آریا جوان

آخرين مطالب

مروری بر راه‌های تامین مالی در صنعت نفت

زنگنه: باید جریان کار و زندگی را در کشور فعال نگه داریم وزارت نفت

  بزرگنمايي:

آریا جوان - وزیر نفت با اشاره به وجود راه‌های متعدد تامین مالی در صنعت نفت، تاکید کرد: در شرایطی هستیم که باید سعی کنیم جریان کار و زندگی را در کشور فعال نگه داریم و در این چرخه، کار برخی صنایع مثل صنعت نفت بسیار تعیین‌کننده است.

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنه امروز (شنبه، 26 بهمن‌ماه) در کنفرانس نظام تأمین مالی صنعت نفت، ضمن تبریک بزرگداشت روز زن، به اهمیت موضوع تامین مالی در این صنعت اشاره و اظهار کرد: اخیرا بحث هپکو در دولت مطرح بود. آنجا گفتم مشکل این شرکت در اراک حل نمی‌شود، مشکل این شرکت در عسلویه و بندرامام حل می‌شود. اگر پروژه‌های نفت و پتروشیمی فعال شود، برای این شرکت هم کار ایجاد خواهد شد.
وزیر نفت با تاکید بر اینکه در صورت فعال شدن پروژه‌های نفت و پتروشیمی اشتغال‌زایی و درآمدزایی شده و سود خوبی حاصل می‌شود، افزود: با توجه به اینکه به‌طور طبیعی سالانه در صنعت نفت باید بیش از 20 تا 25 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود، اگر این رقم کاهش یابد کل چرخه دچار اختلال می‌شود و وظیفه ما این است که جریان سرمایه‌گذاری را فعال کنیم.
وی ادامه داد: راه‌های متعددی در صنعت برای تأمین مالی پروژه‌ها از جمله استفاده از صندوق توسعه ملی، فاینانس خارجی، منابع بانکی و بازار پول، اوراق مشارکت و انواع اوراق مالی اسلامی یا فروش بخشی از سهام شرکتی برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید وجود دارد که مدیران شرکت‌های نفتی به‌خوبی آن را تجربه کرده‌اند و می‌دانند و در بازار بورس هم شناخته شده است.
فرصت 40 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی
زنگنه با اشاره به اینکه افزون بر این راه‌ها باید از ابزارها و روش‌های دیگری نیز برای تأمین مالی پروژه‌های صنعت نفت استفاده کرد، گفت: حداقل در پنج سال آینده طرح‌های نیمه‌تمام بخش پتروشیمی بیش از 30 میلیارد دلار است که این طرح‌ها هیچ‌کدام عقب افتاده نیستند و در حال پیشرفت هستند و سرمایه گذاران قادر به تأمین این هزینه هستند، اما هرچه بتوانیم از سرمایه‌های خرد در جامعه استفاده کنیم امکان تکمیل این طرح‌ها و طرح‌های جدیدتر بیشتری فراهم می‌شود.
وی با بیان اینکه حدود 10 تا 12 میلیارد دلار طرح در پتروشیمی نهایی شده است که هنوز شروع نشده‌اند، گفت: مانند طرح‌های میانی و پایین‌دستی پتروشیمی یا طرح‌هایی در زنجیره الفین که هر طرح تا 5 میلیارد دلار هزینه دارد و الفین‌هایی با خوراک ترکیبی هستند که بسیار برای ما موثرند و در مجموع حدود 40 میلیارد دلار هستند.
وزیر نفت با اشاره به اینکه می‌توان تا 20 میلیارد دلار در طرح های پتروپالایشگاهی و بهسازی پالایشگاه‌های موجود و پالایشگاه‌های جدید سرمایه‌گذاری کرد، افزود: سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و پتروپالایشگاه‌ها در کل از سوی شرکت‌های بخش خصوصی و بخش کمی نیز از سوی نیمه‌خصوصی‌ها به‌منظور تقویت آنها انجام می‌شود.
همکاری موفقیت‌آمیز نفت و دانشگاه
زنگنه با بیان اینکه انجام سرمایه‌گذاری در صنعت گاز بیشتر دولتی است و بخش کمی از آن مانند شبکه‌های توزیع از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود، ادامه داد: البته بخش خصوصی می‌تواند در پروژه ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز نیز حضور داشته باشد که در حال شروع شدن است.
وی به طرح‌های استخراج و اکتشاف و تولید نفت اشاره و تصریح کرد: ما خیلی انتظار نداریم که شرکت‌های ایرانی ریسک اکتشاف را بپذیرند بلکه از آنها می‌خواهیم محلی که از سوی دولت و شرکت ملی نفت ایران اکتشاف شده و مشخص است را توسعه دهند و یا در میدانی که در حال بهره‌برداری است نگهداشت تولید داشته باشیم. زمینه‌های بسیاری در این باره برای بخش نفت و گاز وجود دارد.
وزیر نفت با اشاره به اینکه اگر در گذشته ضمن توجه به شرکت‌های داخلی به دنبال همکاری با خارجی‌ها بودیم به دلیل نیاز به فناوری‌های روز دنیا بوده است، گفت: اکنون دسترسی به فناوری پیشرفته کم شده اما دانشگاه‌های داخلی را 100 درصد تجهیز کرده‌ایم که در این زمینه کار کنند و تولید فناوری داشته باشند و در زمینه توسعه فناوری نقش ایفا کنند.
زنگنه به تقویت همکاری صنعت نفت و دانشگاه‌ها از سال 93 اشاره کرد و گفت: پیوند بین دانشگاه‌ها و شرکت‌های عملیاتی نفت هم اکنون برقرار شده است و اینطور نیست که این دو همدیگر را دفع کرده باشند، آنها در حال همکاری با هم هستند که موفقیت بزرگی است.
وی با بیان اینکه بخشی از توسعه صنعت نفت نیازمند فناوری و بخش دیگر نیازمند تأمین مالی است، اظهار کرد: ده‌ها میلیارد اعتبار برای توسعه صنعت نفت، توسعه میدان‌های نفتی و گازی، نوسازی و بازسازی تأسیسات نفت نیاز است که البته وزارت نفت تنها به یک روش قراردادهای IPC اتکا نکرده و قراردادهای EPC و یا EPD نفت هم در دستور کار قرار دارد و بخشی از منابع را هم از بازار سرمایه از طریق روش‌های سخت اوراق منابع جذب کردیم تا جریان فعالیت زنده باشد.
وزیر نفت ادامه داد: ما نمی‌توانیم 100 دکل فعال را یک‌مرتبه به دلیل نبود منابع مالی غیرفعال کنیم. این موضوع یک بیکاری گسترده و ناامیدی ایجاد می‌کند. ما و قتی طرحی را کار می‌کنیم همه صنایع ماشین‌سازی، آهنگری و ریخته‌گری کشور هم کنار ما (صنعت نفت) کار می‌کند.
این خبر در حال تکمیل است...

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/306836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

یک گوزن در حال جویدن و بلعیدن یک مار

مبارزه نفس‌گیر دو زرافه

لحظه جذاب و تماشایی خارج شدن پروانه از پیله‌اش

تکنیک جالب یک شتر برای بالا رفتن از تپه شنی

گوناگون/ با عجایب هستی بیشتر آشنا شوید؛ جانوری آبی با بادبانی کوچک

لحظه هیجان‌انگیز برخورد رعدوبرق با آب رودخانه!

آیا تا به حال خرچنگی را در حال وزنه‌برداری دیده‌اید؟

غافلگیری و سکوت جگوار هنگام شکار طعمه خود

اولین بازی "ریما رامین‌فر" در قاب تلویزیون

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

با کبودی دور چشم خداحافظی کنید

انتقاد جدی ربیعی از بازگشت گشت ارشاد؛ واقعا درک نمی‌کنم چرا جامعه را به تقابل می‌کشانید؟

امیر سلیمانی: تجهیزات جدیدی به نیروی زمینی ارتش الحاق می‌شود

پیام مقامات آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

بزرگترین آبشار جهان در جنگل بارانی گویان

لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران

مشاهده پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده دربند مشکول

بلعیده شدن یک سنجاب توسط یک مرغ دریایی

ساحل سیاه ایسلند یکی از غیرمعمول‌ترین ساحل‌های جهان

لحظه تیک آف از فرودگاه میامی از نمای کابین خلبان

حمل و نقل دلهره آور ریلی در هند

تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت ها

فامیل بازی و آشنا بازی نداریم!

داماد گرفتنش هم دردسره

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

رحیم‌پور ازغدی: این اولین‌بار است که اسرائیل تودهنی می‌خورد

اژه‌ای خطاب به مسئولان قضائی: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

گوناگون/ گورهای شگفت‌آور

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه