آریا جوان

آخرين مطالب

مرد نامرئی پرسپولیس! ورزش

  بزرگنمايي:

آریا جوان - آی اسپورت / در ابتدای لیگ نوزدهم خبر رسید که پرسپولیس قصد دارد قرارداد بوژیدار رادوشویچ را فسخ کند. دلیل این اتفاق هم مبلغ قرارداد این بازیکن با پرسپولیس بود. قراردادی که به دلار بود و با توجه به افزایش قیمت دلار در ایران، فشار زیادی به باشگاه وارد می‌کرد. از طرفی باشگاه قصد داشت بازیکن جدید بگیرد و چون لیستش پر بود نیاز بود که چند بازیکن را از لیست خارج کند. یکی از گزینه هایی که به کالدرون پیشنهاد شد رادو بود که انگار با موافقت او هم همراه بود. حتی یک روز خبر رسید که قرارداد او فسخ شده و به او گفته شده دیگر به تمرین تیم نرود. اما این خبر یک روز بعد تکذیب شد. خروج رادو از پرسپولیس اصلا منطقی به نظر نمی‌رسید. چرا که پرسپولیس آن روزها در حال و هوای ترانسفر احتمالی علیرضا بیرانوند بود و لازم بود یک دروازه‌بان جانشین داشته باشد. به هر ترتیبی که بود رادو در پرسپولیس ماند. درستی این تصمیم بعدها اثبات شد. پرسپولیس در چند هفته ابتدایی لیگ در دو بازی بیرانوند به دلیل محرومیت در اختیار نداشت و این رادو بود که در دروازه ایستاد. آخرین بار هم این اتفاق روز پنج شنبه افتاد. بیرانوند که برای حضور در مراسم انتخاب مرد سال آسیا به هنگ کنگ رفته بود دیر به تمرینات اضافه شد و کالدرون تصمیم گرفته در بازی حساس مقابل ذوب‌آهن به رادوشویچ فرصت بدهد. درخشش رادو در این بازی یک بار دیگر نشان داد که تصمیم پرسپولیس برای حفظ دروازه‌بان کروات چقدر درست بوده است. بد نیست نگاهی به کارنامه این دروازه‌بان در پرسپولیس بیندازیم و ببینیم او چطور این راه را طی کرده است.
روز فاجعه
اولین نمایش رسمی بوژیدار رادوشویچ با پیراهن پرسپولیس را به یاد دارید؟ روز جمعه 9 مهر 1395 در جام حذفی در شیراز پرسپولیس میهمان قشقایی شیراز بود. تیمی که در آن سال در دسته دوم فوتبال ایران حضور داشت. پرسپولیس در آن بازی بدون ملی‌پوشانش از جمله علیرضا بیرانوند وارد زمین شد. به همین دلیل دروازه‌بان کروات پرسپولیس جانشین بیرانوند شد. قرار نبود بازی این قدر برای پرسپولیس سخت شود اما دو تیم در وقت‌های عادی و اضافه دو تیم به تساوی یک بر یک رسیدند و بازی به ضربات پنالتی کشیده شد. در ضربات پنالتی هر دو تیم 4 ضربه از 5 ضربه ابتدایی را گل کردند و یک پنالتی را از دست دادند. ضربه ششم دو تیم هم گل شد اما پرسپولیس ضربه هفتمش را خراب کرد و قشقایی با گل کردن ضربه هفتمش بازی را برد و پرسپولیس در کمال شگفتی در همان مرحله اول از جام حذفی کنار رفت. پرسپولیس در آن مسابقه نمایش چندان خوبی نداشت. البته غیبت ملی پوشان کار را برای تیم برانکو سخت کرده بود. به عنوان مثال برانکو ناچار شده بود به جای سید جلال حسینی از کمال کامیابی‌نیا در قبل دفاع استفاده کند. با این وجود بعد از مرور ضربات پنالتی یک مساله توجه همه را جلب کرد. این که دروازه‌بان کروات پرسپولیس در ضربات پنالتی حتی جهت یکی از ضربات را هم درست تشخیص نداده بود! این مساله بعدا بسیار سر و صدا کرد و باعث انتقادات زیادی از این دروازه‌بان شد. اما بوژیدار بعدها کاملا پوست انداخت و تبدیل به یک دروازه‌بان موفق و مطمئن در پرسپولیس شد. او در مدتی که در پرسپولیس بوده چند بازی خوب و موفق در کارنامه‌اش ثبت کرده است اما بدون شک بهترین عملکردش را روز پنج شنبه در اصفهان و مقابل ذوب‌آهن نشان داد. چیزی که باعث شد محبوبیتش نزد هواداران پرسپولیس بیش از قبل شود.
روز درخشش
بازی در اصفهان مقابل ذوب‌آهن در این سال‌ها برای پرسپولیس همیشه سخت بوده است. حدود 9 سال بود که پرسپولیس موفق نشده بود در اصفهان این تیم را شکست بدهد. روز پنج شنبه پرسپولیس برای شکستن این طلسم به اصفهان رفته بود و طبیعتا رادو در غیاب بیرانوند کار بسیار سختی داشت. او باید دروازه پرسپولیس را بسته نگه می‌داشت تا پرسپولیس لااقل یک تساوی در اصفهان به دست بیاورد. اما بازی طور دیگری پیش رفت. پرسپولیس کالدرون بهترین نمایش فصل را ارائه داد و موفق شد 3 بار دروازه تیم ذوب‌آهن را باز کند. مهدی ترابی دو گل زد و ستاره تیمش بود. اما نمی‌شود از نقش رادوشویچ در ثبت این نتیجه چشم پوشی کرد. دروازه‌بان کروات پرسپولیس در هر نیمه یک بار با واکنش‌های استثنایی دروازه تیمش را نجات داد و اجازه برگشتن ذوب آهن به بازی را گرفت. یک بار در نیمه اول در دقیقه 39 روی ضربه زمینی ماکالی واکنش خوبی نشان داد و یک بار هم در نیمه دوم در دقیقه 61 ضربه سر امیر ارسلان مطهری را به شکلی عجیب و شگفت انگیز به کرنر فرستاد. واکنشی که شادی زاید الوصف خود او را هم در پی داشت. نکته مهم درباره این دو صحنه سرعت عمل خوب رادو بود. او در حالی هر دو ضربه را مهار کرد که فاصله کمی با زننده ضربه داشت. اما استراتژی درست او در همگام ضربات باعث شد هیچ گلی نخورد. رادو تا آخرین لحظه قبل از این که مهاجمان ذوب آهن به توپ ضربه بزنند صبر کرد و تصمیم گرفت در آخرین لحظه واکنشی سریع داشته باشد. اتفاقا این استراتژی در هر دو صحنه جواب داد و باعث دروازه پرسپولیس بسته بماند.
چند نکته درباره رادو
-رادوشویچ اگرچه آمار قابل قبولی در پرسپولیس از خودش به جا گذاشته اما همیشه زیر سایه علیرضا بیرانوند بوده و فقط زمانی که بیرانوند مصدوم یا محروم بوده یا به اردوی تیم ملی رفته در ترکیب پرسپولیس قرار گرفته. به همین دلیل هم هست که هرگز فرصت بازی در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا نکرده. چون بیرانوند در این تورنمنت همیشه در اردوی پرسپولیس حاضر بوده است.
- رادوشویچ در بازی‌هایی که دروازه‌بان پرسپولیس بوده (21بازی) در مجموع 11 گل دریافت کرده است. یعنی تقریبا در هر دو بازی یک گل. این آمار بسیار خوبی است و معدل 0.5 گل خورده در هر بازی معدل گل دروازه‌بان تیمهایی است که در پایان فصل قهرمان می‌شوند. البته او معمولا در بازی‌های آسانتر پرسپولیس در دروازه قرار گرفته است اما بازی های سخت هم در کارنامه داشته.
- دروازه‌بان کروات پرسپولیس فقط در یک بازی دو گل دریافت کرده است. آن هم بازی با در بازی با سایپا در لیگ هفدهم. در آن بازی پرسپولیس با نتیجه دو بر یک باخت. اما بقیه باخت های پرسپولیس با رادوشویچ با نتیجه یک بر صفر بوده است.
- مثل اغلب دروازه‌بان های خارجی که به پرسپولیس آمده‌اند، رادوشویچ هم چند گل زیبا دریافت کرده است. حتما ساشا ایلیچ را به یاد دارید که اصلا متخصص دریافت گلهای زیبا بود. بعد از او هم نیلسون کوریا چند گل به یاد ماندنی خورد. مثل گلی که در بازی با سایپا در کرج دریافت کرد. رادوشویچ در بازی آخر لیگ شانزدهم مقابل سیاه جامگان یک بسیار زیبا از فاصله دور از روح الله سیف اللهی خورد. در لیگ هفدهم هم احسان پهلوان در بازی ذوب آهن و پرسپولیس موفق شد یک گل بسیار زیبا از راه دور به رادو بزند.
- رادوشویچ 21 بار در ترکیب پرسپولیس قرار گرفته است.پرسپولیس در این 21 بازی، 17 پیروزی، دو تساوی و دو شکست را تجربه کرده است. رادو در این 21 بازی 11 بار کلین شیت کرده است. او در لیگ برتر و جام حذفی برای پرسپولیس به میدان رفته است. اما در لیگ قهرمانان آسیا و سوپرجام ایران فرصت بازی پیدا نکرده است.
- رادوشویچ با این که در اغلب بازی‌های پرسپولیس روی نیمکت نشسته اما بسیار متعصب نشان می‌دهد. واکنشهای هیجانی او بعد از گلهای حساسی که پرسپولیس زده منحصر به فرد بوده است. او حتی در درگیری‌های حاشیه ای که کنار زمین رخ می‌دهد که البته بعضی مواقع این رفتارش از چهارچوب خارج می‌شود. مثل بازی سال گذشته با سایپا و درگیریهای عجیب و غریب در پایان بازی. علی دایی سرمربی وقت سایپا در نشست خبری بعد از آن بازی کنایه زد و گفت: «معلوم نیست پرسپولیس دروازه‌بان آورده یا بزن بهادر!» رادو هم بعدا در جواب دایی گفت: «اگر به کسی که از تیمش دفاع می‌کند می‌گویند بزن‌بهادر، پس من یک بزن‌بهادر هستم. اما در عوض الان دیگر همه می‌دانند که نباید به من ناسزا بگویند.»

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/238922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس