آریا جوان

آخرين مطالب

با ناکامی و شکست کودک چطور برخورد کنیم؟ دختران

  بزرگنمايي:

آریا جوان - اطلاعات / هر کودکی در هنگام مواجهه با احساس ناکامی، نمادهای رفتاری مخصوص به خود، شامل جیغ کشیدن، پرتاب کردن اشیا، پا کوبیدن، زدن والدینش و.. را دارد. وقتی والدین با چنین رفتاری از کودکشان مواجه می‌شوند، دست و پایشان را گم می‌کنند و نمی‌دانند برای کمک به عبور کودک از طوفان‌های هیجانی چه کاری باید انجام دهند‎.‎در بسیاری از کودکان، توانایی کنترل خود ‏‎(self control)‎، هنگام مواجهه با احساس ناکامی، در حدود سنین 5 تا 7 سالگی شکل می‌گیرد، به این معنا که کودکان در این سن قادر به انتخاب واکنش معقول خود در برابر احساس ناکامی، به جای رفتارهای تکانشی، خواهند بود‎.‎
یکی از مشکلات مرتبط با ناتوانی در مدیریت احساس ناکامی، تبدیل شدن آن به پرخاشگری و آسیب به خود یا دیگران است. در چنین وقت‌هایی والدین وارد صحنه می‌شوند و تلاش می‌کنند رفتار کودکشان را کنترل کنند.
اما این تلاش بسیاری از اوقات منجر به تشدید تنش و وخامت بیشتر شرایط خواهد شد. در زیر به برخی از اقداماتی که منجر به تشدید احساس ناکامی در کودک و مانع از شکل‌گیری مؤثر توانایی کنترل تکانه در او می‌شود، و توصیه‌هایی پیرامون آنها، اشاره خواهد شد‎.‎
شناخت موقعیت‌های ناکامی
اولین اقدامی که می‌توان در مقابل ناکامی کودک انجام داد، شناخت این ناکامی به اوست. ناکامی هیجان قدرتمندی است که می‌تواند باعث ایجاد تغییر رفتار در کودک شود. اگر هم کودک در رفتارش تغییری انجام نشود یعنی اینکه توانسته به توانایی تطابق در مقابل آن ناکامی دست پیدا کند.
هنگامی که پیام «دلیلی برای ناراحتی وجود ندارد» به کودک منتقل می‌شود، همین موضوع می‌تواند باعث کنترل احساسات کودک، آگاهی او به هیجاناتش و تلاش برای تغییر خود یا محیط پیرامون شود. باید تاکید کرد که احساس ناکامی، به خودی خود، مشکل ساز و مخرب نیست، بلکه ناتوانی از شناخت و ابراز مؤثر آن، می‌تواند باعث تغییر شکل آن، به صورت مخرب و مشکل‌زا شود.
روش سالم بیان احساسات
وقتی کودک احساس ناکامی را تجربه می‌کند، به شدت به هم می‌ریزد و در همان حین برانگیختگی و آشفتگی هیجانی را تجربه می‌کند. در این مواقع اگر والدین از تهدید، تنبیه یا طرد از محیط استفاده کنند، این رفتار نتیجه عکس خواهد داشت. چرا که چنین رفتارهایی در غالب موارد باعث تشدید این برانگیختگی و افزایش احتمال رفتارهای تهاجمی می‌شود.
یکی از مهم‌ترین وظایف والد در چنین شرایطی، کمک به کودک برای یافتن روشی سالم برای بیان احساسات است. برای این منظور، در عین یادآوری قاطعانه قوانین مثل «نباید از دست‌هایت برای کتک زدن استفاده کنی»، می‌توان او را به فضایی برای تخلیه هیجانات و بیان احساسات و خواسته‌ها، بدون آسیب زدن به خود یا دیگران دعوت کرد‎.‎
بردن کودک به محیطی امن
کودک حس بدی درونش شکل گرفته و بدون فکر کردن به رفتارش در حال پرخاشگری‌ست. در این مواقع منتقل کردن کودک به محیطی مناسب و دور کردن او از جمع بدون القای احساس طرد و خارج کردن اسباب بازی‌ها و اجسام خطرناکی که کودک ممکن است از پرتاب کردن آنها استفاده کند، باعث جلوگیری از پیامدهایی مانند تجربه شرم به دنبال آسیب به دیگران، خواهد شد‎.
دادن احساس امن به کودک
هنگامی که کودک احساس ناکامی را تجربه می‌کند، گفتن جملاتی به او مثل اینکه «واقعا نمی‌دانم با تو چه کار کنم»، «خستم می‌کنی»، این پیام را به کودک منتقل می‌کند که پدر یا مادر در برابر هیجانات دشوار و شدید او، احساس ناتوانی و درماندگی می‌کنند. چنین برداشتی می‌تواند باعث احساس رهاشدگی و ناامنی در رابطه و حس بیشتر احساس ناکامی در او شود‎.‎
منطقی عمل نکنید
بسیاری از اوقات در برخورد با احساس ناکامی، کلافگی یا قشقرق در کودک، والدین شروع به تلاش برای حل آن با استفاده از استدلال و منطق می‌کنند. کودک در این مواقع در اوج احساسات است و منطق به هیچ عنوان راهگشا نیست. چرا که در چنین شرایطی کودک، بیش از هر چیز، نیاز به حرکت والد به سمت احساس غم و درماندگی او در برابر شرایط غیرقابل تغییر و دریافت همدلی از سوی والد دارد‎.
شریک کردن کودک در ناکامی بزرگسالان
هنگامی که در واکنش به احساس ناکامی کودک، والدین تلاش می‌کنند که توجه کودک را به سمت ناکامی‌ها و شرایط سخت خودشان در زندگی جلب کنند، اگرچه ممکن است تصور کنند که این کار، تجربه‌های آموزنده‌ای را در اختیار کودک بگذارد، اما باید دانست در این شرایط حمایت از کودک و سوق دادن او به شناخت هیجانات خودش اولویت دارد. اگر او را در مشکلات و احساسات شخصی بزرگسالانه خود سهیم کنید، همین امر باعث سردرگمی بیشتر، قرار گرفتن او در جایگاه مراقب و جابه‌جایی گیج کننده نقش‌ها می‌شود.
کودک را درک کنیم
‏ همه ما، در هر سنی، احساس ناکامی را در موقعیت‌های مختلف تجربه کرده‌ایم. در مواقعی که هوش هیجانی‌مان به اندازه کافی رشد کرده باشد، توانسته‌ایم احساسمان را شناسایی کنیم و برای مراقبت از خود و دیگران مناسب‌ترین واکنش را نشان دهیم.
اما برای یک کودک در سنین پایین‌تر از هفت سال و حتی در بسیاری موارد تا حدود نه سالگی، تجربه همزمان احساس ناکامی و از آن طرف، توانایی مراقبت از شرایط پیرامون، بسیار دشوار و حتی غیرممکن است. بر این اساس می‌توان گفت، تا زمان تکامل سیستم عصبی و هیجانی کودک برای کنترل تکانه‌ها، توانایی والدین برای تنظیم احساسات و کنترل تکانه‌هایشان، نقش مهم‌تری در عبور کودک از طوفان‌های هیجانی دارد.‏

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/284551/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

عکس های کاملا به موقع

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

اگزینوس 2500 احتمالاً عملکرد بهینه‌تر نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

دابسمش علی لهراسبی برای مخاطبانش

سلمان: در باز است، باز پرنده است، پس در پرنده است!

وقتی نمیتونی دو دقیقه ساکت بشینی

فامیل دور و بچه‌ش و ببعی قاچاقی میخوان برن ترکیه

بلایی که مهسا طهماسبی سر گربه های محله آورده

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

سرپرست استقلال: مشکل تیم ما مالی است

کری ستاره بارسا برای رئال؛ با 200 درصد توان بازی می کنیم

رضاوند: بازی‌ها با VAR برگزار شود تا حق تیمی‌ خورده نشود

واکنش بادامکی به استفاده از VAR در هفته‌های پایانی