آریا جوان

آخرين مطالب

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس:

20 درصد بازار سرمایه کشور در اختیار شرکت‌های پتروشیمی است وزارت نفت

  بزرگنمايي:

آریا جوان - مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تأکید بر اینکه شرکت‌ها از ورود به بورس نترسند، گفت: شرکت‌های پتروشیمی حدود 20 درصد بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند.

به گزارش خبرنگار شانا، جعفر ربیعی امروز (چهارشنبه، 17 مهرماه) در روز پایانی پنجمین کنگره راهبردی نفت و نیرو در نشست تخصصی «تأمین مالی توسعه بخش‌های نفت و نیرو» اظهار کرد: تأمین مالی در پروژه‌ها به‌ویژه در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی همیشه یک دغدغه بزرگ است، زیرا این پروژه‌ها به طورمعمول سرمایه‌بر هستند.
وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی پروژه در کشور در حال اجراست که مشکل تأمین مالی دارند، افزود: بعضی از این پروژه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی چند سال از برنامه راه‌اندازی عقب‌ هستند، همچنین تعداد زیادی پروژه وجود دارد که در دست بررسی و مطالعه قرار دارند و همه آنها برای آغاز عملیات اجرایی نیازمند تأمین مالی هستند.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه شرایط کنونی کشور حتی با دو سال گذشته بسیار تفاوت دارد، ادامه داد: دو سال پیش در پنل تأمین مالی سومین کنگره راهبردی نفت و نیرو بحث بر سر این بود که پسابرجام است و راه‌های سرمایه‌گذاری و استفاده از منابع خارجی باز شده و چگونه باید این منابع را استفاده کنیم.
تحمیل 15 درصد هزینه انتقال منابع مالی
ربیعی با اشاره به اینکه هم‌اکنون حتی منابع مالی خودمان را در خارج از کشور نمی‌توانیم استفاده کنیم و اجازه خرج کردن آن را به ما نمی‌دهند، تصریح کرد: برای انتقال پول‌های خودمان در خارج از کشور بیش از 10 تا 15 درصد هزینه نقل و انتقال به ما تحمیل می‌شود.
وی به اهمیت ساخت داخل اشاره و اظهار کرد: گفته می‌شود هم‌اکنون حدود 2 هزار تریلیون تومان نقدینگی در کشور وجود دارد، چرا از این نقدینگی برای اجرای پروژه‌ها به جای اصرار از بانک‌ها برای دریافت وام با هزاران شرط و شروط استفاده نمی‌شود؟
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه بانک مرکزی محدودیت‌های بسیاری را برای شرکت‌هایی که صادرات دارند به‌منظور اجرای پروژه‌هایشان اعمال کرده است، یادآور شد: شرکت‌ها باید ارز حاصل از صادراتشان را در سامانه نیما عرضه کنند و سپس به عنوان متقاضی در صف استفاده از این ارز برای پروژه‌هایشان باشند، در صورتی که پروژه‌ها به‌منظور توسعه کشور انجام می‌شود.
ربیعی با اشاره به اینکه بخش زیادی از سرمایه شرکت‌های پتروشیمی سودآور در بورس وجود دارد، گفت: شرکت‌های پتروشیمی حدود 20 درصد بازار سرمایه کشور را در اختیار دارند، یعنی به نوعی بورس به شرکت‌های پتروشیمی بدهکار است. این‌ شرکت‌ها باید بتوانند از این بازار مطالبه کنند.
هلدینگ خلیج فارس امسال 2 هزار میلیارد اوراق منتشر می‌کند
وی با بیان اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پارسال برای نخستین بار یک هزار اوراق مبتنی بر سهام را در بازار عرضه کرد، گفت: این شرکت امسال نیز از همین طریق در نظر دارد 2 هزار میلیارد تومان اوراق عرضه کند.
ربیعی با اشاره به اینکه با عرضه اولیه شرکت‌ها در بورس می‌توان منابع مالی خوبی کسب کرد، تصریح کرد: دو شرکت از زیرمجموعه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس پارسال و امسال وارد بورس شدند و حداقل هزار و 700 میلیارد تومان از این عرضه منبع جمع شد.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس افزود: این شرکت می‌تواند تجربه‌های خود را در مورد انتشار اوراق مبتنی بر سهام در بورس را در اختیار شرکت‌های علاقه‌مند قرار دهد.
وی با تأکید بر اینکه از ورود شرکت‌هایمان به بورس نترسیم، ادامه داد: درست است که بورس مقداری محدودکننده است، اما به همان میزان هم می‌تواند کمک مالی داشته باشد؛ ارزش سهام شرکت‌ها شفاف‌تر می‌شود که براساس همین ارزش شرکت‌ها می‌توان اوراق منتشر کرد یا وام گرفت یا وثیقه گذاشت.
به شرکت‌های بزرگ اعتماد کنید
ربیعی با اشاره به اینکه مردم به شرکت‌های بزرگ اعتماد دارند و این موضوع در بورس مشخص است، اظهار کرد: این شرکت‌ها می‌توانند از ابزار افزایش سرمایه استفاده کنند. این شرکت‌های بزرگ می‌توانند هم از محل سود انباشته و هم از محل آورده نقدی سهامدارها به عنوان منبع تأمین مالی استفاده کنند.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس یادآور شد: هلدینگ‌های بزرگ می‌توانند پروژه‌هایشان را به شرکت‌هایی که پول، ریال و درآمد دارند، واگذار کنند و آنها از محل درآمدهایشان در طول سال آن شرکت‌های پروژه‌ای را تأمین مالی کنند. ما این کار را در هلدینگ خلیج فارس کرده‌ایم و حدود یک میلیارد دلار از پروژه‌های این شرکت به شرکت‌هایی که سود و درآمد روزانه دارند، منتقل شده است.
وی با اشاره به اینکه شرکت‌های پتروشیمی مجوز استفاده از حدود 30 درصد درآمدهای ارزی خود را در پروژه‌های توسعه‌ای دارند، گفت: این رقم قابل افزایش است و اگر با دید توسعه‌ای نگاه کنیم باید اجازه دهیم شرکت‌هایی که درآمد ارزی دارند بخشی از آن را در پروژه‌های توسعه‌ای استفاده کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/190504/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی