آریا جوان

آخرين مطالب

نانی که آمریکا در کاسه رژیم صهیونیستی گذاشت نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / یک نویسنده مصری با بیان اینکه "رژیم صهیونیستی در عملیات ترور سردار سلیمانی نقش داشته است" می‌نویسد: اسرائیلی‌ها این روزها به دنبال یافتن پاسخ برای سوالی سخت هستند؛ پاسخی که درپی ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا در واقع بر آنها تحمیل شده است.
محمد سعید ادریس، نویسنده مصری در یادداشتی که در روزنامه الاهرام این کشور منتشر شده است، می‌نویسد: اسرائیلی‌ها این روزها به دنبال یافتن پاسخ برای سوال سختی هستند که درپی ترور سردار سلیمانی توسط آمریکا به آنها تحمیل شده است. علیرغم اینکه اسرائیلی ها پس از ترور سردار سلیمانی بسیار خوشحال شدند اما برخی از آنها تنها به نتایج مثبت بیرون رفتن سلیمانی از میدان مقابله با اسرائیل نمی نگرند بلکه به نتایج منفی آن نیز توجه زیادی دارند.
وی می نویسد: آن ها به دنبال یافتن پاسخ برای این سوالات هستند که ترور سردار سلیمانی چگونه می تواند بر اسرائیل تاثیر بگذارد؟ اسرائیل باید با واقعیت جدید یعنی واقیعت پساترور سردار سلیمانی چگومه تعامل کند؟
این نویسنده مصری در ادامه آورده است: هر کسی که به دنبال یافتن پاسخ به این سوالات است، نمی تواند یک مساله مهم را نادیده بگیرد و آن این است که اسرائیلی ها به طور کامل از عملیات ترور سردار سلیمانی دور نیستند و ضروری است که آن ها کم کم به دست داشتن خود اعتراف کنند، حال این دست داشتن چه مستقیم باشد چه غیر مستقیم و چه اینکه شریک اجرای عملیات بوده‌اند و یا اینکه تنها طراحی و جمع آوری اطلاعات توسط آن ها انجام شده است.
در ادامه این یادداشت آمده است: روزنامه عبری گلوبس با اشاره مستقیم به اسرائیل اعلام کرد که آمریکایی ها در ترور سردار سلیمانی ممکن است از یک سازمان اطلاعاتی غربی کمک گرفته باشند. دولیان بورجر، روزنامه نگار روزنامه انگلیسی گاردین نیز بر این مساله تاکید کرد و گفت که مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به همکاری موساد اسرائیل تصمیم ترور سردار سلیمانی را اتخاذ کرد.
نویسنده می گوید: علاوه بر این شواهد مهم‌تری هم وجود دارد که نشان می دهد میان اسرائیل و عملیات ترور سردار سلیمانی ارتباط وجود دارد از جمله نشست کابینه اسرائیل در تاریخ 2020/1/5 یعنی پس از ترور سردار سلیمانی و تمرکز بر روی بررسی پیامدهای این ترور و چگونگی تعامل اسرائیل در صورتی که مواضع نظامیش مورد هدف قرار گیرند. همچنین آشفتگی نتانیاهو و مرتکب شدن "اشتباه حساب نشده" مبنی بر اینکه اسرائیل بمب هسته ای دارد و این جمله نتانیاهو تلاشی برای مقابله با حمله انتقامی ایران علیه اسرائیل است. علاوه بر مسائلی که ذکر کردیم مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی های خود تاکید کرد که قبل از عملیات ترور سردار سلیمانی و بعد از این عملیات با بنیامین نتانیاهو تماس داشته است، وی همچنین بر این مساله تاکید کرد که آمریکا به حمایت های خود از اسرائیل "برای پایان دادن به تروریسم" ادامه خواهد داد.
وی در ادامه یادداشت خود آورده است: با این حال می توان گفت که تمام تلاش ها و نقشه‌های راهبردی اسرائیل برای مقابله با پیامدهای احتمالی ترور سردار سلیمانی ناقص خواهد ماند زیرا بی شک ایران می داند که اسرائیل در عملیات ترور سردار سلیمانی شریک است بنابراین در پرداختن هزینه این ترور نیز باید شریک باشد. تفکرات و برنامه های اسرائیل باید بر اساس این حقیقت باشد که اسرائیل نیز همانند آمریکا در ترور سردار سلیمانی متهم است بنابراین دیر یا زود باید هزینه این ترور را به همراه آمریکا پرداخت کند. بنابراین اکنون این سوالات برای اسرائلی ها مطرح می شود که چگونه می توانند با این خطر مقابله کنند و این خطر چه چیزی می تواند باشد؟
نویسنده می گوید: برجسته ترین و مهم ترین پاسخی که در این خصوص مطرح شده است، پاسخ عیران عتصیون، معاون رئیس سابق شورای امنیت داخلی اسرائیل است. وی سه سناریوی احتمالی را مطرح کرد، سناریوی اول سناریوی توافق است؛ بر اساس این سناریو ایران و آمریکا از طریق برخی واسطه ها به تفاهمات مشترکی می رسند زیرا هم ایران و هم آمریکا نمی خواهند مواضع نظامی و غیر نظامی آن ها چه در داخل و چه در خارج مورد هدف قرار گیرند و اگر این سناریو محقق شود ترامپ به راحتی و بدون هیچ دردسری در دوره دوم ریاست جمهوری پیروز خواهد شد اما اسرائلی ها احتمال تحقق این سناریو را کم می دانند. سناریوی دوم این است که اوضاع و تنش ها بر همین منوال باقی خواهد ماند یعنی ممکن است ایران عمالیاتی علیه مواضع آمریکا انجام دهد و یا اینکه نیروهای آمریکایی کم کم شروع به خروج از عراق کنند و اسرائیلی ها احتمال محقق شدن این سناریو را متوسط به بالا می دانند. سناریوی سوم این است که ایران مواضع آمریکا در کشورهای حاشیه خلیج فارس و یا اینکه آزادی کشتیرانی را مورد هدف قرار دهد که در این صورت ترامپ مجبور خواهد شد اهداف داخل ایران را هدف قرار دهد، این سناریو ممکن است به یک بحران بین المللی منجر شود و قیمت نفت را بالا ببرد و چه بسا اسرائیل نیز از خاک سوریه و لبنان مورد هدف قرار گیرد که این مساله به معنای بروز جنگ منطقه ای است، اسرائیلی ها احتمال تحقق این سناریو را متوسط به پایین می دانند.
نویسنده در ادامه می گوید که این سناریوهای اسرائیل ناقص هستند و سناریوی چهارمی نیز وجود دارد وآن سناریوی ترورهای متقابل است، اسرائیل توان تحمل این سناریو را نخواهد داشت بنابراین در نتیجه این سناریو، سناریوی پنجمی مطرح می شود و آن "جنگ مستقیم" با ایران است. این جنگ اگر رخ دهد دیگر میان اسرائیل و ایران نخواهد بود بلکه هم پیمانان تهران نیز در آن مشارکت خواهند کرد و در این صورت مقامات رژیم اشغالگر اسرائیل با تنگنای بزرگی مواجه خواهند شد زیرا هم ترامپ خواهان جنگ با ایران نیست بلکه می خواهد در انتخابات پیروز شود و هم روسیه و چین مخالف این جنگ هستند. پس اسرائیل چگونه می تواند با این همه خطرات و چالش مقابله کند؟ این سوالی است که اسرائلی ها تاکنون پاسخی برای آن نیافته‌اند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/283885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گران ترین خانه جهان را بشناسید + عکس

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آیا واقعاً می‌توانیم مانند فیلم‌ها روی قطار در حال حرکت بدویم؟

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

ناصرالدین شاه در «حرمسرا»؛ چهار عکس تاریخی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

آب دریای هرمز قرمز شد/ ویدئو

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

جشنواره آب در چین/ در این جشنواره مردم می‌توانند به پلیس آب بپاشند و پلیس هم به آنها آب می‌پاشد!/ ویدئو

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

معین در صفحه یک/ عکس

دزد شدیم؛ دنبال دانلود غیر قانونی هستیم، نماز هم می‌خوانیم

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

فال حافظ چهارشنبه 29فروردین 1403

فال روزانه چهارشنبه 29فروردین 1403

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

چرا به شریک زندگی ام کشش جنسی ندارم؟

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد