آریا جوان

آخرين مطالب

چرا کناره گیری مهاتیر مهم است؛ چه تاثیری بر آینده منطقه ما دارد؟ نگاه سیاسی

  بزرگنمايي:

آریا جوان - رایزن یکم سابق ایران در مالزی گفت: مالزی از نظر سیاست خارجی در سال های اخیر به ایران نزدیک بوده اما انتظار می رود با کنار رفتن مهاتیر محمد در این رویکرد تجدید نظر شود.

مهاتیر محمد دو سال بعد از اینکه قدرت را در مالزی به دست گرفته بود؛ از نخست وزیری کناره گرفت و نامه استعفایش را برای پادشاه مالزی فرستاد که البته با آن موافقت شد. او در نود و چهارسالگی کماکان به عنوان چهره ای محبوب و جهانی شناخته می شود که عملکرد درخشانی در مالزی داشته. از سوی دیگر مهاتیر محمد تلاش داشت تا مالزی نقش پررنگی در جهان اسلام بازی کند. او به تهران نزدیک بود و این نزدیکی، اخیرا باعث مشکلاتی در داخل مالزی شده بود. روابط ماهاتیر با کشورهای عربی دیگر هم در ماه های گذشته به شدت تحت تاثیر نزدیکی او به ایران و ترکیه بود. با محسن روحی صفت رایزن یکم سابق ایران در مالزی در مورد اتفاقات پیش روی این کشور بعد از استعفای نخست وزیر کهنه کار آن به گفنگو نشستیم:
مهاتیر محمد سیاستمدار کهنه کاری است که استعفای او چندان قابل پیشبینی نبود. به هرحال او یکی از شناخته شده ترین چهره های اسیایی است که هم در میان مردم کشورش و هم در میان مردم دیگر کشورها محبوبیت دارد. اقتصاد مالزی خودش را مدیون اصلاحات او می داند و حالا او به عنوان کسی که به نوعی معمار مالزی نوین شناخته می شد، کنار رفته است. چرا این اتفاق افتاد؟
ماهاتیر محمد در انتخابات سال 2018 در ائتلاف با انور ابراهیم به صورت 50+ 1 آراء را به دست آورد و بعد از مدت ها مجددا نخست وزیر شد. بر اساس این ائتلاف از اول هم قرار بود که در دو سال اول مهاتیر محمد نخست وزیر باشد و برای دو سال دوم، انور ابراهیم قدرت را به دست بگیرد. اما اختلاف در ائتلاف باعث شد که این روند انجام نشود و سر اخر استعفای مهاتیر محمد مطرح شود. به دلیل این اختلافات یک دو دستگی در جامعه مالایی به وجود آمد. همانطور که می دانید، پیش از این یک حزب اکثریت و قدرت را در دست داشت و بعد این حزب نتوانست در انتخابات سال 2018 اکثریت پارلمان را بگیرد و برای همین قدرت به ائتلاف مهاتیر محمد و انور ابراهیم تفویض شد. این پیروزی واقعا برای این حزب شکننده بود.
مهاتیر محمد تلاش زیادی کرد تا با انور ابراهیم به یک توافق و نتیجه ای برسد، اما اختلافاتی که در درون حزب خود مهاتیر محمد وجود داشت، باعث شد که او دست به استعفا بزند. با این حال او البته از سوی پادشاه مالزی به عنوان نخست وزیر موقت این کشور انتخاب شده و باید منتظر ماند و دید که چه اتفاقاتی قرار است در پی این حوادث بیفتد.
با کناره گیری مهاتیر محمد چه حوادثی در انتظار اسیا و جهان اسلام است؟ او سعی داشت که از مالزی کشوری تاثیر گزار در میان کشورهای مسلمان بسازد. به ویژه امسال او به نحوی به جنگ با عربستان رفت و کشورهای مسلمان را به دور خود جمع کرد که این عمل برای سعودی ها گران تمام شد. حالا کنار رفتن او از قدرت چه تفاوتی در این وضعیت ایجاد می کند؟
باید دید اتفاقات در مالزی چطور پیش می رود. الان دو اتفاق در این زمینه ممکن است بیفتد که یا انتخابات زودهنگام برگزار شده و جایگزین مهاتیر محمد انتخاب می شود و یا احزاب پارلمان برای معرفی نخست وزیر آینده دست به کار می شوند. اینکه چه کسی سر آخر نخست وزیر خواهد شد آینده مالزی را تعیین می کند و از الان زود است که پیش بینی کنیم نخست وزیر بعدی از نظر سیاسی راه مهاتیر محمد را پیش می گیرد و یا طور دیگری عمل می کند.
مالزی یک قدرت اقتصادی در اسیا است و از این نظر قابل توجه است. به نظر نمی رسد که هر کس دیگری هم که جای مهاتیر محمد بیاید، این وضعیت تغییری کند. اما مسئله ای که هست این است که رشد اقتصادی در جهان کند شده و چین و مالزی و سنگاپور و... هم شرایط مشابهی را تجربه می کنند. اما از نظر سیاست خارجی به نظر می رسد که تغییراتی در راه باشد.
به نظر می رسد که سیاست اقای مهاتیر محمد به شدت معطوف به بیرون بود و به دنبال تاثیر گذاری در فضای بین الملل بود. تکلیف این نوع از سیاست چه خواهد شد؟
به نظر می رسد که یکی از معدود تغییراتی که بعد از مهاتیر محمد ایجاد شود، همین مساله سیاست خارجی باشد. در دوره قبل از انتخابات 2018 و روی کارامدن مهاتیر محمد، تمرکز مالزی به روابط با سعودی ها و کشورهای عربی نزدیک به آن بود. این موضوع حتی باعث افزایش افراطی گری در مالزی شد. مهاتیر محمد وقتی دوباره بر سرکارآمد تلاش کرد تا با ایجاد رابطه با ایران یک تعادلی در سیاست خارجی خود ایجاد کند. در مورد اخیر او بیشتر به سمت ایران، ترکیه و قطر متمایل شد که سعودی ها را عصبانی کرد. به نظر می رسد با کناره گیری مهاتیر محمد قطار سیاست خارجی مالزی به ریل سابق خود برگردد و روابط با کشورهای عربی در اولویت قرار بگیرد.
در ماه های اخیر و با بالا گرفتن تحریم ها به نظر می رسید که ایران تلاش دارد تا با بهبود روابط با مالزی سدی مقابل تحریم های امریکا ایجاد کند. البته این پروژه حالا به نظر نیمه تمام می رسد. نظر شما در مورد این اتفاقات چیست؟
تکلیف مهاتیر محمد در مقابل بسیاری از مسائل روشن تر از دولت های دیگر مالزی بود. مالزی هم با چین رابطه خوبی دارد و هم با الات متحده . همزمان هم مثلا در خصوص فلسطین مواضع روشنی دارد و سمت رژیم صهیونیستی یا امریکا نیست. با این حال این کشور از نظر سیاسی قدرتی نیست که بتواند مقابل تحریم بایستد. همانطور که او گفته بود، مالزی به هر حال مجبور شد از تحریم های امریکا پیروی کند در صورتی که این خلاف میل مهاتیر محمد بود. مالزی در آن حدی نیست که مستقیما با امریکا سرشاخ شود . ممکن است فعالان اقتصادی دو کشور برنامه های غیر رسمی مثلا برای دور زدن تحریم ها داشته باشند اما این موضوعات چیزی نیست که از سوی دولت مالزی دنبال شود. اما نه دولت مهاتیر محمد و نه دولت دیگری در مالزی به صورت علنی و اشکار نمی تواند به تحریم های ایالات متحده تن ندهد و این موضوع امری حتمی است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/316158/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقاضا برای هدست ویژن پرو اپل رو به کاهش است

مایکروسافت حجم آپدیت‌های ماهانه ویندوز 10 را به‌شدت کاهش داد

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

جو بایدن لایحه «فیلترینگ یا فروش تیک تاک» را امضا کرد؛ مدیرعامل پلتفرم چینی: جایی نمی‌رویم

قیمت HDD سیگیت و وسترن دیجیتال افزایش یافت

فرار خنده دار کروکودیل از رویارویی با سگ

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم

تو این همه خواستگار یواشکی داشتی؟!

آرایش سحر دولت‌شاهی در «افعی تهران» دردسرساز شد!

بوی عجیبی داره بلالش چی زدین بهش؟

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

نگرانی امیرعبداللهیان از سرکوب دانشجویان آمریکایی

نامه وزیر دفاع به قالیباف

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

سامسونگ شارژر جدید 50 واتی USB PD خود با دو پورت Type-C را معرفی کرد

کلیپی زیبا از شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!

حمله دلفین‌ها به گله موتوماهیان

تولد عجیب‌ترین توله سگ دنیا که همه را حیرت‌زده کرد

ظهر بارانی در حرم مطهر رضوی

تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت