آریا جوان

آخرين مطالب

ماجرای مصاحبه جنجالی ظریف، پاسخ ترامپ و ادامه داستان! نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - ماجرای مصاحبه جنجالی ظریف، پاسخ ترامپ و ادامه داستان!
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6013126
k ٢٣
٤٣
آخرین خبر / ماجرای مصاحبه وزیر امور خارجه ایران با وب سایت نشریه اشپیگل که روز جمعه منتشر شد و واکنش توئیتری رئیس جمهور آمریکا را نیز برانگیخت، به فاصله کمتر از 48 ساعت، موج واکنش‌ها و تفسیرها از سخنان سکاندار دستگاه دیپلماسی ایران را در پی داشت.
همه ماجرا از جایی شروع شد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سؤال اشپیگل مبنی بر این که پس از حذف سردار سلیمانی شما مذاکره با آمریکا را منتفی می‌دانید، پاسخ داد: «من هرگز این احتمال را منتفی نمی‌دانم که افراد رویکرد خود را تغییر دهند و واقعیات را بپذیرند. برای ما فرقی نمی‌کند که چه کسی در کاخ سفید حضور دارد. آن چه اهمیت دارد، چگونگی رفتار آن‌هاست. دولت ترامپ می‌تواند، گذشته خود را اصلاح کند، تحریم‌ها را بردارد و به میز مذاکره برگردد. ما هنوز در میز مذاکره مانده‌ایم. آن‌ها طرفی هستند که میز مذاکره را ترک کرده است. ایالات متحده، آسیب بزرگی به مردم ایران وارد کرده است. روزی خواهد رسید که آن‌ها باید این آسیب را جبران کنند. ما شکیبایی زیادی داریم».


آریا جوان


به گزارش تابناک؛ این پاسخ وزیر امور خارجه ایران، گویا کامل به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا منتقل نشده بود و وی با اشاره به تیتری که فاکس نیوز رسانه مورد علاقه اش از سخنان ظریف انتخاب کرده بود، شب گذشته در پستی توئیتری نوشت: «وزیر خارجه ایران گفته است ایران می‌خواهد با ایالات متحده مذاکره کند، اگر تحریم‌ها را بردارد، نه مرسی!».


آریا جوان


منتقدان داخلی سخنان ظریف از سه زاویه به نقد مصاحبه ظریف پرداخته اند:
برخی معتقدند که ظریف به گونه‌ای دو پهلو سخن گفته که دونالد ترامپ توانسته از آن سوء استفاده کند.
برخی دیگر مدعی اند که رهبری انقلاب، مذاکره با آمریکا را نهی کرده است و وزیر امور خارجه هم نباید حتی مشروط به شروطی درباره آن صحبت می‌کرد.
عده‌ای هم بر این باورند، هنوز چهلم شهادت حاج قاسم سلیمانی ـ که به دستور مستقیم ترامپ به شهادت رسید ـ فرا نرسیده است که وزیر امور خارجه از مذاکره با آمریکا ولو مشروط به شروطی، صحبت کند.
در مورد این هر سه انتقاد البته پاسخ‌هایی هم مطرح شده است؛
در مورد انتقاد اول این پاسخ داده شده که وزیر خارجه مبهم و دو پهلو صحبت نکرده و کاملا واضح سه شرطی را گفته است که تحقق آنان، ماهیت سیاست‌های دولت آمریکا در مورد ایران را زیر سؤال برده است.
در مورد دوم پاسخ داده شده که موضع نظام و رهبری در مورد مذاکره با آمریکا با مصاحبه وزیر خارجه متفاوت است و همه هم می‌دانند، سیاست نظام چگونه و از چه مجرایی اعلام و اعمال می‌شود. وزیر خارجه در مقابل پرسشگر باید پاسخ‌ها را دقیق و حساب شده بدهد و پاسخ در یک مصاحبه، خلاف موضع نظام تلقی نمی‌شود.
در مورد زمان مصاحبه هم این نکته مطرح هست که دولت آمریکا به هر طریقی می‌کوشد تریبون را از ظریف و جمهوری اسلامی در مجامع بین المللی بگیرد و قاعدتا وزیر امور خارجه ایرانـ که در این امور هم تنهاست ـ باید از هر فرصتی استفاده بکند.
با این حال سخنان جنجال برانگیز وزیر امرو خارجه ایران واکنش‌های متعدد مثبت و منفی را در پی داشته است.
واکنش‌ها به اظهارات ظریف درباره مذاکره با آمریکا
در این رابطه «علیرضا معزی» معاون اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری در حساب توییتری خود نوشت: «شباهت رفتار ترامپ و دلواپسان شگفت‌آور و نگران کننده است. به قول ظریف اگر عادت به خواندن متن کامل یک مصاحبه ندارند حداقل می‌توانند همان یک پاراگراف مورد بحث از گفت و گو را کمی دقیق‌تر بخوانند.»
حسام الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور نیز با تحلیل صحبت‌های اخیر وزیر امور خارجه گفت: فقط جناب دکتر ظریف بود که توانست با ظرافت و هوشمندی کاری کند تا رئیس جمهور تروریست آمریکا، ذات و نیت درونی خود را به نمایش بگذارد!!! این همان ترامپ است که ژست مذاکره میگرفت. دستمریزاد قهرمان دیپلماسی.


آریا جوان


«محمد جواد جمالی نوبندگانی» نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایرنا گفت: «مذاکره در قالب 1+5 و مسائل هسته ای، نه فقط حرف ظریف که موضع حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بوده است؛ ایراد از بی‌نزاکتی ترامپ است که عرف دیپلماتیک را بلد نیست.»
«آذرمنصوری» قائم مقام حزب اتحاد ملت هم در توییتی نوشت: «به کسانی که بی رحمانه با تحریف سخنان ظریف او را تخریب می کنند و همین را هم بهانه حمله به او قرار دادند، توصیه می‌کنم واقعیت های امروز ایران را ببینید و بدانید که این تاختن برای شما تبدیل به رأی نمی‌شود. دنیا عوض شده است و ‌نمی‌شود با برخی واژه‌ها شوخی کرد. به فردا هم فکر کنید.»
در مقابل اما برخی چهره‌های سیاسی به اظهارات وزیر امور خارجه واکنش منفی نشان دادند.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنوری، رئیس کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم قم در مجلس در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اظهارنظر وزیر امور خارجه مبنی بر آمادگی دولت ایران برای مذاکره با آمریکا گفت: من نمی‌دانم که دولت به دنبال چه چیزی است؟ آمریکا جز شرارت و بدبختی چیز دیگری برای ملت ما نداشته و سر سوزنی هم از مواضع شیطنت‌آمیز و خبیثانه خود کوتاه نیامده است. منشأ تمام گرفتاری‌های ملت ما آمریکایی‌ها هستند. تحریم‌ها را برخلاف همه تعهدات‌شان در برجام تشدید کردند. وقتی این چنین است چرا دولت باید از موضع ذلت به گدایی مذاکره با آمریکا بپردازد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: دولت خلاف عزت و شأن و اقتدار و عزت ملت حرکت می‌کند. موضع نظام و رهبری معظم در مورد مذاکره مشخص است و در رفتار آمریکایی‌ها نیز به وضوح معلوم است که برخلاف منافع ملی ما رفتار و اقدام می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: این حرکت دولت حرکت بسیار بدی است که به دنبال مذاکره با آمریکاست و امیدواریم که سر عقل بیاید و دست از این حرکت بردارد. این حرکت ناپسند است و مورد قبول ملت ما نیست و نخواهد بود.
وی افزود: به نظر من وزیر امور خارجه مجری سیاست‌های آقای رئیس‌جمهور است، لذا این اقدام وی در راستای اجرای سیاست‌های دولت و آقای رئیس‌جمهور بوده است.
حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده مردم ملایر در مجلس هم با بیان اینکه بحث مذاکره مجدد با آمریکا ذلت برای شخص ظریف است، گفت: هر کسی این مسیر را طی کند قطعا ساقط خواهد شد.
حسن کامران، نماینده اصفهان در مجلس نیز با اشاره به اظهارات اخیر وزیر خارجه مبنی بر مذاکره مجدد با آمریکا گفت: پیام ملت ایران در تشییع پیکر شهدای مقاومت ایستادگی بود نه مذاکره مجدد.
علی‌اکبر کریمی نماینده مردم اراک در مجلس هم با اشاره به اظهارات اخیر وزیر امور خارجه درباره مذاکره با آمریکا گفت: طرح مذاکره با آمریکا به صورت مشروط فروش عزت و شرف ملت بزرگ ایران به اجنبی‌هاست.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/288358/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

ازدواج با خانواده پرجمعیت خوب است یا بد؟

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

صحبتهای امین میرزازاده قهرمان مسابقات جهانی کشتی فرنگی در سال 2023

گل اول شفیلد توسط بوگل در دقیقه 35

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر