آریا جوان

آخرين مطالب

پرویز سروری: قرار نداشتیم یکسری سامورایی به مجلس بفرستیم نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - نامه نیوز / دبیر اجرایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی گفت: تلاش آن است که مجلس در دعواهای سیاسی و جناحی وارد نشود و اولویت خودش را طرح مباحث کارشناسی برای حل مشکلات کشور بداند.
هنوز چند روزی از مشخص شدن ترکیب نمایندگان مجلس آینده نمی گذرد که این تصور در ذهن جامعه در حال شکل گیری است که گویا قرار است مجلس آینده با دولت روحانی وارد چالش های جدی شود و حتی کار به استیضاح رئیس جمهور بکشد.
پرویز سروری دبیر اجرایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی چنین ذهنیتی را در می کند و می گوید دنبال کمک به دولت هستیم نه تضعیف آن، البته خود دولت هم باید با شرایط جدید هماهنگ شود.
مشروح گفتگوی با پرویز سروری را در ادامه بخوانید.
****
ترکیب مجلس آینده مشخص شد؛ اکثریت قریب به اتفاق کرسی ها در اختیار نیروهای اصولگرا و انقلابی قرار دارد. در فضای عمومی و رسانه ای شکل گرفته که از همین الان نمایندگان مجلس آینده شمشیر را برای دولت از رو بسته است و از همان روز نخست آغاز کار چالش های جدی برای دولت ایجاد می کند، آیا این تحلیل درست است؟
فکر نمی کنم قرار بود یکسری جنگجو به مجلس بفرستیم. با این شنیدن تعبیر «شمشیر را از رو بستند»، احساس کردم مجلس آینده، مجلس سامورایی ها خواهد بود. مجلس آینده مجلس خدمت است. قطعا خدمت با تقابل شکل نمی گیرد. نمایندگان مجلس از باب همکاری با دولت وارد خواهند شد. البته اگر دولت بخواهد همچنان بر طبل ناکارآمدی خودش بنوازد، طبیعتا نمایندگان اقدامات قانونی را جهت کارآمدکردن دولت به کار خواهند گرفت بنابراین دولت باید آمادگی خودش را برای شرایط جدید نشان دهد و از وضعیت گذشته فاصله بگیرد. ادامه وضعیت گذشته ناکارآمدی را به دنبال دارد و نحوه رأی دادن مردم هم نشان می دهد که شرایط گذشته به شدت، نامطلوب است. ما باید بدانیم مجلس آینده پویا، مطالبه گر و تعاملگرا خواهد بود. برخلاف آن چیزی که برخی ها می گویند مجلس آینده تعارض آمیز عمل می کند، معتقدم خیر این طور نیست. مجلس آینده حل مشکلات مردم را دنبال می کند. حل مشکلات مردم نیز با تقویت دستگاه اجرایی شکل می گیرد، نه با تضعیف آن. حالا باید دید دولت چقدر خودش را با شرایط جدید وفق می دهد تا سال پایانی خودش را با یک کارنامه مفید به پایان برساند.
البته این طور نخواهد بود که مجلس آینده بخواهد منویات دولت را اجرا کند بلکه با هدف کمک به دولت دنبال ریل‌گذاری برای دستگاه اجرایی است. اگر دولت شرایط جدید را درست فهم بکند ما شاهد یک تعامل سازنده بین دولت و مجلس خواهیم بود.
شما خودتان نماینده مجلس هشتم بودید، این سئوال مطرح می شود که مگر چقدر مجلس هفتم، هشتم و نهم توانست آقای احمدی نژاد را به کاری وادار کند که حالا دنبال اجرای این برنامه در سال آخر دولت آقای روحانی است؟
اتفاقا معتقدم مجلس هفتم و هشتم بسیار موفق بودند چون تحرک دولت آقای احمدی نژاد خیلی سریع بود مجلس داشت حرکت دولت را متعادل و تنظیم می کرد. آن زمان دولت برای کار پرعطش بود و همین مسئله موجب می شد که اقدامات عجولانه ای از دولت سر بزند بنابراین آن زمان نقش کنترلی داشت. مجلس هفتم و هشتم در مواردی همچون رأی اعتماد به کابینه و هدفمندی یارانه ها به شدت و قاطع جلوی آقای احمدی نژاد ایستادند. در آن دو دوره یک لحظه مجلس، دولت را رها نکرد و حرکت دولت خیلی فعال و شتابنده را متعادل و تنظیم کرد به همین دلیل قاطعیت مجلس همیشه مورد انتقاد دولت بود. انشاءالله مجلس یازدهم از مجلس هفتم و هشتم قاطع تر و هماهنگ تر و تعاملی تر عمل خواهد کرد. دولت مستقر و دولت آینده بدانند نمایندگان مجلس یازدهم، وکیل الدوله نیستند اما تمام مساعی خودش را برای موفقیت دولت که نتیجه اش موفقیت نظام خواهد بود به کار خواهد گرفت.
اصلاح طلبان و حامیان دولت یک کنایه ای به نیروهای انقلابی و اصولگرای راه یافته به مجلس آینده می زنند و می گویند «مجلس آینده زودتر از خردادماه کارش را شروع کند تا زودتر عالم بشریت را نجات دهند». در واقع آنها این تصور را در ذهن جامعه می خواهند ایجاد کنند که مجلس آینده با نمایندگان انقلابی که دارد ظرف 4 سال کل مشکلات کشور را حل خواهد کرد، آیا این طور است؟
قطعا این تحلیل از موضع ضعف است. مجلس آینده نمی‌تواند همه مشکلات عالم اسلام و کشور را حل کند، البته در آن جهت حتما حرکت خواهد کرد. مجلس آینده برپایه مباحث کارشناسی جهت گیری انقلابی دارد. تلاش آن است که مجلس در دعواهای سیاسی و جناحی وارد نشود و اولویت خودش را طرح مباحث کارشناسی برای حل مشکلات کشور بداند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/315451/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اولین گوشی مون‌دراپ با 2 جک هدفون و نمایشگر اولد 120 هرتز رونمایی شد

آمریکا برای اولین‌بار خلبان هوش مصنوعی را در یک آزمایش هوایی در مقابل انسان قرار داد

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

طوفان نمک کوهنوردیه!

آرنولد از رقابت با استالونه می‌گوید

تهدید خانواده آرمان عبدالعالی به شکایت از فیلم «بی بدن»

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

سردار برای بازی متفاوت رم فیکس شد

لحظات حساس از نجات نوزاد 3 روزه توسط هلال احمر

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

گزارش درآمد سه ماهه متا اعلام شد؛ سقوط 16 درصدی سهام غول فناوری

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

بلد نیس چطوری زهر نیش مار رو بگیره!

بازی جالب حدس چهره با سیدجواد هاشمی

از حواشی ادامه دار یک پلتفرم تا صدرنشینی «محفل»

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

شغل جدید ستاره نیوکسل؛ راننده کامیون!‏

موی چتری به چه صورت هایی می آید؟

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

«صفحه اول اینترنت» برای تمرکز بیشتر بر دیدگاه‌ها، آپدیت شد

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

در تقدیر من جز خدمت به خلق نیست!

«مست عشق» رکورد مخاطب روز نخست اکران را شکست

آخرین خبر از وضعیت بیماری «ترانه علیدوستی»

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

چطور شوهر بی عاطفه ام را درمان کنم؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران