آریا جوان

آخرين مطالب

بازخوانی مجاهدت‌های شهید سلیمانی در مبارزه با تروریسم + فیلم + تصاویر خواندنی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - سردمداری مبارزه با داعش به عنوان مهمترین خط تهدید کننده ثبات منطقه بدون شک بر دوش شهید سلیمانی بوده است.

به گزارش خبر فوری ، شهید سردار قاسم سلیمانی فرمانده پرافتخار سپاه بود که صبح روز جمعه 13 آبان خبر شهادتش ، در رسانه ها منتشر شد.
به اذعان آمریکاییها این اقدام تروریستی به دستور مستقیم ترامپ صورت گرفت. بعد از انتشار گسترده خبر شهادتش به یک باره همه ایران فارغ از نگاه‌های سیاسی در بهت فرو رفتند، چراکه وی شخصیتی ملی بود که در خط بندی‌های سیاسی نمی‌گنجید .
فصل مشترک توصیف‌ها از شخصیت شهید سلیمانی تلاش بی وقفه وی در مبارزه با ترویسم بود و پرچمداری این مبارزه را همگی بر دوش وی می‌دانستند. مسئله ای که کارنامه وی به خوبی نشان داد که چگونه توانسته است از عهده آن برآید.

با ظهور داعش در سوریه، شهرها و روستاهای این کشور به جز دمشق به‌عنوان پایتخت و چند منطقه لاذقیه و طرطوس یکی پس از دیگری سقوط کرده و به کنترل داعش درآمد. در یک برش زمانی، بیش از نیمی از خاک سوریه در کنترل داعش بود.
در همین حال، داعش در سودای گسترش قلمروی خود از مرزهای سوریه گذشت و وارد عراق شد. در زمان اندکی موصل سقوط کرد و داعش تا عمق خاک عراق و تا فلوجه، تکریت، سامرا و حتی به مرزهای ایران رسید. علاوه بر دمشق، اربیل و بغداد نیز در معرض تصرفات و کشتارهای وحشیانه و بی‌وقفه داعش قرار گرفتند.
در اینجا بود که سپاه قدس به فرماندهی سردار شهید قاسم سلیمانی و مجموعه نیروهای مقاومت در منطقه با اقدامات مستشاری و میدانی مانع از سقوط کامل سوریه و عراق توسط شیطانی‌ترین گروه تروریستی جهان شدند. مقامات عراق و اقلیم کردستان عراق و نیز مقامات سوریه بارها و بارها به نقش ایران و سردار سلیمانی در جلوگیری از سقوط اربیل، بغداد و دمشق اذعان کرده‌اند.
در شکل‌دهی و مدیریت جبهه مقاومت متشکل از پاسداران انقلاب اسلامی، حزب‌الله لبنان، رزمندگان افغانستانی فاطمیون، پاکستانی زینبیون و عراقی حیدریون و سپس حشدالشعبی عراق، نقش سردار شهید ایرانی بی‌همتا بود.

سردمداری مبارزه با داعش به عنوان مهمترین خط تهدید کننده ثبات منطقه بدون شک بر دوش شهید سلیمانی است .
سپهبد سلیمانی نقش مهمی در کمک به حزب‌الله لبنان، عقب راندن اسرائیل از جنوب لبنان، جنگ افغانستان، شکل‌دهی به فضای سیاسی عراق پس از سرنگونی صدام حسین، تغییر روند جنگ داخلی سوریه و مقابله با داعش در عراق داشته‌ است.
در 30آبان 1396، سردار سلیمانی که خود را «سرباز صفر ولایت» توصیف می‌کرد در نامه‌ای به رهبر انقلاب، پایان داعش را رسما اعلام کرد. در پیام سلیمانی آمده بود: «با اتمام عملیات آزادسازی ابوکمال، آخرین قلعه داعش با پایین کشیدن پرچم این گروه آمریکایی- صهیونیستی و برافراشتن پرچم سوریه، پایان سیطره این شجره خبیثه ملعونه را اعلام می‌کنم و به‌نمایندگی از کلیه فرماندهان و مجاهدین گمنام این صحنه و هزاران شهید و جانباز مدافع حرم ایرانی، عراقی، سوری، لبنانی، افغانستانی و پاکستانی که برای دفاع از جان و نوامیس مسلمانان و مقدسات آنان جان خود را فدا کردند این پیروزی بسیار بزرگ و سرنوشت‌ساز را به حضرتعالی و ملت بزرگوار ایران اسلامی و ملت‌های مظلوم عراق و سوریه و دیگر مسلمانان جهان تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و پیشانی شکر را در مقابل پیشگاه خداوند قادر متعال به‌شکرانه این پیروزی بزرگ بر زمین می‌ساییم.»
در ادامه فیلمی میبینید از سخنان شهید سردار سلیمانی در خصوص مبارزه با داعش که نشان دهنده نگاه خاص شهید سلیمانی به مبارزه با داعش است.


اعتراف به نقش ضد‌تروریستی حاج قاسم
نقش سردار در نابودی داعش اما چیزی نبود که دشمن بتواند آن را انکار کند. سردار سلیمانی و شخصیتش، از مدت‌ها پیش از ظهور داعش موضوع تحلیل رسانه‌های آمریکایی و غربی بود؛ اما نقش کلیدی حاج قاسم در نابودی داعش، برای رسانه‌های بین‌المللی و مقامات غربی و آمریکایی پررنگ‌تر بود. سردار ایرانی در مقطعی تصویر جلد مجله آمریکایی نیوزویک بود؛ با این تیتر «دشمن نامیرا». در توضیح این تیتر آمده بود: «اول با آمریکا جنگید. حالا دارد داعش را نابود می‌کند.»
مک ‌کریستال، فرمانده سابق عملیات‌های ویژه آمریکا در عراق، درباره این نقش سردار سلیمانی می‌گوید: «با ظهور یک پدیده شرور و شیطانی به نام داعش، اکنون سلیمانی نقش شوالیه سفید را در مقابل آن پیدا کرده است.» مک ‌کریستال اضافه می‌کند: «به عقیده من سلیمانی در نجات رژیم اسد اهمیت حیاتی داشت. تقریباً غیرممکن بود که اسد اعتماد به نفس و در برخی موارد توانایی ایستادگی در مقابل توفان آن دو یا سه سالی را داشته باشد که واقعاً به‌نظر می‌رسید حکومتش دارد از هم می‌پاشد.»
رایان کراکر، سفیر سابق آمریکا در عراق و خاورمیانه نیز درباره نقش سلیمانی در مقابله با داعش می‌گوید: «حکومت بشار اسد در برخی مواقع واقعاً داشت تلوتلو می‌خورد. نیروی قدس و برخی نیروهای ایرانی به داد او رسیدند.»
اسکات بنت، تحلیلگر آمریکایی و افسر سابق جنگ روانی ارتش آمریکا در مصاحبه‌ای به نقش فرمانده سپاه قدس ایران در مقابله با تروریسم پرداخته و گفته بود: «سلیمانی در عملیات ویژه نظامی خود برای مبارزه با تجاوز و تروریسم خونین داعش، با خونسردی عمل کرد و به جهان نشان داد که ایران مخالف اخلاقی داعش در همه زمینه‌هاست و جهان به‌تدریج درک کرد که ایران نه‌تنها حامی داعش نیست، بلکه راهکار اصلی و واقعی برای متوقف کردن داعش است.»
جان مگ وایر، افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، درباره نبرد القصیر در سوریه که منجر به بازپس‌گیری شهر استراتژیک القصیر توسط ارتش سوریه شد، گفته بود: «این سردار سلیمانی بود که مستقیما عملیات را فرماندهی می‌کرد و آن «پیروزی بزرگ» را رقم زد.»

داعش کیست؟
حکومت اسلامی عراق و شام با نام اختصاری داعش یک گروه اسلام‌گرای تندرو و پیرو آموزهٔ وهابی از اسلام سنی است.
این گروه به رهبری ابوبکر البغدادی از مجاهدین سلفی جداشده از شبکهٔ القاعده تأسیس شده و با دولت‌های عراق، سوریه و دیگر گروه‌های شورشی مخالف دولت سوریه وارد جنگ شده‌است. داعش یکی از تندروترین گروه‌های اسلام‌گرا در خاورمیانه بود. این گروه علاوه بر عراق و سوریه بخش‌هایی از لیبی و نیجریه را نیز در کنترل خود درآورد. گروه‌های هم‌پیمان داعش در نقاط دیگر دنیا مثل افغانستان و آسیای جنوب شرقی نیز فعال هستند.
ریشهٔ داعش به جماعت توحید و جهاد می‌رسد که در سال 1999 به رهبری ابومصعب الزرقاوی تأسیس شد و در سال 2004 به شبکهٔ القاعده پیوست و پس از آن به القاعده عراق معروف شد. این گروه که وارد جنگ با دولت عراق و نیروهای آمریکایی مستقر در عراق شده بود در سال 2006 با چندین گروه اسلام‌گرای دیگر ائتلاف کرد و «مجلس شورای مجاهدین» را تشکیل داد که یک قدرت مهم در استان انبار، وسیع‌ترین استان عراق، محسوب می‌شد. در 13 اکتبر همان سال، مجلس شورای مجاهدین به همراه چند گروه شورشیِ دیگر «حکومت اسلامی عراق» را تشکیل داد. ابوایوب المصری و ابوعمر بغدادی دو رهبر اصلی حکومت اسلامی عراق بودند که در 18 آوریل 2010 در عملیات ارتش آمریکا کشته شدند و ابوبکر بغدادی جایگزین آن‌ها شد.
با آغاز جنگ داخلی سوریه نیروهای حکومت اسلامی وارد سوریه نیز شدند و در 8 آوریل 2013 نام «حکومت اسلامی عراق و شام» را بر خود نهادند و از آن پس با نام مخفف داعش معروف شدند. آن‌ها به سرعت، بخش‌هایی از شمال شرقی سوریه را تصرف کردند و شهر رقه را به عنوان پایتخت خود انتخاب کردند. سپس هم‌زمان با اقدام نظامی در سوریه به عراق حمله کردند و موفق شدند رمادی و فلوجه مهم‌ترین شهرهای استان انبار در عراق را به قلمرو خود اضافه کنند. در ژوئن 2014 مهم‌ترین موفقیت داعش با تصرف موصل ـ دومین شهر بزرگ عراق ـ به دست آمد. گروه در ماه‌های بعد نیز پیشروی‌های زیادی داشت و تا خرداد 1394 حدود نیمی از خاک سوریه و بخش‌های شمال غربی عراق را در تصرف خود درآورد. داعش در این دوره بخش‌هایی از متصرفات خود را نیز از دست داد و از جمله شهر مهم تکریت را در فروردین 1394 به ارتش عراق و نیروی شبه‌نظامی حشد شعبی که برای جنگ با این گروه تشکیل شده بود، واگذار کرد بین سالهای 2014 و 2017 میلادی مناطق یکی پس از دیگری از داعش پس گرفته شد داعش در سال 2015 کنترل شهرهای سنجار و رمادی را از دست داد. ژوئیه 2017 میلادی موصل آزاد شد و دسامبر همان سال بغداد پیروزی بر داعش را اعلام کرد. اکتبر سال 2017 نیروهای دموکراتیک سوریه داعش را از رقه بیرون راندند.
این گروه پس از گسترش متصرفات خود در 29 ژوئن 2014 اعلام کرد که از این پس نام آن «دولت اسلامی» است و یک خلافت جهانی را تشکیل داده و ابوبکر بغدادی رهبر گروه را نیز به عنوان خلیفه معرفی کرد.و فعالیت‌های حکومتی خود را گسترش داد . هرچند ریشه داعش به گروه‌های مرتبط با شبکه القاعده می‌رسید اما با جبههٔ نصرت شاخه رسمی القاعده در سوریه وارد جنگ شد و القاعده بارها نسبت داعش به خود را رد کرد. شکاف بین القاعده و داعش به سال 2013 میلادی برمی‌گردد. الظواهری در این سال بعد از اینکه گروه داعش به بدرفتاری با شهروندان سوری و شورشیان رقیب متهم شد از این گروه خواست، فعالیت‌های خود را روشن سازد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/270076/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط هلال احمر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران