آریا جوان

آخرين مطالب

«ملکاوان»؛ کاخ متروکه‌ای که عمارت وحشت شد اجتماعی فرهنگی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - صبح نو / سریال «ملکاوان» به‌عنوان یکی از آثار نمایشی تولید شده درمعاونت برون مرزی صداوسیما که برای اولین‌بار از شبکه آی‌فیلم نمایش داده شد، در مدت پخش خود توانست طیف وسیعی از مخاطبان را با خود درگیر و همراه کند. قصه معمایی، شخصیت‌پردازی‌های درست، ریتم مناسب، بازی‌های خوب، کارگردانی مسلط و استفاده از ژانر وحشت از جمله دلایلی است که «ملکاوان» را به یکی از سریال‌های محبوب و قابل اعتنا در چند سال اخیر تبدیل کرده.
ملکاوان؛ حاصل تلاش هنرمندانی است که در مسیر تجربه‌گرایی و ارتقای توانایی‌های خود در حوزه سریال‌سازی، راه تکامل هنری را طی می‌کنند. این سریال به رغم ویژگی‌ها و امتیازهای داستانی و ساختاری، به‌دلیل خط اصلی قصه و نحوه پرداخت هنری آن، نمی‌توانست از شبکه‌هایی مانند یک و سه پخش شود، چون بدون شک به‌دلیل تنوع سلیقه‌ها و دیدگاه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و خانوادگی مخاطبان، با واکنش‌هایی روبه‌رو می‌شد که می‌توانست آن را دچار حاشیه و آسیب کرده و با اتهام‌هایی مانند ترویج خشونت و ایجاد رعب‌و‌وحشت، آن را تا مرز تعطیلی بکشاند.داستان سریال دراین‌باره است که مهرداد، همسر مهسا در خارج از کشور، به ظاهر خودکشی کرده است و خانواده او، مهسا، دیگران و پلیس در پی علت مرگ «مهرداد» هستند. در گذشته مهسا و خانواده همسرش، پروژه‌های مهرداد و کسان دور و نزدیک آن‌ها در داخل و خارج کشور، رازی نهفته است که همه آن‌ها را با اسرارخانه و ملک ملکاوان پیوند می‌دهد و این طناب گره خورده برای بازگشایی و یافتن حقیقت، پای نیروهای امنیتی را به میان می‌کشد! سریال پلیسی جنایی «ملکاوان»، مجموعه‌ای با فیلمنامه‌ای تقریباً کامل و چینش فکرشده عناصر درام و داستان‌سازی‌های باور‌پذیر است که به همت کارگردان آن و تصویرسازی‌های تلویزیونی، سینمایی و تجربی و نو‌گرایی‌های او و همکارانش، توانسته به سریالی مخاطب پسند تبدیل شود. مجموعه پلیسی - معمایی، خانوادگی و اجتماعی ملکاوان، درکل خوب نوشته و خوب هم اجرا و کارگردانی شده و بازی‌های قابل قبولی دارد. فارغ از این نقاط قوت و تمایز ساختاری و تکنیکی، سازندگان این مجموعه با انتخاب یکی از کاخ‌های قدیمی ایران به‌عنوان لوکیشن اصلی سریال، به نوعی این کاخ را احیا و ارزش‌های این بنای زیبا و تاریخی رابه مخاطب گوشزد کردند. اطلاع از چگونگی یافتن و انتخاب این کاخ قدیمی و مراحل آماده‌سازی‌اش برای ضبط سکانس‌های سریال ملکاوان می‌تواند شنیدنی و خواندنی باشد. محمد صادقی به‌عنوان طراح صحنه و احمد معظمی و محمد مصری‌پور در مقام کارگردان و تهیه‌کننده «ملکاوان» در این‌باره سخن می‌گویند.
آقای معظمی، به‌عنوان کارگردان اثر بفرمایید که چرا این منطقه را برای فیلمبرداری کار انتخاب کردید؟
بعد از همه مراحل طی شده، در اینترنت جست‌وجویی در خصوص مشخصات این کاخ انجام دادیم. بعد با مراجعه حضوری و دیدن کاخ مادر، به این نتیجه رسیدیم که این بنای قدیمی دقیقاً همان چیزی است که به‌دنبالش هستیم.وی با اشاره به اینکه عوامل سریال دو‌ماه‌و‌نیم برای تصویربرداری سریال در کاخ مادر مستقر بوده‌اند خاطرنشان می‌کند: این کاخ تا 70‌درصد به آن چیزی که از عمارت ملکاوان در ذهن داشتم نزدیک بود.
چگونه این کاخ را برای لوکیشن سریال انتخاب کردید و ساختمان در چه وضعیتی بود؟
طراحی‌های زیادی برای هر سکانس سریال صورت گرفته است. ضمن اینکه وسایل زیادی هم تهیه و در خانه چیده شد.
استفاده از بناهای تاریخی به‌عنوان لوکیشن فیلم‌ها و سریال‌ها معمولاً بر اثر بی‌توجهی و بی‌تفاوتی دست‌اندرکاران و عوامل فنی آثار تصویری به بافت قدیمی این ابنیه‌ها آسیب می‌رساند که در برخی مواقع، جبران ناپذیر است. آیا در این پروژه هم این مسأله حتی به صورت اندک وجود داشت؟
تمام ملاحظات رعایت و همه ترفندها به کار گرفته شده تا به بافت کاخ مادر کوچکترین آسیبی وارد نشود.
آقای محمد صادقی، کاخ مادر از کجا آمد؟چگونه این کاخ را برای لوکیشن سریال انتخاب کردید و ساختمان در چه وضعیتی بود؟
در مرحله پیش تولید سریال ملکاوان، زمانی را برای انتخاب لوکیشن و موقعیت مناسب و متناسب با فیلمنامه اختصاص دادیم تا یک عمارت متروکه را که به فضای فیلمنامه بخورد، پیدا کنیم. محمد صادقی ادامه می‌دهد: با گروه تولید و آقای مصری‌پور، تهیه‌کننده، تمام مناطق شمال را گشتیم تا در نهایت با پیشنهادی که شد، به چالوس رفتیم و بازبینی نهایی با آقای معظمی انجام شد. ایشان هم شرایط و فضای کاخ را دیدند و پسندیدند و مراحل چیدمان و آکسسوار و ساختن لوکیشن‌های سریال را شروع کردیم و مرحله به مرحله جلو رفتیم.
آقای صادقی کاخ چگونه عمارت شد؟
به‌طور قطع، برای آماده‌سازی کاخ مادر و تبدیلش به لوکیشن سریال ملکاوان تغییراتی در این بنای قدیمی انجام شده تا به فضای اثر و آنچه در ذهن کارگردان و نویسنده بوده، نزدیک شود.طراح صحنه ملکاوان در این خصوص توضیح می‌دهد: کاخ مادر خالی از سکنه و متروکه بود. تمام فضا را طراحی و چیدمان کردیم. طبق فیلمنامه روی یکی از دیوارها تصویر مادر مهسا را طوری نقاشی کردیم که به زمان گذشته بخورد و در عین حال شبیه خود مهسا نیز باشد.
به‌عنوان تهیه‌کننده یک مقدار از شکل‌گیری فضاسازی بگویید.
یکسری تخته هم بر روی پنجره‌ها زدیم تا حالت متروکه بودنش بیشتر شود و آن وحشت و ترس را در صحنه‌های ترسناک به بیننده القا کند. در کل، تغییراتی اعمال کردیم که بیننده به خوبی فضاسازی مد نظر ما را احساس کند. حالا که سریال به اتمام رسیده به راحتی می‌توان درباره‌اش صحبت کرد. طرح‌هایی را که داشتم در جلسه‌ای با کارگردان در میان گذاشتم و پس از تأیید ایشان، شروع به تهیه اکسسوار و ساخت‌و‌ساز کردم. اینگونه نبود که وارد یک مکان آماده و چیده شده شویم، بلکه فضاها با اکسسوار، طراحی و رنگ‌آمیزی آماده می‌شد. حتی بعضی از لوکیشن‌ها را از پایه ساختیم.
آقای مصری‌پور، شما به‌عنوان تهیه‌کننده از نحوه انتخاب این منطقه ویژه بفرمایید.
در هنگام نگارش فیلمنامه سریال «ملکاوان» دغدغه داشتیم تا ساختمانی را پیدا کنیم که به عمارت توصیف شده در فیلمنامه نزدیک باشد. یکی از دوستان من ساکن یکی از روستاهای مجاور کاخ مادر در چالوس است. او بود که گفت چنین کاخی وجود دارد و دعوت کرد که بازدیدی از آن داشته باشیم. ابتدا خودم یک سفر یک روزه به چالوس داشتم و کاخ را دیدم و از آن تصاویر و فیلم‌هایی ضبط کردم. بعد هم بقیه عوامل آمدند و کاخ را دیدند و برای لوکیشن پسندیدند. با مالکان ساختمان وارد مذاکره شدیم و موافقت‌شان را برای اجاره جلب کردیم.صحنه‌ای را که آشپزخانه آتش می‌گرفت طوری طراحی و تنظیم کردیم که کوچکترین آسیبی به بافت ساختمان وارد نشود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/315863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می شود؟

علاقه شدید «لیلا حاتمی» به سبک فیلمسازی پدرش

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

گل اول آاس رم به میلان توسط مانچینی