آریا جوان

آخرين مطالب

با بی‌ادبی و بددهنی کودک و نوجوان چگونه برخورد کنیم؟ دختران

  بزرگنمايي:

آریا جوان - با بی‌ادبی و بددهنی کودک و نوجوان چگونه برخورد کنیم؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6014159
٠
٠
جام جم / شاید بسیاری افراد فکر کنند بچه‌های امروز بی‌ادب شده‌اند. با یک مشاهده ساده در محافل خانوادگی و مدرسه و دوستان انبوهی از واژه‌های سخیف، توهین‌آمیز، بی‌ادبانه و بی‌نزاکت از زبان این بچه‌ها شنیده می‌شود. شاید خود شما دیده‌اید که فرزندتان به تازگی از الفاظی استفاده می‌کند که چندان مناسب نیست و نمی‌دانید چه رفتاری باید با او داشته باشید. خواندن نکات زیر به شما کمک می‌کند بدانید چطور با این موضوع کنار بیایید و به فرزندتان بفهمانید نباید در صحبت‌های روزانه فحش بدهد.
عوامل تاثیرگذار در بددهنی کودک
1 - رفتار غیر محترمانه والدین با کودکان: بر اساس یک اصل ثابت شده، کودک تنها زمانی به خود و به دیگران احترام می‌گذارد که با او با احترام رفتار شده باشد. رابطه گرم، محترمانه و دوستانه والدین با کودکان عنصر اصلی پرورش احترام و متقابلا یادگیری کلمات درست از جانب کودک است. استفاده از کلام زشت و بدزبانی به عنوان اعتراض، از دیگر دلایل فحاشی در کودکان است. کودک با بر زبان آوردن کلامی کوبنده و ناپسند اعتراض خود را نشان می‌دهد. این رفتار، به نوعی رفتار تلافی‌جویانه است و کودک احساس می‌کند فقط با ادای این کلمات تخلیه می‌شود و می‌تواند ناراحتی و نارضایتی خود را ابراز کند.
2- کم شدن ادب و اخلاق در جامعه: باید قبول کنیم که این روزها شاهد رواج الفاظ بی‌ادبانه، فحاشی، پرخاشگری و بددهنی افراد نسبت به یکدیگر مخصوصا در مکان‌های عمومی هستیم. این پرخاشگری همه‌جانبه در همه جا به چشم می‌خورد. دیدن همه این صحنه‌ها و برخوردها روی کودکان و نوجوانان اثرگذار است.
3 - کمبود الگوهای مناسب: الگوگیری یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش و تربیت کودکان است. در سال‌های اخیر بسیاری از الگوهای مناسب جامعه اعتبار خود را از دست داده‌اند. افرادی هم که به عنوان الگو شناخته می‌شوند رفتار و کلام مناسبی ندارند و فرزندان کوچک هم خیلی زود این رفتار را یاد می‌گیرند. فحش دادن نوعی پرخاشگری کلامی است و در بسیاری از موارد جنبه تقلیدی دارد. کودک از والدین یا مدرسه یا حتی از فیلم‌ها و برنامه کودک الفاظ زشت را می‌آموزد و برای جلب توجه اطرافیان و ابراز خود یا تحریک احساسات دیگران و به خشم آوردن‌شان و حتی برای لجبازی و شکستن محدودیت‌ها، از آن استفاده می‌کند.
گام‌هایی برای اصلاح بی‌ادبی و بددهنی در کودک
بددهنی به‌شدت به سن کودک بستگی دارد. معمولا دو تا سه‌سالگی سن لجبازی کودکان است و کودک بدون این‌که مفهوم کلمات را بداند، ممکن است آن را به زبان بیاورد. در این سن نادیده‌گرفتن رفتار، بهترین عکس‌العمل است، چون این نوع رفتارها در کودکان دوره‌ای است. در سنین نوپایی ممکن است کودک مدت کوتاهی الفاظ نامناسب را استفاده و بعد رفتار دیگری را جایگزین آن کند. برعکس در سنین بالاتر کودک معنی کلمه را متوجه می‌شود و برای بزرگ نشان دادن خود در مقابل دوستان از این کلمات استفاده می‌کند. نادیده گرفتن رفتار کودک در این سن مطلوب نیست و والدین باید نارضایتی خود را از این رفتار اعلام کنند.
باید به کودک فهماند که این الفاظ نامناسب است و نباید از آنها استفاده کند.
1-کلام ناشایست را تعریف کنید تا او بداند کدام الفاظ ناشایست است. اگر پس از بیان مواضع‌تان رفتار بی‌ادبانه ادامه یافت، پیامدهایی را برای آن در نظر بگیرید؛ پیامدهایی که برای بچه‌ها مشخص و دارای زمان معلوم باشد و مستقیما به گفتن حرف زشت مرتبط بوده و نیز متناسب با سن کودک باشد. مثلا شیشه یا قلکی را برای جریمه فرزندتان درست کنید و در ازای هر حرف بد از او بخواهید مبلغی از پول تو‌جیبی‌اش را در قلک بیندازد. می‌توان بچه‌های زیر هفت سال را به هنگام حرف بی‌ادبانه یا رفتار بی‌نزاکت تا زمانی که حرف زشت‌شان را اصلاح نکرده‌اند از جمع خارج کرد. مدت زمان این اخراج به ازای هر سال سن یک دقیقه است. در کودکان بالای ده سال می‌توان آنها را از حضور در مهمانی‌ها یا دورهمی‌های دوستانه محروم کرد. برای بچه‌های بین 12 تا 16 سال می‌توان از محرومیت تماس با دوستان، تماشای تلویزیون یا استفاده از تلفن همراه بهره گرفت.
2-با فرزندتان با احترام رفتار کنید و رفتار محترمانه را تشویق کنید. ساده‌ترین راه آموزش رفتار محترمانه به فرزندان این است که در مقابل انجام کاری از او تشکر کنید. به بچه‌ها سلام کنید و از ناسزا گفتن خودداری کنید. همچنین فرزندتان را بابت رفتار و گفتار محترمانه و مؤدبانه‌اش تشویق کنید. به یاد داشته باشید که فرزندان قبل از آن‌که به حرف‌هایتان عمل کنند از رفتارهای شما تقلید می‌کنند.
3- به فرزندتان بیاموزید که چه کارهایی از نظر اجتماعی صحیح است. وقتی فرزندتان در جمع، جوکی بی‌ادبانه گفت، آرامش خود را حفظ کنید، به چشمان فرزندتان نگاه کنید و با صدایی جدی بگویید: «این کار درست نیست» یا «در این جمع در مورد این مسائل شوخی نمی‌کنیم». قبل از رفتن به مهمانی هم والدین باید از روش‌های تشویقی استفاده کنند و مثلا به کودک‌شان گوشزد کنند اگر از الفاظ زشت استفاده نکنند، به او جایزه می‌دهند. روش‌های تشویقی باید تا حد ممکن کلامی و غیرمادی باشد تا کودک شرطی نشود.
4- زمانی که بددهنی را از فرزند خود می‌شنوید، خشم خود را کنترل کرده و به یاد داشته باشید که کودکان در سنین پایین معنا و مفهوم سخنانی را که بر زبان می‌آورند، نمی‌دانند و صرفا کلماتی را که شنیده‌اند تکرار می‌کنند. علاوه بر این شما تنها پدر یا مادری نیستید که با مشکل بددهنی فرزند مواجه شده‌اید، پس خونسردی خود را حفظ کرده و با راه‌های درست، فرزند خود را از بددهنی دور نگه دارید.
چند توصیه
1-برای در امان نگه داشتن فرزندان از این رفتار نابهنجار، از دوران کودکی باید به این مسائل توجه داشت. وقتی فرزند خردسال و کوچک شما، کلمه زشتی را می‌گوید، شادمانی نکنید و مغلوب احساسات خود نشوید و همان لحظه، با آرامش به او بفهمانید حرفی که زده نادرست است.
2 - در مقابل حرف زشت فرزندتان داد و فریاد نکنید و ادای شوکه شدن را درنیاورید و با سخنی نرم، او را از این عمل بازدارید و به او بگویید فحش دادن و بددهنی، احساسات دیگران را جریحه‌دار می‌کند و ممکن است به آنها آسیبی برساند.
3 - هنگام نهی نوجوان از بددهنی کردن، از قیاس خودمحوری (وقتی فحش می‌دهی، به شخصیت تو لطمه می‌خورد و در جامعه بی‌ارزش می‌شوی) و قیاس دیگرمحوری (وقتی ناسزا می‌گویی، به شخصیت من لطمه می‌خورد؛ چون پدر تو هستم)، استفاده کنید.
4- اگر فحش دادن برای فرزندتان تبدیل به عادت شده، به او بیاموزید که تا مدتی واژه زشت را در ذهن خود یا زیر لب و آرام بگوید تا کم‌کم بتواند الفاظی مناسب‌تر را جایگزین واژگان زشت کند؛ برای مثال، به جای واژه بی‌شعور می‌تواند از واژه بی‌منطق استفاده کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/288575/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه/ ردیاب بهترین مکان تحت پوشش شبکه‌های تلفن همراه

مارک زاکربرگ می‌گوید متا در حال توسعه دستگاه پوشیدنی مانند تراشه مغزی نورالینک است

گوشی وان پلاس Ace 3 Pro طراحی کاملاً جدیدی خواهد داشت؟

قیمت هدست متا کوئست 2 به‌طور دائمی افت کرد

خرس خانگی یک روس

استوری جدید و متفاوتی که منوچهر هادی منتشر کرد

چهره ها/ تغییر چهره «گلنار» سریال گیلدخت بعد از 3 سال

ببعی به زبان ترکی هم مسلطه!

چهره ها/ سلفی جالب نصرالله رادش و همسرش وایرال شد

رپ خوانی بحرانی برای سید جواد هاشمی

شیرین: تا وقتی بله نگفته بودیم، هیشکی قصد ازدواج نداشت حالا همه میخوان زن بگیرن!

وقتی ناراحتی از اینکه مخ زن خودت رو زدی

وقتی هیچی از هنر نقاشی نمیدونی

واکنش روزبه چشمی به سوال یکی از خبرنگاران درباره مشکلات باشگاه

گفت و گوی خبرنگاران با آرمین سهرابیان در پایان بازی استقلال و شمس آذر

گفت و گوی خبرنگاران با نصرالله خواجه‌گیری سرپرست استقلال در پایان بازی با شمس آذر

رئیس بایرن: نیامدن ناگلزمان برای ما پایان دنیا نیست

سهرابیان: با تمام توان برای قهرمانی میجنگیم

رقیبان سیتی به دنبال جذب هالند جدید

مرادمند: خداراشکر که در این بازی چَک خوردیم!

چشمی: بازی خیلی زیاد سخت شد

استقلال عنوان بهترین دفاع لیگ را از دست داد

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

توصیه ای برای چیدمان منزل کسانی که فرزند اوتیسم دارند

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

کار سخت نکونام و کادرفنی استقلال تا 12 اردیبهشت!

از مرحله گروهی حذف شوی، درجا اخراج می‌شوی

صحبت های جنجالی امیرحسین صادقی بازیکن اسبق استقلال

صحبت های حسین گودرزی بازیکن شمس آذر قزوین

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم