آریا جوان

آخرين مطالب

مشروح جلسه رسیدگی به پرونده 12 متهم ارزی نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - مشروح جلسه رسیدگی به پرونده 12 متهم ارزی
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6015187
٣٧٣
٠
ایسنا / نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات 12 متهم یک پرونده ارزی در شعبه اول دادگاه ویژه رسیدگی به مفاسد اقتصادی به ریاست قاضی موحد برگزار شد.
قاضی موحد در ابتدای جلسه ضمن اعلام رسمیت دادگاه، گفت: حمیدرضا مرادی، محمد نائینی تهرانی، امیرخسرو علایی، سعید علی زاده، مرتضی فلاح اشتری، علی اصغر علیزاده، پویا کریمی، علی اکبر سلطان علیان، رکسانا سپهری زاده، شیوا شاهین فر، شرکت تضامنی لیلا میرزایی با نمایندگی لیلا میرزایی و شرکت میعاد سازان با نمایندگی سید هادی حسینی متهمان این پرونده هستند.
در ادامه جلسه دادگاه امیر حسین اعلایی آرایی نماینده دادستان با اشاره به متهمان پرونده گفت: حمیدرضا مرادی متهم ردیف اول، محمد نائینی تهرانی متهم ردیف دوم، امیرخسرو علایی متهم ردیف سوم و سعید علیزاده متهم ردیف چهارم همگی متهم به مشارکت در اخلال نظام ارزی به صورت عمده از طریق خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد به میزان 11 میلیون دلار و کسب منفعت به میزان بیش از 61 میلیارد تومان هستند.
وی ادامه داد: مرتضی فلاح اشتری فرزند احمد به معاونت در اخلال نظام ارزی و تسهیل وقوع جرم و در اختیار قرار دادن حساب خود و جابجایی وجوه شرکت میعادسازان و مشارکت در اخلال نظام ارزی از طریق خرید و فروش غیر قانونی ارز به میزان 238 میلیون دلار و کسب دو میلیارد تومان منفعت متهم است.
نماینده دادستان ادامه داد: علی اصغر علیزاده متهم ردیف ششم به معاونت در اخلال نظام ارزی از طریق تسهیل وقوع جرم و جابجایی وجوه و حساب سازی برای شرکت میعاد سازان مهر کیش متهم است. متهم ردیف هفتم پویا کریمی به معاونت در اخلال نظام ارزی و تسهیل وقوع جرم و فروش ارز دولتی و جابجایی وجوه فروش حاصل از ارز متهمان ردیف اول تا چهارم متهم است. متهم ردیف هفتم علی اکبر سلطان علیان که خود وکیل دادگستری است به معاونت در اخلال نظام ارزی و تهیه مقدمات جرم از طریق شناسایی بانک های عامل و معرفی متهمان به این بانک‌ها متهم است.
اعلایی آرایی ادامه داد: رکسانا سپهری زاده متهم ردیف هشتم پرونده به معاونت در اخلال عمده نظام ارزی و تهیه مقدمات جرم و ایجاد تغییرات در شرکت های صوری خریداری شده متهم است. همچنین متهم ردیف نهم شیوا شاهین فرد به معاونت در اخلال عمده نظام ارزی و تهیه مقدمات جرم و معرفی خود به عنوان مدیرعامل شرکت شهاب سپید و امضای دسته چک و تحویل آنها به متهمان در این پرونده متهم است.
نماینده دادستان بیان کرد: شرکت تضامنی لیلا میرزایی با نمایندگی لیلا میرزایی به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی توسط متهم فلاح اشتری و شرکت میعاد سازان مهر کیش با نمایندگی هادی حسینی به اتهام مشارکت در اخلال نظام ارزی در این پرونده حضور دارند.
اعلایی آرایی نماینده دادستان اضافه کرد: با توجه به نوسان نرخ ارز در سال 97 بسیاری از شرکت‌ها از جمله شرکت لیلا میرزایی و میعادسازان کیش با ادعای واردات ارز اخذ کرده‌اند، اما اهلیت کافی نداشته‌اند. مبلغ 11 میلیون دلار در رابطه با شرکت میعادسازان دریافت کرده و از طریق شرکت‌های کاغذی، ارز را در بازار آزاد فروخته‌اند.
وی ادامه داد: نقش متهم اصلی پیدا کردن بانک‌های عامل بوده است. او با همکاری سعید علیزاده برای دریافت ارز دولتی یک شرکت فاقد فعالیت را پیدا می‌کند و اعضای هیات مدیره، مدیرعامل و اساسنامه آن را تغییر می‌دهد و حساب‌سازی‌هایی برای این دو شرکت انجام می‌دهد تا آنها را فعال نشان دهد.
اعلایی آرایی خاطرنشان کرد: متهم ردیف دوم مدیرعامل اسمی شرکت میعادسازان بوده است. پس از دستگیری متهمین او مدت‌ها متواری بود و سپس بازداشت شد.
نماینده دادستان درباره متهم ردیف سوم بیان کرد: نقش او ثبت سفارش و اخذ ارز بوده است. متهم علیزاده در خارج از کشور خریدار ارز شرکت میعادسازان بود.
اعلایی آرایی افزود: متهم علی اکبر سلطان علیان وکیل دادگستری است و با تعدادی از بانک‌های سمنان آشنایی داشته است. متهمین بعد از مراجعه به شعب بانک در سمنان نام او را می‌بردند.
نماینده دادستان اظهار کرد: آنچه مسلم است آقای مرادی با تشکیل یک شبکه سازمان یافته از طریق خرید و فروش ارز دولتی در بازار آزاد و تغییر شرکت‌های صوری، پرداخت رشوه، حساب‌سازی و... به شبکه بانکی مراجعه کرده است. او مدعی تمایل به واردات کالا شده و وجوه ارزی دولت را به تاراج برده است و با مبلغ 30 میلیون دلار موجب اخلال عمده گردیده است. زمان تامین ارز برای شرکت میعادسازان در اردیبهشت 97 و به مبلغ 495 هزار یورو بوده و قیمت ارز در بازار آزاد مبنای منفعت حاصله قرار گرفته است.
در ادامه نماینده دادستان گفت: به استحضار می‌رساند دستگاه قضا و دادسرای عمومی و انقلاب به منظور رعایت انصاف به شرحی که گذشت قیمت ارز در بازار آزاد را مشخص و در همان روز تامین ارز توسط متهمان، مبنای محاسبه قرار داد و با توجه به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد طی روزهایی که ارز دریافت شده است و در صورت مشخص شدن روز فروش ارز در بازار آزاد، قطعاً مبلغ منفعت کسب شده بالاتر از مبلغ مذکور و بالاتر از 90 میلیارد تومان می باشد که آن هم قابل محاسبه است اما دادسرا از آن صرف نظر کرده است.
اعلایی آرایی با اشاره به ادله‌های کشف آثار جرم گفت: نخستین ادله گزارش اولیه وزارت اطلاعات مبنی بر شناسایی شبکه دریافت و فروش غیرقانونی ارز بوده است. ادله دیگر گزارش وزارت اطلاعات در رابطه با میزان ارز دریافتی شرکت میعادسازان مهر کیش و سایر شرکت‌های وابسته بوده است.
وی گفت: گزارش دیگر گزارش پلیس آگاهی استان سمنان در ارتباط با گزارش وزارت اطلاعات پیرامون نحوه فعالیت های شرکت‌های مرادی و همچنین گزارش دیگر، گزارش وزارت اطلاعات مبنی بر تحقیقات انجام شده از تعداد متهمین و گزارشات مکشوفه از آنها بوده است.
نماینده دادستان با اشاره به گزارش وزارت اطلاعات در تاریخ 16 بهمن 1397 گفت: طبق این گزارش ردیابی مالی صورت گرفته نشان می‌دهد واریز کلان به شرکت میعاد سازان توسط برادر مرتضی فلاح اشتری صورت گرفته است و این واریز جهت تامین ارز ریالی توسط باند مرادی بوده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس ردیابی مالی صورت گرفته حجم واریزی ها به شرکت میعاد سازان و شهاب سپید خلیج فارس بابت آبان اینترنشنال بوده است و شرکت آبان اینترنشنال نیز متعلق به سعید علیزاده بوده است.
نماینده دادستان ادله دیگر کشف آثار جرم را اقرار آقای حمیدرضا مرادی در خصوص نحوه گردش حساب و ارز عنوان کرد.
در ادامه نماینده دادستان با اشاره به ادیت پروفرم‌ها اظهار کرد: خانم سمیه محمدی کارمند مرتضی فلاح اشتری درباره پروفرم‌ها می‌گوید که چندین مرتبه برای شرکت میعاد سازان فرم‌ها را ادیت کرده و اطلاعات شرکت های خارجی را پاک کرده و مهر و سربرگ را از مرتضی فلاح اشتری دریافت می‌کرده است.
وی با بیان اینکه حسب اظهارات خانم محمدی او بیشتر اطلاعات را از سعید علیزاده که در دبی بوده دریافت می‌کرده، افزود: مهر و سربرگ شرکت‌های خارجی را علیزاده برای محمدی می فرستاده و پیش فاکتورها باید توسط شرکت‌های خارجی تکمیل و در اختیار شرکتی که قصد واردات داشته قرار می‌گرفته است، اما این افراد فرم‌های خام شرکت‌های خارجی را در اختیار داشتند و خودشان اطلاعات داخل پروفرم‌ها را می‌نوشتند.
اعلایی آرایی تصریح کرد: مرتضی فلاح اشتری مدیر شرکت دی بی آی بوده و حواله ها را از آلمان دریافت می‌کرده و پیش فاکتورها را علیزاده به حساب میعاد سازان فرستاده است.
نماینده دادستان ادامه داد: علاوه بر پروفرم‌های تشکیل شده توسط خانم محمدی فرم‌های دیگری توسط این باند ایجاد شده و حسب اظهارات خانم سهرابی که کارمند شرکت بازرگانی خاتم بوده فرم های شرکت های خارجی از طریق ایمیل و واتساپ برای شرکت بازرگانی خاتم فرستاده می شده و طبق خواسته نایینی تنظیم شده‌اند.
وی با اشاره به شرکت ارژن پایه کیش اظهار کرد: شرکت ارژن پایه کیش یکی دیگر از شرکت‌های متهم بوده، آنها در حال انجام کار برای تاسیس آن بودند که توسط دستگاه قضا شناسایی شده‌اند و رضاعلی کرم داوودی را هم به عنوان مدیر این شرکت قرار دادند.
وی تصریح کرد: مرادی رئیس همه بود و همه از مرادی تبعیت می کردند. نائینی به مرادی حساب پس می‌داده و علایی هم از مرادی حرف شنوی داشته است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/289040/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

ساحل زیبای اقیانوس هند

کی حاضره امتحانش کنه؟

معرفی داوران جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی

چهره بازیگر سریال «پایتخت» در 50 سالگی

«مارال»؛ روایت دختری 15 ساله که مجبور به ازدواج است

متلک بانمک سریال «نون خ» به قیمت طلا

اینتر به دنبال زدن 3 نشان با یک تیر در دربی میلان!

بازی زیبای پرسپولیس حال هواداران را خوب کرده است

سرمربی پیشین فوتسال: بازیکنان با استرس بازی کردند

پیشنهاد پزشکی به بیرانوند برای بازگشت به دروازه پرسپولیس

باشگاه تراکتور: سرمربی امروز مشخص می‌شود

رویه‌های امنیتی مراسم افتتاحیه المپیک پاریس

رضایت کادر فنی نساجی از لوان پولی

ورود کمیته انضباطی فدراسیون به بازی استقلال - شمس‌آذر

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

طبیعت زیبای لرستان

اگر 7 ساعت خواب شبانه نداشته باشید چه اتفاقی برای صورت شما می افتد؟

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

فروش بالای فیلم‌ها دستاورد سینماگران است نه دولتمردان

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

پاسخ گواردیولا به سوالی در مورد بازی دفاعی رئال مقابل منچسترسیتی

جردن باروز و کاکس به فینال انتخابی کشتی آزاد آمریکا نرسیدند

ظهور یک برزیلی واقعی در لیگ برتر

ماجرای جدایی دروازه‌بان استقلال چیست؟

مهدی طارمی شاهزاده شد!

با این ایده‌های بهاری، بالکن خونه‌ات را رویایی کن!

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

فال روزانه شنبه یک اردیبهشت 1403

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!