پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

محمد بحرانی از «جناب خان» و سری جدید «کلاه‌ قرمزی» می‌گوید گفتگو

محمد بحرانی از «جناب خان» و سری جدید «کلاه‌ قرمزی» می‌گوید
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایلنا نوشت: محمد بحرانی ضمن بیان اینکه تیزی انتقاد از زبان عروسک کندتر می‌شود، گفت: اینکه یک عروسک می‌تواند کمی راحت‌تر از آدم‌ها حرف بزند و انتقاد کند، در سابقه تاریخی نمایش عروسکی ما هم هست. یعنی مبارک هم همین کار را در خیمه شب‌بازی انجام می‌داد.

می‌توان دهه هشتاد را دوران بی‌توجهی تلویزیون به عروسک‌ها دانست. در همین سالها بود که بسیاری از کارشناسان اعلام کردند، زمان مرگ عروسک‌ها فرارسیده است اما برپایی دوباره برنامه کلاه قرمزی و ظهور عروسک‌هایی همچون جناب‌خان، بسیاری از ذهنیت‌ها نسبت به عروسک را تغییر داد.
برای بررسی نمایش‌های عروسکی در شرایط فعلی با محمد بحرانی که گویندگی عروسک‌های مختلفی همچون جناب‌خان، ببئی، آقای همسایه و بسیاری دیگر را برعهده داشته، به گفتگو پرداختیم.
در سال‌های اخیر صدای کاراکترهای عروسکی مختلفی همچون ببئی و آقای همسایه در مجموعه کلاه قرمزی بودید، اما جناب‌خان بیشتر از همه آنها دیده شده و مورد استقبال مردم قرار گرفت. دلیل خاطره‌انگیزتر شدن جناب‌خان به نسبت کاراکترهای دیگری که عهده‌دار بودید چیست؟
خیلی بستگی به کاراکترپردازی دارد. مثلا در کلاه قرمزی، فامیل دور یک کاراکتر کاملا چندبعدی است و شما می‌توانید عین یک آدم واقعی، قصه را با آن جلو ببرید چراکه ابعاد مختلفی دارد؛ خانواده و زن و بچه‌ دارد؛ می‌ترسد؛ مدام استرس می‌گیرد و در کل یک جهان گسترده‌ای را کنار خود دارد و به طبع این موضوع قابلیت قصه‌پردازی بیشتری برای آن در دسترس است. علاوه بر این، محمد لقمانیان و بهادر مالکی که پشت آن هستند نیز بی‌نظیر عمل می‌کنند. در نتیجه طبیعتا اتفاق خوبی می‌افتد و به نظر من نقش اول کلاه قرمزی در این سال‌ها؛ فامیل دور بوده است.
در این مجموعه کاراکتری مثل ببئی، بیشتر نقش یک گَگ را دارد. یعنی بیشتر به پیش بردن قصه و شوخی‌های حاشیه‌ای و جنبی کمک می‌کند. در آنجا برای هر کس، وظیفه‌ای تعریف شده است. مثلا شخصیت آقای همسایه از اسم آن نیز مشخص بوده که بیشتر همسایه آنها بوده و قرار نیست که اصولا در بطن قصه‌های این افراد باشد. به نوعی روایت خودش را به صورت مونولوگ تعریف می‌کند و می‌رود.
اما اینکه شما می‌گویید جناب خان بیشتر از همه اینها دیده شد، نظر شماست و من هم با فرض شما جلو می‌روم و لزوما با این نظر موافق و یا مخالف نیستم. جناب خان وارد برنامه‌ای شد که تا حدی پربیننده بود و یکسری شرایط هم در کنار هم قرار گرفت. یعنی به نوعی شاید شبکه نسیم مقداری آزادی‌های بیشتری داشت که بتوان در آن شوخی‌های بیشتری را مطرح کرد.
همچنین اگر اغراق نباشد، انگار سی و چند سال برای جناب خان در من پیش‌تولید اتفاق افتاده بود. یعنی من در جایی به دنیا آمدم و در آنجا با جنگ‌زده‌ها کلی مراوده داشتم و با آنها بزرگ شدم و کلی از ملودی‌هایی که جناب خان می‌خواند را، 20 سال در کوچه و خیابان‌ با بچه‌های خوزستان و بوشهر خواندم و با دایره واژگان آنها آشنا شدم.
همچنین بعد از آن وارد خوابگاه دانشگاه شدم که هر کسی از یک جایی از ایران وارد آن شده بود. خب حافظه شنیداری من با شنیدن واژه‌ها و آواهای آنها تقویت شده است. سپس وارد حوزه عروسکی شدم و کار با آقای طهماسب و جبلی، خانم سعادت، محمد اعلمی و بزرگان دیگری را تجربه کردم. اگر رسما به آن نگاه کنیم، انگار یک پیش‌تولید سی و چند ساله شکل می‌گیرد تا در نهایت به جناب خان ختم می‌شود و باز یک شانس دیگر می‌آورد و پارتنری که خیلی خوب با عروسک بازی می‌کند را در کنار خود دارد.
باید بگویم رامبد جوان یکی از بهترین بازی‌کنندگان با عروسک است. او خیلی خوب با عروسک ارتباط برقرار می‌کند و فکر می‌کنم همه با این موافق باشند. یعنی آنقدر رابطه رامبد با جناب خان مثل دو آدم زنده است که بقیه هم همین را به رسمیت می‌شناسند. علاوه بر این موارد، دو عروسک‌گردان درجه یک عروسک را نگه می‌دارند و مشاوران عالی در کنار ما هستند. همچنین از فاکتورهای موسیقی جنوب استفاده شده که شاید به لحاظ اقبال عمومی جذابترین موسیقی نواحی ما باشد که هم شاد و هم خیلی غمگین است.
در نتیجه مجموعه این موارد دست به دست هم می‌دهد و منتج به کاراکتر جناب خان می‌شود و از بخت ما مردم آن را دوست دارند. در نهایت باید بگویم ما تمام زورمان را زدیم که در واقع جناب خان زاویه دید مردم؛ هم به خود برنامه و هم به اتفاق‌هایی که در کشور می‌افتد، باشد. شخصیت منتقدی باشد اما شکل همه ما هم باشد. یعنی یک جاهایی بی‌جنبه باشد و زود عصبانی شود؛ دل‌نازک باشد ولی با اینکه کودک کار و لبوفروش بوده، آنقدر جسارت داشته که باشگاه پاری‌سن‌ژرمن را هم خریده است. یعنی در واقع جناب خان نماد یک قدرت و توانایی بی‌حد و حصر است.
کاراکتر جناب خان به صورتی طراحی شده که هم می‌تواند مردم را بخنداند و هم آنها را به گریه بیندازد. چه اتفاقی می‌افتد که یک کاراکتر عروسکی می‌تواند هم خنده به لبهای مردم بیاورد و هم پای انتقاد گسترده از وضع موجود باشد؟ همچنین در عین حال سانسور کمتری هم در تلویزیون متوجه او شود؟
اینکه یک عروسک می‌تواند کمی راحت‌تر از آدم‌ها حرف بزند و انتقاد کند، در سابقه تاریخی نمایش عروسکی ما هم هست. یعنی مبارک هم همین کار را انجام می‌داد. به عنوان مثال در خیمه‌ شب‌بازی‌ها، مبارک انتقادهایی را به وضع حاکم می‌کرد و بعد فلان حاکم می‌گفت که این حرف‌ها چیست و بابای خیمه هم می‌گفت که من نگفتم، مبارک گفته است. انگار تیزی انتقاد از زبان عروسک کمی کندتر می‌شود.
راجع به شخصیت جناب خان نیز باید بگویم که حقیقتا تصمیم تیمی که پشت آن است، این بود که ما سعی کنیم با جناب خان تا انتهای احساسات بشری را تست بزنیم. یعنی همان‌قدری که این آدم ممکن است غصه‌دار، عاشق و عصبانی شود، ما هم همگی سعی کنیم که همه راه را با این عروسک برویم.
برای این موضوع تلاش کردیم و نتیجه آن را هم دیدیم و اکنون جناب خان می‌تواند حتی بیشتر از یک آدم خشمگین شود و کاملا درباره یک پدیده غم‌انگیز حرف بزند و آدم‌ها هم با او گریه کنند. این در حالی است که اگر شما برای اولین بار چهره عروسک را ببینید، شاید اصلا فکر نکنید که ممکن است، با یک حرف یا عملی از این عروسک به گریه بیفتید. ولی خب فکر کنم قسمت‌های کمی هم نبوده که مخاطبان با جناب خان اشکی هم ریخته‌اند.
باتوجه به اینکه جز تیم اصلی مجموعه کلاه‌قرمزی هم هستید، در نهایت این مجموعه به کجا رسید؟ آیا نوروز سال آینده می‌توان شاهد مجموعه جدید کلاه‌قرمزی باشیم؟
ما آنجا جز عوامل برنامه هستیم و خیلی از اتفاقاتی که در حوزه تهیه‌کنندگی، مدیریت و کارگردانی می‌افتد، با خبر نیستیم. حتی خیلی اوقات اصلا در جریان موضوعات قرار نمی‌گیریم و اخبار را از خبرنگاران فعال خیلی دیرتر می‌شنویم.
من هم عین شما چیزهایی که شنیده‌ام این است که مقداری اختلافات بین مدیران تلویزیون، سازندگان و تهیه‌کنندگان برنامه بوده که همچنان هم انگار حل نشده است چراکه ما دعوت به ادامه کار در برنامه نشده‌ایم و تا آنجایی که من می‌دانم فعلا قرار نیست سری تازه‌ای از این برنامه ساخته شود. ولی اینکه در آینده چه اتفاقی می‌افتد مشخص نیست.
من شخصا نظرم این بوده که خیلی خوب است، دوباره ساخته شود. چرا که درواقع ساختن برندهایی از این دست اصلا ساده نیست. چه باید بشود که شرایط مهیا شود و برندی این چنین ساخته شود.
241241


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

محمود صادقی: اصلاح‌طلبان از قطار نظام پیاده نخواهند شد/عرب سرخی: اصلاح‌طلبان از لیست انتخاباتی حداقلی و حداکثری صحبت نکنند

گفتگوی صمیمی واعظی با زائران اربعین در مرز مهران /ناآرامی‌های عراق تاثیری بر مراسم اربعین امسال خواهد گذاشت؟

چگونه شرایط ثبات به اقتصاد کشور بازگردد؟

راز آرامش این روزهای اقتصاد ایران چیست؟

اقتصاد اسلامی تئوری نمی خواهد ، اخلاق می خواهد

ابوالفضل جلیلی: چرا دیگر کسانی مثل شریعتی و مطهری نداریم؟

سینمای دهه 60 ایران چطور جهان سینما را فتح کرد؟

محمد بحرانی از «جناب خان» و سری جدید «کلاه‌ قرمزی» می‌گوید

احسان حدادی:نمی‌شود یک ورزشکار همیشه آماده باشد

هشدار جدی سردار میریان: دشمن کلید حمله را بزند، در سرزمین خودش نابودش می‌کنیم/بردن فرزندان مسئولان به انگلیس یک تهدید نابودکننده است

عبادی‌پور:دم دشمنانم گرم که کاسه کوزه‌ها را سر من شکستند!

محمدهاشمی: ترامپ مثل آدم روانی رفتار می‌کند

مسیح مهاجری: با دوگانه انقلابی-غیرانقلابی، بسیاری از بزرگان طرد شدند

رضایی:بنی صدر می گفت شما پاسداران جنگ درست می کنید

مطهری: «شفافیت آرا» را برای همه نمایندگان مناسب نمی‌دانم

سال 1394 که تورم نزولی بود، باید قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی آزاد می‌شد

مهدی تاج : کار بلیط فروشی الکترونیک کار بزرگی معادل صعود تیم ملی به جام جهانی بود و ثمرات آن در آینده روشن تر خواهد شد

همتی: ارتباط بانکی ایران و روسیه بدون نیاز به سوئیفت برقرار شد

داستان خواندنی تولد ستاره‌ای از دل خانواده اصیل ایرانی

جامعه به انفعال رسیده است

واعظی: اگر فضای مجازی نبود دسترسی به موادمخدر اینقدر آسان نمی‌شد/باید کشورهای منطقه را مجاب کنیم به ما کمک کنند

بهزاد نبوی: کارشکنی مخالفان روحانی نگذاشت مشکلات اقتصادی حل شود

سیده فاطمه ذوالقدر: دولت در مسیر مدیریت بیمه و مالیات فعالان هنر صنعت مد و لباس گام بردارد

ارتباط بین اخراج بولتون با بازگشت ترامپ به برجام از زبان فلاحت‌پیشه /احتمال برکناری پمپئو هم وجود دارد؟

امین‌فروغی: از بین بردن خرافات از آثار دینی ضروری است

معصومه آقاپور: حمایت از صنایع بر اساس مزیت نسبی، باعث ایجاد ارزش افزوده می‌شود

تندگویان: در حوزه وام ازدواج نباید اجازه دهیم هویت انسانها معامله شود/ ضمانت ملکی برای وام ازدواج پذیرفته می شود

ترفندهایی برای حفظ احترام متقابل میان زوج‌های جوان

فلاحت پیشه:اگر با اروپا و امریکا قراردادهای محکم می بستیم سرنوشت برجام طور دیگری می شد

فائزه هاشمی در واکنش به سخنان سرفراز: آقایان به انتقادهای تند روزنامه‌های کیهان و سلام زمان پدرم نگاهی بیندازند!

نوباوه: عارف فقط تا نفر ششم لیست امید را می‌شناخت

بیماری دردناکی که راه نفستان را می‌بندد

امیرحسین خورشیدفر: "دست بد" یک رمان پلیسی با مایه‎هایی از رئالیسم جادویی است

گلاره عباسی: با کمک جامعه نابینایان خیلی کارها می‌توانیم انجام ‌دهیم / گفت‌وگو با اهالی سوینا؛ سینما، رادیو و سایت ویژه نابینایان

واکنش متفاوت یک اصولگرا به نامه آملی لاریجانی به آیت‌الله یزدی: از کجا معلوم جعلی نباشد

حسین غلامی: باید در طراحی کتاب‌های درسی روی خوشنویسی سرمایه‌گذاری کنیم

منصور تیرگر: تولید آثار فاخر و گردش مقرون‌به‌صرفه محصولات از مسائل مهم مربوط به لباس عاشورایی است

گفت‌وگوبا یک خانواده 18 نفره آمریکایی / فهرستی که باز هم ادامه دارد...

حوزه اکسسوری در ایران هیچ انجمن صنفی معتبری ندارد / محمد آزادی از اوضاع و احوال عرصه جواهرات و اکسسوری در ایران می‌گوید

صابر اسدی: نقطه مشترکی در دیدگاه‌های مرمت کشور وجود ندارد / حفظ ایمنی و کالبد تاریخی در مرمت تضاد ندارند

به جای فیلتر فضای مجازی صدا و سیما را آزاد کنید

حمید سوری: امروزه عنوان از ضروریات اثر هنری شناخته می‌شود / در نخستین روز جشنواره تجسمی جوان چه گذشت؟

دستیابی ایران به سلاح توپ‌ لیزری

خدمات پزشکی رایگان برای تهرانی‌ها در روز پزشک

مراسم اختتامیه سومین جشنواره نمایش‌های کوتاه رادیویی برگزار شد

مژگان همایونی‌نژاد: رؤسای دانشگاه‌ها تمایل بسیاری در استفاده از چهره‌های باتجربه برای آموزش دانشجویان حوزه مد و لباس ‌دارند

آغاز ثبت نام واگذاری 400 هزار مسکن از 1 شهریور با وام 75 میلیونی

بردیا کرد: جامعه هدف من جوانان متولد دهه‌های 60 و 70 هستند

روایت زندگی عمو صیاد از دفاع مقدس تا مدافع حرم

همه چیز درباره سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان / رقابت 42 فیلم خارجی و 36 فیلم ایرانی