آریا جوان

آخرين مطالب

20 بازی با کودکان نوپا دختران

  بزرگنمايي:

آریا جوان - 20 بازی با کودکان نوپا
٢٣
٠
کودکت / تصور کنید کودک نوپای شما در خانه بالا و پایین می‌پرد و به هرچه در مسیرش است ضربه می‌زند. چه احساسی خواهید داشت؟ بی‌شک، محدود کردن او در خانه ممکن است کنجکاوی‌هایش را مهار کند و فضای مورد نیاز او را برای انجام آزادانه بازی‌ها کاهش دهد. در چنین شرایطی، احتمالا فعالیت‌های خارج از خانه و بازی با کودک نوپا بهترین راه‌حل افزایش مهارت‌های کودکان است و تاثیر بسیاری در فعال و پرتحرک نگه داشتن آن‌ها دارد.
روش های بازی با کودک نوپا
بازی برای کودکان مانند کلام برای بزرگسالان است و وسیله‌‌ای برای بیان احساسات، برقراری روابط محسوب می‌شود. کودکت در این مقاله فعالیت‌های خارج از منزلی را به شما آموزش می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را در هر موقعیتی به همراه کودک انجام دهید. این فعالیت‌ها نوپایان را سرگرم می‌کند و به رشد توانایی‌های فیزیکی، شناختی و اجتماعی آن‌ها کمک می‌کند.
1. چالش کشیدن ماشین با طناب
لوازم مورد نیاز:
مقداری طناب، ماشین اسباب‌بازی.
این فعالیت از بازی‌های گروهی و فردی مناسب برای کودکان نوپاست. یک سر طناب را به چرخ‌های ماشین ببندید و سر دیگر را به دست کودک بدهید. مسیر کشیدن چرخ‌ها را روی زمین علامت‌گذاری کنید و از او بخواهید تمام تلاشش را به کار گیرد تا ماشین را به سمت خود بکشد و به طرف خط پایان ببرد. هیجان رسیدن به نقطه پایان به کودکان خنده و شادی فراوانی می‌دهد و اوقات خوشی برایشان فراهم می‌کند.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: مهارت‌های حرکتی کودکان، ماهیچه‌های درشت، قدرت عضلانی و مهارت‌های فعالیت گروهی.
2. قایم باشک بازی
محیط مناسبی مانند پارک یا بوستان امنی را برای انجام این بازی در نظر بگیرید. می‌توانید این بازی را فردی یا گروهی انجام دهید. از کودک بخواهید جایی پنهان شود تا به جست‌و‌جوی او بروید یا شما جایی پنهان شوید تا او شما را پیدا کند.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: مهارت‌های اجتماعی و شناختی کودکان.
3. بازی توپ و سرسره
لوازم مورد نیاز: توپ پلاستیکی، سرسره.
این فعالیت را می‌توانید به صورت بازی دو یا چند نفره در پارکی انجام دهید که سرسره دارد. کودکان می‌توانند توپ را از بالای سرسره به پایین بفرستند و کودک دیگر در پایین سرسره آن را بگیرد. کودکان به ترتیب جای خود را در این بازی عوض می‌کنند.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: مهارت‌های حرکتی، اجتماعی و گروهی.
4. رنگ بازی
لوازم مورد نیاز: کاغذ بزرگ، قلم‌مو و رنگ‌های غیرسمی قابل شست‌و‌شو .
ابتدا کاغذ بزرگی روی زمین پهن کنید، مقداری رنگ غیرسمی و قابل شست‌وشو در ظرف کوچکی بریزید، مقداری آب به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. حال از کودک بخواهید قلم‌موی خود را در ظرف آب و رنگ فرو کند و روی کاغذ ضربه بزند تا نقش‌های جالب رنگی روی کاغذ ایجاد شود. کودک می‌تواند همین کار را با رنگ‌های دیگر نیز انجام دهد و تصاویر شگفت‌انگیز خلق کند. این بازی را در خانه نیز می‌توانید انجام دهید.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: مهارت‌های پایه نقاشی و یادگیری هنر.
5. بازی فرار از آب
لوازم مورد نیاز: آب‌پاش آب.
این بازی ساده و سرگرم‌کننده برای نوپایان و کودکان پیش از سنین مدرسه مناسب است و می‌تواند در حیاط یا حیاط خلوت خانه انجام شود. آب‌پاش را به سمت هم نشانه بگیرید و سعی کنید آب به صورت اسپری به سمت طرف مقابل پاشیده شود. در عین حال، سعی کنید فرار کنید، هرچند در هر ‌صورت خیس خواهید شد.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: تقویت مهارت‌های فیزیکی، ارتباط مثبت والدین و کودک.
6. ساختن حباب‌
لوازم مورد نیاز: دستگاه حباب‌ساز.
اگر حباب‌ساز ندارید، می‌توانید در خانه با ترکیب مقداری آب و صابون یا مایع ظرفشویی مقدار زیادی حباب درست کنید. از کودک بخواهید در حباب‌ساز یا نی فوت کند و حباب‌های بزرگ‌تر و زیادتری تولید کند. این فعالیت برای کودکان بسیار هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده است.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: مهارت‌های ردیابی اشیاء و هماهنگی چشم و بدن
7. گِل بازی
لوازم مورد نیاز: گِل.
برای انجام این فعالیت، می‌توانید از هر نوع گِلی استفاده کنید، فقط باید مراقب بهداشتی بودن آن باشید. می‌توانید با گِل‌ها اشکال متفاوتی بسازید یا نقش دست و پای خود یا کودک را روی آن ایجاد کنید، سپس بگذارید خشک شود و برخی از آن‌ها را به یادگار نگه دارید.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: تقویت حس لامسه.
8. شن بازی
لوازم مورد نیاز: شن، اسباب‌بازی‌های کودک.
شن‌ها را به همراه اسباب‌بازی‌های محبوب کودک به حیاط یا تراس ببرید و بگذارید کودک آزادانه با آنچه در مقابلش است بازی کند و با آن‌ها وقت بگذراند. بازی با شن، به دلیل ماهیت طبیعی‌اش، برای کودکان بسیار سرگرم‌کننده و آرامبخش است و شرایط مساعدی برای تخیل هر چه بیشتر آن‌ها فراهم می‌کند.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: تقویت خلاقیت و تخیل کودکان.
9. پیاده روی
راه رفتن مهم‌ترین نقطه عطف رشدی در زندگی کودک شماست. این بازی را می‌توان در فضای باز با گروهی از کودکان انجام داد. برای این بازی، باید دو گروه از کودکان در دو ردیف چندتایی در فاصله‌ای مشخص در مقابل هم بایستند. خط پایان هر گروه نقطه آغاز گروه دیگر است. وقتی دستور شروع را دادید، هر گروه موظف است با پیاده‌روی سریع به سمت نقطه آغاز گروه دیگر برود و اعلام رسیدن کند. سرعت بازی برای رسیدن به هدف و برخوردهای احتمالی کودکان در وسط راه آن‌ها را سرگرم می‌کند و به خنده می‌اندازد و لحظات خوشی برایشان فراهم می‌کند.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: مهارت‌های گروهی، فیزیکی و حرکات درشت ماهیچه‌ها.
10. چیدن سنگ ها
لوازم مورد نیاز: تعدادی سنگ کوچک و نسبتا پهن.
می‌توانید سنگ‌ها را به همراه کودک جمع‌آوری کنید و در بازی از کودکان بخواهید، به صورت فردی یا گروهی، آن‌ها را روی هم بچینند و تلاش کنند سنگ‌های بیشتری روی هم بگذارند.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: مهارت قضاوت بصری و مهارت‌های ظریف انگشتان.
11. ماشین بازی
لوازم مورد نیاز: ماشین اسباب‌بازی، گچ رنگی.
با گچ نقاط شروع و پایان را برای کودکان مشخص کنید و از آن‌ها بخواهید وقتی شروع بازی را اعلام کردید، ماشین‌های خود را با دقت و سرعت به سمت خط پایان هل دهند و ببینند کدام ماشین به هدف خود می‌رسد. پس از آن، بررسی کنند ماشینی که به هدف نرسیده است باید چه تغییری در حرکت خود دهد که بتواند به خط پایان برسد.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: ماهیچه‌های ظریف و درشت انگشتان، مهارت‌های عمومی و حرکتی.
12. بازی با حلقه هولاهوپ
لوازم مورد نیاز: حلقه هولاهوپ مخصوص کودک.
اگر مایل باشید، می‌توانید حلقه مناسبی برای خودتان هم تهیه کنید تا بتوانید با کودکتان همراهی کنید. وقتی این بازی را در خارج از خانه انجام دهید، دیگر نگران نیستید حلقه به چیزی برخورد کند و به لوازم خانه آسیب بزند.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: تحریک و تقویت عضلات و ایجاد مهارت‌های حرکتی در کودکان.
13. پاس دادن توپ به هم
لوازم مورد نیاز: توپ پلاستیکی.
این بازی برای کودکان نوپا بسیار سرگرم‌کننده است. کودکان در یک ردیف و با فاصله کمی کنار هم می‌ایستند و با هر شمارش شما، هر کودک توپ را برای کودک کناری خود می‌اندازد. این بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که شما ناگهان اعلام توقف می‌کنید و کودک آخر باید توپ را برای شما پرتاب کند.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: یادگیری اعداد و تقویت مهارت‌های کار گروهی.
14. نقاشی روی سنگ
لوازم مورد نیاز: تعدادی سنگ مسطح و رنگ‌های اکریلیک.
سنگ‌ها را با هم جمع‌آوری کنید و از کودک بخواهید روی سنگ نقش و طرح‌های دلخواه خود را بکشد.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: قدرت خلاقیت، مهارت‌های هنری و سرعت و زیرکی انگشتان کودک.
15. سه چرخه سواری
نوپایان بسیار به سه‌چرخه علاقه دارند. شاید خریدن سه‌چرخه از نظر شما غیرضروری باشد، اما در واقعیت به تقویت عضلات کودک کمک بسیاری خواهد کرد. بهتر است سه‌چرخه یا دوچرخه مناسب سن کودک را تهیه کنید و در حیاط خانه، مسیر ویژه‌ای برای سواری و خط پایان برایشان طراحی کنید. برای ایجاد چالش بیشتر، می‌توانید موانعی نیز در مسیر تعبیه کنید تا کودک برای رسیدن به نقطه پایان به دنبال راه‌های جدید بگردد.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: تقویت ماهیچه‌ها و مهارت‌های حرکتی، مهارت‌های شناختی، قدرت حل مسئله.
16. ساختن اشکال شنی
لوازم مورد نیاز: سطل و بیلچه پلاستیکی، شن.
اگر برایتان ممکن است، کودک را به ساحل ببرید و بازی را در آنجا انجام دهید. می‌توانید از سطل به عنوان قالب استفاده کنید و اشکال مختلفی مانند حیوانات روی قالبی که زده‌اید ایجاد کنید. سپس از کودک بپرسید آنچه ساخته‌اید شبیه چیست، درباره آن داستان بسازید و با هم خوش بگذرانید.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: مهارت ارتباط بین اسامی و اشیاء و تفسیر بصری کودک، مهارت‌های ظریف انگشتان.
17. کاشتن دانه
لوازم مورد نیاز: دانه، بیلچه، دستکش و آبپاش.
ابتدا از کودک بخواهید دستکش‌های خود را بپوشد، سپس با بیلچه چند گودال در حیاط ایجاد کنید، دانه‌ها را در آن‌ها بریزید و گودال‌‌ها را با خاک پر کنید. هر تعداد دانه که دوست دارید بکارید و اجازه دهید کودک کاشتن را تجربه کند، برای سبز شدن دانه‌ها انتظار بکشد و از دیدن رشد آنچه کاشته است لذت ببرد.
مهارت‌هایی که در این بازی با کودک نوپا تقویت می‌شود: مهارت‌های حسی ـ حرکتی کودکان، تقویت ماهیچه‌های ظریف انگشتان.
18. نشانه گیری با اسفنج خیس
لوازم مورد نیاز: اسفنج خیس و گچ رنگی.
روی زمین با گچ دایره‌هایی مانند دارت بکشید و برای هر کدام یک شماره بگذارید. از کودک بخواهید با فاصله‌ای مشخص نسبت به دایره‌ها بایستد، اسفنج خیس را به سمت دایره پرت کند و تلاش کند اسفنج به دایره مرکزی برسد.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: تقویت هماهنگی چشم و دست و مهارت‌های حرکتی، ماهیچه‌های درشت و افزایش قدرت بدنی.
19. جمع آوری صدف
لوزام مورد نیاز: ظرف کوچک پلاستیکی و یک بیلچه.
اگر برایتان ممکن است، کودک را به ساحل ببرید و نقطه مشخصی را برای جمع‌آوری صدف پیدا کنید. بیلچه را دست کودک بدهید و از او بخواهید، آنطور که می‌تواند، تلاش کند و با کمک بیلچه در کنار ساحل به دنبال صدف بگردد. با صدف‌ها یک لند آرت ایجاد کنید.
مهارت‌هایی که با این بازی در کودک تقویت می‌شود: مهارت‌های دستی و افزایش دقت بصری کودک
20. طبیعت گردی
حتما تجربه کرده‌اید که هیچ چیز آرامبخش‌تر و شاداب‌کننده‌تر از پیاده‌روی صبحگاهی نیست. به همراه کودکتان، کفش مناسب بپوشید، مقداری خوراکی و آب در کیف خود بگذارید و در پارک یا مسیر طبیعی بکری شروع به پیاده‌روی کنید. گل‌ها، درختان، پرنده‌ها و عناصر طبیعی را، که به‌ندرت در فضای شهری قابل مشاهده است، به کودکتان نشان دهید و درباره آن‌ها گفت‌و‌گو کنید. تا آنجا که برای کودکتان قابل درک است، با او درباره اهمیت مراقبت از محیط زیست و نقش انسان‌ها در محافظت از آن صحبت کنید. این گفت‌و‌گوها راه مناسبی برای نزدیک شدن بیشتر به کودک و به‌یادماندنی‌تر کردن آن روز خاص است.
فعالیت‌های خارج از خانه روش مناسبی برای کمک به رشد ذهنی و فیزیکی کودک شماست و می‌تواند به پیوند عاطفی هرچه بیشتر شما و کودکتان کمک کند. همچنین اگر مایل بودید، می‌توانید همراه بازی با کودک نوپا خودتان نیز از انجام فعالیت‌های سرگرم‌کننده لذت ببرید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/192937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند