آریا جوان

آخرين مطالب

اتاق باروت سوریه را بشناسید / آیا جنگ بشار اسد و اردوغان نزدیک است؟ اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - بسیاری معتقدند شهر منبج می‌تواند مانند اتاق باروت عمل کرده و عملا باعث جنگ ترکیه و سوریه و متحدانش شود. با این حال، برخی دیگر تاکید دارند که این تحلیل سنجیده نیست و بعید است جنگی رخ دهد.

به گزارش خبر فوری ، چند روز پس از آغاز رسمی جنگ در سوریه ارتش این کشور با کردها ائتلاف کرده و در مقابل ارتش ترکیه ایستاده اند. چند روز پیش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) از حرکت یگان‌های ارتش به سمت شمال برای رویارویی با عملیات خصمانه ترکیه خبر داد. روز قبل هم اعلام شد که پیشقراولان ارتش سوریه وارد شهر منبج شدند.
در حومه شرقی حلب نیز منابع تصریح کردند که ارتش سوریه استقرار خود را از دیروز تکمیل کرده است. نیروهای آمریکایی مستقر در سه پادگان در شهر منبج نیز این شهر را ترک کرده اند.
بسیاری معتقدند این شهر یعنی منبج می‌تواند مانند اتاق باروت عمل کرده و عملا باعث جنگ ترکیه و سوریه و موتلفانش شود. با این حال، برخی دیگر تاکید دارند که این تحلیل سنجیده نیست و بعید است جنگی رخ دهد.

چرا منبج می‌تواند خطرناک باشد؟
طبق گزارش دویچه ووله منبج محل حضور انواع گروه‌های مبارز است. از کردها گرفته تا ارتش سوریه، نظامیان آمریکا، روس‌ها و ارتش ترکیه. طبق گفته این خبرگزاری آلمانی، نظامیان آمریکایی شهر منبج را ترک کردند و ارتش سوریه ظاهرا با حمایت روسیه و همراهی رزمندگان کرد وارد این شهر شد. منبج در حاشیه منطقه حائلی قرار دارد که ترکیه مایل است در شمال شرق سوریه ایجاد کند.
همانطور که گفته شد برخی معتقدند به دلیل همین موقعیت استراتژیک این شهر می‌تواند محل اصلی درگیری ارتش سوریه و ترکیه شود. بی بی سی مدعی است منبج جایی است که ترکیه اعلام کرده قرار است در حوزه امنیتی و منطقه امن او باشد. در عین حال، ارتش سوریه با قرار گرفتن در این منطقه نشان داده که اجازه پیش روی بیشتر ترکیه را در این مناطق نمی‌دهد. این می‌تواند منبج را بیش از پیش مهم کند.
نکته جالب این است که این منطقه پیش از این در اختیار نیروهای آمریکایی بوده و با خروج نیروهای آمریکایی محل حضور سه نیروی اصلی یعنی کردها، ارتش سوریه و ترکیه شده است. وبگاه تایمز معتقد است همین در خطر بودن سربازان آمریکایی می‌تواند آمریکا را مجاب کند که در جنگ پیش رو دخالت کند. با این حال، ژنرال کاگین (سخنگوی ارتش آمریکا) گفته که آمریکا به هیچ وجه در امور منبج دخالت نمی‌کنند.
همچنین دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) در توییتر خود نوشت که در جنگ سوریه دخالت نمی‌کند. ترامپ از این گفت که در حال مذاکره با لینزی گراهام و بسیاری از اعضای کنگره از جمله دموکرات‌ها درباره اعمال تحریم‌های شدید بر ترکیه است. این درحالی است که وزارت دفاع آمریکا نیز روز شنبه اعلام کرد، به دستور رئیس جمهوری این کشور، برای خارج کردن 1000 تن دیگر از نیروهای این کشور از سوریه آماده می‌شود.

آیا روسیه در جنگ سوریه دخالت می‌کند؟
طبق گفته بی بی سی، روسیه اعلام کرده که اجازه درگیری بین نیروهای دولتی سوریه و ترکیه را نمی‌دهد.
بعد از جنگ و حمله داعش، کردها در مقابلشان قرار گرفته و آنها را به عقب راندند. با این حال، بعد از پایان جنگ، قسمت کردستان سوریه مستقل از دولت مرکزی گردید.
با حمله ترکیه و ائتلاف نصفه نیمه ارتش و نیروهای کرد، امید است قسمت کردستان بار دیگر به سوریه بازگردد. روسیه متحد اصلی بشار اسد است و بدون شک از این اتفاق خوشحال می‌شود. به همین دلیل است که روسیه علاقه‌ای به دخالت در جنگ سوریه و ترکیه ندارد.
در چه صورتی آمریکا وارد میدان می‌شود؟
طبق گزارش تایمز، اکنون آمریکا با سه بحران و مساله در سوریه مواجه است. سه مساله ای که هم دموکراتها و هم جمهوری خواهان را به خود مشغول کرده و ممکن است آمریکا را علی رغم بی‌میلی رئیس جمهورش در زمینه سوریه فعالتر کند. این سه مساله بدین قرارند:
1. رفتار آمریکا با متحد خود یعنی کردها بار دیگر نشان داد اعتماد به آمریکا اشتباه است. این اتفاق باعث شد ترس متحدان منطقه ای آمریکا به این کشور کمتر و کمتر شده و آمریکا قدرت ائتلافی خود را از دست بدهد.
2. ترس دوم بازگشت داعش است که طبق آمارها به سرعت می‌تواند قدرت بگیرد و اگر این اتفاق بیفتد مشخص می شود و به رسانه ها این فکر را القا می‌کند که خروج نیروهای آمریکایی از سوریه باعث این اتفاق شد.
3. حدود 1000 سرباز آمریکایی در سوریه حضور دارد. این هزار سرباز بدون شک اکنون بیش از گذشته در خطر هستند. غیر از این، خروج نیروها باعث می‌شود رقبای آمریکا یعنی روسیه و ایران نفوذ بیشتری در سوریه پیدا کنند و به صورت کامل آمریکا را از روی نقشه استراتژیک کشور حذف کنند.
با این حال، انچه مشخص است این است که آمریکا هنوز در مورد این سه امر احساس خطر نکرده و بعید است ترامپ با وضعیت بغرنج داخلی که دارد بخواهد در مورد این سه مساله اقدامی بکند.

آیا داعش فعال شده است؟
تایمز در گزارشی که نوشته تاکید دارد که بسیاری گمان دارند داعش به طور کامل نابود شده اما طبق آمارها هنوز در مناطق شمالی 10 هزار نیروی داعش به طور پراکنده وجود دارد که بیشترشان از عراق و سایر گروههای سلفی حرکت کرده و به این مناطق آمده اند. در این میان 2000 نیروی داعشی خارجی هستند که خطر بیشتری دارند.
در این بین در چند روز گذشته خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه بسیاری از زندانی ها داعش از زندانها فرار کرده و خود را به مرزها رسانده اند. قبلا هم خبرهایی منتشر شده بود که نشان می‌داد داعشی ها در مرزهای سوریه، عراق و در بیابانها به صورت پراکنده در حال فعالیت هستند(در مورد آخرین فعالیتهای داعش در سوریه اینجا را بخوانید).

آمریکا بازنده جنگ سوریه است
بی بی سی مدعی است با فتح شهر منبج توسط ارتش سوریه، برخی پرچم های روسیه در این شهر برافراشته شده است. این خبر هنوز تایید نشده و احتمالا گمانی بیش نباشد. با این حال، بی بی سی این را نشانه پیروزی قطعی ائتلاف روسیه – سوریه – ایران و شکستی تاریخی برای آمریکا و ارتشش در طول چند سال جنگ در سوریه می‌داند.
تایمز هم در گزارشی که نوشته تاکید دارد که کردها بدون شک بزرگترین متحد آمریکا بودند. متحدی که با خروج آمریکا از منطقه ضعیف شده و از ترس ترکیه به سمت ارتش سوریه رفته است. همزمان بشار اسد هم بعد از جنگ تسلط کافی را بر مناطق کردنشین شمالی نداشته است و به همین دلیل، اکنون رییس جمهور سوریه بار دیگر می‌تواند قدرت اول کل کشور شود. این یعنی آمریکا بازنده قطعی بازی سوریه بوده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/194537/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده/ ویدئو

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

گزارش زنده؛ استقلال 3-0 شمس‌آذر قزوین

ترفندهای تمیزکاری خانگی

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

تصاویری از تجمع و حمایت از عملیات تنبیهی «وعده صادق» در صنعای یمن

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

روایت رئیسی از دیدار با مادر 3 شهید در دامغان

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

دلیل ازدواج نکردن امیر آقایی

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

آلوز صدر جدول پاسورها را برای جلالی آب و جارو کند!

حضور پر رنگ نکونام روی سکوها

تراکتور، حسرت پیروزی در 1403

عباس‌زاده گره نساجی مقابل تراکتور را باز کرد

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی

مهار عبدالکریم حسن با فنون رزمی!

حکم تاریخی در هلند؛ کسر 18 امتیاز از قعرنشین!‏

گزارش زنده؛ استقلال 1-0 شمس‌آذر قزوین

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

8 گام کلیدی اقتصادی در شروع زندگی زوج‌های جوان

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

خاطره تلخ ملیکا شریفی‌نیا از تصادفش

نصرتی در دومین تجربه سرمربیگری تراکتور

آذرپیرا پنجمین سهمیه کشتی آزاد را گرفت