آریا جوان

آخرين مطالب

باستان‌شناسان ایرانی باید به کاوش در ایرانِ فرهنگی بپردازند گردشگری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - رییس هیئت مدیره و انجمن علمی باستان‌شناسی دانشگاه تهران با اشاره به تاکیدِ برنامه ششم توسعه نسبت به لزوم برنامه‌ریزی برای حضور در کشورهای همجوار، اظهار کرد: امروز این مطالبه را از پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان شناسی داریم و می‌خواهیم بحث «کشورهای همجوار» را جدی بگیرند.
ایسنا: سید مهدی موسوی کوهپر که دوشنبه 20 آبان در آیین افتتاح هفتمین همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان «ایران و سرزمین‌های همجوار» در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران صحبت می‌کرد، گفت:‌ ایران فرهنگی، عملاً هویت ایران امروز است، باید دست‌کم در برنامه‌ی ششم توسعه برنامه سرزمین‌های همجوار را دریابیم.
وی با اشاره به قدم‌هایی که یک استاد باستان شناس چینی در کشورهای همجوار ایرانی و برخی دیگر از کشورها برداشته است، توضیح داد: این باستان‌شناس به بهانه بررسی جاده ابریشم در مصر، آلبانی و پاکستان و برخی کشورهای همجوار ایرانی دیگر، کاوش‌های باستان‌شناسی انجام می‌دهد اقدامی که متاسفانه هنوز توسط باستان‌شناسان ایرانی قدمی برای آن برنداشته‌اند.
او با بیان این پرسش که چرا باستان‌شناسان و جوانان ما در افغانستان، پاکستان و عراق در قالب هیات‌های باستان‌شناسی یا به عنوان باستان‌شناس مستقل کار پژوهشی انجام نمی‌دهند، تاکید کرد: باید باستان‌شناسی ایران چنین برنامه‌هایی را در اولویت کارهایش قرار دهد و از باستان‌شناسانی که فرضیاتی برای کار در این حوزه‌ها دارند، حمایت کند.
چند درصد از کارمندانِ میراث فرهنگی با تخصص‌شان کار می‌کنند؟
وی با تأکید بر لزوم انجام کاوش‌های بین‌المللی توسط باستان‌شناسان ایرانی در خارج از کشور و در سرزمین‌های همجوار، دست‌کم سالی یک بار، افزود: همه وزارتخانه‌ها خود را در حوزه‌ی تخصصی می‌بینند، این تخصص برای وزارتخانه میراث فرهنگی نیز صدق می‌کند، استخوان‌بندی و شاکله‌ی این وزارتخانه از باستان‌شناسی است، امسال بیش از 60 درصد دانشجویانی که در مقطع کارشناسی ارشد باستان‌شناسی قبول شده‌اند، در مقطع کارشناسی، «باستان شناسی» خوانده‌اند. جوانانی که باید به فکر تامین آینده‌ی آن‌ها در این حوزه‌ نیز بود.
ربیس هیئت مدیره و انجمن علمی باستان‌شناسی دانشگاه تهران با تاکید براین‌که فعالیت‌های تخصصی که قرار است مشکلات این وزارتخانه را برطرف کند، به متخصص نیاز دارد؛ این پرسش را مطرح کرد که چند درصد از متخصصان در سازمان میراث فرهنگی، پشت میزهایی که به تخصص آنها مربوط است، نشسته‌اند یا در آن جایگاه کار می‌کنند، در واقع باید از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
موسوی کوهپر به برگزاری همایش دوسالانه بین‌المللی باستان‌شناسی انجمن علمی باستان شناسان در 13 و 14 آذر در دانشگاه تربیت مدرس اشاره کرد و افزود:‌امیدوارم همیشه باستان‌شناسی ایران زنده سرحال و پر امید باشد.
شرکت باستان‌شناسان 6 قاره دنیا در همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان
همایون خوش‌اقبال – دبیر اجرایی هفتمین همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان – نیز در این آیین با بیان این‌که 20 سال از سن این همایش گذشته و تاکنون هفتمین دوره آن توسط جوانان دانشگاه تهران برگزار شده است؛ گفت: سه دوره ابتدایی همایش در سطح ملی برگزار شد، اما موفق شدیم سه دوره‌ی بعدی را به صورت بین‌المللی برگزار کنیم و امسال نیز تلاش کردیم تا یک گام فراتر برویم و از محدوده‌ی مرزهای سیاسی ایران پای‌مان را جلوتر بگذاریم.
او اضافه کرد: ما نیز مانند بسیاری از کشورها کارمان را نخست در حد ملی آغاز کردیم و اطلاعات را از کشورهای خودمان جمع‌آوری کردیم و حالا قصد داریم سراغ کشورهای همجوار برویم.
وی با اشاره به اینکه بیش از 250 خلاصه مقاله و از 15 کشور جهان به جز قاره‌ی آفریقا مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است، گفت: در این همایش حدود 100 مقاله پذیرفته شد و اصل مقالات نیز برای چاپ و انتشار در دست بررسی قرار گرفتند.
مشکلاتی که همایش باستان‌شناسان جوان با آن مواجه بود
او با بیان این‌که در این دوره از همایش دبیرخانه با دو مشکل مواجه بودیم، گفت: مشکلی که برای بودجه گرفتن و افسانه‌های آن همیشه وجود دارد، خوشبختانه بعد از گذراندن موانعی بر طرف شد، چون معتقدیم همه دوست داشتند این همایش بر طرف برگزار شود، اما مساله این است که گام‌هایی که برداشته شد تا مشکلات برطرف شوند، فردی بودند، اما اگر فلان مدیر در فلان موسسه یا یک غیر باستان‌شناس در پست‌های مربوطه مشغول به کار شوند و مخالف برگزاری این همایش، باید چه کنیم؟
وی اضافه کرد: با آپلود شدن پوسترهای همایش درسایت‌های بین‌المللی، مهمان‌هایی را به این همایش دعوت کرد که حتی هیچ ایمیلی برای حضورِ آن‌ها در این همایش فرستاده نشده بود، اما این باستان‌شناسان از طریق سفارتخانه‌های ایران در کشورهای دیگر با ما ارتباط گرفتند و درخواست حضور در سطح مدیرعامل و معاونان خود را داشتند.
این دانشجوی باستان‌شناسی دانشگاه تهران با تاکید بر اهمیت این همایش در دنیا و در دانشگاه تهران، اظهار کرد: دانشگاه تهران تا کنون همایش باستان شناسان جوان را به عنوان بهترین همایش‌های خود معرفی کرده است، معقتقدیم نگاه میراث فرهنگی نیز همین است.
او با اشاره به حضور نیافتن مونسان وزیر میراث و گردشگری و وزیر علوم در این همایش به دلیل برنامه‌های دولتی که داشتند، از کمک میراث فرهنگی برای برداشتن بخشی از بار این همایش با تقبل انتشار برخی از کتاب‌های همایش خبر داد.
بگذارید یک همایش علمی برای دانشجویان بماند
وی در بخشی دیگری از صحبت‌هایش با این درخواست که هویت دانشجویان باستان‌شناس جوان و همایش‌هایی از این دست محترم شمرده شود، گفت: لطفاً بگذارید یک همایش در ایران، دانشجویی بماند. حتی برگزارکنندگان سابق همایش معتقدند اهداف نخستی که برای آغاز به کار این همایش در حدود 20 سال قبل مدنظر بود، امروز مورد توجه نیست.
خوش‌اقبال با بیان این‌که به نظر می‌رسد امروز در حال حذف دانشجو از سیستم برگزاری چنین همایش‌هایی هستند، اظهار می‌کند: شورای سیاستگذاری و هیئت علمی دانشگاه تهران در بررسی و اظهار نظر های علمی و پژوهشی در انتخاب آثار ارائه شده به دبیرخانه برای ارائه در همایش نظرات قطعی را می‌دهند، لمل مشکلاتی که امروز به وجود می‌آورند باعث می‌شود تا دانشجویان دوره‌های بعدی را به ادامه چنین کارهایی و برگزاری این نوع همایش‌ها در سطوح بین المللی و حتی ملی رغبت چندانی پیدا نکنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/214450/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

کلیپی زیبا از شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

ازدواج بدون حلقه ازدواج!

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اخاذی مرد شیاد با جلب اعتماد زنان پس از مرگ مادرشان

سخنگوی دولت روحانی: وقتی خودتان تیک آبی و خاکستری می‌گیرید، بستن فضای مجازی چه خاصیتی دارد؟

عبدی: جذب حمایت داخلی از حمله به اسرائیل با برخورد با زنان در خیابان‌ها، تعارض دارد

تیپ متفاوت محسن رضایی و لاریجانی در یک عکس زیرخاکی

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

ویدیویی بامزه و پربازدید از متهم اصلی کرونا

محصولاتی که ما مصرف می کنیم تو طبیعت به چه شکل بودند؟

چگونه عمر طولانی تری داشته باشیم؟/ ویدئو

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال

گزارش هیات فوتبال تهران درمورد مرگ یک بازیکن در وسط زمین

اکبرپور: آسیب بزرگی به فوتبال خوزستان وارد شده

برنامه ویژه ستاره بایرن برای بازی برابر رئال

تصمیم ژاوی رختکن بارسلونا را لرزاند

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب