آریا جوان

آخرين مطالب

موضوع معافیت مالیاتی هنرمندان از چه زمانی آغاز شد؟ اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - فارس / طرح معافیت صد درصدی هنرمندان از پرداخت مالیات، این روزها حاشیه‌های فراوانی را رقم زده و بسیاری از افراد در حوزه‌های مرتبط را به واکنش واداشته است.
روز 10 آذرماه خبر پایداری معافیت مالیاتی فعالیت‌های انتشاراتی، مطبوعاتی، فرهنگی و هنری در لایحه بودجه 99 با دستور فوری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام شد که مربوط به پیش نویس یکی از تبصره‌های لایحه بودجه99 بوده است.
بر اساس یکی از بندهای آن «تمامی فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی، فرهنگی و هنری دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مشمول 50 درصد معافیت مالیاتی می باشند.» که با دستور نوبخت این بند حذف شد و لذا فعالیتهای مزبور کماکان از معافیت صد درصدی برخوردار شدند.
اعلام این خبر که این روزها در صدر اخبار قرار گرفته است منجر به اظهارنظرهای گوناگونی از سوی موافقان و مخالفان شد.
**ماجرای معافیت هنرمندان از چه زمانی آغاز شد؟
اما نقطه آغاز این تصمیم به چه زمانی برمی‌گردد؟ طبق مصوبه سال 80 و دستورالعمل ماده 12 آیین نامه اجرایی تبصره 3 ماده 139 قانون مالیات‌های مستقیم جداول فعالیت‌های مشمول معافیت‌های مالی، تصمیم گرفته شد که هنرمندان عرصه‌های مختلف از پرداخت مالیات معاف شوند. اما در نهایت این تصمیم در پیچ و خم موضوعات مختلف اداری و ... باقی ماند و اجرایی نشد. این عدم اجرا چندین سال به طول انجامید و در نهایت از سال 93دوباره قابلیت اجرایی پیدا کرد که ماحصل آن این بود که مجموعه‌ای از فعالان انتشاراتی، مطبوعاتی، قرآنی، فرهنگی، هنری و رسانه‌ای که دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستمد، مشمول مالیات با نرخ صفر درصد هستند.
توجیه صورت گرفته در اجرایی کردن این تصمیم نیز این بود که جمعیت بسیار زیادی داریم که کار فرهنگی با درآمدزایی بسیار پایین در حال انجام است و اگر ما به دنبال حمایت اهالی فرهنگ باشیم، باید کمک‌های این چنینی را انجام دهیم.
**اشکال کار کجاست؟
اما این طرح هرچند به مذاق بسیاری از هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ خوش آمد و حتی بسیاری از فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیز از آن استقبال کردند،‌ اما برخی هم معتقدند که درست است که بیشتر قشر مشمول معافیت مالیاتی درآمد بالایی ندارند، اما در همین میان شماری هستند که به واسطه فعالیت در همین عرصه‌ها پولشان از پارو بالا می رود و این درست نیست که این عده هم مانند بقیه در این طرح دیده شوند و از پرداخت مالیات معاف باشند.
**قاضی‌زاده: عدالت فرهنگی نداریم
اما در همین رابطه «احسان قاضی‌زاده هاشمی» نماینده مجلس شورای اسلامی معتقد است که نبود عدالت فرهنگی در این زمینه منجر شده که شاهد اظهارنظرهای گوناگونی باشیم و در زمینه پرداخت مالیات، باید عدالت فرهنگی رعایت شود.
او در گفت: ما در حوزه فرهنگ برخی صنوف فرهنگی را داریم که از وضعیت مالی خوبی برخوردارند اما در کنار همین‌ها صنوف ضعیف‌تر هم داریم و به همین دلیل نمی‌توان گفت که همه فعالان عرصه فرهنگی باید از پرداخت مالیات معاف شوند.
وی ادامه داد: حالا اگر بشود که اصلاح ساختاری صورت بگیرد که مالیاتی که از بخش‌های قوی‌تر گرفته می‌شود، خرج حوزه‌های کم‌رمق‌تر فرهنگی بشود، اتفاق خوبی می‌افتد و طرح هوشمندانه‌ای هم هست. چون نمی‌شود یک حکم و قاعده کلی را برای همه بخش‌های حوزه فرهنگ لازم الاجرا کرد. در حقیقت بخشی که دارای سطح درآمد مالی بیشتری باشند، باید از جنبه عدالت‌ محوری مالیاتشان را بپردازند.
قاضی‌زاده تاکید کرد: اگر این موضوع از طرف دولت به مجلس بیاید، حتما به سمت اصلاح آن خواهیم رفت. باید این چرخه مدیریت شود. ما ناشرهایی با وضعیت قوی‌تر و ضعیف‌تر داریم، در حوزه موسیقی، تئاتر، سینما و ... هم همین وضعیت را داریم و در همه حوزه‌ها فاصله طبقاتی و درآمدی را داریم. با این شرایط برای تحقق عدالت فرهنگی کسانی که درآمد بیشتری دارند باید مالیات پرداخت کنند و کاملا عدالتخواهانه‌تر و صحیح‌تر است.
این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که در حوزه فرهنگ برخی جاها آن قدر شفافیت مالی وجود ندارد که بتواند منجر به اخذ مالیات بشود، توضیح داد: با توجه به اینکه در حوزه فرهنگ تیراژها کاملا مشخص است و فروش سینما و کنسرت‌ها کاملا مشخص است، تا حدودی امکان شفاف‌سازی وجود دارد و خیلی جایی برای پنهان کاری وجود ندارد. اما در موضوع دریافت دستمزدها با این پدیده مواجه هستیم که گاهی برخی رقم دریافت دستمزدشان را مخفی می‌کنند که برای این موضوع نیز می‌توان سازوکاری تدوین کرد.
وی در پایان گفت: مثل سایر صنوف که راه‌کارهایی برای جلوگیری از فرار مالیاتی وجود دارد، برای این موضوع هم راه‌حل وجود دارد و بدون راه حل قطعا نیست ولی باید سیاستی را انجام داد که به عدالت فرهنگی بیشتر نزدیک باشد.
**اکبر نبوی: همه در کشور باید مالیات بدهند
اکبر نبوی منتقد سینما نیز در همین زمینه در گفت‌وگو با فارس گفت: دولت یا مجلس و هر دستگاه تصمیم‌گیرنده‌ای نسبت به قوانین استثناء اجرا نکنند. اگر در کشور قانون پرداخت مالیات برای همه وجود دارد، همه باید آن را پرداخت کنند. از کارگری که 2 میلیون تومان در ماه حقوق می‌گیرد تا کارمندی که 3 میلیون تومان درآمد دارد و از جمله هنرمندان.
وی ادامه داد: نگرفتن مالیات از هنرمندان چند مساله ناگوار ایجاد می‌کند. اول نقش هنرمند را در جامعه کاهش می‌دهد و اعتبارش را از دست می دهد چون مردم نگاه منفی با این مصونیت به هنرمندان پیدا می‌کنند. دوم اینکه چرا کسانی که درآمد دارند، مشمول استثناء بشوند که قانون را در دراز مدت شل بکند؟ اگر بخواهد در طول زمان به قانونی استثناء بخورد، اصل قانون را زیرپا می‌گذاریم.
وی در پایان گفت: راه دوم نیز این است که به خود انجمن‌ها و صنوفی که این شاخه‌های هنری دارند، مالیات تخصیص داده شود و این مالیات دریافت شده را هزینه گروه‌های کم درآمد کنند. اصل گرفتن مالیات درست است و همه باید مالیات پرداخت کنند. اما کسانی هستند که درآمد ندارند و دولت حتما باید به اینها توجه کند.نبوی اظهارداشت: در سینما شاغلینی وجود دارند که درآمد بسیار پایینی دارند و اگر دولت می‌خواهد این اقشار را حمایت کند، در دولت صندوقی تاسیس شود که مالیات اخذ شده از گروه هنر را به گروه‌های کم درآمد و بی‌درآمد هنر پرداخت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/234186/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مانیتور 27 اینچ جدید ازراک آنتن وای‌فای دارد

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

ریوالدو اسطوره برزیلی پیشین بارسلونا 52 ساله شد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

بالی‌تبار: علیزاده قبلاً جان نداشت اما حالا مشکل وزنی ندارد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

ترفند مسئولیت پذیر کردن کودکان

واکنش فرمانده ارتش به حادثه امروز صبح اصفهان

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

هکرهای چینی برای حمله به زیرساخت‌های آمریکا آماده می‌شوند

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

ماشینش «گاوکنترل» داره!

افشاگری عجیب امیرعلی نبویان از تقلب در بازی پدرخوانده و شب های مافیا

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

بلینگام در یک قدمی رکورد BBC مشهور رئال

درخواست اوکراین برای محرومیت 15 جودوکار روسی

تیزر جذاب حریف امروز استقلال با آهنگ محبوب این روزها

حدادی‌فر: لیگ عجیب و آشفته‌ای داریم

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

هوش مصنوعی متا رسماً به اینستاگرام، واتس‌اپ و فیسبوک اضافه شد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

آرزوی مایکل داگلاس برای مرگ در «مرد مورچه‌ای»

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت