آریا جوان

آخرين مطالب

بزرگترین متحد بالقوه ایران در دل واشنگتن را بشناسید/ ایران تا نفوذ در کاخ سفید فاصله‌ای ندارد اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - با ورود اقلیتهای نژادی، قومی و مذهبی از نسل هزاره جدید به داخل مجلس آمریکا تمایلات مدرن در بین دموکراتها بسیار زیاد شده است. در این میان شکل گیری حلقه کوچک اما مستحکم نمایندگان مسلمان بیش از پیش جلب توجه می‌کند.

به گزارش خبر فوری ، بعد از اتفاقات اخیر در خاورمیانه، ترور سپهبد سلیمانی و بمباران پایگاه عین الاسد بسیاری در داخل خاک آمریکا، ترامپ را محکوم کردند. در راس این مخالفان کنگره قرار داشت. نانسی پلوسی یکی از کسانی بود که علاوه بر محکومیت اقدامات ترامپ، قانونی را در کنگره تصویب کرد که طبق آن، اختیارات تصمیمات نظامی ترامپ محدود شد.
بسیاری بر آنند که در دل کنگره آمریکا نمایندگان دموکراتی وجود دارند که بیشترین تاثیر را بر تصمیمات پلوسی داشته وعلاوه بر این می توانند متحد ایران هم باشند. تا پیش از این، جمهوری خواهان و دموکراتها در یک چیز مشترک بودند و آن دشمنی با ایران، تحریمها و مبارزه تمام قد در منطقه خاورمیانه بود. اکنون نطفه ای در دل کنگره شکل گرفته که این رویه را تغییر داده است.
در درون دموکراتها اتفاقی افتاده است. اکنون دموکراتها به دو گره سنتی و مدرن تقسیم شده اند. در دل گروه سنتی افرادی مثل جو بایدن، هیلاری کلینتون و وارن قرار دارند که معتقدند حزب دموکرات باید همان مشی اوباما و کلینتون را در سیاستهای به خصوص خارجی خود ادامه دهد. در مقابل، افرادی مثل سناتور برنی سندرز سوسیالیست و کامالا هریس با پرورش اندیشه های نو سعی کرده‌اند که ذات این حزب را تغییر دهند. تاکید بر رفاه طبقه کارگر توسط سندرز و اولویت دادن به اقلیتهای قومی و نژادی توسط کامالا هریس نشانه‌هایی از این تغییر سیاست در درون حزب دموکرات آمریکا است.
این دوگانه ذکر شده در دل کنگره نیز وجود دارد. با ورود اقلیت‌های نژادی، قومی و مذهبی از نسل هزاره جدید به داخل مجلس آمریکا تمایلات مدرن در بین دموکراتها بسیار زیاد شده است. در این میان شکل گیری حلقه کوچک اما مستحکم نمایندگان مسلمان بیش از پیش جلب توجه می‌کند.
کیث الیسون(او اخیرا دادستان شده و مجلس را ترک کرده)، ایلهان عمر، رشیده طلیب و اندره کارسون از جمله نمایندگان مسلمان کنگره هستند. بزرگترین شباهت این حلقه کوچک اما رو به رشد با ایران، مخالفتشان با رژیم صهیونیستی است.
مدتی پیش بود که رشیده طلیب و ایلهان عمر از ورود به فلسطین اشغالی منع شدند. این دو در پیام‌هایی که با خشم حامیان رژیم صهیونیستی در شبکه‌های اجتماعی روبرو شده بود، آرزو کردند که فلسطین هرچه زودتر آزاد شود. طلیب که اصالتی فلسطینی دارد، با اشاره به پارچه‌نوشته‌هایی که برای استقبال از او و عمر در کرانه باختری آماده شده بود، در توییتر نوشت: "یک روز من و ایلهان عمر از بیت لحم دیدن خواهیم کرد و ان‌شاءالله که آن روز [فلسطین] آزاد شده باشد. #فلسطین‌راآزادکنید."
عمر هم در پاسخ به طلیب نوشته است: "یک روز خیلی زود."
این نکته نیز قابل ذکر است که دشمنی شدید این حلقه با ترامپ بر سر مسائل نژادی و منع ورود مسلمانان باعث شده این افراد در بین دموکراتهای سنتی نیز نفوذ خاصی داشته باشند. مدتی پیش و پس از تصویب قانون منع ورود مسلمانان 5 کشور به خاک آمریکا کیث الیسون نماینده دموکرات ایالت مینه سوتای آمریکا و اولین نماینده مسلمان منتخب درکنگره فرمان جدید دونالد ترامپ را رد کرد و تاکید کرد که ترامپ تلاش می کند از ورود مسلمانان به خاطر مذهب شان جلوگیری کند.

این اتفاق و اتحاد بالقوه این نمایندگان با ایران در ماجراهای اخیر به خوبی خود را نشان داد. نمایندگان مسلمان کنگره اقدامات ضد ایرانی ترامپ و به خصوص ترور شهید سلیمانی را به شدت محکوم کردند. در این بین، ایلهان عمر بیش از سایر نمایندگان فعال بود.
عمر که سومالی‌تبار است و 20 سال پیش در سن 8 سالگی به همراه خانواده خود از سومالی به آمریکا مهاجرت کرده است در توئیتی نوشت: من در منطقه جنگ‌زده زندگی کرده‌ام و آنچه که جنگ بر سر خانواده‌ها و جوامع می‌آورد را از نزدیک دیده‌ام. ترامپ در آستانه سوق دادن ما به جنگی بی انتهاست. وی با دعوت مردم به برگزاری تظاهرات ضد جنگ علیه ایران نوشت: من از شما می‌خواهم که در کنار من باشید و این دعوتنامه را امضا کنید.
وی در توئیت دیگری به سخنرانی دونالد ترامپ اشاره کرد که گفته بود آمریکا خیلی فوری تحریم‌های اقتصادی طاقت‌فرسایی را علیه ایران وضع خواهد کرد. عمر ضمن انتقاد از این اظهارات ترامپ در پیام توئیتری خود نوشت : این سخنان عاقلانه نیست. تحریم‌، جنگ اقتصادی است. این (تحریم‌ها) پیش از این نیز موجب کمبود دارو و مرگ‌ افراد بی‌شماری در ایران شده است.
وی ادامه داد: شما نمی‌توانید مدعی شوید که خواستار تنش‌زادیی هستید و بعد بدون هدف روشن و واضح، تحریم‌های جدیدی را اعلام کنید. این یک پاسخ حساب شده نیست.
همین اقدامات ایلهان عمر باعث شد که وبگاه اورشلیم پست طی مقاله ای به شدت به او و سایر نمایندگان مسلمان کنگره حمله کند و آنها را دوست ایران بنامد. نویسنده مقاله اورشلیم پست ضمن انتقاد از آزادی بیان این نمایندگان تاکید کرد که اسرائیل باید با قدرت هر چه تمامتر در مقابل نفوذ این نمایندگان را بگیرد.
هم اکنون نفوذ و قدرت مسلمانان در بین شهروندان آمریکایی بیشتر و بیشتر شده است. اندره کارسون نماینده دموکرات کنگره از ایدیانا اخیرا در اجلاسی پیش بینی کرد که تا سال 2030 حداقل 30- 35 نماینده مسلمان در کنگره حضور داشته باشند و احتمال ریاست جمهوری یا معاونت آن برای مسلمانان وجود داشته باشد.
او خاطرنشان کرد: تمامی مسلمانان آمریکا نماینده ای برای اسلام در اینجا هستند و با وجود تمام نقض هایشان می خواهند اسلام را معرفی کنند و به جهان نشان دهند که در اینجا ماندنی هستند و اینکه مسلمانان نیز بخشی از آمریکا می باشند و قرار نیست اینجا را ترک کنند.

حالا ایران با چنین متحد بالقوه پر قدرتی در دل یکی از قوی ترین نهادهای تصمیم گیرنده در ایالات متحده مواجه است.به نظر میرسد منطقی است ایران این دوست بالقوه را به دوست و متحد بالفعل تبدیل کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/279382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بازی‌های پلی‌استیشن و سگا به آیفون می‌آیند

این بازی پس از 9 سال حتی از GTA V و Call of Duty هم محبوب‌تر شده است

فعلا خبری از نسخه کنسولی Cities: Skylines 2 نخواهد‌ بود

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

بخشی از مراسم «هزار دف» در روستای پالنگان کردستان

روایت عجیب و باورنکردنی از مادر رونالدو!

قدم زدن تمساح در فلوریدا

درس بزرگ معادی به پسرش در «افعی تهران»

ضرر سنگین ستاره لژیونر پس از طلاق از همسرش!

این عروس و دامادم که همیشه خدا باهم قهرن!

تو رفاقت آدم فروش نباشیم

شکست غیرمنتظره ایران برابر بحرین در نیمه اول

فروش سرخابی‌ها؛ خصوصی‌سازی یا رفع تکلیف؟

فرانسه بسیج شد تا امباپه چمپیونزلیگ ببرد

مسی را برای کوپا با پر قو حفظ می‌کنند

آمار جالب مهاجم استقلال خوزستان؛ آسو تایم

گل دوم ایران به بحرین توسط مهدی کریمی

جلسه سرپایی عنایتی با گلزن پیکان

صلح در رختکن بارسا، گوندوغان شفاف سازی کرد

گریلیش: فصل خیلی سختی داریم

گزارش زنده؛ ایران 3 - 3 بحرین

ترکیب پیشنهادی خرید سهم باشگاه استقلال

چرا به اهدافمان در زندگی نمی‌رسیم؟

تقویت قوای جنسی با این 4 خوراکی پرطرفدار

یک نماینده مجلس سِمت گرفت

محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات 1404 می‌شوند؟

فرید مدرسی خطاب به مهدی فضائلی: فرمان حمله به شما را شاخه ایدئولوژیک جبهه پایداری صادر کرده است

واکنش رحیمی جهان‌آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر نورومورفیک جهان رونمایی کرد

گوشی‌های تاشو دیگر دست نیافتنی نیستند

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

آفرین به این دست فرمون

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

متن خبر درگذشت سهراب سپهری در اطلاعات 44 سال پیش

حضور 3 فیلم کانون در جشنواره بین‌المللی کودکان لکنوی هند

بازی دیدنی پیمان معادی در سریال افعی تهران

تا قیامت منتظرت میمونم

مردم دختر ترشیده رو هم اینجوری شوهر نمیدن!

زن‌ها وفا نمی‌بینند که بی‌وفایی می‌کنند

جواد تشکری مدیر رادیو اربعین شد

بین مال دنیا و نورالدین همه دنیا رو انتخاب کردن!

بدشانسی گریبان یک تراکتوری را گرفت

علی علیپور جایگاهش را پس گرفت

سهیل مهدی: خودمان راخرج قهرمانی یا سقوط تیم‌ها نمی‌کنیم

کری خوانی گرافیکی هوادار ادامه دارد

آنچلوتی 22 رئالی را برای ال‌کلاسیکو به خط کرد

بدترین خبر برای تراکتور در آستانه جام حذفی