آریا جوان

آخرين مطالب

مروری بر تاریخچه‌ی شرکت «دوو» به بهانه‌ی درگذشت بنیان‌گذار آن فناوری

  بزرگنمايي:

آریا جوان - کیم وو-چونگ (Kim Woo-Choong) یکی از بنیانگذاران گروه دوو پس از سال‌ها مبارزه با بیماری مزمن التهاب ریه در سن 82 سالگی درگذشت. آقای وو-چونگ زندگی کاری بسیار پرفراز و نشیبی داشت و موفقیت‌های دوو در عرصه‌های بین‌المللی تا حد زیادی مرهون تصمیمات هوشمندانه وی بود.
مجله دیجی‌کالا - آراد فلاح: کیم وو-چونگ (Kim Woo-Choong) یکی از بنیانگذاران گروه دوو پس از سال‌ها مبارزه با بیماری مزمن التهاب ریه در سن 82 سالگی درگذشت. آقای وو-چونگ زندگی کاری بسیار پرفراز و نشیبی داشت و موفقیت‌های دوو در عرصه‌های بین‌المللی تا حد زیادی مرهون تصمیمات هوشمندانه وی بود.
کیم در سال 1936 در شهر دئگو (Daegu) کره جنوبی و در حالی که کشورش تحت اشغال امپراطوری ژاپن بود، به دنیا آمد. پدر کیم یک معلم بود و علاوه‌بر تدریس به عنوان مربی پارک چونگ-هی (Park Chung-hee) که بعد‌ها به درجات بالای نظامی و در نهایت صندلی ریاست جمهوری کره جنوبی رسید، کار می‌کرد. شاید به همین خاطر بود که پدر کیم بعد از مدتی به سمت استانداری یکی از استان‌ها منصوب شد.

پارک بین سال‌های 1963 تا 1979 که ترور شد، رئیس جمهور کره جنوبی بود. وی قصد داشت پس از جنگ دو کره که منجر به جان باختن حداقل دو میلیون نفر شد، کشورش را بازسازی کرده و اقتصاد کره جنوبی را بر مبنای صادرات استوار کند. برای دستیابی به این هدف، معافیت‌های مالیاتی، وام‌های کم‌بهره و یارانه‌های ویژه‌ای برای شرکت‌هایی که همسو با برنامه‌های پنج ساله دولت فعالیت می‌کردند، در نظر گرفته شد. این مساله نه‌تن‌ها به نفع شرکت‎های تثبیت‌شده و چایبول (اصطلاحی که به شرکت‌های خوشه‌ای در کره اطلاق می‌شود) بود، بلکه سبب شد گروه نوپای دوو نیز با شتاب بیشتری پیشرفت کند.
دوو در سال 1967 توسط کیم وو-چونگ تاسیس شد. این شرکت در ابتدا به تولید لباس و منسوجات مشغول بود، اما با افزایش دستمزد‌ها تغییر مسیر داده و به صنعت کشتی‌سازی رو آورد. دوو رفته رفته به فعالیت‌های خود تنوع بخشیده و به حوزه‌های دیگری، چون الکترونیک، لوازم الکترونیکی مصرفی، هوانوردی، تسلیحات، ماشین‌آلات سنگین، ساخت و ساز، خدمات مالی و ارتباطات وارد شد.

در سال 1982 دوو با خرید بخش عمده‌ای از سهام شرکت سائهان موتور (Saehan Motor) به صنعت خودرو نیز ورود پیدا کرد. از آن زمان به بعد این کمپانی قسمت اعظمی از وقت و منابع خود را صرف رشد بخش خودرو نمود. در ابتدا تمامی خودرو‌های دوو همان محصولات اوپل بودند که با کمی تغییرات ظاهری و نشانی متفاوت راهی بازار می‌شدند. از سال 1988 و به پیروی از هیوندای، دوو نیز شروع به صادرات گسترده خودرو کرد.
در آن دوران هاچبک لمانز (LeMans) عمده صادرات کمپانی کره‌ای را تشکیل می‌داد. این خودرو در واقع همان اوپل کادت مدل 1984 با سپر، جلوپنجره و البته لوگوی متفاوت بود. بد نیست اشاره کنیم این خودرو با نام ریسر نیز عرضه شده و مدل‌هایی از آن در ایران نیز موجود است.
همانند دیگر خودروسازان کره‌ای دوو نیز دوست داشت که از شر پلتفرم‌ها، تکنولوژی‌ها و قوای محرکه مشترک با سایر خودروسازان خلاص شده و بتواند محصولاتی اختصاصی توسعه دهد. برای تحقق این هدف، دوو سکان هدایت دپارتمان مهندسی خود را به الریش بِز (Ulrich Bez) سپرد. آقای بِز پیش از پیوستن به این کمپانی، سابقه فعالیت در ب‌ام‌و و پورشه را در کارنامه داشت. هاچبک کوچک و شهری ماتیز یکی از مدل‌هایی بود که تحت نظارت این مهندس آلمانی توسعه یافت.

دوو در دوران اوج خود، به دومین چایبول یا شرکت خوشه‌ای بزرگ کره جنوبی تبدیل شده و شانه‌به‌شانه کمپانی‌های معروفی، چون هیوندای، سامسونگ و ال‌جی حرکت می‌کرد. اما در اواخر دهه 90 میلادی وقتی که بحران اقتصادی قاره آسیا را درنوردید، دوو متحمل بدهی 50 میلیارد دلاری (معادل 113 میلیارد دلار کنونی با احتساب تورم) شد. با فروپاشی گروه دوو، کیم وو-چونگ متواری شده و از کره جنوبی گریخت.

6 سال بعد وقتی کیم به زادگاه خود بازگشت، به خاطر تخلفاتی مثل کلاهبرداری 20 تریلیون وونی، جذب 10 تریلیون وون با شیوه‌های غیرقانونی و انتقال 19 تریلیون وون به خارج از کشور بازداشت شده و در دادگاه به 10 سال زندان محکوم گشت. اما دو سال بعد با پادرمیانی رو مو هیون رئیس جمهور وقت کره جنوبی، کیم به خاطر خدماتی که به کشورش کرده بود، بخشیده شد. پس از فروپاشی گروه دوو، بسیاری از شرکت‌های تابعه فروخته شده یا ورشکسته شدند. تنها بخش مهمی که کماکان با نام دوو به حیات خود ادامه می‌دهد، شاخه کشتی‌سازی و مهندسی دریایی است.
در سال 2002 جنرال موتورز از طریق زیرمجموعه‌ی استرالیایی خود یعنی هولدن، اقدام به خرید سهام بخش خودروسازی دوو کرد. البته در این مسیر جنرال موتورز تنها نبود و شرکت‌های دیگری مثل سوزوکی و SAIC چین نیز تصمیم مشابهی گرفتند. پس از این اتفاق بود که زمینه‌های جدایی دوو و کرمان موتور فراهم شده و بازار ایران با مدل‌های محبوبی، چون سیلو و ماتیز خداحافظی کرد.

از سال 2005 دوو بازار استرالیا را نیز ترک کرد و محصولات آن با لوگوی هولدن به فروش رسیدند. این برند خوشنام برای ایرانیان، تا سال 2011 در کره جنوبی به فعالیت خود ادامه می‌داد، ولی با استراتژی جدید جنرال موتورز به تاریخ پیوسته و حالا محصولات این شرکت با نشان شورولت راهی بازار کشور‌های در حال توسعه می‌شوند.
منبع: caradvice

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/246362/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط هلال احمر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران