آریا جوان

آخرين مطالب

نتیجه طرح‌ مدیریت مصرف سوخت، صرفه جویی 32 میلیون لیتر بنزین خواهد بود وزارت نفت

  بزرگنمايي:

آریا جوان - معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش در آیین امضای تفاهم‌نامه تامین مالی توسعه ناوگان گازسوز بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت گفت: با اجرای این طرح و پیرو آن اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در کشور، در مصرف روزانه 32 میلیون لیتر بنزین صرفه‌جویی می‌شود.

به گزارش خبرنگار شانا، علیرضا صادق‌آبادی صبح امروز (یکشنبه، 24 آذرماه) در آئین امضای «تفاهم‌نامه تامین مالی طرح توسعه و تولید کارخانه‌ای و کارگاهی خودروهای دوگانه‌سوز» بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و بانک ملت در محل مرکز همایش‌های تخصصی شرکت ملی نفت، اعلام کرد در مجموع حدود یک میلیون و 500 هزار خودروی عمومی در کشور روزانه 18 میلیون لیتر مصرف بنزین می‌کنند که با اجرای این طرح و با احتساب دوگانه‌سوز بودن آن‌ها برآورد ما این است که در بدبینانه‌ترین حالت، حداقل 10 میلیون لیتر از مصرف بنزین کشور کاسته می‌شود و با احتساب قیمت 50 ست به ازای هر لیتر بنزین، در مجموع روزانه 5 میلیون دلار و سالانه 1.8 میلیارد دلار صرفه‌جویی در کشور محقق می‌شود.
وی افزود: پس از اجرای طرح مدیریت مصرف سوخت در آبان‌ماه، مصرف روزانه بنزین کشور حدود 22 میلیون لیتر کاهش یافته است که با احتساب 10 میلیون لیتر کاهش از محل گازسوزکردن خودروهای عمومی، این رقم در مجموع به روزانه 32 میلیون لیتر در روز می‌رسد که برابر با تولیدات سه پالایشگاه بزرگ تهران، آبادان و اصفهان است که سرمایه احداث آن‌ها بسیار هنگفت خواهد بود.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش با تاکید بر این که بازگشت سرمایه اصل و فرع تسهیلات موردنیاز این طرح، متنوع‌سازی سبد سوخت کشور، پتانسیل بیشتر برای صادرات خواهیم و حفظ مسیر خودکفایی در حوزه سوخت در مدت زمانی طولانی، کاهش هزینه‌های حمل بار و مسافر، کمک به بهبود هوای شهرها به‌ویژه کلانشهرها را از مهمترین‌ دستاوردهای اجرای آن نام برد.
صادق‌آبادی تصریح کرد: البته مقدار مصرف این خودروها همچنان یکسان خواهد بود و تنها گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) جایگزین بنزین خواهد شد که البته باید با همکاری خودروسازان در به کارگیری فناوری‌های پیشرفته‌تر، کل مصرف سوخت در صنعت خودرویی را کاهش دهیم.
وی گفت: طرح گازسوز کردن خودروهای عمومی به دنبال مصوبه اخیر شورای اقتصاد اجرای شده است که در قالب این مصوبه که با پیشنهاد مشترک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه نهایی شد، یک میلیون و 464 هزار خودروی عمومی شامل تاکسی های ون، سدان، وانت‌های کم مصرف و پرمصرف و مسافربرهای شخصی به دوگانه سوز تبدیل می‌شوند.
مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت:‌ در سال 96 این طرح به صورت مشترک با سازمان برنامه و بودجه دنبال شد،‌ اما به دلیل اختلاف قیمت بسیار کم بنزین و سی‌ان‌جی و عدم اقبال عمومی برای سرمایه‌گذاری در آن به نتیج نرسید، اما با اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین و اختلاف قیمت سی‌ان‌جی با بنزین، صرفه‌ و توجیه اقتصادی پیدا کرد و افزون بر آن صرفه‌جویی لحاظ شده از محل گازسوز کردن خودروها بلافاصله پس از ثبت‌نام در سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) قابل اثبات است.
صادق‌آبادی افزود: بر پایه مصوبه شورای اقتصاد، تسهیلات بلاعوض اختصاص یافته به خودروهای سدان برای سدان به ازای هر دستگاه، 330 دلار، برای تاکسی ون 520 دلار، برای وانت سبک 410 دلار، برای وانت سنگین 420 دلار و برای مسافربر شخصی 245 دلار بوده و سقف تعهدهای دولت هم در بازپرداخت اصل و فرع وام 6 هزار و 500 میلیارد تومان است.
*سدان (Sedan) یا سالون به خودروهای سواری معمولی یا به اصطلاح صندوق‌دار می‌گویند که دارای سقف ثابت، صندوق عقب مجزا و دو ردیف صندلی بوده و می‌تواند دو یا چهار در داشته باشد؛ سدان متداولترین شکل طراحی بدنه خودرو است.
وی درباره نحوه اجرایی شدن این مصوبه گفت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی پس از امضای قرارداد با کارگاه‌های تبدیل و کارخانه‌های خودروساز، منابع را در اختیار این شرکت‌ها و کارخانه‌ها قرار می‌دهد و به محض دوگانه‌سوز شدن خودروها در سیمفا، از محل درآمدهای حاصل از صادرات بنزین، اصل و فرع وام را بازپرداخت می‌کند، بنابراین مردم درگیر فرآیند پیچیده وام گرفتن و ... نخواهند شد.
صادق‌آبادی تاکید کرد: این مصوبه شامل خودروهای عمومی است و دارندگان این خودروها در فرآیند اجرای آن به سامانه irngv.ir مراجعه می‌کنند، خودروهای عمومی بسته به محل سکونت فرد به نزدیک‌ترین کارگاه‌های تبدیل معرفی می شوند؛ ظرفیت این تبدیل ماهانه 200 هزار خودروست که امیدواریم بتوانیم در بازه یکساله یا سه ماه بیشتر این تبدیل را انجام دهیم و مردم و کشور از منافع آن منتفع شوند.
این خبر در حال تکمیل است...

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/245477/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فال حافظ چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

فال روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

منشی دکتر زیر آبشو زد!

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

ورمزیار: انتقال مالکیت باید مشکلات استقلال را ریشه‌ای حل کند

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ستاره بارسا آماده جدایی

پشت‌پرده مشکلات فتح‌الله‌زاده و ساپینتو در استقلال

رئیس جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی خواهد شد

واکنش سخنگوی دولت به حمایت مالی مجدد آمریکا از صهیونیست‌ها

سفر به دنیای ارباب حلقه ها با تریلر جدید Tales of the Shire: A Lord of the Rings

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

چه کنم نیمار و مسی نیستم، ولی عاشق رونالدو هستم!‏

شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد!

خطرناک‌ترین ورژن خدابنده‌لو شاید در اراک!

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

این مردها آماده شروع یک رابطه عاطفی هستند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1