آریا جوان

آخرين مطالب

سریال‌های ویژه دهه فجر تلویزیون کدامند؟ اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - سریال‌های ویژه دهه فجر تلویزیون کدامند؟
سایز متن الف الف
لینک کوتاه در کلیبرد کپی شد! http://akhr.ir/6018468
k ١.١
٠
فارس / با آغاز دهه فجر، برنامه‌های مختلفی از تلویزیون روی آنتن می‌رود که سریال‌هایی متناسب با این روزها از جمله آنهاست.
یکی از مناسبت‌هایی که هر ساله آثار نمایشی با محتوا و مضمون خاصی را راهی سیما می‌کند، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. بسیاری از تهیه کننده و کارگردان‌های صاحب نام نیز قصه‌هایی در بستر پیروزی انقلاب را برای این فضا به تصویر می‌کشند. از سریال‌هایی که منافقین را به عنوان قهرمان اصلی معرفی می‌کند تا سریال‌هایی که مبارزین انقلابی را نقش اصلی می‌داند. همه و همه با اینکه قهرمان‌های مثبت و منفی دارند اما به بهانه این مناسبت مهم مخاطبین بسیاری را پای تلویزیون می‌نشانند. در این گزارشی مروری کلی بر سریال‌هایی که در دهه فجر سال‌های گذشته از تلویزیون پخش می‌شد و همچنین سریال‌های جدیدی که قرار است برای اولین بار امسال از رسانه ملی بروی آنتن رود، خواهیم داشت.
** «جلال»؛ یادآور پیروزی انقلاب در تبریز
مجموعه تلویزیونی «جلال» به کارگردانی حسن نجفی یکی از سریال‌هایی است که پخش آن از شنبه 12 بهمن در شبکه یک سیما آغاز می‌شود.
این سریال بناست هر شب ساعت 22:15 از شبکه یک سیما به روی آنتن خواهد رفت.
از اهداف این سریال که روایت گر پیروزی انقلاب از سال 1339 تا 1357 در تبریز است می‌توان به نشان دادن زندگی مردم در زمان رژیم پهلوی و مبارزه‌های مردم انقلابی ایران و پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد.
این سریال قرار است همزمان با پخش از شبکه یک سیما از شبکه استانی سهند نیز بروی آنتن رود. نجفی در گذشته فیلم سینمایی «آژانس شیشه‌ای» را تهیه و تولید کرده است و این کار یکی از کارهای شاخص او به شمار می‌رود.
همچنین «جلال» به اتفاق‌های مهم آن سالها در تبریز می‌پردازد که از جمله آنها می‌توان به 29 بهمن 56 تبریز که روز تبریز نام دارد و مراسم چهلم شهدای قم یاد کرد. اتفاق‌های مختلف اجتماعی و سیاسی که در این سریال به تصویر کشیده شده است، نمود پررنگ‌تری در کلیت داستان دارد که در نهایت به شکل‌گیری جریان مردمی و انقلاب در تبریز منجر می‌شود.
همچنین «جلال» نام یکی از شخصیت‌های اصلی این سریال است که ر طول قصه و با گذشت زمان تغییرات شخصیتی و رفتاری در او دیده می‌شود. این سریال تولیدی در صداوسیمای آذربایجان شرقی با مشارکت امور استان‌های سازمان صدا و سیما است.
** «میعاد در سپیده دم» سریالی که همچنان پرمخاطب است
اما برخی شبکه‌های سیما امسال به بازپخش سریال‌هایی پرداختند که سالهای دور در دهه فجر از تلویزیون بروی‌ آنتن رفته است.
«میعاد در سپیده دم» نیز یکی ازاین سریال‌ها است که در پخش اولیه در سال 77 در 17 قسمت 50 دقیقه‌ای با استقبال خوبی مواجه شد.
داستان این سریال در سال 57 و در زمان شکل‌گیری انقلاب در تبریز اتفاق می‌افتد. حامد با بازی مجید مظفری مبارز مسلمان ایرانی است که در بحبحوهه روزهای ملتهب پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای تعلیم و آموزش نظامی به جنوب لبنان رفته و بعد جهت انجام مأموریتی ویژه به ایران می‌آید و همزمان با او الیاس با بازی جمشید جهانزاده یک مأمور مخفی اسرائیلی نیز وارد ایران می‌شود و درگیری میان این دو و نیز اتفاقات دیگر، قصه سریال را تشکیل می‌دهند.
در این سریال مجید مظفری، محمود عزیزی، گوهر خیراندیش، جمشید اسماعیل خانی، جمشید جهانزاده و ... به ایفای نقش پرداختند.
** «کتونی زرنگی» کمدی متفاوت شبکه سه
یکی دیگر از سریال‌هایی که قرار است با شروع ایام پیروزی انقلاب اسلامی بروی آنتن رود، کتونی زرنگی است و به دلیل فضای شادی که دارد مقارن با جشن پیروزی انقلاب پخش می‌شود. کارگردان این سریال کمدی برای اولین بار در تلویزیون در قامت کارگردان حاضر شده است. ملاقلی پور که قبلتر «قندون جهیزیه» را برای سینما کارگردانی کرده بود، در اغلب فیلم‌های سینمایی پدر خود «رسول ملاقلی پور» نیز به عنوان بازیگر حاضر شده بود.
اما او این بار برای اولین تجربه تلویزیونی‌اش به سمت موضوعی اجتماعی در بستر کمدی رفته است. سریالی که از حضور چند بازیگر کمدی که در این سالها کمتر در تلویزیون بازی کرده بودند بهره برده است و هر کدام از آنها را در قالبی متفاوت نشانده است. اینطور که پیداست در «کتونی زرنگی» کمدی موقعیت حرف اول را می‌زند و تعدد بازیگران در صحنه تصویربرداری نیز یکی دیگر از مزیت‌های این سریال است.
سریال تلویزیونی «کتونی زرنگی» به کارگردانی علی ملاقلی پور و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه، از شنبه 12 بهمن از شبکه سه سیما پخش می‌شود. همچنین تصویربرداری این سریال آخرین روزهای خود را سپری می‌کند و مراحل فنی آن به طور همزمان پیش می‌رود تا به زودی آماده پخش شود.
هدایت هاشمی، افسانه چهره‌آزاد، ملیکا شریفی‌نیا، علی سلیمانی، جواد پورزند، شاپور کلهر، با معرفی زوج علیرضا جعفری و مصطفی ساسانی، با حضور محمود جعفری، با هنرمندی برزو ارجمند و سحر ولدبیگی و بازیگران خردسال رادمهر رزمجوی و عماد شعبانی در «کتونی زرنگی» به ایفای نقش می‌پردازند. در خلاصه داستان این کمدی اجتماعی آمده است: آقام همیشه میگه زِرنگ ته چاهه... ولی نمی‌دونه اگه من ته چاهم باشم، کفترِ چاهی‌ام، بالاخره می‌پرم!
عوامل این سریال عبارتند از؛ کارگردان: علی ملاقلی پور، تهیه کننده: محمدرضا شفاه، نویسندگان: محسن ملکی و حسین حقیقی، مدیر تصویربرداری: هادی شلالوند، تدوین: سیاوش کردجان، علی گورانی، مدیر صدابرداری: شهرام متولی باشی، طراح چهره‌پردازی: محسن دارسنج، طراح صحنه: محسن غلامی، طراح لباس: سمانه حسینی، طراحی و ترکیب صدا: رامین ابوالصدق، آهنگساز: فواد سمیعی، جلوه های ویژه: حسن نجفی، مجری طرح: محمدجواد موحد، جانشین تولید: مهرداد مهرپویان، دستیار اول کارگردان: محمدرضا اصلی، مدیر برنامه ریزی: سعید نقدزاده، مدیر تدارکات: حسین کاشف، عکاس و تصویربردار پشت صحنه: حمید ضرابی، مدیر رسانه ای: هادی فیروزمندی، تولید شده در باشگاه فیلم سوره، محصول گروه فیلم و سریال شبکه سه.
** سریال‌های مناسبتی و غیر مناسبتی دهه فجر
اما سریال‌‌های دیگری هم در این سالها تولید و پخش شده‌اند که برخی با محتوای پیروزی انقلاب در دهه فجر پخش شده و برخی با محتوای دیگری غیر از این مضمون در این مناسبت بروی آنتن رفته‌اند. سریال‌های دیگری هم بودند که با اینکه محتوای انقلابی داشتند اما در مدت زمانی غیر از این مناسبت پخش شده‌اند. سریال «نفوذ» که این روزها به کارگردانی جواد شمقدری و تهیه کنندگی محسن علی اکبری در حال ساخت است، در قالب مینی سریالی ده قسمتی در سال گذشته در دهه فجر از شبکه یک سیما پخش شد. همچنین قرار است نسخه کامل این سریال در سال آینده در دهه فجر از شبکه یک سیما پخش شود.
** «نفوذ»؛ ماجرای دخالت آمریکا در ایران
داستان این سریال 30 قسمتی به سال 57 مربوط می‌شود و به مدت 8 ماه در مقطع انقلاب، نفوذ آمریکایی‌ها را در عرصه‌های مختلف نظام پهلوی و بحث قانون کاپیتولاسیون نشان می‌دهد. در مجموع این سریال دخالت‌های آمریکا در ایران را نشان می‌دهد و قانون کاپیتولاسیون را زیر سوال می‌برد که این چه قانونی بود که به نفع آمریکایی‌ها تصویب شده بود که هر کاری می‌خواستند در کشور انجام می‌دادند. تمام مباحث مطرح شده در سریال بر اساس مستندات تهیه شده است. دو قشر در انقلاب اسلامی ایران تاثیر بسیاری داشتند جوانان و دانشجویان که در این سریال در قالب ملودرام و داستان‌های مجزا به آنها نگاه خاص و ویژه‌ای شده است. این احتمال وجود دارد تا نسخه سینمایی این اثر هم تولید شود. «نفوذ» در سه فاز پیش‌بینی شده، فاز یک از پیش از انقلاب شروع می‌شود و تا تسخیر لانه جاسوسی را روایت می‌کند. فاز‌های بعدی هم به حوادث حین گروگانگیری تا کودتای نوژه و آغاز جنگ تحمیلی که با حمایت آمریکا صورت گرفت، می‌پردازد و تولید فاز اول دو سال به طول می‌انجامد. تصاویر مربوط به فاز اول در تهران، فاز دوم در روستای قرق آباد، فاز 3 در خجیر، فاز 4 در گنبد و مشهد و همچنین فاز 5 در تهران ضبط خواهد شد. سری دوم این سریال هم قرار است ساخته شود و در این سری داستان از تسخیر لانه جاسوسی آغاز شده و تا پایان جنگ تحمیلی ادامه دارد.
** سه گانه جلیل سامان برای دهه فجر
یکی دیگر از این سریال‌ها سه گانه ارمغان تاریکی، پروانه و نفس به کارگردانی جلیل سامان بود که هر کدام به نوعی در بستر انقلاب روایت می‌شد و داستان مبارزه منافقین و انقلابیون را نشان می‌داد. بین سه سریال سامان تنها یکی از آنها در دهه فجر پخش شد و دو سریال دیگر یکی بعد از نوروز و دیگری در ماه رمضان بروی آنتن رفت. آرش مجیدی، امیر آقایی،لیلا زارع، سودابه بیضایی در ارمغان تاریکی، سارا بهرامی، حامد کمیلی، شهرام عبدلی، قطب الدین صادقی در پروانه و ساناز سعیدی، علیرضا کمالی، مسعود رایگان، ژاله صامتی و ... نیز در نفس به ایفای نقش پرداختند.
اما امسال تلویزیون مجموعه تلویزیونی «نفس» را قرار است از پنجشنبه 10 بهمن روی آنتن آی‌فیلم عربی ببرد.
داستان «نفس» درباره ناهید، دختر دانشجویی است که با روزبه عضو سازمان مجاهدین آشنا می‌شود. در بحبوحه وقایع انقلاب رازی در زندگی‌اش فاش می‌شود… او برای رسیدن به حقیقت حوادث پیچیده‌ای را پشت سر می‌گذارد.
سریال «نفس» هر شب ساعت 23 به‌ وقت تهران و 23:30 به‌ وقت مکه روانه آنتن آی‌فیلم عربی می‌شود. مخاطبان می‌توانند تکرار این سریال را در ساعت‌‌های 05:00، 11:00 و 17:00 به‌وقت تهران تماشا کنند.
** تاریکی شب، روشنایی روز بستری عاشقانه در تاریخ
«تاریکی شب، روشنایی روز» به کارگردانی حجت قاسم زاده اصل نیز با اینکه فضای تاریخ معاصر انقلاب در آن زیاد پررنگ نبود،‌ اما دهه فجر از شبکه دو سیما پخش شد. در این سریال که روایت قصه‌ای عاشقانه را در دو برهه زمانی نشان می‌داد، فرهاد قائمیان،‌ حمیدرضا آذرنگ، سام کبودوند، سیدمهرداد ضیایی، فرزین صابونی، احسان امانی، مائده طهماسبی بازی می‌کردند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/290253/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

کدام مواد غذایی برای سلامت مو مفیدند؟

وقتی دونالد ترامپ دی‌جی می‌شود!

این گیاه حافظه را زیاد و افکار منفی را از شما دور می‌کند

فال روزانه سه‌شنبه 28 فروردین 1403

فال حافظ سه‌شنبه 28 فروردین 1403

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

شکستن در و پنجره ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

وضعیت ورودی سالن کنسرت معین در وان!/ ویدئو

زندگی «اعراب بادیه‌نشین» از دریچۀ عکس‌های 120 ساله

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

یک تکنیک ساده برای کنترل عصبانیت و خشم

فواید استراتژی «تقلب» در رژیم غذایی

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

پنج توصیه مهم برای مراقبت از کودکان در برابر اخبار ناخوشایند

تاریخچۀ عجیب و باورنکردنی «مالیاتِ ریش»!

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

عکسی از دیدار ابی و پسرخوانده اش با همایون شجریان و انوشیروان روحانی

دیدار مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند