آریا جوان

آخرين مطالب

همه آنچه باید درباره معامله قرن بدانید اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - با وجود مخالفت‌های بین‌المللی، طرح به اصطلاح صلح آمریکا برای فلسطین که در چارچوب حمایت‌های بی‌دریغ واشنگتن از اشغالگران صهیونیست تدوین شده است، امروز رونمایی می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پس از دیدار با نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد آمریکا جزئیات برنامه به اصطلاح صلح خاورمیانه را با عنوان « معامله قرن » امروز (سه شنبه) منتشر می‌کند.
معامله قرن چیست؟
معامله قرن اصطلاحی سیاسی است و به طرحی گفته می‌شود که از سوی دولت دونالد ترامپ ، رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب روند به اصطلاح «صلح» میان دولت فلسطین و رژیم صهیونیستی ارائه شد و جرد کوشنر، معاون و داماد ترامپ روند آن را پیگیری می‌کند.
در این طرح قرار است رژیم صهیونیستی فراتر از تعهدات قبلی سازمان آزادی‌بخش فلسطین و قطعنامه‌های شورای امنیت، بخش‌هایی از کرانه باختری و بیت المقدس شرقی را به مناطق اشغالی خود ملحق کند تا پس از آن با تشکیل دولت مستقل فلسطین در نیمه کرانه باختری، تمام نوار غزه و چند محله از بیت المقدس شرقی که عموما فلسطینینان در آن سکونت دارند موافقت کند.
بر اساس این طرح، شهر ابودیس به جای بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد و فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که طبق قطعنامه 194 شورای امنیت به رسمیت شناخت شده، صرف نظر کنند.


آریا جوان


شکست گام نخست معامله قرن در بخش اقتصادی آن
در 25 ژوئن 2019 (چهارم تیر)، جرد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور ارشد کاخ سفید، در کنفرانسی در بحرین با حضور سران عربی و آفریقایی از جنبه‌های اقتصادی معامله قرن پرده‌برداری کرد که در آن وعده داده شد طی 10 سال آینده 50 میلیارد دلار کمک مالی و سرمایه‌گذاری به فلسطینی‌ها از سوی کشور‌های عربی اعطا شود، اما کوشنر که نماینده ترامپ در امور صلح خاورمیانه است اذعان کرد که کنفرانس منامه شکست خورد، چون بدون دستیابی به راه حلی سیاسی بین فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی، طرح اقتصادی هیچ ارزشی ندارد.


آریا جوان


موضع‌گیری طرف‌های فلسطینی درباره معامله قرن
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از ابتدای اعلام چنین طرحی اعلام کرد که ترامپ قصد دارد طرحی را بر ما تحمیل کند که ما خواهان آن نیستیم، اما این غیرممکن است و همه شما می‌دانید ملت ما هنگامی که چیزی را نپذیرد چگونه پای آن می‌ایستد و بدون موافقت مردم فلسطین هیچ معامله‌ای اجرایی نمی‌شود.
اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت فلسطین، حماس در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: «فلسطین سرزمین ما و خاک ماست و جواهر گرانبهایی است که قابل مذاکره و خرید و فروش هم نیست و ما آشکارا مخالفت خود را با توطئه معامله قرن اعلام می‌کنیم و آن را نبردی می‌دانیم که عقب نشینی در آن بر ما حرام است.»
مروان عبدالحمید، یکی از رهبران جنش فتح در این باره گفت: معامله قرن تنها جوهری روی کاغذ خواهد بود و ملت فلسطین معامله قرن را نمی‌پذیرد، زیرا یک طرح مشکوک صهیونیستی در پوشش آمریکایی است. اینگونه اقدامات هیچ گونه مشروعیتی ندارد و هر طرحی که اهداف ملی مشروع ملت فلسطین را برآورده نکند، نخواهیم پذیرفت.
زیاد نخاله، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین درباره این طرح آمریکای صهیونیستی گفت: معامله قرن پیش از تولد مرده است و معامله‌ای است که آمریکا با خودش و حامیانش امضا می‌کند و ملت فلسطین نیز حق مستقیمی در این رابطه دارند که این حق هرگونه معامله‌ای که حقوق تاریخی آن‌ها را در نظر نگیرد، محکوم و رد می‌کند.


آریا جوان


واکنش‌های بین‌المللی به طرح به اصلاح صلح آمریکا
سید حسن نصر الله، دبیرکل حزب الله لبنان درباره طرح به اصطلاح صلح موسوم به معامله قرن در سخنان روز جهانی قدس تاکید کرد: وظیفه ما مقابله با معامله قرن است، این وظیفه‌ای دینی، اخلاقی، ملی و سیاسی است، زیرا این معامله یک معامله باطل و موجب ضایع شدن حقوق و مقدسات است. ‎ مسئولیت در زمینه مبارزه با این معامله روشن است و ما می‌توانیم این معامله را به شکست بکشانیم.
عبدالله دوم، پادشاه اردن نیز با طرح آمریکایی معامله قرن درباره فلسطین مخالفت کرد و گفت: ما به طور قطع با طرح پیشنهادی آمریکا درباره حل مشکل فلسطین و رژیم صهیونیستی مخالفیم.
احتمالاً دلیل مخالفت اردن مرتبط با نادیده انگاشتن حق بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین مادری خود است و وجود چند میلیون آواره فلسطینی در کشور‌های عربی مستقر هستند و همین امر به اقتصاد آن‌ها فشار می‌آورد.
مصر نیز از ابتدا مخالفت خود با این طرح اعلام کرد و در سایر کشور‌های عربی -که برخی از سران آن‌ها در نشست منامه حضور داشتند- علما و گروه‌های اسلامی با معامله قرن مخالفت کرده و خواهان مقاومت مسلمانان در برابر اشغالگری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها شده‌اند.


آریا جوان


در چارچوب طرح معامله قرن، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ششم دسامبر 2017 (پانزدهم آذر 96) شهر قدس را از سال 1967 در اشغال رژیم صهیونیستی است به عنوان «پایتخت» این رژیم جعلی معرفی کرد و از تصمیم خود برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس خبر داد که در 14 مه 2018 (بیست و چهارم اردیبهشت 97) این تصمیم را عملی کرد.
گروه‌های ملی و اسلامی در رام‌الله و بیره در کرانه باختری از تمامی فلسطینیان خواستند در روز اعلام طرح آمریکا که به اصطلاح برای حل و فصل مسئله فلسطین است، در سراسر رام الله در راهپیمایی گسترده‌ای برای بیان خشم خود حضور پیدا کنند و یک صدا بگویند که معامله قرن هرگز اجرایی نخواهد شد و مردم فلسطین می‌توانند همانند توافق‌های سابق این توافق را نیز سرنگون کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/290521/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برگزاری کشتی فرنگی جام تختی بدون مدعیان

تقویت میل جنسی با 5 خوراکی پرطرفدار

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

اگر از تبلیغات داخل سیستم عامل متنفرید ویندوز 11 را آپدیت نکنید!

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

مدیر اینتر: قرارداد اینزاگی تمدید می‌شود

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

تعداد کاربران فعال اسپاتیفای 19 درصد رشد کرد

هوش مصنوعی شیطانی هم ساخته شد!

محافظت شیر مادر از توله‌ها در برابر گله گاومیش‌های عصبانی

شکوفه های زیبا در کره جنوبی

ازدواج با خانواده پرجمعیت خوب است یا بد؟

چهره ها/ سلفی متفاوت المیرا شریفی‌مقدم در برنامه تلویزیون

مادرشوهر و عروس چه دعوایی کردن

چهره ها/ عکس صمیمی بازیگران سریال «نون خ» در دل طبیعت

تاج و کافا قدرت‌ اول فوتسال آسیا

آخرین خبر در مورد حضور یحیی در تراکتور

رفتار عجیب از رییس فدراسیون کشتی؛ دبیر با پیمان یوسفی دست نداد!

صحبتهای امین میرزازاده قهرمان مسابقات جهانی کشتی فرنگی در سال 2023

گل اول شفیلد توسط بوگل در دقیقه 35

تقدیر‌ از تیم ملی هاکی داخل سالن بانوان

رزا ابراهیمی برترین ورزشکار پارالمپیکی سال

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42