آریا جوان

آخرين مطالب

تداوم زندگی مشترک چطور امکان پذیر است؟ دختران

  بزرگنمايي:

آریا جوان - اطلاعات / جامعه فعلی ما در وضعیت نامناسبی از جهت اقتصادی‌ و اجتماعی‌ به سر می‌برد. افزایش طلاق، کاهش ازدواج، افزایش سن ازدواج، کاهش باروری، افزایش ازدواج سفید عناصری هستند که هر دو حوزه خانواده و سپس جامعه را در معرض خطر قرار داده است.
بدون شک، عوامل و دلایل متعددِ فردی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و حتی بین المللی در تولید این نابسامانی‌ها نقش داشته است. با توجه به اینکه انسجام و عدم انسجام، رضایت یا نارضایتی، خوشبختی و بدبختی یا طلاق، دو روی یک سکه هستند، غالبا و نه همیشه پرداختن به یکی، راهکارهایی را برای کاهش یا افزایش روی دیگر سکه را نشان می‌دهد. یکی از عوامل تاثیرگذار بر چگونگی وضعیت ازدواج، تفاوت سن زوجین است.افلاطون بر این باور است که 7 سال تفاوت سن (مرد نسبت به زن) منطقی‌ترین فاصله سن بین زن و مرد است.
بعضی از متخصصین حوزه خانواده اعم از روانشناس و جامعه شناس، همسن بودن یا نهایتا یکی دو سال تفاوت سنی را جایز می‌دانند و بر این باورند که زندگی زناشویی مستحکم‌تر خواهد شد. زیرا، زن و مرد از یک دنیای فکری و احساسی مختص سن خود برخوردار خواهند بود و زبان همدیگر را بهتر متوجه می‌شوند، لذا، می‌توانند ارتباط بهتری با یکدیگر برقرار کنند.
بعضی دیگر، بر این باورند که چون زنها زودتر از مردان به بلوغ فکری و جسمی می‌رسند، لذا مسن‌تر بودن مرد بیش از 7 سال را نسبت به زن مناسب می‌دانند و معتقدند که مردانی که مسن‌تر از زنان هستند، در زندگی مسئولیت پذیرتر بوده و جدی‌تر با زندگی زناشویی برخورد داشته، در نتیجه، رضایت زناشویی افزایش خواهد یافت. اما نمی‌توان برای همه افراد جامعه نسخه واحدی پیچید، زیرا انسان‌ها متفاوت هستند.
تعدادی از جوانان از نظر جسمی زودتر به بلوغ می‌رسند، بعضی‌ها هنوز در 18 سالگی بلوغ کامل جسمی را ندارند. تعدادی از جوانان در سن 20 سالگی به بلوغ فکری رسیده‌اند و توان تشکیل یک زندگی مشترک را دارند و ویژگی مسئولیت‌پذیری را دارند. در حالی که، تعدادی حتی در 40 سالگی توان اداره یک زندگی مشترک را ندارند.
از سوی دیگر، روز به روز بر تعداد زوجینی که زن مسن‌تر است، افزوده می‌شود به طوری که در سال گذشته 11 درصد ازدواج‌ها متعلق به زوج‌هایی بوده که از مردانشان بزرگتر بوده‌اند، بنابراین باید به شکل جدی‌تری به این تفاوت بیاندیشیم.
عوامل متعددی در بلوغ جسمی و فکری انسان نقش دارند. وضعیت فیزیکی والدین، عوامل محیطی، جغرافیایی، مانند آب و هوا و شرایط اجتماعی، تغذیه و خوراک مناسب، تحرک و بی‌تحرکی از جمله عواملی هستند که در بلوغ جسمی تاخیر و یا سرعت می‌بخشند. ولی بلوغ فکری بسیار پیچیده‌تر از بلوغ جسمی است و بیشترین تاثیر را بر چگونگی رضایت از زندگی مشترک دارد.
شیوه‌های فرزند پروری والدین بیشتر از وضعیت اقتصادی و سطح تحصیلات در چگونگی شخصیت آتی فرزندان نقش دارند. در پژوهشی به روش کیفی یعنی مصاحبه‌های عمیق با والدین، پیرامون چگونگی شخصیت فرزندان و شیوه‌های فرزند پروری اعمال شده توسط آنها متوجه شدیم که، والدینی که شیوه دموکراتیک دارند، فرزندانشان فعال‌تر و خالق‌تر شده و از خلاقیت برخوردار هستند. در حالی که، والدینی که بیشتر از شیوه سخت و مستبدانه‌ای بهره می‌برند، فرزندانی مطیع، و منفعلی را تولید می‌کنند.
مکتب فرانکفورت به نقل از کانرتون (1385) یکی از عناصر قطعی و مهم فاشیسم را در بطن روانشناسی فرد شهروند قرار داد که «شخصیت اقتدارطلب» نامیده می‌شد‌، و در پژوهش‌هایی مثل اقتدار خانواده می‌خواست نشان دهد که اقتدارطلبی چگونه در واحد خانواده تعبیه می‌شود. از این رو‌، شخصیت فرزندان محصول شیوه‌های فرزند پروری والدین است. یعنی‌، امری اکتسابی است و نه موروثی یا ژنتیکی.
چگونگی شخصیت روانی، رفتاری و فرهنگ و یا هویت فرهنگی فرزندان که ازدواج می‌کنند در زندگی مشترکشان نقش مهمی ایفا می‌کند. یکی از ویژگی‌های شخصیتی که در ازدواج جایگاه مهمی دارد، مسئولیت‌پذیری مرد و زن در قبابل زندگی مشترک است. زوج‌هایی که مسئولیت پذیر نباشند، زندگی مشترکشان در خطر است. در کنار مسئولیت پذیری یا بلوغ فکری‌، نکته مهم دیگری که در رضایت از زندگی مشترک نقش دارد و به نوعی در راستا و در ارتباط با مسئولیت پذیری است‌، بحث نزدیکی فرهنگ زن با فرهنگ مرد است که به تعبیر بوردیو (1989) سرمایه فرهنگی زوجین می‌باشد. در واقع‌، نزدیکی و دوری محتوای سرمایه فرهنگی زن با مرد عامل مهم افزایش و یا کاهش رضایت از زندگی مشترک است.
با توجه به اهمیت خانواده در سلامت روان و هویت فرهنگی افراد جامعه و تاثیر غیرمستقیم آن بر روی جامعه‌، رضایت از زندگی مشترک جایگاه مهم و نقش کلیدی در استحکام خانواده و سپس انسجام اجتماعی در جامعه دارد. آنچه که مسلم است تفاوت سن، حداقل در نتایج موردهای اندکِ مطالعه شده این پژوهش نداشت. ولی آنچه که مهم جلوه کرد‌، بلوغ فکری و فاصله کم بین فرهنگ دختر و پسر است.
از این رو‌، یکی از مؤلفه‌ها و ویژگی‌های شخصیتی که در رضایت از زندگی مشترک نقش دارد‌، مسئولیت پذیری زوجین بخصوص مردها است که امری اکتسابی بوده و محصول شیوه‌های فرزند پروری والدین می‌باشد. بنابراین‌، والدین باید دقت لازم و کافی در به وجود آوردن این ویژگی در فرزندان خود به ویژه پسرها داشته باشند.
نکته دیگری که در رضایت از زندگی مشترک نقش چشمگیری دارد‌، هماهنگی و نزدیکی فرهنگی یا سرمایه فرهنگی زن با مرد است که این مشخصه نیز امری اکتسابی است و با توجه به اینکه خانواده اولین آموزشگاه هر انسانی است‌، این امر نیز در خانواده و توسط خانواده شکل گرفته و ساخته می‌شود. بدین جهت‌، والدین در این زمینه نیز وظیفه مهمی را در ساختن چگونگی آن و انتخاب همسر آینده فرزند خود اعم از پسر یا دختر دارند که تفاوت فاحش و متضاد با فرهنگ فرزندشان نباشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/310080/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

مبارزه مرد آمریکایی با تمساح!

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

خانه مورد علاقه سرخپوشان/ عکس

برخی از بناهای تاریخی در گذشته چگونه به نظر می رسیدند

فال روزانه جمعه 7 اردیبهشت 1403

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

سبکی خاص از لباس پوشیدن که دوباره مد شده است

اصولی ترین نکات در نگهداری از کیف‌های چرمی گران قیمت

زنان بدون فرزند شاد‌تر هستند یا مادران؟

اشتباهات کوچک اکثر ما زنان در آشپزخانه

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس