آریا جوان

آخرين مطالب

علاقه مردمان عصر پارینه‌‌سنگی به اسب‌ به پیش از اهلی‌شدن این حیوان بازمی‌گردد فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - اروپاییان عصر پارینه‌‌سنگی علاقه‌‌ی وافری به اسب داشته و تقریبا در تمامی غارنگاری‌های خود نقوشی از این حیوان نجیب ترسیم کرده‌اند.

تقریبا در تمامی غارنگاری‌های مربوط به عصر پارینه‌سنگی، نقش اسب بیش از هر حیوان دیگری به‌چشم می‌خورد و این حیوان زیبا و نجیب با دقتی مثال‌زدنی به‌تصویر کشیده شده‌ است. درحقیقت، فراوانی اسب در غارنگاری‌های این عصر به‌قدری است که از نقوش هر چهار حیوانی که در غارهای فرانسه و اسپانیا دیده می‌شود، حداقل یکی متعلق به اسب است. اسب در اغلب غارنگاری‌ها معمولا از سایر حیوانات مانند شیر، کرگدن، ماموت، گاومیش و خرس بزرگ‌تر نقاشی شده است که از جایگاه ویژه‌ی آن بین انسان‌های عصر پارینه‌سنگی خبر می‌دهد. به‌همین‌دلیل، ممکن است اجداد ما از اسب برای جابه‌جایی و حمل‌ونقل یا حتی منبع غذایی استفاده کرده باشند. بااین‌حال، پژوهشگران عقیده دارند قدمت این آثار هنری به هزاران سال قبل از اهلی‌کردن اسب بازمی‌گردد و مهم‌تر اینکه شواهد باستان‌شناسی حاکی از آن است که اجداد ما برای غذا به گوشت گوزن متکی بودند. علاوه‌بر‌این، از غارنگاری‌ها این‌طور برمی‌آید که اسب نزد اروپاییان عصر حجر جایگاه بسیار ویژه‌ای داشته است. ژرژ سُوِی ، متخصص هنر ماقبل تاریخی از دانشگاه تولوزژان ژورس فرانسه، با بررسی 4،600 نمونه از غارنگاری‌ها و حکاکی‌های دوران پارینه‌سنگی به نتیجه‌ی ذکرشده رسیده است. نقاشی‌های غاری که سُوِی گردآوری کرده است، بین 12 تا 30 هزار سال قدمت دارند و در غارهای مختلفی در فرانسه و اسپانیا قرار دارند. این دو کشور میزبان مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین غارنگاری‌های تاریخ محسوب می‌شوند. سُوِی در بررسی‌های خود دریافته که با گذشت زمان، بر جایگاه ویژه‌ی اسب در بین مردمان عصر پارینه‌سنگی افزوده شده است.
غارنگاری‌هایی از غارهای شووه (سمت راست) و غار لاسکو (سمت چپ) در کشور فرانسه که اسب را با شکوه و دقتی بی‌نظیر به‌تصویر کشیده‌اند. سُوِی با بهره‌بردن از چندین روش تجزیه‌و‌تحلیل آماری نشان داد اسب در هنر اروپای باستان نقش برجسته‌ای داشته است. در مجموعه‌ای که وی گردآوری کرده است، تقریبا 30 درصد از کل نقوش حیوانات را اسب‌ها تشکیل می‌دهند و در سه‌چهارم از تمامی محوطه‌های باستانی حداقل یک تصویر از اسب به‌چشم می‌خورد. درحالی‌که اسب و گاومیش درکنارهم از فراوانی یکسانی در غارنگاری‌ها برخوردار هستند و تقریبا نیمی از نقوش حیوانات را تشکیل می‌دهند، اسب به‌دلیل نحوه‌ و محل ترسیم از جایگاه برتری برخوردار بوده است. همچنین، در 44 درصد تابلوسنگ‌ها به‌تصویر کشیده شده و فراوان‌تر از گاومیش است. سُوِی در‌این‌باره در پژوهش خود نوشت: تنوع ناحیه‌ای که مشاهده کردیم، عمدتا جنبه‌ی سبکی و موضوعی داشت. به‌عنوان مثال، شمار بیشتر نقوش گوزن در منطقه‌ی کانتابریا (اسپانیا) یا ترسیم نقوش بیشتری از ماموت در منطقه‌ی پریگور (فرانسه)، چیزی از جایگاه اسب به‌عنوان سوژه‌ی دلخواه نقاشان عصر حجر کم نمی‌کند. سُوِی جهت ترسیم اسب‌ها در غارنگاری‌ها را یکی از دلایل اصلی استدلال خود می‌داند. وی می‌گوید درحالی‌که بیشتر حیوانات به‌سمت چپ ترسیم شدند، اسب‌، تنها حیوانی است که به‌سوی راست ترسیم شده است. کلاد بارری پژوهشگر دیگری است که در سال 1997 متوجه این موضوع شد؛ اما به نتیجه‌‌ی خاصی دست پیدا نکرد. حال، سُوِی می‌گوید یافته‌هایش تردید بارری را بر طرف کرده است: نقوش اسب در محل‌های بسیار مناسب و ایدئال از اهمیت آن خبر می‌دهد. این نقوش در محل‌های بلند و قابل‌رؤیت ترسیم شدند. همین انتخاب محل‌های عالی به‌شکل نمادینی نشان‌دهنده‌ی برتری اسب از حیوانات دیگر نزد انسان‌های عصر سنگ است. غارنگاره‌ای به طول 2٫7 متر از یک اسب در سقف غار روفنیاک در دوردگن فرانسه، احتمالا بزرگ‌ترین نقاشی عصر پارینه‌سنگی از اسب است. در زیر همین نقاشی، حیوانات دیگری مانند گاومیش و ماموت و کرگدن به‌چشم می‌خورند. به‌گفته‌ی‌ سُوِی، ترسیم یک حیوان با نسبت‌های دقیق روی دیواره‌ها یا سقف غار، شاهکار بی‌نظیری است و نقوشی که هنرمندان عصر پارینه‌سنگی از اسب کشیده‌اند، ازنظر شکل و ابعاد و حالت کاملا دقیق هستند. درحقیقت، پژوهشی که در سال 2012 انجام شد، نشان داد انسان‌های ماقبل تاریخی در ترسیم اسب از همتایان مدرن خود بهتر بوده‌اند. مقاله‌های مرتبط:
نگاهی اجمالی به مهم‌ترین محوطه‌های ماقبل‌ تاریخی ایرانچرا ما انسان‌ها دست به خلق هنر می‌زنیم؟
ایپریل نوِل ، پژوهشگری از دانشگاه ویکتوریا کانادا، می‌گوید باستان‌شناسان قبلا از اهمیت اسب خبر داشته‌اند. اگرچه نوِل عقیده دارد پژوهش جدید بازهم از این فرضیه حمایت می‌کند، همچنان نمی‌توان با قطعیت از جایگاه ویژه‌ی اسب در میان مردمان عصر حجر صحبت کرد. درمقابل به عقیده‌ی سُوِی، هنر سنگی با داستان‌های اساطیری گره خورده است؛ به‌همین‌دلیل، ممکن است اسب از جایگاهی اساطیری در میان مردمان عصر سنگ برخوردار بوده باشد. با‌این‌حال، نوِل نتیجه‌گیری سُوِی را قدری مبالغه‌آمیز می‌داند. به‌هرجهت، آنچه دو پژوهشگر در آن اتفاق‌نظر دارند، جایگاه ویژه‌ی اسب در هنر عصر پارینه‌سنگی است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/224980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی