پایگاه خبری تحلیلی آریا جوان

آخرين مطالب

داستان خودروی هیبریدی در ایران/ سرانجام این خودروها در کشور به کجا رسید؟ نوآوري

داستان خودروی هیبریدی در ایران/ سرانجام این خودروها در کشور به کجا رسید؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - خراسان نوشت: پس از سهمیه‌بندی بنزین آن چه در بازار اتفاق افتاده نشان می‌دهد استقبال از خودروهای هیبریدی افزایش یافته است.

امروز خودروهای هیبریدی در جهان به عنوان نوعی از خودروها که عمدتا به صورت تلفیقی از سوخت بنزین و انرژی الکتریکی استفاده می‌کنند کاملا رایج شده‌اند. در ایران هم تلاش‌هایی برای ساخت خودروی هیبریدی انجام شده که البته هنوز خروجی تجاری قابل توجهی نداشته است.
نحوه کارکرد خودروهای هیبریدی
در خودروهای معمولی با موتور درون‌سوز بنزینی انرژی لازم برای حرکت از طریق سوختن بنزین تامین می‌شود اما در خودروهای هیبریدی نیروی برق موتور الکتریکی را فعال می کند و باعث حرکت خودرو می‌شود. البته خودروهای هیبریدی معمول هر دو نوع موتور بنزینی و الکتریکی را دارند. موتور بنزینی کوچک‌تر و سبک‌تر است و عمدتا در سربالایی‌ها به کمک موتور الکتریکی می‌آید. به طور کلی خودروهای هیبریدی به چند دسته تقسیم می‌شوند:اول خودروهای هیبریدی که به وسیله موتور احتراقی و انرژی حاصل از آن شارژ می‌شوند.دوم خودروهایی که انرژی مورد نیاز برای ذخیره در باتری ها را از طریق جذب انرژی حاصل از ترمز خودرو به دست می آورند.سوم خودروی هیبریدی که به صورت مستقل و از درگاه های برق مخصوص شارژ می شود.همچنین در این مدل خودرو، موتور بنزینی همیشه روشن نیست و مثلا هنگام پارک یا توقف در ترافیک، موتور خاموش می شود و موتور الکتریکی فعال و روشن باقی می‌ماند، درنتیجه سوخت کمتری مصرف می‌شود.
خودروهای هیبریدی ایرانی
در تلاش‌هایی که برای ساخت خودروی هیبریدی و الکتریکی در ایران انجام شده است چند مورد تا مراحل آزمایش نهایی و رونمایی هم پیش رفته اما به خروجی تجاری نرسیده است. در ادامه به چند خودروی برقی ایرانی که تا کنون ساخته شده‌اند نگاهی انداخته‌ایم.
خودروی تمام‌الکتریکی «قاصدک نصیر»

قاصدک نصیر یک خودروی تمام الکتریکی ساخته شده توسط دانشگاه خواجه نصیر است که در سال 88 معرفی شد. در مدل‌های اخیر چراغ‌های جلو از خودروی تیبا و چراغ‌های عقب از پراید 111 گرفته شده و تغییراتی در فرم خودرو لحاظ شده است. این خودرو بیش از 90 کیلومتر را با هر بار شارژ طی می کرد و به سرعت بالای 90 کیلومتر بر ساعت هم می رسید. یک سیستم تأمین انرژی خورشیدی 70 واتی در خودرو وجود دارد که صفحه خورشیدی روی سقف نصب شده‌است و وظیفه آن تأمین برق امکانات داخل کابین این خودروست. سیستم ترمز خودروی قاصدک ترکیبی از ترمز الکتریکی و مکانیکی است.
خودروی برقی یوز

خودروی «یوز» با قابلیت طی 200 کیلومتر مسافت با سه ساعت شارژ و سرعت 80 کیلومتر در ساعت توسط فناوران دانشگاه آزاد اسلامی قزوین طراحی و ساخته شده است. این خودروی شارژی که 120 سانتی متر عرض و 2 متر طول و 400 کیلوگرم وزن دارد می‌تواند مشکلات پارک در خیابان‌ها را کاهش دهد و هیچ‌گونه آلودگی زیست محیطی ایجاد نکند. هم اکنون نمونه اولیه این خودرو بدون ایربگ طراحی شده است، اما طراحان آن قصد دارند در نمونه‌های بعدی ایربگ نیز روی آن نصب کنند. حضور رئیس جمهور در رونمایی از این خودرو در دی ماه 1395 احتمال تولید انبوه آن را افزایش داده بود اما هنوز از تولید آن خبری نیست.
خودروی شارژی یاس

طرح مفهومی خودروی دونفره برقی دانشگاه علم و صنعت با نام «یاس» هم چندی پیش رونمایی شد. این خودرو مناسب برای حمل و نقل شهری است که دارای ظرفیت دوسرنشین بوده و راهکار مناسبی برای کاهش آلودگی و ترافیک شهری به شمار می‌رود. حداکثر سرعت این خودرو 45 کیلومتر در ساعت بوده و با یک بار شارژ باتری قادر به پیمودن 100 کیلومتر است. در این خودرو می‌توان از هر دو نوع باتری لیتیوم یونی و سرب اسیدی موجود در بازار استفاده کرد و شارژ آن نیز بسیار آسان و در پارکینگ خانه انجام می‌شود.
خودروی هیبریدی مپنا
خودروی هیبریدی مپنا با تغییراتی در پیشرانه خودروی پژو 405 طراحی شده است. به گفته شرکت مپنا این خودرو با سه ساعت شارژ می تواند 55 کیلومتر را در شرایط ایده آل طی کند. شتاب اولیه این خودرو می‌تواند به سرعت 240 کیلومتر برساعت برسد. در حقیقت خودروی 405 به نمایش درآمده، از یک سامانه برقی بنزینی استفاده می‌کند که به گفته مپنا قابل نصب روی انواع خودروهای داخلی و خارجی است. هزینه ساخت این سامانه بین 2 تا 8 هزار دلار تخمین زده می‌شود.
چرا خودروهای هیبریدی ایران تجاری نمی‌شوند؟
استفاده از خودروهای برقی در ایران با چالش‌های مختلفی مواجه بوده است. کمبود نیروی متخصص انسانی و تجهیزات مهم‌ترین مشکل در فراگیر شدن استفاده از این خودروهاست. چرا که خودروهای هیبریدی و برقی از فناوری بالایی برخوردار هستند و تعمیر و نگهداری‌شان نیازمند سرمایه‌گذاری جدی و تربیت نیروی متخصص انسانی است. چالش دیگر این که ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی تا حد زیادی بر شبکه توزیع برق متکی هستند. شارژ این خودروها به عنوان یک بار جدید برای شبکه قدرت مطرح است و کنترل نشدن آن ممکن است امنیت شبکه را به خطر بیندازد. بخشی از این خودروهای الکتریکی که رونمایی شده‌اند در دل شرکت‌های خودروسازی بوده‌اند و خودروسازها نمونه‌های بنزینی خودروهای خود را تبدیل به نمونه برقی کرده‌اند اما برای خودروساز صرفه اقتصادی ندارد تا این خودرو را به بازار عرضه کند. در کشور هم زیرساخت کافی برای تولید باتری باکیفیت وجود ندارد. در خودروهای برقی که با پلتفرم بنزینی تولید شده‌اند، با مشکلاتی مانند وزن روبه رو بوده‌ایم و از باتری‌هایی در این خودروها استفاده می‌شود که بسیار گران است. ضمنا برخی از خودروهای برقی که در کشور رونمایی شده‌اند با گلوگاهی مثل شماره‌گذاری برخورد کردند که این البته از طرفی وابسته به این است که سازمان استاندارد هم این خودروها را بررسی و در صورت احراز صلاحیت آن‌ها را تایید کند.
2323


نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

نمایشگر هولوگرامی که می توان آن را حس کرد یا حتی شنید

نوآوری از چرخه یادگیری بیرون می آید

معرفی اپلیکیشنی کاربردی برای افزایش سلامتی

شروعی دوباره‌ برای غول‌های عرصه بازی؛ کنسول‌های بازی نسل جدید را بشناسید

توسعه بازار مسکن با بهره‌گیری از هوش‌مصنوعی

بهترین اختراعات سال 2019 به انتخاب مجله‌ی تایم

تولید لباس ضدگلوله با کمک یک ابرچسب قدرتمند

لیزرهای فضایی مهاجرت حیوانات دریایی را رصد کردند

Parrot؛ گوشی‌تان را به ضبط صوتی قدرتمند تبدیل کنید

برای ربات ها مهدکودک تاسیس شود

دنیا در حوزه فناوری به چه سمتی می‌رود؟ از خودروهای خودران تا نسل پنجم اینترنت

اولین «گذر نوآوری» در تهران

داستان خودروی هیبریدی در ایران/ سرانجام این خودروها در کشور به کجا رسید؟

نمایشگر چسبناک تولید شد

ثبت 146 هزار سفارش برای خرید وانت برقی تسلا

پلتفرم مبتنی‌بر هوش مصنوعی Prometeo سلامت آتش‌نشانان را پایش می‌کند

جزئیات Hopper، نسل جدید پردازنده‌های گرافیکی انویدیا، فاش شد

ابرخودرو 1،250 اسب بخاری زدرو نوتوریوس رونمایی شد

معرفی اپلیکیشنی که سیگاری‌ها را پول‌دار می‌کند

حذف بیماری‌ها از خون به‌کمک آهن‌ربا

نخستین واکسن علیه ویروس کشنده ابولا تایید شد

ساخت آفتابگردان‌های مصنوعی که به سمت نور خم می‌شوند

روش جدید برای فعال‌سازی گوگل اسیستنت در پیکسل 4 کشف شد

سامسونگ حق امتیاز اختراع گوشی تاشدنی با صفحه‌نمایش دوگانه را به ثبت رساند

اگر فرزندانتان برنامه نویسی یاد نگیرند در آینده شغلی نخواهند داشت

وان پلاس 8 پرو با صفحه‌نمایش 120 هرتز به بازار می‌آید

چگونه می‌توان صاحب نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی شد؟

ساخت هتل فضایی از ایده تا واقعیت/ چالش‌های پیش روی مهندسان برای ساخت اولین هتل فضایی دنیا

خودرویی که از دو طرف حرکت میکند!

هکرها با استفاده از لیزر با اسپیکرهای هوشمند صحبت می‌کنند

نوعی نوار چسب دوطرفه می‌تواند جایگزین بخیه‌های جراحی شود

ساخت شنل نامرئی‌کننده؛ رویایی که به حقیقت پیوست؟

فتوشاپ کمرا معرفی شد؛ اپلیکیشن دوربین ادوبی با چاشنی هوش مصنوعی

فیسبوک از لوگوی جدید خود رونمایی کرد؛ فیسبوک در قامت والد

مایکروسافت احتمالا به حوزه لباس هوشمند وارد می‌شود

لباس مسافران فضا هم رونمایی شد / عکس

رونمایی از خودروی کاملاً برقی مینی‌کوپر SE بی‌ام‌دبلیو

تولید یک خودروی سبک و قدرتمند با بدنه ای از جنس فیبر نانو سلولزی

ریزر جانگل کت معرفی شد؛ گیم پد 100 دلاری برای گوشی‌های هوشمند

آمازون از پروژه‌‌های انرژی بادی و خورشیدی خود رونمایی کرد

5 نوآوری‌ گوشی‌های جدید ال‌جی

موبایل تاشو با 2 لولا و 3 نمایشگر رونمایی شد.

نوا 6 5G هواوی با دو روزنه مخصوص دوربین سلفی معرفی می‌شود

ارائه طرح باتری‌های کوانتومی بدون نیاز به شارژ

گوگل برای سرویس استیدیا بازی‌های انحصاری خواهد ساخت

نسل جدید فولکس واگن گلف معرفی شد

باتری آلومینیوم هوا، انرژی لازم برای رانندگی تا 2,400 کیلومتر فراهم می‌کند

راه‌اندازی مدل پرداختی راهکارهای اَبری دِراک

واحد مبارزه با پهپاد در انگلیس راه اندازی می شود

هوش مصنوعی پیتزای یک رستوران را تایید می کند