آریا جوان

آخرين مطالب

شناخت انواع و بهترین سبک ارتباطی دختران

  بزرگنمايي:

آریا جوان - شناخت انواع و بهترین سبک ارتباطی
٥١
٠
-->
هنر زندگی/ آگاهی از سبک های ارتباطی در داشتن ارتباطی موثر، کارآمد و طولانی مدت تاثیر اساسی دارد. زمانی که با دیگران ارتباطی موثر داشته باشید، مورد احترام آنان قرار می گیرید و زندگی شاد و موفق تری خواهید داشت. همه ما در طول روز با افراد مختلفی مانند راننده تاکسی یا مغازه دار روبرو می شویم، اما آیا تا حالا به طبقه بندی کردن رفتارهای خود در طول روز توجه کرده اید؟ به نظر شما تقسیم بندی رفتارها در روابط ما تاثیر گذار است یا کار بیهوده ایست؟ این تقسیم بندی توسط روانشناسان انجام شده است که تحت عنوان سبک های ارتباطی شناخته می شود. داشتن ارتباط موثر با دیگران در رسیدن به اهداف به شما کمک شایانی می کنند. در ادامه این مقاله توضیحات کاملی داده می شود.
انواع سبک ارتباطی
هر فردی برای برقراری رابطه با دیگران روش خاصی دارد و با سبک های مختلفی رفتار می کند، شما ممکن از در ارتباط با هر کس سبک خاصی را برگزینید. آیا تا به حال متوجه شده اید که در مقابل برخی افراد متفاوت با دیگران رفتار می کنید؟ در ادامه ویژگی های هر سبک بیان شده است. شما می توانید با خواندن آن سبک رفتاری خود را یافته و برای بهبود یا تغییر آن اقدام کنید. برای اطلاع از راه های تغییر رفتار به مقاله مدل تغییر رفتار مراجعه نمایید.
1- سبک ارتباطی پرخاشگرانه
ویژگی بارز افراد دارای سبک ارتباطی پرخاشگرانه؛ تهدید، ضایع کردن حق و توهین کردن به دیگران است. رفتار آن‌ها معمولا حق به جانب بوده و چیزی به غیر خود و خواسته هایشان برای آنان اهمیت ندارد. در اکثر مواقع افرادی که از سبک ارتباطی پرخشگرانه استفاده می‌کنند، شنوده خوبی نبوده و همواره عصبی و اخمو دیده می شوند. استراتژی غالب این افراد برای کنترل دیگران تحقیر است که سبب اطاعت همراه با نارضایتی آنان می گردد.
چرا افراد از سبک پرخاشگرانه استفاده می‌کنند؟
این افراد برخلاف ظاهرشان ترس زیادی از شکست دارند و دارای اعتماد به نفس پایینی هستند و اینکه با این روش دیگران را (در نظر خودشان) کنترل می کنند لذت می برند و بالاخره این رفتار راهی است برای خالی کردن خشمی که ریشه در موقعیتی دیگر دارد.
نتیجه رفتار پرخاشگرانه
افراد پرخاشگر یک تعارض را با طرف مقابل به وجود می آورند؛ مثلا بسیاری از دعواهای خیابانی هر دو نفر از سبک پرخاشگرانه استفاده می کنند و در هر صورت هیچ کس فردی که با دعوا کارهایش را انجام می دهد محترم نمی داند.
2- سبک ارتباطی منفعلانه
در سبک ارتباطی منفعالانه، فرد با معذرت خواهی زیاد و کوچک کردن خودش تمامی حقوق شخصی، افکار و احساساتش را نادیده می گیرد. در این سبک افراد همیشه حق انتخاب را به دیگران می دهند و توانایی برنامه ریزی ندارند و همیشه رفتارشان موافق با دیگران است و هیچگونه اعتراضی نمی کنند. در مواجه شدن با هر موردی خود را موافق نشان می دهند. این افراد دچاراضطراب، کمبود اعتماد به نفس، ناکامی وخشم می شوند. دیگران نیز از آنها توقع بالایی دارند و توانایی نه گفتن را ندارند. برای اطلاع بیشتر از ویژگی سبک رفتار منفعلانه کلیک کنید.
چرا افراد از سبک منفعلانه استفاده می کنند؟
به دلایل زیادی ممکن است افراد از سبک منفعلانه استفاده کنند، نگرانی در مورد تایید نشدن، نگرانی از انتقاد، نگرانی از بی ادب به نظر رسیدن، نگرانی از مورد بازیچه قرار گرفته شدن توسط دیگران و.... .
نتیجه رفتارمنفعلانه
زمانیکه فرد از این سبک استفاده مییکند باعث ناکامی ، خشم از خود، تنفر از دیگران، کم شدن اعتماد به نفس و کم شدن روابط با دیگران می شود. در بلند مدت نیز می تواند تبدیل به سبک رفتاری منفعل پرخاشگر نیز شود.
3- سبک رفتار جراتمندانه
در سبک جراتمندانه، اضطراب به راحتی بروز داده می شود و افراد به دنبال اهداف خود بدون ضایع کردن حق دیگران هستند. در این سبک، ارتباط دو طرفه است، قضاوتی صورت نمی گیرد، هر کس با توجه به انتخاب خود رفتار می‌کنند، بر برنامه ریزی های خود مصر هستند و اجازه سواستفاده به کسی نمی دهند و برای خود احترام قایلند.
این افراد کنترل بیشتری روی زندگی خود دارند و از روابط خودشون راضی هستند و در نظر مردم احترام بیشتری دارند چون ثابت قدم‌اند. در رفتار جراتمندانه افراد درخواست خود را قاطعانه بیان می کنند و توانایی نه گفتن را دارند. برای درک بهتر جرات مندی کلیک کنید.
4- سبک ارتباطی مستقیم
ویژگی اساسی این سبک ابراز وجود و ارتباط به روش مستقیم است. سبک ارتباطی مستقیم بهترین سبک ارتباطی شناخته می شود؛ چرا که در ابراز وجود دو طرف رضایت دارند. هدف از شیوه های ابراز وجود رعایت اصول مهم ارتباطی و احترام به حقوق خود و دیگران است.
برای ابراز وجود، محکم بایستید وبه چشمان طرف مقابل خیره شوید وبرای بیان احساساتتان از لحنی آرام، رسا، ومحترمانه استفاده کنید و به جای واژه شما از واژه من استفاده کنید به عنوان مثال به جای اینکه بگویید: "شماباعث ناراحتی من شدید" می گویید" من ناراحت هستم". یادگیری سه عبارت " من فکرمیکنم، من احساس میکنم و من میخواهم " کمک می‌کند تا با استفاده از ابراز وجود خواسته هایتان را بیان کنید. برای ارتقای مهارت های ارتباطی و مهارت نه گفتن کلیک کنید.
مزیت سبک ارتباط مستقیم
احساسات نقش مهمی در رفتار دارد و در مواقعی که آسیب پذیر هستید بیشتر از سبک منفعلانه استفاده می کنید، اما سبک مستقیم از خشم و ناراحتی و ناکامی در ارتباط جلوگیری می‌کند. تقاضا کردن از دیگران طبیعی است و هیچکس توانایی خواندن ذهن طرف مقابل را ندارد. ابراز وجود توانایی بیان کردن احساسات بصورت روشن وتاکید بر رعایت اصول شخصی و حقوق دیگران است. یادگیری مهارت ابراز وجود در جهت بهبود رابطه وسلامتی شماست ومی‌توان با کمک گرفتن از مشاورین و روانشناسان آنرا آموخت و در مواقعی که لازم است بکار برد تا در زندگی روزمره روابط کارآمدتری داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/197218/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

با طولانی ترین پل جهان آشنا شوید

شهری متروکه در نزدیکی چرنوبیل

بزرگترین آکادمی بودایی دنیا در چین

یکی از باورنکردنی ترین مکان های فیلیپین

خیلی خوب برای نجات جون زنش تلاش کرد!

دره زیبای باشو در پاکستان

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

مرگ حقه، میکروب بهانه است

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

دلداری پرز به لاپورتا قبل از ال‌کلاسیکو!

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

شکار بزرگ لیورپول از ایتالیا؛ جانشین کلوپ از سری‌آ می‌آید

دستورات تاکتیکی خاص برای چپ‌پای سپاهان

الفتی، سومین ژیمناست تاریخ ایران در المپیک

پشت پرده قهرمانی‌های اینتر

سایپا به لیگ برتر والیبال برگشت

سهم تعویض‌های ربیعی؛ 2 گل و 1 پاس گل!

زیان خالص پرسپولیس کاهش یافت

نخست وزیر پشت ژاوی در آمد!

فلاحت پیشه: دیپلمات‌های خانه نشین و دیپلماسی حاشیه نشین شده دوباره به متن بازگردد

حمله به سایت اس 300 اصفهان؛ از ادعا تا واقعیت

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

متا سیستم‌عامل هدست‌های کوئست را در دسترس سایر شرکت‌ها قرار می‌دهد

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان

طنز/ چگونه در پارک‌ها محل آرامش بقیه بشیم؟

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

قبلا کلاس زبان رفته؟

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

ممی‌زاده: اوزونیدیس از لحاظ شخصیتی و فنی بهترین است

تیم ملی با لباس همیشگی در یک چهارم جام ملت‌ها

حرکت ارزشمند کاپیتان تیم ملی فوتسال در جام ملت‌ها

20 تیم صعود کننده به جام جهانی2024 مشخص شد

سریع‌ترین مرد دنیا حامی رونالدو

گزینه عجیب بایرن؛ مربی اخراجی یونایتد!

صابر کاظمی در کویت به ته خط رسید!

یاسین سلمانی در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

راه پرسپولیس و استقلال از هم جدا شد

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

ایده های جذاب برای تحرک هدفمند فرزندان

استقبال استاندار ایالت پنجاب از رئیسی

توضیح وزیر کشور درباره علت تغییر استاندار مازندران