آریا جوان

آخرين مطالب

مردی که کاخ را رها کرد و به مزرعه پناه آورد/ ساده زیست ترین رئیس جمهور دنیا را بشناسید + عکس خواندنی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - رئیس جمهور سابق اروگوئه در یک مزرعه قدیمی متعلق به همسرش که در کنار جاده خرابه‌ای بیرون از مونته‌ویدئو (پایتخت کشور) واقع‌شده‌است، زندگی می‌کند و تقریباً تمام دستمزدش را به دیگران می‌بخشد.

به گزارش خبر فوری ، شاید بحث سادگی مسئولان و تمایل نداشتنشان به اشرافیت در بین مردم و نظام ما بیش از پیش مطرح شده باشد؛ تا آنجا که حتی برخی می‌توانند مدعی شوند که این مبحث به نوعی کلیشه در جامعه ما تبدیل شده است. اما نباید فراموش کرد که ساده زیستی نه ایده آلی دست نیافتنی بلکه هدفی انسانی و قابل دسترس است. در دنیای امروز و مایل ها دورتر از کشور ما، روسای جمهوری زیست کرده اند که با سبک زندگی خود هشداری جدی به مسئولان ما داده اند. هشداری مبنی بر اینکه به جای حرف زدن و شعار دادن بهتر است عمل کرده و دست از دورویی برداریم.
شاید بپرسید مصداق این سبک زندگی کیست؟ بهترین نمونه خوزه موخیکا (رئیس جمهور سابق اروگوئه) است. موخیکا فقیرترین رئیس جمهور دو دهه اخیر بوده است. سبک زندگی او به قدری جالب و فقیرانه است که به جرات می‌توان گفت که می‌تواند آبروی بسیاری از مسئولان ایرانی را که دائما شعار ساده زیستی می‌دهند ببرد.


آریا جوان

موخیکا؛ از زندان تا سیاست
موخیکا در دهه‌های 1960 و 1970 به عنوان یک شبه نظامی در انقلاب مسلحانه علیه دولت راست گرای وقت شرکت کرد. او که دوازده سال از عمر خود را در زندان به سر برده‌است. در سال 1985 مورد عفو قرار گرفت. او پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 به عنوان نماینده کنگره، سناتور و وزیر کشاورزی فعالیت کرده‌است. موخیکا از سال 2010 تا 2015 رئیس جمهور اروگوئه بود. او چهلمین و یکی از چپ گراترین روسای جمهور این کشور آمریکایی بود. در طول فعالیتش به عنوان رئیس جمهور اقدامات بسیاری برای طبقه پایین اروگوئه انجام داد. موخیکا پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2009 گفته بود که از لولا داسیلوا رئیس جمهور برزیل کپی برداری خواهد کرد و نظر منتقدانش مبنی بر اینکه او قصد ایجاد ائتلافی با کشورهای چپگرای منطقه همچون ونزوئلا را دارد، رد کرد.


آریا جوان

با این حال، موخیکا در انتهای دوران ریاست جمهوری اش با کاهش محبوبیت مواجه شد. عدم موفقیت نسبی در اشتغال زایی و آزادسازی ماری جوانا دو اقدامی بودند که باعث شدند محبوبیت موخیکا در بین برخی طبقات جامعه کاهش پیدا کند.
موخیکا سرانجام در پایان دوره پنجساله ریاست جمهوری اش در اروگوئه، قدرت را در حضور رهبران برجسته آمریکای لاتین در پارلمان کشورش به تاباره واسکز، جانشین خود تحویل داد .


آریا جوان

ساده زیست ترین رئیس جمهور جهان
موخیکا که بیش از 80 سال دارد از تشریفات دست و پاگیر گریزان است. او متولد سال 1935 است. مادرش ایتالیایی و پدرش باسکی است و خود می‌گوید ریاضت و سختی کشیدن را از پدر و مادر خود یاد گرفته است.
سبک زندگی موخیکا به نحوی است که برخی او را "رئیس جمهور سورئال" می‌نامند. رئیس جمهور سابق اروگوئه در یک مزرعه قدیمی متعلق به همسرش که در کنار جاده خرابه‌ای بیرون از مونته‌ویدئو (پایتخت کشور) واقع‌شده‌است، زندگی می‌کند و تقریباً تمام دستمزدش را به دیگران می‌بخشد. او وهمسرش خودشان لباسها را شسته و آویزان می‌کنند. هیچ مستخدمی ندارند. خود آب از چاه می‌آورند و تنها محافظانش دو مأمور پلیس و یک سگ سه پا به نام مانوئلا است.


آریا جوان

او از 1987 تا کنون فولکس واگن قدیمی خود را به دور از تجملات رایج سران جهان سوار می شود. موخیکا عبارت های مشهوری نیز دارد که از سبک زندگی و نگاه متفاوت او به جهان و مقوله قدرت حکایت دارد. به عنوان مثال، این عبارت های موخیکا را بسیاری از طرفداران او در محافل تکرار می کنند: قدرت، شخصیت افراد را عوض نمی کند، بلکه آن را فاش می کند.
وی در یکی از سخنرانی های خود گفته است: "مرا فقیرترین رئیس جمهوری می‌خوانند، ولی من احساس فقر نمی‌کنم. کسانی فقیر هستند که فقط برای ادامه زندگی گران‌قیمتشان تلاش می‌کنند، و همیشه حرص داشتن مال بیشتر را می‌زنند. برای من مسأله اصلی آزادی است. اگر اموال زیادی نداشته باشید، لازم نیست همه عمرتان برای حفظ آن مثل برده کار کنید."


آریا جوان

باراک اوباما رییس جمهور سابق آمریکا، میخائیل گورباچف رییس جمهور اسبق شوروی، میچل باچلت رییس جمهور شیلی، خوان مانوئل سانتوس و فیدل کاسترو رهبرانی جهانی بودند که از او به نیکی یاد کردند و هنرمندانی مثل خواکین سابینا، ریکی مارتین آندرس کالامارو، امیر کاستاریکا و گروه آئرو اسمیت وی را ستوده اند.


آریا جوان

هفت نکته جالب از زندگی موخیکا
مزرعه ای که موخیکا در آن زندگی می‌کند مال او نیست و رئیس جمهور سابق اروگوئه در حقیقت، در مزرعه همسرش زندگی می‌کند. او کل درآمد حاصل از ریاست جمهوری و عضویت سنا را به فقرا بخشیده و طبق گفته‌ها، 90 درصد از ثروت و دارایی های خود را نیز به خیریه داده است. به دلیل همین بذل و بخششها است که او را فقیرترین رئیس جمهور جهان نامیده اند.
در دورانی که موخیکا رئیس جمهور بود، قبول نکرد که در کاخ ریاست جمهوری زندگی کند. او همچنین ترجیح می‌داد با خودرو خودش رفت و آمد کند. او حتی گاهی با موتورسیکلتش به دفتر کار می‌رفت. سیاستهای ضد دخانیات موخیکا مشهور است. در زمان قدرت گیری او، اروگوئه تبدیل به پنجمین کشوری شد که استعمال دخانیات در مکانهای عمومی سر بسته را به طور کلی ممنوع کرد. کنگره اروگوئه در سال 2012 طرحی را به تصویب رسانده که به زنان اجازه می‌دهد تا هفته دوازدهم بارداری، سقط جنین کنند.
آقای موخیکا برخلاف اسلافش این مصوبه را وتو نکرد. موخیکا یکی از حامیان سفت و سخت محیط زیست است. او در زمان ریاست جمهوری اش در مجامع مهم محیط زیستی دنیا شرکت کرد و انتقادات بسیاری را به قطع درختان و خودخواهی سرمایه داران صاحب کارخانه وارد کرد. او حتی از امضای یک توافق گازی با برزیل که می‌توانست قیمت گاز را پایی بیاورد به علت ضررها و آسیبهایی که به محیط زیست می‌زند، امتناع کرد.
موخیکا یک سگ بسیار مشهور سه پا به نام مونئلا دارد. مانوئلا یک سگ ولگرد بود که موخیکا هنگام کار در مزرعه یک پایش را قطع کرد. بعد از آن، خوزه او را به خانه برد و بعد از بهبودی، او را نزد خود نگه داشت. از آن زمان تا کنون، مانوئلا همدم و دوست رئیس جمهور سابق اروگوئه شده است. موخیکا که خود مدتی را به عنوان یک انقلابی سیاسی در زندان به سر برده است، از جمله مهمترین مخالفان زندان گوانتانامو بوده است. موخیکا در پیشنهادی تاکید کرد که برای انسانیت حاضر است هزینه های بستن زندان گوانتانامو را بدهد. این پیشنهاد او در داخل اوروگوئه با مخالفتهایی مواجه شد اما مدافعین حقوق بشر از موخیکا به شدت حمایت کردند.


آریا جوان

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/289750/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گران ترین خانه جهان را بشناسید + عکس

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آیا واقعاً می‌توانیم مانند فیلم‌ها روی قطار در حال حرکت بدویم؟

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

ناصرالدین شاه در «حرمسرا»؛ چهار عکس تاریخی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

آب دریای هرمز قرمز شد/ ویدئو

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

جشنواره آب در چین/ در این جشنواره مردم می‌توانند به پلیس آب بپاشند و پلیس هم به آنها آب می‌پاشد!/ ویدئو

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

معین در صفحه یک/ عکس

دزد شدیم؛ دنبال دانلود غیر قانونی هستیم، نماز هم می‌خوانیم

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

فال حافظ چهارشنبه 29فروردین 1403

فال روزانه چهارشنبه 29فروردین 1403

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

چرا به شریک زندگی ام کشش جنسی ندارم؟

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد