آریا جوان

آخرين مطالب

شادمهری در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی شهر:

هدفمند کردن استفاده از بناهای تاریخی را دنبال می کنیم شهرداری تهران

  بزرگنمايي:

آریا جوان - تهران یکی از قدیمی ترین شهر های کشور به شمار می آید؛ لذا نگهداری از بافت تاریخی پایتخت اهمیت ویژه ای دارد که مدیریت شهری تهران توجه به نگهداری بافت تاریخی را در اولویت خود قرار داده است.

ابوالفتح شاد مهری مدیر بافت و بنا‌های تاریخی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی شهر در مورد بافت تاریخی تهران اظهار داشت: محدوده بافت تاریخی تهران که مصوبه شورای عالی شهرسازی را به همراه دارد، حدود دوهزار و 252 هکتار است که از شمال خیابان انقلاب، شرق خیابان 17 شهریور، جنوب خیابان شوش و مرکز نیز خیابان کارگر را در بر می‌گیرد؛ نزدیک 370 بنا و محدوده ثبت شده در میراث فرهنگی داریم؛ همچنین حدود 2هزار بنای ارزشمند در تهران وجود دارد که قابلیت ثبت در فهرست میراث فرهنگی را دارد، ولی هنوز اقدامی در این زمینه صورت نگرفته است.
وی افزود: یکی از مسائلی که باید با توجه به رویکرد سیاست کلان کشور در بافت تاریخی تهران دنبال کنیم استفاده از ظرفیت‌های مناسب است که در این زمینه به دنبال راهکاری هستیم تا بتوانیم نحوه مواجهه را در بافت تاریخی مشخص کنیم که این موضوع نیاز به تامین زیر ساخت‌های مناسب دارد.
شادمهری توضیح داد: اولین کاری که باید در این زمینه صورت بگیرد این است که باید یک سند راهبردی مشخص داشته باشیم که این سند کمک کند نحوه مواجهه را در بافت تاریخی مشخص کنیم؛ در حال حاضر مذاکراتی را با سازمان‌های ذیربط انجام دادیم که با سازمان‌های میراث فرهنگی شهرداران مناطق و سازمان‌های دیگر در ارتباط هستیم و همچنین شورای اسلامی شهر تهران نیز بر تنظیم این سند راهبردی نظارت دارد.
مدیر بافت تاریخی شهر تهران بیان داشت: به دنبال انتخاب مشاور متخصص هستیم تا سند راهبردی را به دست بیاوریم و این سند را تدوین کنیم تا بتوانیم ضوابط ساخت و ساز در بافت تاریخی را در آن مشخص کنیم و در حال حاضر سند راهبردی در یک پکیج مشترک تهیه شده است و به زودی جزییات آن اعلام می‌شود که به زودی منتشر خواهد شد تا همه بتوانند از آن استفاده کنند.
• تنظیم تفاهم نامه مشترک میان سازمان میراث فرهنگی و مدیریت بافت تاریخی
شادمهری با اشاره به تنظیم یک تفاهم نامه میان میراث فرهنگی و مدیریت بافت تاریخی گفت: تفاهم نامه‌ای میان میراث فرهنگی و مدیریت بافت صورت گرفته است تا یک کمیته برای صدور پروانه مرمت و بهره‌برداری از مناطق بافت تاریخی ایجاد شود و همچنین این کمیته چند خاصیت دارد، در ابتدا شهرداری تهران می‌تواند به عنوان یک رای در این کمیته حضور داشته باشد و دوم اینکه ساختمان‌های تاریخی را به سمت مرمت درست و نگهداری هدایت کنیم تا هرچه بهترنگهداری شود.
وی افزود: همچنین کاربرد بافت تاریخی بهتر دنبال می‌شود یعنی شهروندان می‌توانند در یک بافت تاریخی از دفتر اداری یا دفتر وکالت استفاده کنند و فقط کاربرد رستوران و یا کافه را نداشته باشد؛ متاسفانه بسیاری از کاربری‌هایی که در بافت تاریخی صورت گرفته است به سمت رستوران و کافه رفته است که ما به دنبال این هستیم که کاربرد آن‌ها عوض شود.
شادمهری در پاسخ به این سوال که چه کار‌هایی در این زمینه انجام شده است گفت: ابتدا لیست بنا‌های تاریخی را از میراث فرهنگی خواستیم که چیزی حدود 370 بنای ثبت شده وجود داشت؛ سپس برنامه‌هایی را مشخص و تلاش کردیم که این ساختمان‌ها و بافت تاریخی تهران را که چیزی حدود 144 آیتم است به صورت جی آی اس در سامانه‌های مشخص ثبت کنیم؛ همچنین گزارش‌های مختلفی را به این اطلاعات اضافه کردیم که شامل ساخت و تاریخچه و نوع کاربردی ساختمان می‌شد. این سیستم باعث می‌شد تا دستگاه‌های متولی مانند شهرداری و سازمان میراث فرهنگی بدانند که ساختمان چه قدمتی دارد و مرمت آن چقدر زمان خواهد برد تا بتوانند برنامه‌ریزی دقیق تری کنند.
• ثبت بنا‌های تاریخی در اپلیکیشن رایا و مپ با همکاری سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری
وی در مورد ساخت نرم افزار مشخص برای شناخت هرچه بهتر بنا‌های تاریخی تهران گفت: طی همکاری که با سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری انجام دادیم اپلیکیشن رایا را طراحی و بنا‌های تاریخی را ثبت کردیم؛ همچنین در اپلیکیشن مپ نیز موفق به انجام این کار شدیم تا قسمتی را آماده کنیم به نام بنا‌های تاریخی که اماکن ثبتی و ارزشمند در آن وجود داشته باشد که با فعال کردن آن به راحتی در دسترس شهروندان قرار می‌گیرد و شهروندان مطلع می‌شوند که کدام ساختمان در کجا وجود دارد.
شادمهری ادامه داد: این نرم افزار حدود 15 ساختمان را در هر آیتم به شما معرفی می‌کند و ما این دستاورد را به دکتر مونسان نشان دادیم و ایشان بسیار استقبال کردند؛ همچنین از تمام کسانی که در استارتاپ‌ها فعالیت دارند درخواست می‌کنیم که به ما در این زمینه کمک کنند که شهرداری تهران اطلاعات پایه را در اختیار آن‌ها قرار دهد تا آن‌ها بتوانند در زمینه معرفی ساختمان‌ها و یا بحث تور‌ها و دیگر سرویس‌ها به شهروندان اطلاع رسانی کنند.
وی افزود: به دنبال این هستیم ضوابط ساخت و ساز در محدوده تاریخی برای محلاتی که بافت تاریخی دارند صورت بگیرد. بافت تاریخی در محدوده‌هایی با قدمت بسیار بالا چیزی حدود 110 هکتار است که در نقشه میراث فرهنگی بخش قرمز بخشی نارنجی و بخشی خیلی کمرنگ‌تر از قرمز است هیچ راهکاری در زمینه ساخت و ساز برای آن‌ها صورت نگرفته است؛ باید بتوانیم در محدوده بافت تاریخی تصمیم‌گیری مناسب انجام دهیم و طراحی مناسب داشته باشیم.
مدیر بنا‌های تاریخی شهر تهران با اشاره به نزدیکی نوروز و بازدید هموطنان از بافت تارخی تهران گفت: به دنبال این هستیم تا پروژه مکان رویداد را در عید نوروز اجرا کنیم و بافت تاریخی را به خوبی برای مردم با ذکر وقایع مهم شرح این پروژه می‌تواند به شهروندان در برای شناخت بهتر مکان‌های بافت تاریخی تهران کمک کند و انشاالله سعی می‌کنیم قبل از عید نوروز این کار را داشته باشیم با سازمان گردشگری نیز جلسه‌ای در این تا بتوانیم کار را به صورت عملی جلو ببریم.
شادمهری اظهار کرد: شهرداری چیزی حدود 70 بنای تاریخی در اختیار دارد که هیچ کدام وجه کمکی به زیرساخت‌های بافت تاریخی شهرداری تهران نکرده که بعضی از این بافت‌ها تبدیل شده به خانه فرهنگ و بعضی تبدیل شده به خانه محله که نگاه مستقیم و خوبی در زمینه بافت تاریخی وجود نداشته است شهرداری تهران به دنبال هدفمند کردن استفاده درست از بنا‌های تاریخی خود است و بررسی کنیم تا بتوانیم برنامه ریزی خوبی کنیم تا در اختیار شهروندان تهران قرار دهی که این موضوع در شش ماه آینده می‌تواند اجرایی شود؛ همچنین به دنبال این هستیم که بخش خصوصی را جذب استفاده از بافت تاریخی یعنی ساختمان تاریخی را بخریم و به دست بخش خصوصی بسپاریم تا استفاده درست از آن شود؛ لذا مشکلی که وجود دارد این است که بسیاری از ساختمان‌های بافت تاریخی در تهران در اختیار نهاد‌های مختلف است و ما به دنبال آن هستیم که درب بنا‌های تاریخی به روی مردم باز باشد تا بتواند مردم از آن استفاده کنند و بنا‌های تاریخی خود را بشناسند.
وی در خاتمه گفت: در مجموعه مدیریت بافت تاریخی یکسری کار‌ها کارگاه‌ها و پنل‌های داریم که موضوعات مختلفی را دنبال می‌کند و سیاست اولش این است که کسانی که در زمینه بافت تاریخی و اندیشمند هستند فعالیت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/274935/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا به شریک زندگی ام کشش جنسی ندارم؟

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران