منتخب‌ عکس‌های علمی هفته از نگاه زومیت؛ از ازدحام در ایستگاه فضایی تا رمزگشایی از کتیبه‌ای 2 هزار ساله فناوری

آریا جوان - در دنیای علم هر لحظه‌ شاهد اکتشافات و یافته‌های شگفت‌انگیزی هستیم. به‌دنبال این کشف‌ها شاهد بمبارانی از عکس‌ها هستیم که عمدتا درمیان اخبار گم می‌شوند.

هر هفته، جالب‌ترین و برترین عکس‌های علمی از سراسر جهان را از نگاه زومیت تقدیم شما خوانندگان گرانقدر می‌کنیم. در دنیای پر رسانه‌ی امروز، تصاویری هستند که به دلیل اهمیت رسانه‌ای خود بارها و بارها دیده می‌شوند و به اشتراک گذاشته می‌شوند. اما از سوی دیگر، برخی از این تصاویر اگرچه با اهمیت باشند، مهجورانه به دست فراموشی سپرده می‌شوند. گاهی برخی از همین تصاویر، گفتنی‌هایی بیش‌ از گزارش‌ها و مقالات پر بازدید دنیای پر خبر امروز دارند. در ادامه به بررسی برخی از تصاویر علمی منتخب هفته به‌همراه داستان نهفته در پَس هر کدام خواهیم پرداخت. با ما همراه باشد: کشف بقایای دژ رومیان باستان زیر ایستگاه اتوبوسی در اکستر انگلستان
در این تصویر باستان‌شناسی را در حال حفاری در محل بازسازی یک ایستگاه اتوبوس در شهر اکستر انگلستان می‌بینید، جایی که باستان‌شناسان موفق به کشف یک دژ رومی شدند. باستان‌شناسان کشف جدید را مهم و غیرمنتظره خواندند. اولین باری است که در این منطقه چاله‌ای متعلق به روم باستان کشف می‌شود. باستان‌شناسان با ادامه حفاری‌های خود به دو چاله‌ی دیگر نیز برخوردند. به عقیده‌ی باستان‌شناسان، این چاله‌ها احتمالا متعلق به یک محوطه‌ی نظامی بوده یا اینکه دژی بوده که در اختیار گروهی از لشکریان رومی قرار گرفته بود. علاوه بر بقایای دژ، باستان‌شناسان به سکه‌ها و سفال‌هایی نیز برخوردند که احتمالا به سربازان تعلق داشتند و از فرانسه وارد شده بودند. اندرو پآی ، یکی از مسئولان باستان‌شناسی شورای شهر اکستر، در این خصوص به خبرنگاران گفت: این کشف بسیار مهم و کاملا غیر‌منتظره‌ بود. خصوصا در ناحیه‌ای که پس از بازسازی‌های انجام گرفته پس از جنگ به شدت تغییر کرده است. کشف اخیر در اکستر نشان می‌دهد، با وجود آسیب‌های ناشی از بمباران‌های جنگ جهانی دوم و ساخت پایه‌های بتونی مدرن، هنوز هم می‌توان انتظار کشف‌ آثار باستانی در مکان‌های غیرمنتظره‌ای داشت. پآی در ادامه افزود، کشف یک قلعه جدید رومی دیگر به همراه قلعه و حمام‌های باستانی که در دهه‌ی 1970 در این ناحیه کشف شدند بودند، نشان می‌دهد که منطقه اکستر در دهه‌های اول تسخیر بریتانیا توسط رومیان نقش مهمی ایفا می‌کرده است. باستان‌شناسان این دژ رومی را متعلق به سال 55 م می‌دانند. طوفان لورنزو، عجیب‌ترین طوفان‌ اقیانوس اطلس
در این عکس ماهواره‌ای طوفان لورنزو را می‌بینید که تاکنون رکوردهای زیادی را در نواحی مختلف اقیانوس اطلس جابه‌جا کرده و شنبه هفته جاری به دسته‌ی سوم از مقیاس طوفان‌های سافیر سیمپسون رسید. بنا به گزارش‌ مرکز ملی طوفان (NHC) ایالات متحده، لورنزو به قوی‌ترین طوفان ثبت شده در شمال و شرق اقیانوس اطلس تبدیل شده است. مرکز ملی طوفان اعلام کرد که حداکثر سرعت بادهای این طوفان به نزدیک 185 کیلومتر در ساعت رسیده است. مقامات مرکز ملی طوفان اعلام کردند که انتظار دارند، از شدت طوفان لورنزو طی روزهای آتی کاسته شود، اما بزرگی طوفان همچنان به قوت خود باقی خواهد بود. طوفان لورنزو که به سوی شمال و شمال شرقی در حرکت است، همان‌طور که انتظار می‌رفت، اواخر هفته‌ی جاری به منطقه آزور در پرتغال رسید. به گزارش شبکه تلویزیونی The Weather Channel، طوفان لورنزو، شرقی‌ترین طوفان رخ داده در اقیانوس اطلس در بین تمامی 35 طوفان دسته پنج ثبت شده از سال 1920 تاکنون است. در همین حال، در حالی که انتظار می‌رفت، از شدت طوفان لورنزو به تدریج کاسته شود، اما در رویدادی نادر این طوفان موجب طوفان‌های بادی در نواحی از بریتانیا از جمله در ایرلند شمالی شد. مورد عجیب طوفان لورنزو را دانشمندان به تغییرات اقلیمی مرتبط دانسته‌اند. جنیفر فرانسیس، دانشمند علوم جوی از مرکز پژوهشی وودز هول در ماساچوست، ماه گذشته به واشنگتن پست گفت که شواهد قابل‌توجهی وجود دارد که نشان می‌دهد، تغییرات آب‌و‌هوایی باعث تشدید این دست طوفان‌ها می‌شود. کاوشگر مفهومی دیدنی ناسا برای کاوشگر رباتیک تیتان
وقتی می‌توانید ناوگانی از کاوشگران رباتیک را یکجا به سیاره‌ای دیگر بفرستید، چرا همه را با هم نفرستید؟ این دقیقا ایده‌ی «شیپ‌شیفتر (Shapeshifter)» ناسا است که قرار است از چندین کاوشگر مختلف تشکیل شود. شیپ‌شیفتر بخشی از «برنامه مفاهیم پیشرفته و نوآورانه ناسا (NIAC)» است که پژوهشگران را تشویق کرده روش‌های خلاقانه‌ای برای اکتشاف سیارات و اقمار منظومه شمسی ابداع کنند. به گفته آزمایشگاه پیش‌رانش جت یا جی‌پی‌ال (JPL)، عکسی که مشاهده‌ می‌کنید، کاوشگر مفهومی است که توسط علی اکبر آقامحمدی و همکارانش از دانشگاه استنفورد و دانشگاه کرنل طراحی شده است.
نمونه‌ی اولیه‌ی کاوشگر شیپ‌شیفتر که امکان حرکت در سطوح ناهموار را دارد این کاوشگر چندکاره، هنوز در مراحل اولیه‌ی ساخت خود قرار دارد، اما در صورت ساخت، می‌تواند اکتشافات گسترده‌ای را در تیتان، قمر زحل انجام دهد. تیتان تنها جرم کیهانی در منظومه شمسی به جز کره زمین است که مایع (متان) دارد. شیپ‌شیفتر تاکنون آزمون‌های اولیه را به خوبی پشت سر گذاشته است. آقامحمدی و همکارانش می‌گویند، هنوز در آغاز راه قرار دارند و سرانجام این کاوشگر رباتیک مجهز به کاوشگرهای مجزایی با قابلیت شناوری، پرواز و پیمایش سطوح ناهموار خواهد بود. این طرح مفهومی با آنچه تاکنون از قمر تیتان می‌دانیم همخوانی دارد. به گفته دانشمندان ناسا، قمر تیتان علاوه بر داشتن دریاچه‌ها و رودخانه‌های حاوی متان مایع دارای آتشفشان‌های یخی است که از آن آمونیاک و آب فوران می‌کند. به گفته‌ی آقامحمدی، هنگامی که شیپ‌شیفتر در سطح تایتان فرود بیاید، انرژی کافی را برای کاوشگرهای رباتیک خود فراهم خواهد کرد. سطح‌نورد شیپ‌شیفتر مجهز به ابزارهای مختلف علمی خواهد بود و پژوهشگران تخمین می‌زنند که سطح‌نورد شیپ‌شیفتر که خود از 10 ابزار رباتیک بهره می‌برد، در محفظه‌ای 3 متری (به اندازه کاوشگر هویگنس که در سال 2005 روی تیتان فرود آمد) جای می‌گیرد؛ اما برخلاف هویگنس قادر به بررسی جو متراکم قمر زحل نیز خواهد بود. در حالی که شیپ‌شیفتر هنوز تا ساخته شدن فاصله‌ی زیادی دارد، اما فضاپیمای «دراگون‌فلای (Dragonfly)» ناسا قبل از این کاوشگر و تا سال 2026 به فضا پرتاب خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود تا سال 2034 به سطح تیتان برسد. کشف اسکلت یک هوادار ورزش به‌همراه کوزه‌ای شبیه سَر انسان در گوری در بلغارستان
آنچه می‌بینید، کوزه‌ای 1800 ساله به شکل سَر انسان است که به دلیل شکل بینی‌اش شباهت غریبی به صورت ورزشکاران کشتی یا بوکس دارد. با این حال، ممکن است، بینی فردی که روی این کوزه‌ی باستانی حکاکی شده شکسته یا مادرزادی به این شکل بوده باشد. کوزه یا روغن‌دان که معمولا برای نگهداری انواع مرهم‌ها یا عطر مورد استفاده قرار می‌گرفت، در گوری در جنوب شرقی بلغارستان کشف شد. منطقه‌ای که در گذشته به آن تراکیه یا تراس گفته می‌شد. قدمت این کوزه به دوره‌ای بازمی‌گردد که امپراتوری روم بر تراکیه حکومت می‌کرد. روغن‌دان از جنس برنج است و باستان‌شناسان عقیده دارند، کلاهی که روی روغن‌دان حکاکی شده احتمالا در آن زمان متداول بوده و از پوست گربه‌سانانی مانند پلنگ ساخته می‌شده است. نمونه‌هایی از چنین روغن‌دان‌هایی با بینی‌های شکسته یا کج در نواحی مختلف امپراتوری روم کشف شدند که اغلب بوکسورها یا کشتی‌گیران را به تصویر کشیدند. در همین حال، اسکلتی نیز در این گور باستانی یافت شده که متعلق به مردی حدودا 35 تا 40 ساله است. به نظر باستان‌شناسان این قبر به یک اشراف‌زاده ترکیه‌ای تعلق دارد که در زندگانی خود علاقه‌ی وافری به ورزش داشته است. بخشی از کوه‌یخی از قطب جنوب جدا شد
دانشمندان سال‌ها بود که این قطعه کوه‌یخ را تحت‌نظر داشتند تا اینکه این بخش از صفحه یخی اَمری بالاخره روز 4 مهر جدا شد. این کوه‌یخ به دلیل شکل شکافتش به «دندان شُل» مشهور بود. هلن آماندا فریکر ، یخچال‌شناسی از «موسسه اقیانوس‌شناسی اسکریپس (Scripps)» در کالیفرنیا، در این خصوص گفت: ما برای اولین بار در اویل دهه‌ی 2000 متوجه این شکاف شدیم و پیش‌بینی می‌کردیم که این یخ‌زایی تا سال 2010 الی 2015 به وقوع بپیوندد. دندان شل 1636 کیلومتر مربع وسعت دارد که به اندازه جزیره اسکای در اسکاتلند است. یخ‌زایی بخشی از چرخه طبیعی صفحه یخی امری است که هر 60 تا 70 سال اتفاق می‌افتد و ارتباطی به تغییرات اقلیمی ندارد. در حالی که بخشی غربی قطب جنوب به دلیل گرم شدن آب‌و‌هوای جهانی به سرعت در حال از دست دادن یخ‌های خود است، اما در مقابل، در بخشی شرق عکس آن را شاهدیم و حتی بین سال‌های 1992 تا 2017 یخ‌های جدیدی به این بخش اضافه شده است. با این حال، پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد که این مقاومت می‌تواند آستانه‌ای داشته باشد. احداث بزرگ‌ترین تلسکوپ زمینی جهان در شیلی
رصدخانه جنوبی اروپا در صحرای دورافتاده آتاکامای شیلی، در حال ساخت شالوده‌ تلسکوپی است که قرار است به بزرگ‌ترین تلسکوپ زمینی جهان تبدیل شود. تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی (ELT) دارای آینه اصلی به قطر 39٫3 متر، آینه‌ی ثانویه‌ای به قطر 4٫2 متر و پایه‌ای 3٫75 متری است. در عکسی که می‌بینید، کار ساخت شالوده تلسکوپ به مراحل پایانی رسیده است. این رصدخانه عظیم دارای گنبدی به بلندای 75 متر نیز خواهد بود.
طرح مفهومی که نسخه‌ی پایانی تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی (ELT) را نشان می‌دهد قرار است که این رصدخانه نوری 100 میلیون برابر آنچه چشم انسان جمع‌آوری می‌کند و 13 برابر از بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های نوری دنیا گردآوری کند. تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی همچنین قادر خواهد بود تصاویری 16 برابر واضح‌تر از تلسکوپ فضایی هابل ثبت کند. طوفان شن عظیم بر فراز آفریقا
ماهواره‌ی هواشناسی «سومی ان‌پی‌پی (Suomi NPP)» متعلق به اداره ملی اقیانوسی و جوی ایالات متحده آمریکا، این عکس دیدنی را روز 3 مهر از طوفان شن عظیم بر فراز جنوب آفریقا ثبت کرده است. به گفته اداره ملی اقیانوسی و جوی، شهرهای ساحلی، به‌خوبی این طوفان مهیب را که موجب برخاستن غبار غلیظ و شن و ماسه به هوا شده است را دیده‌اند. مقامات ناسا در بیانیه‌ای اعلام کردند، نواحی که عمدتا تحت تاثیر این طوفان شن قرار گرفتند در بخش‌های شمالی و جنوبی رود اورنج در مرز بین کشورهای نامبیا و آفریقای جنوبی قرار داشتند. پسران نیل آرمسترانگ نمایشگاهی در اوهایو را افتتاح کردند
فضاپیمایی که نخستین فضانوردان را به ماه برد، در نخستین سفر خود به اوهایو مورد استقبال والدین نیل آرمسترانگ قرار گرفت. اکنون، 49 سال بعد، پسران اولین انسانی که به ماه سفر کرد، این افتخار را نصیب خود کردند. ریک و مارک آرمسترانگ، شنبه گذشته از میهمانان ویژه موزه سینسیناتی بودند و نمایشگاهی به نام «مقصد ماه: ماموریت آپولو 11» را افتتاح کردند. در این نمایشگاه گردونه‌ی فرماندهی ماموریت آپولو 11 به همراه 20 اثر دیگر از اولین فرود انسان روی ماه به نمایش گذاشته شد. 10 میلیون نفر برای ارسال نام خود به مریخ ثبت‌نام کردند
در این تصویر برد پیت را در حال ارسال نام خود به همراه مریخ‌نورد 2020 به مریخ مشاهده می‌کنید. مهلت ثبت‌نام برای ارسال اسامی به همراه این مریخ‌نورد روز 8 مهر (30 سپتامبر) خاتمه پیدا کرد. به گزارش ناسا، بیش از 9٫4 میلیون نفر اسامی خود را برای ناسا ارسال کردند که روی تراشه‌ای به اندازه یک سکه ثبت شده و به‌همراه مریخ‌نورد ناسا به سیاره سرخ فرستاده می‌شوند. حتی برد پیت ، هنرپیشه فیلم علمی‌تخیلی «سفر به سوی ستارگان (Ad Astra)» نیز در بازدید خود از مریخ‌نورد، نام خود را به این فهرست چند میلیون نفری اضافه کرد. در عکسی که مشاهده می‌کنید، برد پیت به‌همراه جنیفر تراسپر، مهندس ارشد ماموریت مریخ 2020 در آزمایشگاه پیش‌رانش جت دیده می‌شود. قبلا کاوشگر «این‌سایت (InSight)» ناسا اسامی 2 میلیون نفر را به مریخ برده بود. در حالی که ارسال اسامی شهروندان برای ارسال خاتمه یافته، اما خود مریخ‌نورد 2020 هنوز اسمی ندارد. مریخ‌نورد 2020 قرار است، در ژوئیه 2020 (تیر سال 1399) به مریخ سفر کند. این مریخ‌نورد حدود 1040 کیلوگرم وزن دارد و انرژی‌ آن به وسیله یک باتری هسته‌ای تامین می‌شود. مریخ‌نورد 2020 به جستجوی علائمی از حیات میکروبی می‌پردازد و آب‌وهوا و ویژگی‌های سطح مریخ را بررسی می‌کند. ایلان ماسک از فضاپیمای استارشیپ رونمایی کرد
تصویری که مشاهده می‌کنید، اسکرین‌شاتی از ویدئوی شرکت اسپیس ایکس است. ایلان ماسک هفته جاری در خلال مراسمی در تأسیسات این شرکت در برونزویل، تگزاس، از طراحی جدید فضاپیمای «استارشیپ (Starship)» رونمایی کرد. ایلان ماسک، روز شنبه در جریان رونمایی از طراحی جدید استارشیپ اعلام کرد که این فضاپیما تا 6 ماه آینده آماده پرواز به مدار زمین خواهد بود و می‌تواند پروازهای سرنشین‌دار را انجام دهد. ایلان ماسک در حالی که کنار مدل استارشیپ ام‌کی-1 ایستاده بود به حضار گفت، کارکنان تأسیسات این شرکت در بوکاچیکا ویلیج و کاکائو هم‌اکنون در تلاش هستند تا هرکدام 2 نسخه‌ از استارشیپ جدید موسوم به ام‌کی-2 را بسازند. ماسک در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت، هدف این است که حداقل دو نمونه در هر کدام از تأسیسات شرکت ساخته شود و سپس کار روی موشک سوپر هوی که استارشیپ را به مدار زمین می‌رساند آغاز می‌شود. در نهایت، استارشیپ و سوپر هوی جایگزین فالکون 9 و موشک جدید اسپیس ایکس فالکون هوی خواهند شد. ماسک زمان‌بندی جدیدی برای رفتن استارشیپ به مریخ اعلام نکرد، اما گفت که آرزو می‌کند این اتفاق تا سال 2022 بیافتد. فضاپیما مجهز به 6 موتور قدرتمند رِپتور خواهند بود که از سوخت اکسیژن مایع و متان بهره می‌برند. بوستر موشک سوپر هوی نیز می‌تواند مجهز به 37 موتور رپتور باشد، هر چند به گفته‌ی خود ماسک، این تعداد موتور در نهایت می‌تواند به 24 موتور نیز تقلیل پیدا کند. ایستگاه فضایی بین‌المللی شلوغ!
هفته جاری، هفته‌ی شلوغی برای ایستگاه فضایی بین‌المللی بود. در زمانی که این عکس گرفته شد، 9 فضانورد در آزمایشگاه مداری حضور داشتند. در حالی که عموما در ایستگاه فضایی بین 3 تا 6 فضانورد حضور دارند. البته این رکورد، شلوغ‌ترین ایستگاه فضایی بین‌المللی نیست، در سال 2009، سیزده فضانورد در ایستگاه فضایی حضور داشتند و آخرین باری که 9 نفر همزمان در ایستگاه فضایی حضور داشتند نیز به سال 2015 بازمی‌گردد. در این سال اسکات کِلی، فضانورد ناسا به عنوان بخشی از پژوهش دوقلوهای ناسا، نزدیک به 1 سال را در ایستگاه فضایی سپری کرد. فضانوردان در این عکس پیراهن‌هایی با عبارتی به زبان روسی با تلفظ «Kryk Chayky» به معنای بانگ مرغ‌دریایی را پوشیده‌اند. لوکا پارمیتانو، این عکس را روز 8 مهر در توییتر منتشر کرد. در عکس (در جهت حرکت عقربه‌های ساعت از بالا سمت چپ) کریستینا کُخ، فضانورد ناسا، پارمیتانو، اندرو مورگان، فضانورد ناسا، فضانوردان روسیه، الکساندر اسکورتسوف و اولگ اسکریپوچکا، جسیکا مایر، فضانورد ناسا، هزاع المنصوری، فضانورد امارات متحده عربی، نیک هگ و الکسی اوچینین به عنوان فرمانده ماموریت اکسپدیشن 60 دیده می‌شوند. ستاره‌ی دریایی عظیم در حال شنا در اعماق فضا
کهکشان مارپیچی که در این عکس مشاهده می‌کنید در صورت فلکی مثلث جنوبی قرار دارد. در این عکس دیدنی که توسط آرایه میلی‌متری بزرگ آلما و تلسکوپ وی‌ال‌تی (VLT) در رصدخانه پارانال، شیلی به ثبت رسیده، کهکشان مارپیچی را با شاخک‌های گازی‌اش را مشاهده می‌کنید. این کهکشان که ESO 137-001 نام دارد، با جابجایی در فضا گازهای بسیار داغی را متصاعد می‌کند. فرآیندی که به آن «فشار رَم یا فشار برخوردی تهی‌کننده» گفته می‌شود و طی آن ابرهای گاز بین کهکشانی از کهکشان دور می‌شوند. دنباله عظیمی که در تصویر مشاهده می‌کنید، 260 هزار سال نوری امتداد دارد. کرم لوله‌ای 3 جنسه که در یک محیط غیرقابل‌زیست کشف شد
عکسی که مشاهده می‌کنید یک نماتد یا کرم لوله‌ای 3 جنسیتی است که لاروهای خود را در کیسه‌ای مانند کانگورو رشد می‌دهد. دانشمندان دریافتند که این نماتد قادر به مقاومت در برابر آرسنیکی 500 برابر آستانه‌ی تحمل انسان‌ها است. این نماتد در مونو، دریاچه‌ی نمکی مملو از آرسنیک در کالیفرنیای آمریکا کشف شد. دانشمندان عقیده دارند، می‌توانند از این نماتد برای یافتن روش‌هایی برای مقابله با آرسنیک بهره ببرند. دریاچه مونو، همواره به عنوان محیطی غیرقابل‌زیست بوده، اما در موارد معدودی جاندارانی نیز در آن کشف شدند. دانشمندان قبلا یک میگوی آب‌های شور و گونه‌ای مگس را در این دریاچه کشف کرده بودند. اما اکنون دانشمندان به موردی عجیب برخوردند و 8 گونه نماتد که یکی از آن‌ها گونه‌ای جدید را کشف کردند. دانشمندان این گونه‌ی جدید نماتد را «آونیما (Auanema)» نامگذاری کردند که حتی با معیارهای جانداران شدیددوست هم موجودی عجیب به حساب می‌آید. این نماتد دارای سه جنس نر، ماده و نرماده است و لاروهای زنده به دنیا می‌آورد. به گفته دانشمندان، شاید این روشی برای محافظت از نماتدهای جوان در شرایط سخت دریاچه‌ی مونو باشد. کتیبه‌ای که سال‌های پایانی شهر پمپئی را نشان می‌دهد
در دهه‌های پیش از فوران آتشفشان وزوویوس و نابودی شهر پمپئی در سال 79 م، زندگی عادی در این شهر پرشکوه روم باستان مملو از مهمانی‌ها و جشن‌ها و مبارزات گلادیاتورها بوده است. ماسیمو اوسانا ، رئیس پارک باستان‌شناسی پمپئی با ترجمه کتیبه‌ای که قبلا در سال 2017 کشف شده بود، تصویر روشنی از زندگی در پمپئی پیش‌روی ما گذاشته است. در این کتیبه از مهمانی بزرگ یک جوان ثروتمند نوشته شده که به‌تازگی به سن بلوغ رسیده است. این جوان مهمانی بزرگی با ضیافتی پرشکوه را ترتیب داده که 6840 نفر در آن شرکت کردند و در خلال آن نیز 416 گلادیاتور برای سرگرمی میهمانان باهم به مبارزه پرداختند. در کتیبه ذکر نشده که مبارزات گلادیاتورها چند روز طول کشیده، اما در جایی از کتیبه اشاره شده که 213 مبارزه تن‌به‌تن در این جشن انجام گرفته است. در کتیبه همچنین از قحطی گفته شده که 4 سال طول انجامیده است. اوسانا عقیده دارد، رمزگشایی این کتیبه می‌تواند اطلاعات تازه‌ای را در اختیار پژوهشگران قرار دهد تا جمعیت شهر را مشخص کنند. اوسانا می‌گوید، عمدتا مردان ثروتمند و صاحب مقام‌های دولتی در این 6840 نفری حضور داشتند که حدود 27 تا 30 درصد از جمعیت شهر را تشکیل می‌دادند. اوسانا، جمعیت کل شهر پمپئی را حدود 30 هزار نفر تخمین می‌زند. شاید سیاره نهم منظومه شمسی یک سیاهچاله بسیار کوچک باشد!
عکسی که می‌بینید، دایره‌ای 10 سانتیمتری را نشان می‌دهد که می‌تواند یک سیاهچاله در اندازه واقعی به اندازه یک توپ بولینگ باشد که هم‌اکنون در منظومه شمسی ما حضور دارد. اما جرم آن پنج برابر کره زمین است. پژوهشگران گفته‌اند، سیاهچاله‌ احتمالی که در جایی در بیرونی‌ترین بخش منظومه شمسی پنهان شده، احتمالا 10 برابر سیاره‌ی ما جرم داشته باشد. سیاره نهم، یکی از آن بحث‌هایی نجومی است که سال‌هاست ذهن ستاره‌شناسان را به خود مشغول داشته است و بر اساس رفتار اجرام بخش بیرونی منظومه شمسی، می‌توان حدس زد که جرم بزرگی در این بخش وجود دارد. اما، ستاره‌شناسان هنوز نتوانسته‌اند شواهد واقعی از این شی‌ء پیدا کنند. اکنون، دانشمندان فرضیه‌ وجود یک سیاهچاله در منظومه شمسی را مطرح کردند. با وجودی که وجود یک سیاره یا همان سیاره نهم از یک سیاهچاله باستانی محتمل‌تر است، اما فرضیه جدید هم می‌تواند حداقل روی کاغذ جالب باشد. این ستاره‌شناسان گفتند، فقط با جستجوی سیاره نهم، شعاع جستجوی آزمایشی بسیار محدود می‌شود. اما وقتی وجود یک سیاهچاله اولیه‌ی را در نظر بگیرید که تنها در پرتوهای گاما قابل مشاهده است بحث کاملا عوض می‌شود. سیاهچاله‌های ابتدایی دسته‌ای از اجرام کیهانی هستند که در هرج‌ومرج اوایل تشکیل جهان شکل گرفتند. این سیاهچاله‌ها مانند سایر سیاهچاله‌ها دارای نواحی متراکمی موسوم به افق رویداد هستند که حتی نور هم امکان گریز از آن را ندارد. اما جرم این اجرام از ستارگان کمتر است، زیرا بر خلاف سیاهچاله‌های مرسوم از ستارگان شکل نگرفتند، بلکه از سیارات و مواد باقیمانده در جهان اولیه‌ که در حال انبساط بود تشکیل شدند. محموله فضایی ژاپنی‌ها به ایستگاه فضایی بین‌المللی رسید
فضاپیمای «اچ‌تی‌وی-8 (HTV-8)» که به «کونتوری-8» (به زبان ژاپنی به معنای لک‌لک سفید) نیز مشهور است، روز شنبه 6 مهر به کمک بازوی رباتیک «کَنادآرم-2 (Canadarm2)» به ایستگاه فضایی متصل شد. کریستینا کُخ، مهندس ماموریت اکسپدیشن 60 به همراه اندرو مورگان، بازوی رباتیک کَنادآرم-2 را از درون کابین فوقانی ایستگاه فضایی بین‌المللی هدایت کردند تا فضاپیمای 12 تنی آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن به سلامت به ایستگاه فضایی متصل شود. لوکا پارمیتانو، مهندس پرواز ماموریت نیز وظیفه نظارت بر پهلوگیری اچ‌تی‌وی-8 را برعهده داشت. مقاله‌های مرتبط:
منتخب‌ عکس‌های علمی هفته از نگاه زومیت؛ از محیط‌زیست تا بازسازی چهره‌ اولین انسان دنیسووامنتخب‌ عکس‌های علمی هفته از نگاه زومیت؛ از برترین عکس‌های نجومی 2019 تا اهدای 2 جایزه امی به ناسا
فضاپیمای اچ‌تی‌وی-8، محموله‌ی 4 تنی حاوی باتری‌های جدید خورشیدی ایستگاه فضایی را با خود به آزمایشگاه مداری همراه داشت. در تصویری که مشاهده می‌کنید، اچ‌تی‌وی-8 در فاصله 422 کیلومتری بر فراز کشور آنگولا در جنوب آفریقا دیده می‌شود. آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن فضاپیمای فضاپیمای اچ‌تی‌وی-8 را 2 مهر از مرکز فضایی تانیگاشیما در جنوب ژاپن به فضا پرتاب کرد. به جز باتری‌های لیتیوم یونی که جایگزین باتری‌های فرسوده‌ی نیکلی ایستگاه فضایی می‌شوند. این فضاپیما غذا، آب، تحهیزات آزمایشگاهی و محموله‌های دیگ را برای سرنشنیان ایستگاه فضایی به مدار پایین زمین برد. مقامات ناسا اعلام کردند که فضانوردان ناسا ماه آینده باتری‌های جدید را در چند نوبت راهپیمایی فضایی تعویض خواهند کرد. در همین حال، گفتنی است که فضانوردان در یکی از همین راهپیمایی‌های فضایی، یک ردیاب اشعه 2 میلیارد دلاری موسوم به طیف‌سنج مغناطیسی آلفا-2 (AMS-02) را نیز با ابزارهایی که اچ‌تی‌وی-8 به ایستگاه فضایی رسانده، تعمیر خواهند کرد. فضاپیمای اچ‌تی‌وی-8 به جز این یک سامانه ارتباط لیزری را نیز به ایستگاه فضایی رساند که توسط آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن با همکاری آزمایشگاه علوم کامپیوتری سونی ساخته شد و به سرعت ارتباطات داده‌ای در ایستگاه فضایی کمک خواهد کرد. ترکیبات قارچ جادویی از یک باکتری گرفته شد
آنچه در این عکس مشاهده می‌کنید، قارچ جادویی یا مجیک ماشروم است، پژوهشگران در پژوهش جدید خود توانستند سیلوسایبین، ترکیب روانگردان موجود در این نوع قارچ‌ها به وسیله‌ باکتری‌های زیست‌مهندسی شده در آزمایشگاه تولید کنند. دانشمندان در این پژوهش که می‌تواند روش کارآمد و مقرون به‌صرفه‌ای برای تولید انبوه این ترکیب ارزشمند باشد از باکتری اشریشیا کلی بهره بردند. در پژوهش، دانشمندان دانشگاه میامی، اوهایو از روشی موسوم به «مهندسی متابولیک» بهره بردند که در آن سلول‌های زیستی اصلاح و کشت می‌شوند تا ترکیب شیمیایی دلخواه را بسازند. سیلوسایبین به جز مقاصد تفریحی، پتانسیل درمانی زیادی دارد و قبلا در پژوهش‌های مختلف نشان داده که می‌تواند برای درمان برخی مشکلات و اختلالات روانی از جمله اضطراب، اعتیاد، افسردگی و اختلال استرسی پس از آسیب روانی به کار رود. اما با وجود ارزشمندی این ترکیب، تولید سیلوسایبین با مقاصد پزشکی آسان یا کم هزینه نیست. به گفته پژوهشگران، تولید انبوه سیلوسایبین از طریق کشت گونه‌های مختلف قارچ جادویی مستلزم زمان و اراضی و به طبع هزینه بالایی است. در مقابل، تولید آزمایشگاهی همین ترکیب در آزمایشگاه می‌تواند هزینه بسیار ناچیزی داشته باشد. در واقع پژوهشگران هزینه تولید هر میلی‌گرم از این ماده ارزشمند را 2 دلار برآورد کردند. برای اینکه درک درستی از موضوع داشته باشید، باید گفته شود، پژوهشگران در بررسی‌های سال 2011 خود دریافتند، یک دُز 10 تا 30 میلی‌گرمی سیلوسایبین می‌تواند برای درمان اضطراب مؤثر باشد.

لینک کوتاه:

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

تغذیه چگونه به پاکسازی پوست کمک می‌کند؟

فال روزانه دوشنبه 27 فروردین 1403