آریا جوان

آخرين مطالب

توجه برنامه ششم توسعه به «ایران فرهنگی» گردشگری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با توجه به معرفی «حوزه ایران فرهنگی» در برنامه ششم توسعه، پژوهشگاه میراث فرهنگی در حال رایزنی با سازمان برنامه و بودجه برای گرفتنِ اعتبار قابل‌توجهی است تا بتوان به این بحث ورود پیدا کرد.
ایسنا: بهروز عمرانی که دوشنبه 20 آبان در هفتمین همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان «ایران و سرزمین‌های همجوار» در تالار فردوسی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران صحبت می‌کرد، با ابلاغِ پیامِ سلام و تبریک وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی به برگزار کنندگان این همایش، به برگزاری سه نشست مهم با محوریت «باستان‌شناسی» در نقاط مختلف کشور «چهارمین همایش باستان شناسان ایران در بیرجند»، «همایش تخصصی عصر آهن در سنندج» و «همایش باستان‌شناسان جوان» در ماه جاری اشاره کرد و برگزاری این همایش را نشان‌دهنده‌ی اهتمام جامعه علمی باستان‌شناسی به موضوع باستان‌شناسی در کشور دانست.
او با بیان این‌که در برنامه ششم توسعه در مواردی حوزه ایران فرهنگی معرفی شده است، به رایزنی‌های این دستگاه با سازمان برنامه و بودجه برای گرفتنِ اعتبار قابل‌توجهی برای پژوهشگاه با هدف بررسی «ایرانی فرهنگی» در حوزه‌های مرتبط با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اشاره کرد.
باستان‌شناسان در حالت معمول فقط به نجات‌بخشی محوطه‌های تاریخی فکر می‌کنند
وی با اشاره به تاکیدِ پژوهشگاه میراث فرهنگی برای توجهِ دستگاه‌های مختلف دولتی و کشوری به پیوست فاز نخستِ مطالعاتِ پروژه‌های بزرگ و مهم در سطوح ملی، منطقه‌ای، استانی و شهری گفت:‌ بر اساس اعلام پژوهشگاه، همه مسئولان کشوری در فاز نخستِ مطالعات خود باید به این پیوست توجه کنند، چون غالباً تیم‌های باستان‌شناسی در درجه‌ی نخست و در حالت معمول فقط به کاوش با هدف نجات‌بخشی فکر می‌کنند و بعد از آن کار به پایان می‌رسد، اما امروز پرداختن به مباحث دیگر مانند بوم شناختی، مردم شناختی و اقلیمی شناختی نیز مورد توجه است.
او با تاکید بر این‌که بیش از 70 درصدِ پژوهش و فعالیت‌های باستان‌شناسی توسط محققان پیشکسوت و جوان در سطح کشور انجام می‌شود، ادامه داد: حمایت از آموزش در باستان‌شناسی یا حمایت از فعالیت‌های باستان‌شناسی و دانشگاه‌ها نیز حائز اهمیت‌اند، در واقع این بحث، نشان‌دهنده‌ی آن است که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و پژوهشگاه میراث فرهنگی و پژوهشکده باستان‌شناسی به موضوع پایداری و مشارکت هر چند ناچیز در نشست‌های با مضامین باستان‌شناسی اهمیت می‌دهند.
عمرانی همچنین از امضای تفاهم‌نامه‌ای بین 60 دانشگاه و مرکز آموزشی با پژوهشگاه میراث فرهنگی خبر داد و افزود: در این تفاهم‌نامه تاکید شده تا اولویت‌های پژوهشی در دانشگاه‌ها به موضوع باستان‌شناسی ارتباط پیدا کند، مانند دانشگاه تهران که بر اساس توافقنامه امضا شده «جریان روند بررسی انسان دوره پارینه سنگی تا امروز» را در دستور کار قرار داده است کع پژوهشکده باستان‌شناسی هنوز منتظر پاسخ دانشگاه تهران است و اگر قرار باشد فعالیتی در این زمینه انجام شود مبنای آن پرسش محور باشد.
او همچنین از حمایت پژوهشگاه میراث فرهنگی برای تهیه پایان نامه‌هایی خبر داد که با هماهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی به موضوع «ایران و سرزمین‌های همجوار» می‌پردازد.
باستان‌شناسی فقط حفاری نیست
نیاز به نهضتی عمومی برای مستندنگاری گذشتگان
روح‌الله شیرازی – رئیس پژوهشکده باستان‌شناسی – نیز در سخنانی، دانشگاه تهران را خانه‌ی دوم اغلب باستان‌شناسان دانست و با توضیحی کوتاه درباره‌ی تاریخچه برگزاری نخستین همایش باستان‌شناسان جوان که به سال 79 برمی‌گردد، اظهار کرد: با افت و خیزهایی که در طول این مسیر و 20 سال گذشته برای برگزاری این همایش وجود داشت، این همایش امروز به مرحله هفتم رسیده است.
وی انتخاب محدوده‌ی جغرافیایی «ایران و مناطق همجوار» در این همایش را یکی از ویژگی‌های قابل تامل برای هفتمین همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان دانست و گفت: پهنه‌ی فرهنگی ایران در ابعاد جغرافیایی سیاسی، مرزهای کنونی کشور نیستند، بلکه این مرزها امروز بزرگتر از آن است که توجه به کشورهای همجوار ما را در درک بهتر موضوعات باستان‌شناسی و فرهنگی ایران کمک کند.
او در بخش دیگری از صحبت‌هایش با تاکید بر این‌که مفهوم و عنصر اصلی این همایش «جوان بودن» برگزارکنندگان آن است، تاکید کرد: کسانی که امروز در حوزه باستان شناسی کار می‌کنند تنها در حوزه فعالیت‌های میدانی خود در محافل علمی باستان‌شناسی حضور دارند و اطلاعات‌شان را به روز می‌کنند و در حوزه مباحث نظری و رویکردهای روش شناختی نیز گام‌های موثری برداشته‌اند.
وی باستان‌شناسی را فقط به معنای توصیف «حفاری» نمی‌داند و می‌گوید: این معنا به «تحلیل» نیز نیاز دارند.
او همچنین با اشاره به این‌که دنیای دیجیتال و انفورماتیک، در دنیای علم انقلاب ایجاد کرده است، پیشگامان این حوزه‌ها را نیز جوانان دانست و افزود: آموزش باستان‌شناسی در ایران در حوزه‌های مختلف، سابقه‌ای بیش از 80 سال را پشت سر گذاشته است، بنابراین این اتفاق به ما کمک می‌کند تا خود را با کار در ابعاد جهانی باستان‌شناسی همراه کنیم و سعی داشته باشیم تا از یک نقطه نظر به آن توجه کنیم.
10 درصد از نیمی از محوطه‌های تاریخی کشور ثبت ملی شده‌اند
شیرازی با اشاره به رقم‌های تخمینی برای وجود حدود یک میلیون محوطه‌ی تاریخی در ایران، اظهار کرد: از این رقم، وجود حدود 500 هزار محوطه مسجل شده است که از این تعداد نیز فقط بین 35 تا 36 هزار محوطه در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند، یعنی چیزی کمتر از 10 درصد از 500 هزار محوطه‌ی تاریخی.
او این ارقام را نشان دهنده‌ی لزومِ تلاش بیشتر برای رسیدن به نتیجه عنوان کرد و گفت: باید یک نهضت عمومی به وجود آید تا به سمت مستندنگاری، ثبت شناخت و آثار و بقایای فرهنگ‌های گذشته برویم.
هفتمین همایش باستان‌شناسان جوان چه ارائه می‌دهند؟
به گزارش ایسنا، «هفتمین همایش بین‌المللی باستان شناسان جوان؛ ایران و سرزمین‌های همجوار» با حضور باستان‌شناسانی از دانشگاه‌های تهران، تربیت مدرس، شهید بهشتی، کاشان، نیشابور، تبریز، اصفهان، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و دیگر دستگاه‌های پژوهشی به همراه باستان شناسانی از کشورهای ایتالیا، کرواسی، هندوستان، عراق، انگلستان به مدت دو روز (21 و 22 آبان) در دو سالن فردوسی و اقبال در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در قالب پنل‌های تخصصی و با موضوعات مختلف مربوط به باستان‌شناسی به ارائه آخرین دستاوردهای تحقیقی و پژوهشی خود می‌پردازند.
همچنین در آیین اختتامیه این همایش که عصر 22 آبان برگزار می‌شود، باستان شناس جوان برگزیده کشور از بین باستان شناسانی که حداقل 35 سال سن دارند انتخاب می‌شوند.
هفتمین همایش بین‌المللی باستان‌شناسان جوان موضوعاتی مانند «باستان‌شناسی مردم‌گرا»، «نقش باستان‌شناسی در ظرفیت سازی و توسعه پایدار محوطه‌های میراث جهانی»، «کبوترخانه‌ها و نقش آنها در اقتصاد کشاورزی اصفهان دوره صفوی»، «نشانه‌های برهم کنش فرهنگی بین ایران و هند»، «سبک‌شناسی خانه‌های تاریخی خوسف»،‌ «بررسی و معرفی نقوش صخره‌ای کوخرد در استان هرمزگان»، «نگاهی به اهمیت و کارکرد مطالعات جانور باستان شناسی در مطالعات باستان‌شناسی ایران»، «مطالعه رابطه بین الگوهای معیشتی با الگوهای استقراری، سکونت و معماری»، «بررسی و نظام پولی دوره صفوی»، «نگاهی به نتایج بررسی مشترک باستان شناسان افغانستان و دانشگاه کمبریج لندن در اطراف منار جام»، «باستان شناسی و ضرورت تعامل علوم اجتماعی»، «گذار از داستان گرایی و نظامی به غرب گرایی و نظام مدرن نموده تغییر الگوهای سیاسی در شمال های فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه قاجار»، «معرفی سکه ضرب بهشهر شهر قورسین»، «حیات مادی سربداران» و «مطالعه باستان‌شناختی تجارت تریاک ایران و ژاپن در نیمه دوم قرن 19» می‌پردازد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/214766/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید

علیرضا فغانی یکی مثل کولینا برای آسیایی‌ها

پرسپولیس به جد‌ی‌ترین طلبکارش رسید!

دانشگر بدون کتف‌بند در تمرینات

داوید رایا آرسنال را نجات می‌دهد

پیکان به دنبال اولین پیروزی برابر مس

فرصت ویژه برای گرفتن دو انتقام «اوسمار» از گربه سیاه پرسپولیس

پنج عامل سقوط الهلال در لیگ قهرمانان آسیا

برخورد صمیمانه شمسایی با خبرنگار ژاپنی

تیم ملی یک مربی جدید می‌خواهد

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

تقویت میل جنسی با 5 خوراکی پرطرفدار

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

ازدواج با خانواده پرجمعیت خوب است یا بد؟

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون