آریا جوان

آخرين مطالب

دستیابی به مدار «ژئو» با ماهواره‌بر سروش/ ماهواره‌برهای ایرانی سوخت جامد می‌شوند اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع گفت: نسل بعدی ماهواره‌بر‌های ما، سریر است که در آن یک مرحله به ماهواره‌بر سیمرغ اضافه خواهد شد و در آینده دورتر سروش را خواهیم داشت.

سید احمد حسینی سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع در گفت‌‍وگوی تلویزیونی با برنامه چرخ شبکه چهارم سیما که درباره دستاورد‌های فضایی کشور صحبت می‌کرد؛ در پاسخ به سوالی درباره تفاوت موشک های بالستیک و ماهواره برها گفت: به لحاظ فناوری و اشتراک فناوری و زیرساخت بین این دو محصول اشتراک وجود دارد. اما در این زمینه به لحاظ منطق طراحی و تجمیع سامانه دو منطق کاملا متفاوت وجود دارد. در دنیا هم بین این دو نوع فناوری تمایز قائل هستند.
او ادامه داد: در واقع فناوری‌ها در هنگام تبدیل به محصول، دو محصول متفاوت ایجاد می‌کنند. موشک‌های بالستیک با رویکرد تاکتیکی و با رویکرد فضای جنگی و دفاعی استفاده می‌شود؛ بنابراین باید بتوانند به سرعت و در زمان کوتاه عملیاتی شده و با سرعت هم جابجا شوند. این تفاوت در دنیا با تفاوت اسامی هم مشاهده می‌شود.
همه سایت‌های پرتاب ماهواره برها در دنیا شناسنامه دار هستند
حسینی گفت: در واقع ماهواره بر‌ها به صورت مجزا به سایت‌های پرتاب حمل می‌شوند. این سایت‌ها هم در تمام جهان شناسنامه دار هستند. اما در فضای دفاعی این امکان وجود ندارد که از یک مکان مشخص و شناسنامه دار، عملیات انجام داد. در دنیا 20 یا 22 سایت پرتاب داریم که بایکونور در قزاقستان و جان اف کندی در آمریکا از معروف‌ترین آن‌ها هستند. سایت پرتاب ما در سمنان و به نام حضرت امام خمینی نیز کاملا شناخته شده و شناسنامه دار است.
او ادامه داد: ماهواره بر‌های ما به صورت مراحل مجزی به این پایگاه آورده شده و فرآیند آماده سازی آن‌ها هم حداقل به مدت دو هفته انجام شده و کاملا بی دفاع هستند، چون که کار فضایی نوع کار تجاری و علمی مانند همه جای جهان است که ما نیز به چنین کاری مشغول هستیم.
ما در حوزه فضایی کار موشکی انجام نمی‌دهیم
سخنگوی گروه فضایی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع تصریح کرد: ما در حوزه فضایی کار موشکی انجام نمی‌دهیم. البته ما در حوزه موشکی قابلیت‌هایی بالایی در کشور داریم. اما حوزه فضایی در کشور سرفصل فناوری جدیدی است که این تفاوت‌های که مطرح شد در حوزه عمودی داخل برج به صورت مجزی آماده سازی شده و فرآیند الحاق زیرمجموعه ها، شارژ و تست‌های پیش پرتاب به مدت چندین روز در اینجا انجام می‌شود و پرتاب‌ها نیز به صورت آشکار نمایش داده می‌شوند.
او با بیان اینکه در حال حاضر فناوری فضایی بالای 400 میلیارد دلار گردش اقتصادی دارد، اظهار کرد: از این میزان 300 میلیارد در بخش خصوصی محقق و کاربردهای پائین دستی محقق می‌شود که برای دستیابی به این فناوری باید صنایع پایه آن را توسعه داد.
حسینی تأکید کرد: در صنعت فضایی دو موضوع ماهواره و ماهواره‌بر وجود دارد. فناوری پرتاب ماهواره و همچنین ایجاد پایگاه پرتاب در اختیار 5 یا 6 کشور دنیا قرار دارد که ما نیز در زمره این کشور‌ها قرار داریم و توانسته‌ایم پایگاه‌های فضایی و پایگاه پرتاب حضرت امام (ره) در سمنان را توسعه دهیم که البته قابلیت توسعه بیشتری را داراست.
دوهزار ماهواره عملیاتی در فضا وجود دارد
حسینی گفت: در حال حاضر دو هزار ماهواره عملیاتی در فضا وجود دارد که این تعداد متعلق به 92 کشور است؛ البته تنها 58 کشور توان ساخت ماهواره را دارند که از میان این 58 کشور تنها 10 کشور و رژیم صهیونیستی توان پرتاب ماهواره دارند چراکه پرتاب ماهواره پیچیدگی زیادی دارد.
سخنگوی گروه فضایی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع با اشاره به جزئیات پرتاب ماهواره بر سیمرغ، تأکید کرد: برای پرتاب سیمرغ قراردادی که با سازمان فضایی برای پرتاب ماهواره ظفر داریم، حدودا 3/5 میلیون دلار است در حالی که اگر با کشور دیگری قرارداد ببندید، به شرطی که شرایط سیاسی اجازه دهد و صف پرتاب وجود نداشته باشد چراکه در حال حاضر صف پرتاب در دنیا تا سال 2022 پر است، هزینه بیشتری صرف خواهد شد.
او افزود: ادبیات هزینه‌های پرتاب ماهواره در دنیا، کیلوگرم ماهواره بر دلار است، هزینه پرتاب برای سیمرغ برای هرکیلوگرم ماهواره 15 هزار دلار است؛ که این در دنیا نرمال است. سیمرغ می تواند تا ماهواره‌ای تا وزن 250 کیلوگرم را در مدار 500 کیلومتری قرار دهد.
حسینی با بیان اینکه هزینه‌های ما زیر میانگین جهانی است، ادامه داد: برای ماهواره‌بر‌هایی که در حال توسعه آن هستیم، این رقم به زیر 10 هزار دلار خواهد آمد. باید به این موضوع اشاره کنم که برای یک ماهواره سنجشی در یکی از کشورها، قراردادی بالغ بر 80 میلیون دلار بسته شده است.
کاهش هزینه پرتاب ماهواره با سوخت جامد
سخنگوی گروه فضایی وزارت دفاع با بیان اینکه در ابتدای مسیر توسعه فناوری ماهواره بر هستیم، گفت: نسل بعدی ماهواره‌بر‌های ما، سریر است که در آن یک مرحله به ماهواره‌بر سیمرغ اضافه خواهد شد و در آینده دورتر سروش را خواهیم داشت.
او افزود: ما به دنبال استفاده از سوخت جامد برای کاهش هزینه‌های پرتاب هستیم.
ماهواره برهای سریر و سروش نسل های بعدی ماهواره برهای ایرانی
سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع درباره نسل بعدی ماهواره بر‌های ایرانی اظهار کرد: ماهواره‌بر سریر حدود 35 متر طول خواهد داشت، قطر آن نیز مانند سیمرغ 2.4 متر خواهد بود که بدنه آن به صورت یکپارچه تا بالا خواهد بود. قطر ماهواره بر سروش چهار متر خواهد بود.
او با بیان اینکه منطق ما منطق تحقیقاتی است، ادامه داد: ماهواره‌بر سیمرغ تا کنون دو پرتاب تحقیقاتی داشته است و ما در این ماهواره بر هم در فاز پرتاب تحقیقاتی هستیم. البته در مرحله پرتاب، ماهواره تحقیقاتی هم روی ماهواره‌بر‌ها نصب کردیم تا خود ماهواره هم تست شود؛ البته پرتاب آینده هم یک پرتاب تحقیقاتی خواهد بود.
سخنگوی گروه فضایی سازمان هوافضای وزارت دفاع درباره ساختار پایگاه فضایی امام خمینی نیز، عنوان کرد: اولین بخش این پایگاه سکوی برج پرتاب و سکوی متحرک است که مونتاژ ماهواره در آن انجام می‌شود، وزن این بخش 1100 تن و طول آن نیز 45 متر است.
او ادامه داد: بخش دیگر این سایت، مرکز کنترل فرماندهی است که درجریان پرتاب ماهواره پنج استان درگیر می‌شوند و کل کنترل فرآیند از همین مرکز به صورت متمرکز انجام می‌شود. سایت سوم هم سایت آماده سازی است که مجموعه این بخش‌ها سایت فضایی امام خمینی (ره) را تشکیل می‌دهد.
رویکرد اصلی ما در ماهواره‌بر سفیر اثبات توانمندی بود
حسینی با اشاره به نمونه قبلی ماهواره‌بر‌های ایرانی که سفیر نام داشت، گفت: رویکرد اصلی ما در ماهواره‌بر سفیر اثبات توانمندی بود و امروز ماهواره‌بر سفیر دیگر بازنشست شده است. این ماهواره بر حدود 8 پرتاب و 2 لغو پرتاب داشت که 4 پرتاب آن موفق به قرار دادن ماهواره در مدار شد.
او در پایان با بیان اینکه توانمندی علمی رسیدن به مدار ژئو (مدار ثابت زمین) وجود دارد، گفت: برای رسیدن به این مهم باید روی پایگاه پرتاب و ماهواره‌بر کار تحقیقاتی و تغییراتی ایجاد شود؛ ماهواره‌بر سروش می‌تواند به مدار ژئو برود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/289752/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان