آریا جوان

آخرين مطالب

سینما در انتظار تحویل سالی پررونق اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - صبح نو / دوره اکران نوروزی فیلم‌های سینمایی جزو مهم‌ترین و تاثیرگذار‌ترین زمان اکران برای فیلم‌ها به حساب می‌آید. عید نوروز و عیدفطر به‌عنوان بهترین زمان‌های نمایش فیلم در سینمای ایران همواره مورد اقبال و توجه فیلمسازان بوده‌اند و همیشه بر سر اکران فیلم در این زمان‌ها، رقابت و گاهی تنش‌هایی نیز شکل می‌گیرد. با آغاز تعطیلات نوروز مردم فراغت بیشتری برای تفریحات گوناگون و از جمله رفتن به سینما پیدا می‌کنند. اصولا فیلم‌هایی که منتخب جشنواره فیلم فجر بوده‌اند بلافاصله پس از اتمام جشنواره راهی اکران عید می‌شوند و از 15 اسفندماه اکران خود را آغاز می‌کنند. اکران فیلم در سینماهای ایران از معضلات همیشگی و حل‌نشدنی سینمابوده است که هنوز بهبود نیافته و هیچ ‌کارشناس و متخصصی قادر به ارائه راه حل مناسب و عملی نبوده؛ البته نباید از تلاش معاونت‌های مختلف سینمایی در ارشاد و دولت برای بهبود و ساماندهی این وضع چشم‌‌پوشی کرد اما نتیجه همه اقدامات و دستورالعمل‌ها هنوز به بهبود این اوضاع منجر نشده است. امسال طرح جدید و عجیبی پیشنهاد شد و آن انتخاب فیلم‌ها توسط سرگروه‌های مختلف از طریق قرعه‌کشی بود که عده‌ای موافق این موضوع و عده‌ای دیگر مخالف آن بودند. بحث بی‌عدالتی، مافیا و لابی هم همیشه وجود داشته و در دوران طلایی سینما یعنی عید نوروز و عید فطر و تابستان بیشتر از پیش اوج گرفته و می‌گیرد. تمامی فیلم‌ها برای رسیدن به مرحله پایانی و اکران عمومی باید از شرایطی اعم از تصویب فیلمنامه، جذب سرمایه، تأیید تهیه‌کننده، کارگردان و بازیگران فیلم، دریافت پروانه ساخت، عبور از ممیزی‌های وزارت ارشاد و دریافت پروانه نمایش عبور کنند. همه فیلمسازان و عوامل برای آثارشان زحمت می‌کشند و می‌خواهند فیلم‌شان در شرایطی مساعد با حداکثر مخاطب روی پرده نقره‌ای سینما برود اما عموما این مساله شکل نمی‌گیرد و این موضوع دلایل عمده خود را دارد. به‌طور قطع یکی از عوامل مؤثر در فروش فیلم انتخاب زمان مناسب برای اکران آن به شمار می‌رود؛ گاهی وجود مافیا به تبعیض و ناعدالتی در اکران منجر می‌شود و البته این را هم باید بگوییم که عدالت در اکران فیلم‌ها به این معنا نیست که همه آنها در یک سبد مشترک قراربگیرند و تعداد سالن‌ها و سئانس‌هایی که به آنها اختصاص داده می‌شود، یکسان باشد بلکه هرکدام باید با توجه به ویژگی‌های خود در زمان مناسبی اکران شوند و سالن در اختیار داشته باشند. مشکل اکران در سینمای ایران را نمی‌توان فقط به یک شخص و حتی یک نهاد مشخص الصاق کرد. سینما یک فرایند و تولید جمعی است؛ اکران آثار هم به همکاری جمعی و همراهی با سازندگان فیلم‌ها نیازمند است. در ادامه به معرفی 6 فیلم سینمایی که در نوروز 99 اکران می‌شوند، می‌پردازیم.
شنای پروانه
فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی یکی از فیلم‌های بخش نگاه نو در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر بود که توانست جوایز بسیاری را کسب کند که یکی از آن‌ها سیمرغ بهترین فیلم مردمی بود. محمد کارت، بازیگر و کارگردان مستندساز جوان کشورمان در اولین تجربه ساخت فیلم بلند سینمایی، «شنای پروانه» را مقابل دوربین برده و از حضور رسول صدرعاملی به‌عنوان تهیه‌کننده در این فیلم بهره برد. به نظر منتقدان سه بازیگر این فیلم بازی درخشانی داشتند و طناز طباطبایی و امیر آقایی توانستند جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد و زن جشنواره فیلم فجر را کسب کنند؛ حتی به گفته خیلی از منتقدان و اهالی رسانه جواد عزتی شانس بالایی در دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اول داشت اما از دریافت این جایزه ناکام ماند. داستان این فیلم ماجرای پرفراز و نشیبی دارد به اینگونه‌ که فیلمی از زنی به نام پروانه در فضای مجازی منتشر می‌شود و حالا هاشم، شوهر پروانه و برادرش حجت به دنبال انتقام گرفتن از کسی که این فیلم را منتشر کرده است، هستند؛ اما ماجرا در ادامه شکل دیگری به خود می‌گیرد. با توجه به موفقیت این فیلم در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر گمان می‌رود که این فیلم در اکران عمومی خود نیز بسیار موفق عمل کند. بازیگران «شنای پروانه» عبارتند از: جواد عزتی، طناز طباطبایی، امیر آقایی، پانته‌آ بهرام، علی شادمان، نیره فراهانی، مهدی حسینی‌نیا، ایمان صفا، مه‌‌لقا باقری، نادر شهسواری و آبان عسکری.
خوب، بد، جلف 2: ارتش سری
فیلم سینمایی «خوب بد جلف 2: ارتش سری» به نویسندگی، کارگردان و تهیه‌کنندگی پیمان قاسم‌خانی دنباله‌ای بر فیلم «خوب بد جلف1» با محوریت زوج پژمان جمشیدی و سام درخشانی است. در قسمت دوم این فیلم گروهی اطلاعاتی از آمریکا به ریاست دکتر مدنی و با عضویت فربد به ایران می‌آید تا زیر نظر دونالد ترامپ منابع کیک زرد ایران را نابود کند و برای پوشش از بازیگری سام درخشانی و پژمان جشمیدی استفاده می‌کنند. با توجه به موفقیت قسمت اول این فیلم، احتمال فروش و استقبال بالا از این آخرین ساخته پیمان قاسم‌خانی وجود دارد. حامد کمیلى، ریحانه پارسا، گوهر خیراندیش، فرهاد آییش، امیرمهدى ژوله، مارال فرجاد، على اوجی و شکیب شجره از دیگر بازیگران «خوب بد جلف 2: ارتش سری» هستند. این فیلم تا قبل از تعطیلی سینماها به دلیل شیوع ویروس کرونا حدود1.5 میلیارد تومان فروش داشت.
پسرکشی
«پسرکشی» ششمین فیلم محمدهادی کریمی است که بعد از «کمدی انسانی» در شهرهایی چون تهران، قزوین و کاشان جلوی دوربین رفت.آخرین ساخته محمدهادی کریمی، داستانی معمایی از پیچیدگی‌های روابط خانواده‌ای است که به خاطر یک باور غلط، دهه‌ها دچار بحران هستند. این فیلم جزو رزروی‌هایی بود که در نیمه جشنواره به بخش سودای سیمرغ اضافه شد. بازیگران «پسرکشی» عبارتند از: ژاله صامتی، آرمان درویش، بهاره کیان‌افشار، نسیم ادبی، فرخ نعمتی، گلوریا هاردی، صحرا اسداللهی، زینب قادری و لیلا اوتادی، با حضور لیلا زارع و با معرفی شهناز نصرتی و سهیل قاصدی. داستان این فیلم، کارگردانی و فیلمنامه مشابه اثر قبلی کریمی یعنی «کمدی انسانی» باعث می‌شود اینطور پیش‌بینی شود که این اثر فروش چندانی نخواهد داشت.
لامینور
«لامینور» بیست‌و‌هفتمین فیلم بلند سینمایی داریوش مهرجویی است. مهرجویی «لامینور» را پس از 6 سال دوری از سینما جلوی دوربین برده است.
همه بی‌صبرانه منتظر آخرین ساخته مهرجویی هستند که آیا او با «لامینور» به دوران طلایی خود بازگشته یا فیلمی مانند چند اثر قبلی خود ساخته است که نه منتقدان را راضی کرد نه در گیشه موفق بود.
بازیگران «لامینور» عبارتند از: علی نصیریان، پردیس احمدیه، سیامک انصاری، بیتا فرهی، علی مصفا، مهرداد صدیقیان، بهناز جعفری، کاوه آفاق، امرالله صابری، رضا داودنژاد، دیبا زاهدی، سیامک ادیب و فریماه فرجامی.
لاله
فیلم سینمایی پرحاشیه «لاله» به کارگردانی اسدالله نیک‌نژاد، روایتی از زندگی لاله صدیق، قهرمان رالی و سوارکاری است. ساخت این فیلم سینمایی مدت‌ها پیش آغاز شده بود اما بودجه بالای این فیلم، حاشیه‌های مختلفی برای آن به وجود آورد. در پی این حواشی حتی پای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، وزیر ارشاد و رییس سازمان سینمایی وقت نیز به ماجرا کشیده شد اما بعد از وقفه‌ای طولانی ساخت این فیلم ادامه پیدا کرد و قرار بود در سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر رونمایی شود که این اتفاق رخ نداد. تهیه‌کننده فیلم تورج منصوری است. سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، سینان تازچو نیکی کریمی، سام قریبیان، همایون ارشادی، پیام اینالویی، محمود اردلان، امیرعلی دانایی و محمد صادقی از جمله بازیگران آن هستند. «لاله» اثری بسیار پرحاشیه و پرخرجی بود که نزدیک به یک دهه از ساخت آن می‌گذرد؛ حال با توجه به اینکه هیچ‌ حرف و حدیثی از محتوا این فیلم وجود ندارد، باید دید مخاطب با این اثر چطور برخورد می‌کند و آیا بعد از قریب به 10 سال می‌تواند با تماشاگر سینما به‌خوبی ارتباط برقرار کند یا خیر.
بازیوو
«بازیوو» به کارگردانی امیرحسین قهرایی و تهیه‌کنندگی سیدغلامرضا موسوی در حوزه سینمای کودک و نوجوان ایران تولید شده و اولین نمایش فیلم «بازیوو» در جشنواره کودک و نوجوان اصفهان بود. در خلاصه داستان این اثر آمده است: «ماپان مخترع بازی‌ها و خالق سرزمین «بازیوو» برای نجات سرزمینش از چنگال سیلوس به دنبال پیدا‌کردن قهرمانی از میان بچه‌های زمین است اما ژوبین پسربچه دست و پا چلفتی بدترین انتخاب ممکن برای این کار است.» بازیگران عبارتند از: پژمان بازغی، برزو ارجمند، محمدرضا هدایتی، لیندا کیانی، سحر زکریا، با هنرمندی رضا شفیعی‌جم و با معرفی مجید افشاری و فرانک جلیلی. حضور فیلم کودک و نوجوان در اکران عید اتفاق بسیار خرسندی است که می‌توان به ساخت و اکران این آثار در ایامی طلایی مانند عید نوروز امیدوار شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/315804/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

جنجال هوش مصنوعی؛ تریلر جعلی فیلم جیمز باند با بازی هنری کویل وایرال شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

سلمان: بن افلک جنفیر رو همچین ماه عسلی نبرده بود که من آوردمت!

توصیه بامزه فامیل دور به آقای مجری

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

کار سخت نکونام و کادرفنی استقلال تا 12 اردیبهشت!

از مرحله گروهی حذف شوی، درجا اخراج می‌شوی

صحبت های جنجالی امیرحسین صادقی بازیکن اسبق استقلال

صحبت های حسین گودرزی بازیکن شمس آذر قزوین

آقایی: باید همیشه همینقدر متحد باشیم

استقلال با 11 مهدی‌پور 3 امتیاز گرفت

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ ان‌ ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ربات‌های دوپا گوگل به‌لطف هوش مصنوعی، حالا سریع‌تر و قدرتمندتر از قبل فوتبال بازی می‌کنند

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده/ ویدئو

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

واکنش حسینی مانع از گلزنی بازیکنان شمس آذر شد

مشت‌های گره کرده و شادی سرمستانه ساکت

الهامی: استقلال، پرسپولیس و برزیل تفاوتی ندارند

رونالدو نباشد النصر پنالتی را هم گل نمی‌کند!‏

گل سوم استقلال به شمس‌آذر توسط مرادمند

گل اول مس رفسنجان توسط واسعی

گزارش زنده؛ استقلال 3-0 شمس‌آذر قزوین