی غنی از کربن و کلسیم را تشکیل می‌دهند. با فشرده‌شدن این رسوبات، گچ و سنگ آهک تشکیل شده و مناظری مانند صخره‌های گجی سفید ایجاد می‌شود؛ کف دریایی کم‌عمق از دورانی فراموش شده که طی یک فعالیت تکتونیکی بالا آمده است.
صخره‌های سفید گچی سواحل انگلیس میلیون‌ها سال پلانکتون را در خود جای داده‌اند درون این رسوبات فشرده، فسیل پیوسته‌ای وجود دارد که قدمت بخش‌هایی از آن 220 میلیون سال است. این رکورد فسیلی که فراون‌ترین نوع فسیل روی زمین است، به ما می‌گوید که چگونه اکوسیستم‌ها دربرابر انقراض نانوپلانکتون‌ها پاسخ داده‌اند. تغییر در تنوع و فراوانی پلانکتون‌هایی که زمانی در بخش بالایی اقیانوس زندگی می‌کردند، نشان‌دهنده‌ی تغییرات محیطی است که طی هزاران سال پس از برخورد سیارک با زمین اتفاق افتاده است. پژوهشگران یک هسته‌ی پیوسته از رسوبات عمق دریا را از اقیانوس آرام استخراج کردند. آن‌ها برای مطالعه‌ی 13 میلیون سال نخست پس از انقراض جمعی، نمونه‌ای از فسیل‌ها را با فواصل 13 هزار ساله جمع‌آوری کردند. درمجموع، فراوانی، تنوع و اندازه‌ی سلولی بیش از 700 هزار نمونه فسیل اندازه‌گیری شد که احتمالا بزرگ‌ترین مجموعه داده‌ی فسیلی است که تاکنون از یک منطقه‌ی واحد به دست آمده است. مقاله‌های مرتبط:
امواج گرمایی اقیانوس، حیات دریایی را تهدید می‌کنندگزارش روند افزایش آلودگی پلاستیکی در اقیانوس‌هااقیانوس‌ها دیگر قدرت مقابله با تغییرات اقلیمی را ندارند
دو میلیون سال برای ثبات، 10 میلیون سال برای تنوع
داده‌های فسیلی نشان می‌داد که احتمالا پلانکتون‌های فتوسنتزکننده‌ی گیاه‌مانندی طی چندین هزار سال پس از انقراض، مجددا شکوفا شدند. اگرچه اولین جوامع بسیار بی‌ثبات بوده و تنها از چندین گونه با اندازه‌ی سلولی بسیار کوچک تشکیل شده بودند. اسکلت‌های کلسیتی پلانکتون‌های بزرگ‌تر در بستر دریا می‌افتد، اما اسکلت‌های این موجودات ریزتر چندان به کف دریا نمی‌رسید و در همان بخش بالای اقیانوس به‌وسیله‌ی پلانکتون‌های گرسنه مورد مصرف قرار می‌گرفت. تشکیل جوامعی با اندازه‌ی سلولی بزرگ‌تر حدود دو میلیون سال طول کشید و سپس انتقال کربن به بستر اقیانوس، به سطوح قبل از انقراض بازگشت. تا این زمان، تعداد گونه‌های مختلف پلانکتون نیز افزایش یافته بود. این تنوع ژنتیکی به آن‌ها اجازه داد تا در زیستگاه‌های اقیانوسی گسترش بیشتری پیدا کنند. آن‌ها دربرابر تغییرات محیطی انعطاف‌پذیری بیشتری به دست آوردند و اساس مطمئنی را در پایه‌ی زنجیره غذایی اقیانوس‌ها تشکیل دادند. این ثبات، از گسترش در فراوانی و تنوع پلانکتون‌های بزرگ‌تر، ماهی‌ها، پستانداران و پرندگان وابسته به این منابع غذایی حمایت کرد. اگرچه طی دو میلیون سال پس از انقراض، این اکوسیستم‌ها پایداری و انعطاف‌پذیری سابق خود را به دست آوردند اما بازگشت گونه‌ها به شمار قبلی خود، هشت میلیون سال دیگر طول کشید.
پوسته‌های کلسیتی میکروپلانکتون‌ها از صفحات درهم‌فرورفته‌ی کوچکی تشکیل شده است. گونه‌هایی که از برخورد سیارک جان سالم به در بردند، نسبت‌به گونه های جدیدی که به‌جای گونه‌های منقرض‌شده پدید آمدند، بسیار بزرگ‌تر بودند هشداری از گذشته
اکوسیستم‌هایی دریایی امروزی نیز به اندازه‌ی گذشته به پلانکتون‌ها وابسته‌اند. مطالعات نشان می‌دهد که جمعیت پلانکتون‌های امروزی در حال کاهش بوده و این کاهش در مواردی حتی به 40 درصد می‌رسد و 70 درصد از گونه‌ها در حال مهاجرت به‌سوی قطب‌ها هستند. ما هنوز کاملا نمی‌دانیم که چگونه گونه‌های پلانکتون ممکن است منقرض شوند اما رکوردهای فسیلی نشان می‌دهد که انقراض با تغییرات اقلیمی شکل می‌گیرد. اگر ما همچنان انتشار کربن و مداخله در اکوسیستم‌های دریایی را ادامه دهیم، یک عامل مهم درگیر در جذب کربن و تامین‌کننده‌ی غذا را از دست می‌دهیم. میلیون‌ها سال طول می‌کشد تا اکوسیستم به شکل طبیعی خود بازگردد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/185853/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

دستورات رئیس جمهور در نشست پیگیری موضوعات ویژه استان سمنان

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

کمک آمریکا به تراشه‌سازان؛ مایکرون 6 میلیارد دلار بودجه دریافت می‌کند

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

چرا غیبت بازیگران و خوانندگان در مهمانی طهماسب، لطمه‌ای به آن وارد نکرده است؟

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

رکوردشکنی تاریخی بایرلورکوزن و ژابی آلونسو

گل دیدنی پولیتانو به فروزینونه از تمامی زوایا

حمایت کلوپ از ستاره لیورپول

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است

عباس‌زاده: تاریخ رژیم صهیونیستی به دو مقطع قبل و بعد از حمله تلافی‌جویانه ایران تقسیم شده است

نکاتی درباره آیین‌نامه عرضه اینترنتی دارو

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

یکی از ظریف ترین منبت کاری و کنده کاری روی چوب

غذا دادن غواص به کوسه گرسنه!

جایزه «چهره سال هنر انقلاب اسلامی» وظیفه هنرمند را بیشتر می‌کند

2 خبر از فیلم کوتاه؛ آخرین وضعیت «ابله» و«آخرین شیهه»

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

نوجوان کاراته کار: شکست واقعا مقدمه پیروزی بود

آمادگی ایران برای کمک به مردم در معرض سیل در امارات