آریا جوان

آخرين مطالب

گزیده‌های نفتی هفته وزارت نفت

  بزرگنمايي:

آریا جوان - امضای قرارداد میدان‌های پارسی و پرنج، امضای تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی(ره)، آخرین تحولات میدان گازی پارس جنوبی و مصرف فزاینده گاز، بازار نفت و کرونا و عناوین رویدادهای هفته آتی نفت را می‌توانید در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

پارسی و پرنج: هفته برای نفت با خبر امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری از میدان‌های پارسی و پرنج آغاز شد. محمدی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به نمایندگی از شرکت ملی نفت ایران و عباس علی‌آبادی، مدیرعامل مپنا امضاکنندگان این قرارداد بودند. مدت این قرارداد که در قالب مدل قراردادی نفت‌خیز جنوب امضا شد 10 سال و ارزش آن هم حدود یک میلیارد و 380 میلیون دلار با هدف دستیابی به حدود 121 میلیون بشکه تولید تجمعی اضافی عنوان شده است. وزیر نفت در این مراسم با تأکید همیشگی خود مبنی بر اینکه باید به‌گونه‌ای کار کنیم که امید و نشاط در دل‌ها زنده باشد از این قرارداد به‌عنوان پنجمین قرارداد با مدل IPC یاد کرد و گفت خوشبختانه ایده‌ای که ما درباره شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) داشتیم جا افتاده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم در این مراسم از اتکای حداکثری به شرکت‌های ایرانی در پروژه‌های بالادستی نفت گفت و مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب هم یادآوری کرد در این دو میدان در مجموع تاکنون حدود 100 حلقه چاه حفاری شده و ذخیره نفت درجای پارسی و پرنج حدود 12 میلیارد بشکه نفت است.
کک اسفنجی و سوزنی: تفاهم‌نامه تولید کک‌ اسفنجی و سوزنی در پالایشگاه‌های بندرعباس و امام خمینی(ره) شازند هم این هفته امضا شد. این محصول که از آن به‌عنوان محصول استراتژیک نام برده می‌شود سبب شد دو وزیر کابینه، در نخستین ساعت ‌کاری 21 بهمن‌ماه در باغ کوشک حضور پیدا کنند. وزارت خارجه آمریکا آذرماه امسال در بیانیه‌ای اعلام کرده بود فروش و انتقال کک نفتی و الکترود گرافیتی به ایران مشمول تحریم‌های واشنگتن شده است. کک ‌سوزنی و الکترود گرافیتی دو ماده اصلی صنایع فولاد است. وزیر نفت در این مراسم بر ضرورت تبدیل هر چه سریع‌تر این تفاهم‌نامه به قرارداد تأکید و عنوان کرد برای اجرای این طرح حدود یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خواهد شد و خروجی نفت کوره واحدهای پالایشی ظرف سال‌های آینده کاهش و تولید فرآورده‌های میان‌تقطیر و سبک افزایش می‌یابد. وزیر صمت هم با مثبت ارزیابی کردن همکاری دو وزارتخانه نفت و صنعت، معدن و تجارت در ساخت داخل عنوان کرد که امروز برای ما نوعی «عید» است، زیرا ما از کالایی راهبردی و تفاهم‌نامه‌ای صحبت می‌کنیم که کشور را از وابستگی بی‌نیاز می‌کند. معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش هم اعلام کرد با امضای این تفاهم‌نامه برای نخستین بار در کشور، پالایشگاه بندرعباس سالانه 620 هزار تن کک اسفنجی تولید می‌کند که این مقدار دوبرابر کک موردنیاز صنایع آلومینیوم کشور است. رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری هم که در این مراسم حضور داشت تأکید کرد با تولید «کک» در پالایشگاه‌های کشور در مقابل تحریم ایستادیم.
شرکت پالایش و پخش در این هفته افزون بر امضای این تفاهم‌نامه، از 41 خودرو طرح ملی تبدیل دوگانه‌سوز در شهر اصفهان رونمایی کرد. معاون مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در آیین رونمایی از این خودروها اعلام کرد که همه خودروهای عمومی تا دو سال آینده گازسوز می‌شوند.
پارس جنوبی: با به صدا درآمدن زنگ پایان بخش فراساحل میدان مشترک گازی پارس جنوبی، این هفته هم بخش دریایی پارس جنوبی پرخبر بود. مجری طرح توسعه فاز 14 پارس جنوبی در نخستین روز هفته از پایان عملیات نصب سازه‌های جانبی عرشه اقماری 14D در بلوک گازی این طرح در آب‌های خلیج‌فارس خبر داد. رئیس بخش فراساحل فازهای 22 تا 24 پارس جنوبی نیز از روشن شدن مشعل آخرین سکوی این طرح در میدان پارس جنوبی‌گفت و اعلام کرد با عملیاتی شدن این سکو بخش فراساحل این طرح به‌طور کامل عملیاتی می‌شود و ظرفیت تولید روزانه گاز در این طرح به 56 میلیون مترمکعب می‌رسد. مجری طرح توسعه فاز 13 پارس‌ جنوبی هم 21 بهمن‌ماه عنوان کرد که عملیات بارگیری دو سکوی باقی‌مانده گازی فاز 13 پارس جنوبی (A و C) از یارد صدرا پایان یافت. حالا که بحث افزایش تولید گاز و پارس جنوبی مطرح است، این را هم باید گفت متناسب با افزایش تولید، مصرف هم تخت گاز بالا می‌رود. سخنگوی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که کل مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری کشور در روزهای برفی به 590 میلیون مترمکعب رسید و گاز همه مشترکان وصل است.
آغاز عملیات ساخت کارخانه جمع‌آوری گازهای همراه در غرب کارون، افتتاح دو مرکز درمانی در اهواز، افزایش ظرفیت برداشت گاز از خانگیران و تصویب طرح بهبود و ارتقای واحدهای تصفیه پساب پالایشگاه‌های پارس‌ جنوبی از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.
کرونا و بازار نفت: واکنش به کاهش قیمت نفت و برگزاری نشست اضطراری اوپک تحت تأثیر ویروس کرونا در این هفته هم ادامه داشت؛ وزیر نفت در حاشیه امضای تفاهم‌نامه پارسی و پرنج با اعلام اینکه مباحث مطرح‌شده درباره برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک به دلیل شیوع ویروس کرونا فروکش کرد گفت ایران از کاهش تولید نفت به میزانی که اکثریت با آن موافق باشند، حمایت خواهد کرد. عربستان هم این هفته بار دیگر به کاهش قیمت نفت واکنش نشان داد. منابع مطلع از سیاست‌گذاری عربستان در خبری که رویترز منتشر کرد، اعلام کردند این کشور خواهان این است تولیدکنندگان جهانی نفت با کاهش سریع تولید موافقت کنند، زیرا ویروس کرونا به تقاضا آسیب‌زده است. واکنش روسیه اما به نگرانی عربستان هم مطابق پیش‌بینی‌ها بود، «موضع این کشور درباره تشدید کاهش تولید نفت در روزهای آینده مشخص می‌شود.» در عین حال رئیس‌جمهوری روسیه این هفته با ایگور سچین، چهره قدرتمند بخش انرژی روسیه، دیدار کرد تا درباره پیشنهاد تشدید کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش رایزنی کنند. نگرانی‌های اوپک در این هفته اما به این موضوع ختم نشد. بازگشت تولید نفت لیبی که طبق آخرین آمار حدود 182 هزار بشکه نفت تولید می‌کند می‌تواند قیمت نفت را از این همه پایین‌تر بیاورد. از دیگر اخبار بخش بین‌الملل نفت هم باید به این موضوع اشاره کرد که اداره اطلاعات انرژی آمریکا و اوپک در جدیدترین گزارش خود در پی گسترش ویروس کرونا، برآورد خود را از تقاضای جهانی نفت کاهش دادند.
پیشنهاد هفته: درباره پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بسیار گفته شده است، اما خواندن چندباره درباره شاهکارهای تاریخ صنعت نفت ایران باز هم شیرین است. خواندن این دو گزارش توصیه می‌شود. تکرار شیرین مکررات؛ «پارس جنوبی» و «ستاره» سربلند بحران‌ها .
عناوین برنامه‌های خبری هفته آینده (26 تا 2 اسفندماه)
*کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت.
*نخستین همایش دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها.
*نشست معرفی فرصت‌ها و چارچوب سرمایه‌گذاری در فرآورش نفت خام با استفاده تجهیزات سریع‌الاحداث کارخانه‌ای.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/306331/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش: امنیت کشور مرهون حضور همه جانبه ارتش در کنار سایر نیروهای مسلح است

معرفی فرصت های سرمایه گذاری کیش از رسانه ملی

سرهنگی: اجرای دقیق قوانین مناطق آزاد باعث حفظ و جذب سرمایه گذاران و جلوگیری ازخروج آنان از کشور می شود

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

آیا واقعاً می‌توانیم مانند فیلم‌ها روی قطار در حال حرکت بدویم؟

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

ناصرالدین شاه در «حرمسرا»؛ چهار عکس تاریخی

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

آب دریای هرمز قرمز شد/ ویدئو

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

جشنواره آب در چین/ در این جشنواره مردم می‌توانند به پلیس آب بپاشند و پلیس هم به آنها آب می‌پاشد!/ ویدئو

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

معین در صفحه یک/ عکس

دزد شدیم؛ دنبال دانلود غیر قانونی هستیم، نماز هم می‌خوانیم

پیگیری فشرده‌ی سازمان منطقه آزاد کیش برای تعیین تکلیف مالیات بر ارزش افزوده/ جلسه اختصاصی کمیسیون اقتصادی مجلس با سرهنگی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

فال حافظ چهارشنبه 29فروردین 1403

فال روزانه چهارشنبه 29فروردین 1403

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

چرا به شریک زندگی ام کشش جنسی ندارم؟

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

رکورد تفاوت قدی یک زوج در گینس ثبت شد/ عکس

ترکیبی گیاهی برای لاغری، تقویت سیستم ایمنی و کاهش اضطراب

فریدون مشیری؛ شاعر زندگی/ ویدئو

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رمضی: «شب‌ آواز ایرانی» به حوزه هنری بازگشت/ رونمایی دو آلبوم در هر ماه

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

برای کاهش وزن دویدن بهتر است یا پیاده روی؟

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

تصاویری باورنکردنی از یک خرچنگ در حال وزنه برداری/ ویدئو

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

خوابیدن روی شکم چه ضررهایی برای سلامتی دارد؟

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی