«ملکاوان»؛ کاخ متروکهای که عمارت وحشت شد
اجتماعی فرهنگی
بزرگنمايي:
آریا جوان - صبح نو / سریال «ملکاوان» بهعنوان یکی از آثار نمایشی تولید شده درمعاونت برون مرزی صداوسیما که برای اولینبار از شبکه آیفیلم نمایش داده شد، در مدت پخش خود توانست طیف وسیعی از مخاطبان را با خود درگیر و همراه کند. قصه معمایی، شخصیتپردازیهای درست، ریتم مناسب، بازیهای خوب، کارگردانی مسلط و استفاده از ژانر وحشت از جمله دلایلی است که «ملکاوان» را به یکی از سریالهای محبوب و قابل اعتنا در چند سال اخیر تبدیل کرده.
ملکاوان؛ حاصل تلاش هنرمندانی است که در مسیر تجربهگرایی و ارتقای تواناییهای خود در حوزه سریالسازی، راه تکامل هنری را طی میکنند. این سریال به رغم ویژگیها و امتیازهای داستانی و ساختاری، بهدلیل خط اصلی قصه و نحوه پرداخت هنری آن، نمیتوانست از شبکههایی مانند یک و سه پخش شود، چون بدون شک بهدلیل تنوع سلیقهها و دیدگاههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی مخاطبان، با واکنشهایی روبهرو میشد که میتوانست آن را دچار حاشیه و آسیب کرده و با اتهامهایی مانند ترویج خشونت و ایجاد رعبووحشت، آن را تا مرز تعطیلی بکشاند.داستان سریال دراینباره است که مهرداد، همسر مهسا در خارج از کشور، به ظاهر خودکشی کرده است و خانواده او، مهسا، دیگران و پلیس در پی علت مرگ «مهرداد» هستند. در گذشته مهسا و خانواده همسرش، پروژههای مهرداد و کسان دور و نزدیک آنها در داخل و خارج کشور، رازی نهفته است که همه آنها را با اسرارخانه و ملک ملکاوان پیوند میدهد و این طناب گره خورده برای بازگشایی و یافتن حقیقت، پای نیروهای امنیتی را به میان میکشد! سریال پلیسی جنایی «ملکاوان»، مجموعهای با فیلمنامهای تقریباً کامل و چینش فکرشده عناصر درام و داستانسازیهای باورپذیر است که به همت کارگردان آن و تصویرسازیهای تلویزیونی، سینمایی و تجربی و نوگراییهای او و همکارانش، توانسته به سریالی مخاطب پسند تبدیل شود. مجموعه پلیسی - معمایی، خانوادگی و اجتماعی ملکاوان، درکل خوب نوشته و خوب هم اجرا و کارگردانی شده و بازیهای قابل قبولی دارد. فارغ از این نقاط قوت و تمایز ساختاری و تکنیکی، سازندگان این مجموعه با انتخاب یکی از کاخهای قدیمی ایران بهعنوان لوکیشن اصلی سریال، به نوعی این کاخ را احیا و ارزشهای این بنای زیبا و تاریخی رابه مخاطب گوشزد کردند. اطلاع از چگونگی یافتن و انتخاب این کاخ قدیمی و مراحل آمادهسازیاش برای ضبط سکانسهای سریال ملکاوان میتواند شنیدنی و خواندنی باشد. محمد صادقی بهعنوان طراح صحنه و احمد معظمی و محمد مصریپور در مقام کارگردان و تهیهکننده «ملکاوان» در اینباره سخن میگویند.
آقای معظمی، بهعنوان کارگردان اثر بفرمایید که چرا این منطقه را برای فیلمبرداری کار انتخاب کردید؟
بعد از همه مراحل طی شده، در اینترنت جستوجویی در خصوص مشخصات این کاخ انجام دادیم. بعد با مراجعه حضوری و دیدن کاخ مادر، به این نتیجه رسیدیم که این بنای قدیمی دقیقاً همان چیزی است که بهدنبالش هستیم.وی با اشاره به اینکه عوامل سریال دوماهونیم برای تصویربرداری سریال در کاخ مادر مستقر بودهاند خاطرنشان میکند: این کاخ تا 70درصد به آن چیزی که از عمارت ملکاوان در ذهن داشتم نزدیک بود.
چگونه این کاخ را برای لوکیشن سریال انتخاب کردید و ساختمان در چه وضعیتی بود؟
طراحیهای زیادی برای هر سکانس سریال صورت گرفته است. ضمن اینکه وسایل زیادی هم تهیه و در خانه چیده شد.
استفاده از بناهای تاریخی بهعنوان لوکیشن فیلمها و سریالها معمولاً بر اثر بیتوجهی و بیتفاوتی دستاندرکاران و عوامل فنی آثار تصویری به بافت قدیمی این ابنیهها آسیب میرساند که در برخی مواقع، جبران ناپذیر است. آیا در این پروژه هم این مسأله حتی به صورت اندک وجود داشت؟
تمام ملاحظات رعایت و همه ترفندها به کار گرفته شده تا به بافت کاخ مادر کوچکترین آسیبی وارد نشود.
آقای محمد صادقی، کاخ مادر از کجا آمد؟چگونه این کاخ را برای لوکیشن سریال انتخاب کردید و ساختمان در چه وضعیتی بود؟
در مرحله پیش تولید سریال ملکاوان، زمانی را برای انتخاب لوکیشن و موقعیت مناسب و متناسب با فیلمنامه اختصاص دادیم تا یک عمارت متروکه را که به فضای فیلمنامه بخورد، پیدا کنیم. محمد صادقی ادامه میدهد: با گروه تولید و آقای مصریپور، تهیهکننده، تمام مناطق شمال را گشتیم تا در نهایت با پیشنهادی که شد، به چالوس رفتیم و بازبینی نهایی با آقای معظمی انجام شد. ایشان هم شرایط و فضای کاخ را دیدند و پسندیدند و مراحل چیدمان و آکسسوار و ساختن لوکیشنهای سریال را شروع کردیم و مرحله به مرحله جلو رفتیم.
آقای صادقی کاخ چگونه عمارت شد؟
بهطور قطع، برای آمادهسازی کاخ مادر و تبدیلش به لوکیشن سریال ملکاوان تغییراتی در این بنای قدیمی انجام شده تا به فضای اثر و آنچه در ذهن کارگردان و نویسنده بوده، نزدیک شود.طراح صحنه ملکاوان در این خصوص توضیح میدهد: کاخ مادر خالی از سکنه و متروکه بود. تمام فضا را طراحی و چیدمان کردیم. طبق فیلمنامه روی یکی از دیوارها تصویر مادر مهسا را طوری نقاشی کردیم که به زمان گذشته بخورد و در عین حال شبیه خود مهسا نیز باشد.
بهعنوان تهیهکننده یک مقدار از شکلگیری فضاسازی بگویید.
یکسری تخته هم بر روی پنجرهها زدیم تا حالت متروکه بودنش بیشتر شود و آن وحشت و ترس را در صحنههای ترسناک به بیننده القا کند. در کل، تغییراتی اعمال کردیم که بیننده به خوبی فضاسازی مد نظر ما را احساس کند. حالا که سریال به اتمام رسیده به راحتی میتوان دربارهاش صحبت کرد. طرحهایی را که داشتم در جلسهای با کارگردان در میان گذاشتم و پس از تأیید ایشان، شروع به تهیه اکسسوار و ساختوساز کردم. اینگونه نبود که وارد یک مکان آماده و چیده شده شویم، بلکه فضاها با اکسسوار، طراحی و رنگآمیزی آماده میشد. حتی بعضی از لوکیشنها را از پایه ساختیم.
آقای مصریپور، شما بهعنوان تهیهکننده از نحوه انتخاب این منطقه ویژه بفرمایید.
در هنگام نگارش فیلمنامه سریال «ملکاوان» دغدغه داشتیم تا ساختمانی را پیدا کنیم که به عمارت توصیف شده در فیلمنامه نزدیک باشد. یکی از دوستان من ساکن یکی از روستاهای مجاور کاخ مادر در چالوس است. او بود که گفت چنین کاخی وجود دارد و دعوت کرد که بازدیدی از آن داشته باشیم. ابتدا خودم یک سفر یک روزه به چالوس داشتم و کاخ را دیدم و از آن تصاویر و فیلمهایی ضبط کردم. بعد هم بقیه عوامل آمدند و کاخ را دیدند و برای لوکیشن پسندیدند. با مالکان ساختمان وارد مذاکره شدیم و موافقتشان را برای اجاره جلب کردیم.صحنهای را که آشپزخانه آتش میگرفت طوری طراحی و تنظیم کردیم که کوچکترین آسیبی به بافت ساختمان وارد نشود.
-
چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰:۱۴
-
۶ بازديد
-
-
آریا جوان
لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/315863/