آریا جوان

آخرين مطالب

دوران DNA ورزش

  بزرگنمايي:

آریا جوان - خبر ورزشی / جدیداً باشگاه‌های لیگ برتری تمرکز زیادی روی نام‌هایی دارند که در تیم‌شان مدت‌ها بازی کرده‌اند، در واقع به دنبال مربیانی هستند که DNA باشگاه را داشته باشند.
باشگاه‌های لیگ برتری جدیداً گرایش زیادی به مربیانی پیدا کرده‌اند که پیوند‌هایی با تیم‌شان دارند، اما عجیب است این مربیانی که DNA باشگاه را ندارند این فرضیه را زیرسؤال برده‌اند.
به دوران DNA خوش آمدید
«فردی DNA آرسنال را دارد.» جمله‌ای بود که جاش کروئنکه مدیر باشگاه آرسنال بعد از انتخاب لیونبرگ به‌عنوان مربی موقت گفت. بنابراین چند روز پیش فردی لیونبرگ به‌عنوان مربی موقت آرسنال همراه دستیار فعلی‌اش پر مرتِساکر، استیو بولد مربی تیم زیر 23 ساله‌های باشگاه، روبرت پیرس که او هم به تیم مربیگری لیونبرگ اضافه شده، میکل آرتتا کمک پپ گواردیولا و هافبک سابق تیم و پاتریک ویرا گزینه‌های هدایت توپچی‌ها هستند. در حالی که نام‌های فرانک لمپارد، جودی موریس، اشلی کول، پتر چک و ادی نیوتون DNA چلسی را دارند و در حوالی این تیم حضور پیدا کرده‌اند. اوله‌گنار سولشائر، مایک فیلان و مایکل کریک در باشگاه منچستریونایتد حضور دارند که دارای DNA این تیم هستند. برایان کید با DNA منچسترسیتی در این باشگاه کار می‌کند. در لیورپول هم یورگن کلوپ به‌عنوان جانشینش به استیون جرارد که DNA سرخ‌های مرسی‌ساید را دارد، فکر می‌کند. استیو بروس، دین اسمیت، ادی هاو و کریس وایلدر هم در حال حاضر در باشگاه‌هایی کار می‌کنند که DNA آن‌ها را دارند. به دوران DNA خوش آمدید. آنقدر کلمه «DNA» وارد واژگان فوتبالی شده که به‌نظر می‌رسد درباره یک دانشمند صحبت می‌کنیم. وسوسه‌انگیز و تعجب‌آور است که روی DNA اخیراً زیاد تأکید شده. اینجا درباره خصوصیاتی خاص و شناخت باشگاه صحبت می‌کنیم. مثلاً رابی سَویج با وجود اینکه حوالی کلاس 92 منچستریونایتد حضور داشته، اما با توجه به اینکه بیشتر دوران حرفه‌ای را در تیم‌های دیگر سپری کرده چنین خصوصیتی ندارد.
DNA جعلی!
اما خیلی از مربیان موفقی بوده‌اند که داستان DNA را جعل کرده‌اند و تبدیل به مربیان بزرگ و سنتی باشگاه شده‌اند. مثل بیل شنکلی در لیورپول، برایان کلاف در ناتینگام‌فارست، سرالکس فرگوسن در منچستریونایتد، آرسن ونگر در آرسنال، یورگن کلوپ در لیورپول و حتی مائوریسیو پوچیتنو در تاتنهام. کسانی که در زمان بازی هیچ ارتباطی با باشگاهی که بعد‌ها به‌عنوان مربی در آن تأثیرگذار بوده‌اند، نداشتند، اما تمرکزی که جدیداً روی مربیان دارای DNA شده می‌تواند به دلیل عدم موفقیت برخی مربیانی باشد که DNA باشگاه را نداشتند. این واکنشی است به مردانی که تیم‌هایی را اداره می‌کردند که هیچ شناختی از هواداران یا هویت باشگاه نداشتند. در برخی موارد هم این مربیان به احترام نگذاشتن به سنت‌های باشگاه متهم شده‌اند. در این باره مربیانی مثل هربرت چَپمن، جرج گراهام و آرسن ونگر استثنا هستند. مثلاً ونگر سرانجام با احترام به عقیده هواداران کنار رفت تا اونای اِمری بیاید، در حالی که مربی اسپانیایی فقط تیم را در نظر گرفت و اهمیتی به هواداران نمی‌داد. در نهایت هم انتظار‌ها را برآورده نکرد و اخراج شد. مائوریتسیو ساری هم یک مربی دیگر ضد DNA بود. یک مربی بسیار سرسخت که رویکردش باعث شد هواداران علیه او باشند. ساری و چلسی هرگز یکدیگر را نشناختند. مربی ایتالیایی حتی سعی هم نکرد در باشگاه به این مسئله اهمیت دهد و خیلی زود لندن را ترک کرد. چیزی شبیه به دوران لوئیس فلیپه اسکولاری و آندره ویاش بواش که دومی را با انتظار اینکه بتواند ژوزه مورینیو دیگری برای آبی‌های لندن شود آوردند و او هیچ‌وقت هویت چلسی مدرن را درک نکرد. البته این را باید تأکید کنیم «ضد DNA بودن» فقط برای مربیان خارجی نیست. مربیانی مثل والتر ماتزاری در واتفورد یا پائولو دی‌کانیو در ساندرلند و یا حتی کلود پوئل در لسترسیتی به فضا اهمیت می‌دادند.
بیگ سم ضد DNA
شاید اگر سم آلردایس تلاش می‌کند کمی به این مقوله اهمیت بدهد الان فقط در دوران مربیگری‌اش نام سه باشگاه بزرگ به چشم می‌خورد و اینقدر تیم عوض نمی‌کرد، اما بیگ سم هر جایی بود اشتباه کرد و نتوانست تیم، باشگاه و هواداران را درک کند. فوتبال دفاعی و کسل‌کننده در نیوکاسل که بیشتر این تیم را شبیه به وستهم کرده بود. با این حال در باشگاهی مثل اورتون با چنین سبکی باید سپاسگزار او باشند. نکته جالب اینکه هر دو باشگاه نیوکاسل و وستهم بعد از جدایی آلردایس بازیکنان سابق‌شان کوین کیگان و اسلاون بیلیچ را جانشین او کردند.
عجیب‌ترین انتخاب برای لیورپول
ولی هیچ مربی‌ای در 6 دهه گذشته از تیمش به اندازه روی هاجسون زمانی که هدایت لیورپول را برعهده گرفت، دور نبود. دوران هاجسون در لیورپول به شکلی بود که باعث می‌شد انتظار‌ها کاهش پیدا کند و هواداران کمتر بازیکنان را دوست داشته باشند. ژرار هولیه، رافا بنیتس و یورگن کلوپ که هیچ‌کدام انگلیسی نبودند از شرایط لیورپول تصور بهتری داشتند. اینکه باشگاه باید چه مسیری را طی کند.
دوری یونایتد از DNA
بعد از اینکه سرالکس فرگوسن مربیگری را کنار گذاشت، منچستریونایتد در دوران پسافرگوسن سه انتخاب ضد DNA داشت. دیوید مویس که کمک کرده بود اورتون تبدیل به باشگاهی مردمی شود در منچستریونایتد مثل اینکه ترس داشت و نتوانست شیوه صحیحی از فوتبالی که این تیم بازی می‌کند را درک کند. ژوزه مورینیو باعث شد دوران جدید چلسی در قرن بیست‌ویکم شکل بگیرد، اما در منچستریونایتد هیچ‌چیز او به تیم نمی‌خورد. در حالی که لوئی فان‌خال مثل فیلسوفی بود که نمی‌توانست کاری کند به او اعتقاد پیدا کنند. برخی از هواداران یونایتد شخصیت او را دوست داشتند، شخصیتی که نشان می‌داد قاطع است، اما آن‌ها هم تمایلی به فوتبالی که شیاطین‌سرخ زیر نظر مربی هلندی بازی می‌کرد، نداشتند. باشگاه سرانجام با انتخاب اوله‌گنار سولشائر ارتباطی فوری با گذشته گرفت و هواداران به عشق او خیلی چیز‌ها را تحمل کردند. درست همان‌طور که شاید چلسی با هدایت فرانک لمپارد هنوز چیز‌های زیادی کم داشته باشد و بهتر از چلسی ساری نباشد، اما هواداران هیچ دلیلی برای مخالفت با اسطوره‌شان نمی‌بینند.
یک فرصت خوب برای آن‌هایی که DNA دارند
اگر برخی انتصاب‌ها در باشگاه‌های لیگ برتری بر پایه سابقه مربیان در باشگاه صورت می‌گیرد، دلیل مهم آن ناکامی مربیانی است که نتوانستند تشخیص بدهند هر باشگاه در تاریخ و هویت خودش چه چیز متفاوتی دارد. مربیان ضد DNA کسانی هستند که با روی کار آمدن مربیانی مثل لمپارد یا سولشائر موافق نیستند، اما هواداران چیز دیگری می‌خواهند و کاری می‌کنند مربیان دارای DNA دوام بیشتری روی نیمکت تیم‌شان داشته باشند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/238913/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی