آریا جوان

آخرين مطالب

وقتی عقاب خاکستری امریکایی اسیر موشک‌های ایرانی شد نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - مشرق / وبسایت Yahoo news امریکا سخنانی را به نقل از ستوان Costin Herwig از کاربران پهپادی ارتش امریکا در پایگاه عین الاسد به هنگام حملات موشکی کشورمان منتشر کرده است.
بامداد روز 8 ژانویه پایگاه هوایی عین الاسد در غرب عراق که محل حضور نظامیان امریکایی بود در عملیات انتقام شهادت سردار شهید حاج قاسم سیلمانی هدف حملات موشکی کشورمان قرار گرفت. بر اساس بیانیه رسمی سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعداد 13 فروند موشک بالستیک از دو مدل قیام و فاتح به سمت این پایگاه شلیک می‌شود.
در نخستین تصاویر ماهواره‌ای که از پایگاه عین الاسد پس از عملیات انتقام موشکی کشورمان منتشر شد، تعداد قابل توجهی برخورد مستقیم به تاسیسات و سازه‌های پایگاه که محل نگهداری تجهیزات و مراکز کنترل پهپادی این مقر بود منتشر شد.
علاوه بر اینکه برخی کارشناسان احتمال میدهند در محل سوله‌ها و چادرهای بزرگ نابود شده احتمالا تعدادی از پهپادهای امریکایی نیز مستقر بوده‌اند، حال با صحبت‌های یکی از اپراتورهای پهپادی حاضر در این پایگاه ثابت می‌شود که مرکز کنترل پهپادی این پایگاه به کلی نابود شده و ارتباط آنها با پهپادهایی که مشغول عملیات بوده‌اند قطع شده است.
اعتراف اپراتور پهپادی امریکایی
وبسایت Yahoo news امریکا سخنانی را به نقل از ستوان Costin Herwig از کاربران پهپادی ارتش امریکا در پایگاه عین الاسد به هنگام حملات موشکی کشورمان منتشر کرده است.
وی میگوید : لحظاتی پیش از آغاز حملات موشکی ایران، حدود 1500 نفر از نیروهای امریکایی حاضر در پایگاه سریعا به پناهگاه های زیرزمینی منتقل می‌شوند اما 14 نفر از اپراتورهای پهپادهای تهاجمی MQ1-C موسوم به Grey Eagle به معنای عقاب خاکستری، در مراکز کنترل پهپادی پایگاه باقی می‌مانند تا 7 فروند از این مدل پهپاد را در آسمان منطقه هدایت کنند.
ستوان Costin Herwig دلیل این امر را هشدار احتمال حملات زمینی به پایگاه عین الاسد همزمان با حمله موشکی اعلام می‌کند. در واقع ارتش امریکا احتمال می‌داده است که قبل یا بعد از حملات موشکی ایران، برخی گروه‌های نظامی عراقی قصد یورش زمینی و تصرف این پایگاه را داشته باشند و به همین دلیل 7 فروند پهپاد MQ1_C به منظور پوشش مناطق اطراف این پایگاه به پرواز در می‌آیند.
اما پس از لحظاتی کلیه اپراتورهای پهپادی نیز تصمیم به فرار به محل پناهگاه‌ها گرفته و پهپادها را به حال خود رها می‌کنند. پس از پایان حملات موشکی، نظامیان امریکایی به مرکز کنترل پهپادی بازمی‌گردند تا مجددا کنترل پهپادهای در حال پرواز را به دست بگیرند اما متوجه می‌شوند که کلیه شبکه کابل فیبر نوری و آنتن‌های هدایت ماهواره‌ای نابود شده و امکان برقراری مجدد ارتباط از این مرکز میسر نیست. Costin Herwig در ادامه مدعی است که پرسنل فنی بیش از 500 متر کابل ارتباطی نابود شده در حملات را جایگزین می‌کنند تا مجددا ارتباط با پهپادهای در حال پرواز برقرار شود.
عقاب خاکستری و موشک‌های مرموز
پهپاد MQ1_C از سال 2009 در ارتش امریکا به خدمت درآمده و قیمت هر واحد آن حدود 21 میلیون دلار است. طبق گفته منابع غربی این پهپاد از سال 2016 در عراق و سوریه مستقر شده و در عملیات تهاجمی ارتش امریکا مورد استفاده قرار میگیرد. این مدل به شکل استاندارد توان حمل 4 تیر موشک مشهور AGM114 هلفایر را که بر روی سایر پهپادهای تهاجمی امریکایی نظیر MQ9 ریپر نیز نصب می‌شود دارد. اما به شکل خاص این پهپاد از سلاحی بهره می‌برد که AGM179 JAGM نام دارد.
این موشک بر اساس پلتفرم موشک هلفایر توسعه یافته است که وزنی حدود 52 کیلوگرم و سر انفجاری بزرگتر و متفاوتی بر روی آن نصب شده است. علی رغم اینکه این موشک نیز نظیر موشک R9X از برنامه‌های محرمانه ارتش امریکاست و اطلاعات زیادی در مورد آنها موجود نیست اما تا کنون در چند مورد شواهدی از استفاده این موشک در عراق و سوریه کشف شده است.
در دو مورد حملات نیروی هوایی امریکا به اهداف گروه‌های وابسته به القاعده در استان‌های ادلب و حلب سوریه، بقایای موشکی کشف شد که در گزارشات اولیه هلفایر معرفی میشد اما تطبیق نوشته‌ها و کدهای روی موشک نشان میداد این مدل تفاوت مهمی با مدل پایه موشک هلفایر دارد.
یکی از حملات به مسجدی در منطقه الجینه در استان حلب و محل تجمع سران القاعده و دیگری خودروی حامل یکی از سران گروه هیات تحریرالشام به نام ابومروان از اتباع عربستانی این گروه انجام شده بود که از حامیان مالی این سازمان تروریستی بود.
بقایای موشک JAGM در حملات سوریه
این موضوع در عملیات ترور شهیدان سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نیز تکرار شد. در محل وقوع حادثه در نزدیکی فرودگاه بغداد بقایای موشک مورد استفاده پهپاد امریکایی کشف شد که نوشته‌های روی یکی از قطعات نشان میداد در این عملیات نیز از پهپاد MQ1_C و موشک AGM179 JAGM استفاده شده است.
بقایای موشک AGM179 JAGM در محل شهادت سردار سلیمانی و همراهان

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/279198/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

فال حافظ چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

فال روزانه چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403

منشی دکتر زیر آبشو زد!

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

ورمزیار: انتقال مالکیت باید مشکلات استقلال را ریشه‌ای حل کند

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ستاره بارسا آماده جدایی

پشت‌پرده مشکلات فتح‌الله‌زاده و ساپینتو در استقلال

رئیس جمهور: تردید نداریم که نظمی عادلانه جایگزین نظم فعلی خواهد شد

واکنش سخنگوی دولت به حمایت مالی مجدد آمریکا از صهیونیست‌ها

سفر به دنیای ارباب حلقه ها با تریلر جدید Tales of the Shire: A Lord of the Rings

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

چه کنم نیمار و مسی نیستم، ولی عاشق رونالدو هستم!‏

شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد!

خطرناک‌ترین ورژن خدابنده‌لو شاید در اراک!

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

رئیسی پاکستان را به مقصد سریلانکا ترک کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

شهریار شعر ایران را بیشتر بشناسید

این مردها آماده شروع یک رابطه عاطفی هستند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0