آریا جوان

آخرين مطالب

چطور در برابر اخبار بد و غم انگیز کودکمان را حفظ کنیم؟ دختران

  بزرگنمايي:

آریا جوان - خبرآنلاین / این روزها اطراف‌مان پر است از خبرهای بد و تکان‌دهنده، از بلاهای طبیعی تا خبرهای جنگ و عملیات‌های تروریستی. جریان بی‌وقفه این اخبار، سلامت جسم و روان بزرگسالان را به خطر می‌اندازد، چه برسد به اینکه کودکان در معرض حجم بالای این نوع اخبار قرار بگیرند.
رویدادها و اخباری این روزها مملو از موضوعات ناراحت‌کننده و اضطراب‌آور شده است. ظاهرا فرار از شنیدن این اخبار هم سخت است. این اخبار از طریق رسانه‌های گروهی مانند تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات و اینترنت منتشر می‌شوند.
بررسی‌ها نشان داده است، قرار گرفتن در جریان دایمی خبرهای بد، به‌ویژه فجایع بزرگ یا عملیات پر از خشونت، به روح و روان بزرگسالان و کوچکترها صدمه می‌زند.
متاسفانه ما بزرگترها بیشتر مواقع فراموش می‌کنیم که از کودکان خود در برابر اثرات منفی این حوادث محافظت کنیم. اما چگونه می‌توانیم از این نظر مراقب کودکان خود باشیم؟
احساس کودکان در برابر اخبار بد
کودکان، به‌ویژه کودکان در سن پیش‌ از مدرسه، در برابر حوادث ناگوار، بسیار حساس هستند. آنها همیشه به این فکر می‌کنند که ممکن است همان اتفاق‌های بد برای آنها و خانواده‌شان هم رخ دهد.
البته نوزادان و کودکان نوپا در معرض تهدیدات جسمی و روانی اخبار بد قرار ندارند. کودکان کمی بزرگتر که نسبت به اطراف‌شان به اندازه کافی آگاهی کسب کرده‌اند، این اخبار بد را به خود جذب می‌کنند و بسیار نگران می‌شوند.
بنا بر بررسی‌های محققان استرالیایی مشخص شد، برخی از کودکان با شنیدن اخبار بد و فجایع مختلف دچار مشکلات بد روحی می‌شوند و به ‌همین دلیل است سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند، نباید کودکان را در معرض اخبار بد قرار داد.
این بررسی‌ها نشان داده است، حوادث نگران‌کننده، کودکان را بیش از حد نگران می‌کند و آنها نمی‌توانند به‌راحتی افکارشان را از این موضوعات دلهره‌آور خالی کنند.
با وجود اخبار تکان‌دهنده‌ای که اطراف‌مان را پر کرده است، باید گفت که هنوز هم می‌توانیم از کودکان خود در برابر آنها مراقبت کرده و اجازه ندهیم اثرات منفی این اخبار روح و روان آنها را آزار دهد.
با روش‌های زیر می‌توانید سلامت جسمی و روحی کودک‌تان را حتی در این دنیای پرتنش حفظ کنید.
1. شنیدن اخبار را محدود کنید
تا جایی‌که می‌توانید اجازه ندهید کودک‌تان، به‌ویژه اگر کمتر از 10 سال سن دارد، به تماشای خبرهای تلویزیون بنشیند. زمانی‌که خبر بدی می‌شنوید، در مورد آن جلوی کودکان‌تان صحبت نکنید و حتی‌المقدور در حضور کودک، به تماشا یا شنیدن برنامه‌های خبری مشغول نشوید.
اما از طرفی نباید طوری رفتار کنید که کودک احساس کند شما در حال مخفی‌کاری هستید. مطمئن باشید که مخفی‌کاری در این دوران غیرممکن است و سرانجام او به اخبار دست پیدا می‌کند. در واقع وقتی سعی می‌کنید چیزی را از او مخفی کنید، او را بیشتر می‌ترسانید و کودک احساس می‌کند در خطری بسیار جدی قرار دارد.
به جای این کار می‌توانید در مورد موضوع رخ داده با او «به تناسب سن او» صادقانه صحبت کنید. البته اخبار را با جزئیات برای او بازگو نکنید یا در مورد آنها دروغ نگویید. این کار باعث ترس و نگرانی بیشتر کودک می‌شود.
بیشتر کودکان با شنیدن خبرهای بد به شدت ناراحت و نگران می‌شوند. در این‌گونه مواقع باید با کودک‌تان در مکانی که او احساس آرامش می‌کند، بنشینید و از او بخواهید از احساسش صحبت کند.
2. کنار آنها باشید
موقع تماشای اخبار از تلویزیون، کنار کودک‌تان باشید و به او کمک کنید تا موضوعاتی را که می‌شنود به‌درستی درک کند و اگر دچار ترس و نگرانی شدند، او را مطمئن کنید که قرار نیست آن اتفاق‌های بد هم برای او رخ دهد.
همچنین به کودک‌تان اجازه دهید از احساساتش با شما صحبت کند. در این صورت می‌توانید به او بیاموزید که چگونه احساسات خود را کنترل کند. این گفتگوهای باارزش کمک می‌کند تا علاوه بر اینکه کودک بتواند احساسات خود را مهار کند، هوش احساسی او هم تقویت شود.
3. همه خبرها بد نیستند
به کودک‌تان بگویید که معمولا در اخبار رسانه‌های گروهی، از حوادث و هر اتفاق ناخوشایندی که رخ می‌دهد، صحبت می‌شود. در برنامه‌های خبری معمولا از قدرت‌ها و شهامت‌های افراد و خبرهای خوبی که ممکن است پیش بیاید، بسیار کم گفته می‌شود. این بدین معنا نیست که در دنیا فقط حوادث بد است. اگر خوب به اطراف خود دقت کنیم، می‌توانیم نمونه‌های زیادی از رویدادهای خوب را بیابیم. بدین ترتیب کودک احساس نمی‌کند روی آتش زندگی می‌کند و ممکن است روزی گرفتار فاجعه‌ای شود.
بررسی‌ها نشان داده است، قرار گرفتن در جریان دایمی خبرهای بد، به‌ویژه فجایع بزرگ یا عملیات پر از خشونت، به روح و روان بزرگسالان و کوچکترها صدمه می‌زند.
4. به کودک احساس امنیت بدهید
بیشتر کودکان با شنیدن خبرهای بد به شدت ناراحت و نگران می‌شوند. در این‌گونه مواقع باید با کودک‌تان در مکانی که او احساس آرامش می‌کند، بنشینید و از او بخواهید از احساسش صحبت کند. در این گفتگوها می‌توانید به او یاد دهید با حالات روحی پر از اندوه خود چگونه کنار بیاید و احساسات بد خود را مهار کند. حتی می‌توانید نمونه‌هایی از وضعیت بد روحی خود در گذشته برای او بیاورید و به او نشان دهید که چگونه از پس آن وضعیت برآمدید.
5. با نوعی بازی یا فعالیت جدید، حواس کودک‌تان را پرت کنید
اگرچه نمی‌توانید تمام اخبار بد را دور نگهدارید، می‌توانید با نوعی بازی یا فعالیت جدید، حواس کودک‌تان را به موضوعی دیگر معطوف کنید. در ضمن با این کار زمان نشستن جلوی تلویزیون را به حداقل می‌رسانید. حتی می‌توانید بعد از شنیدن خبرهای بد، برای بهتر کردن روحیه کودک‌تان، همراه او بازی کنید. بدین ترتیب او متوجه می‌شود که دنیا همیشه ترسناک و خطرناک نیست.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/275030/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خرافات عجیب ایرانیان دوران قاجار؛ از ناخن هدهد تا آش مخصوص شاه برای جلوگیری از وبا

صخره‌نوردیِ بی‌نظیر کَل و بزهای کوهی در طالقان

ویدیویی بامزه و پربازدید از متهم اصلی کرونا

محصولاتی که ما مصرف می کنیم تو طبیعت به چه شکل بودند؟

چگونه عمر طولانی تری داشته باشیم؟/ ویدئو

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

فحش کم آورد!

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال

گزارش هیات فوتبال تهران درمورد مرگ یک بازیکن در وسط زمین

اکبرپور: آسیب بزرگی به فوتبال خوزستان وارد شده

برنامه ویژه ستاره بایرن برای بازی برابر رئال

تصمیم ژاوی رختکن بارسلونا را لرزاند

واکنش رنگرز به رقابت حساس گرایی و اسماعیلی

سیتسیپاس: نادال در زمین بی‌رحم است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

امیر آشتیانی برای شرکت در اجلاس وزرای دفاع شانگهای به قزاقستان سفر کرد

زهره الهیان: از اقدام پلیس برای اجرای طرح «نور» حمایت می‌کنیم

حمایت بیش از هزار استاد حوزه علمیه از اجرای طرح «نور» در زمینه حجاب

گوشی خوش‌قیمت جدید اوپو از شارژ 100 وات پشتیبانی می‌کند

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

دگر ما را چه مینامند، اگر حیدر بشر باشد؟!

حملات بی‌امان بیش از 20 خدنگ به مار پیتون

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

همه گلهای لیونل مسی در ادوار مختلف کوپا آمریکا

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

تشکر وزیر دفاع از مجلس بابت تصویب تشکیل سازمان «سپند»

میرسلیم: رئیسی در فرصت باقی‌مانده تدبیر مناسبی نیندیشد، همه ما ضرر می‌بینیم

قالیباف: بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز برنامه ندهد، مجلس برنامه می‌دهد

نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود

«محمد صادقی» بازیگر جنجالی تلویزیون از ایران رفت

نابغه‌ای با چشم‌های حراف |عکس

7 فیلم‌ که مثل «بیبدن» بر اساس پرونده‌ای واقعی ساخته شده‌اند

اپل ظاهراً در تأمین نمایشگر OLED آیپد پرو 11 اینچی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است