آریا جوان

آخرين مطالب

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار گردشگری

  بزرگنمايي:

آریا جوان-

برترین‌ها: رونق سفر‌های داخلی از جذابیت‌های فصل بهار و تعطیلات سال نو است. جا‌های دیدنی ایران در بهار فراوان است و به هر جهت جغرافیایی که سفر کنید، از حال‌وهوای بهاری آن منطقه لذت خواهید برد.

در این مطلب ما کوله‌بارمان را به قصد ماجراجویی در جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار بسته‌ایم و برای آمدن سال نو روزشماری می‌کنیم. اگر شما هم مثل ما در بهار راهی جنوب هستید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این مطلب را بخوانید تا از گوشه‌وکنار این منطقه از ایران بیشتر بدانید. با برترین‌ها همسفر شوید تا در کنار هم از این ماجراجویی لذت ببریم.

امیدواریم که ویروس کرونا که ناخوانده وارد کشور عزیزمان شده تا رسیدن نوروز از کشورمان برود تا با خیال راحت سفرهای نوروزی را شروع کنیم.

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

در این مطلب به کدام مناطق ایران خواهیم رفت؟

دزفول| شوشتر| شوش| اهواز| آبادان| بندر گناوه| بندر بوشهر| بندرعباس| چابهار| جزیره‌های توریستی خلیج فارس

1. دزفول، از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

دزفول از شهر‌های تاریخی و از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار است و مقصد جذابی برای شیفتگان تاریخ تمدن ایران است.

مهم‌ترین ویژگی دزفول در صنعت گردشگری، ارزش تاریخی سازه‌های مختلف این شهر در کنار جاذبه‌ها طبیعی آن است. دزفول شهر آجری ایران با قدمتی 5 هزار ساله است و بافت قدیمی آن را سازه‌های باستانی مختلفی همچون ساباط (گذرگاه‌های سرپوشیده)، حمام، پل و... که همگی از آجر ساخته شده‌اند، پر کرده‌اند.

در ادامه شما را با جا‌های دیدنی دزفول، موزه آجری ایران، آشنا خواهیم کرد.

  • آسیاب‌های آبی دزفول

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

یکی از تماشایی‌ترین جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار سازه‌های تاریخی دزفول، از جمله سازه‌های آبی این شهر به روی رودخانه دز است. این سازه‌ها که نشان از تمدن شهرنشینی باستانی در ایران هستند، زمان ساسانی روی رودخانه دز ساخته شده‌اند و امروزه بازمانده‌های این بنای تاریخی بیشتر یادگار بازسازی‌های دوران صفوی و قاجار هستند. در جنوب تفرجگاه ساحل علی‌کله، در کنار پل قدیمی دزفول و زیر پل جدید شهر می‌توانید قسمت‌های باقی مانده از سازه آبی دزفول را در فصل بهار و هوای معتدل این شهر ببینید.

آدرس: رودخانه دز، خیابان ساحلی

  • پل قدیمی دزفول

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

بنای پل قدیمی دزفول، هم‌دوره با سازه‌های آبی این شهر است و در زمان شاپور اول ساسانی ساخته و در دوره‌های صفوی و پهلوی بازسازی شده است. پل قدیمی روی رودخانه دز بنا شده و شرق و غرب شهر را به هم متصل می‌کند و در زمان ساسانی راهی میان جندی شاپور و سرزمین بین النهرین بوده است. برای بقای پل رفت‌وآمد اتومبیل روی آن ممنوع شده است و می‌توانید پیاده‌روی آرامش‌بخشی را روی یکی از قدیمی‌ترین پل‌های جهان تجربه کنید.

آدرس: رودخانه دز، خیابان ساحلی

  • حمام کرناسیان

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

موزه مردم‌شناسی مهد تاریخ در هر شهر است و این‌بار در دزفول این موزه در بنای قدیمی حمام کرناسیان است و می‌توانید از چگونگی زندگی گذشتگان و مشاغل قدیمی اطلاعات خوبی به‌دست آورید. حمام کرناسیان با نمای آجری و سقف‌های قوس‌دار از دوران زندیه در دزفول به‌جامانده است و می‌توانید در بافت تاریخی شهر به سراغ آن بروید.

آدرس: خیابان ساحلی (حاشیه رود دز)، محله کرناسیان

  • مسجد جامع

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

قدیمی‌ترین مسجد دزفول در زمان ساسانی ساخته و در دوران حکومت صفوی و قاجاری بازسازی شده است. در این مسجد با صحن بزرگ، شبستان، ستون‌ها، سقف‌های گنبدی زیبا و... روبه‌رو خواهید شد و از این تماشای معماری سنتی و اسلامی و تبلور هنر کاشی‌کاری لذت خواهید برد.

آدرس: میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی شمالی، کوچه مسجد جامع

  • خانه تاریخی سوزنگر

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

خانه تاریخی سوزنگر یکی دیگر از سازه‌های تاریخی در شهر آجری دزفول است که از زمان قاجار تا امروز باقی‌مانده است. خلاقیت هنر معماری و استفاده از آجر در ساخت بنا را می‌توانید در خانه تاریخی سوزنگر تماشا کنید. در‌های چوبی به کمک زیبایی این عمارت دو طبقه آمده‌اند و نمای آجری آن را تماشایی‌تر کرده‌اند.

آدرس: میدان امام خمینی، خیابان طالقانی، کوچه شهدا

  • خانه تاریخی تیزنو

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

خانه تاریخی تیزنو یکی دیگر از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار است که برای بازید از آن باید به بافت قدیمی دزفول بروید. به رسم بافت قدیمی دزفول، آجر از مصالح اصلی این خانه است که در زمان صفوی ساخته و در دوران قاجار بازسازی شده است. ایوان‌های اصلی و فرعی، شبستان، اتاق‌ها و... از بخش‌های این خانه قدیمی است که در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

آدرس: محله قلعه، ضلع شرقی میدان اصلی، خیابان ساحلی

  • قنات قمش چوقابافان

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

علاوه بر بافت آجری، قدمت حفر قنات نیز از دیگر ویژگی‌های دزفول است. قنات قمش چوقابافان از جا‌های دیدنی دزفول است که در کنار رود دز واقع شده است و امروزه با نور‌های رنگی زیبایی مسیر طول و دراز آن را دیدنی کرده‌اند. قمش نوعی قنات است که از آب رود دز تغذیه می‌شده است و برعکس سایر قنات‌ها به‌وسیله ذخایر آب‌های زیرزمینی، آب مصرفی مردم را تامین نمی‌کرده است.

آدرس: خیابان طالقانی، پشت بقعه سید محمود، جنب مسجد شیدانه امام رضا (ع)

  • شهر باستانی گندی شاپور

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

مابین دزفول و شوشتر، در روستای شاه آباد، بقایایی از سازه‌های باستانی یافت شده است که به عقیده بعضی از باستان‌شناسان، بازمانده‌های شهر «گندی شاپور» یا «جندی شاپور» است. این شهر در دوران ساسانی و در زمان حکومت «شاپور یکم» بنا شده و اولین شهر متمدن باستانی است که دانشگاه در آن احداث شده است. گفته می‌شود که ایرانیان در کنار دانشگاه پزشکی، بیمارستانی نیز تاسیس کرده و با کمک پزشکان ایرانی، هندی و یونانی، شهر گندی شاپور را به مهد علم پزشکی و شهر سلامتی تبدیل کرده‌اند.

آدرس: جاده دزفول به شوشتر، مسیر منتهی به روستای شاه آباد

  • آرامگاه یعقوب لیث صفاری

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

در روستای شاه آباد دزفول، مقبره‌ای با گنبد مخروطی و دندانه‌ای خواهید دید که آرامگاه یعقوب لیث صفاری، از حامیان پاسداشت زبان فارسی است. یعقوب لیث صفاری موسس سلسله صفاریان بود. شکست خلیفه عباسی و احیای فرهنگ استفاده از زبان خالص فارسی از کار‌های مهم وی در تاریخ دزفول است.

آدرس: جاده دزفول به شوشتر، مسیر منتهی به روستای شاه آباد

  • تفرجگاه‌های رودخانه دز

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

رود دز یکی از جاذبه‌های طبیعی دزفول است که تفرجگاه‌هایی همچون علی‌کله، پارک ساحلی دولت و... در اطراف خود دارد. در سفر به دزفول، در حاشیه رود طویل دز، تفرجگاه‌های ساحلی با امکاناتی همچون رستوران، تجهیزات ورزش‌های دریایی و... پذیرای شما هستند.

آدرس: رودخانه دز، تفرجگاه‌های ساحلی

  • روستای پامنار

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

روستای پامنار یکی از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار است که در دامنه‌های زاگرس، با فاصله‌ای نزدیک به 45 کیلومتر از مرکز دزفول واقع شده است. رود‌های دز و کرخه این روستا را سرسبز کرده‌اند و به همین دلیل این روستای کوهستانی یکی از مناطق خوش‌آب‌وهوای اطراف دزفول محسوب می‌شود. غروب روستای پامنار و شب‌های ستاره‌بارانش در بین گردشگران بسیار محبوب است. بنای «قلعه شاداب» و یک گورستان باستانی از جاذبه‌های تاریخی این روستا هستند. بعد از گشت در روستای پامنار، تماشای دریاچه شهیون یا همان دریاچه سد دز را در حوالی آن از دست ندهید.

آدرس: جاده شهیون بعد از روستای بیشه بزان، روستای اسالم، مسیر منتهی به روستا (مسیر سمت چپ)

  • دریاچه شهیون

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

دریاچه شهیون یا همان دریاچه سد دز، از ارتفاعات الیگودرز و اراک پر آب می‌شود و در همسایگی شمال غربی روستای پامنار واقع شده است. مساحت این دریاچه 6 هزار هکتار است و چند جزیره کوچک و بزرگ در سطح آن دیده می‌شود. مساحت بزرگ‌ترین جزیره دریاچه در حدود 60 هزار متر مربع است و درختان متنوعی این جزایر را سبز کرده‌اند. از جانداران ساکنان جزیره می‌توان به روباه، خرگوش، کبک و... اشاره کرد. همچنین قزل‌آلای رنگین‌کمانی از ماهی‌های دریاچه شهیون است.

آدرس: جاده شهیون بعد از روستای بیشه بزان، جاده منتهی به دریاچه

  • آبشار شوی

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

آبشار شوی با لقب آبشار نیاگارای ایران شناخته می‌شود. این آبشار از ارتفاعات رشته‎ کوه زاگرس سرچشمه می‌گیرد و درنهایت به دریاچه شهیون می‌رسد. همچنین آبشاری دیگر در نزدیکی این آبشار با نام سنگ مار یا همان شوی دوم، قبل از رسیدن به شوی پیش روی شما سبز می‌شود و برای جابه‌جایی میان این دو آبشار، به 15 دقیقه زمان نیاز دارید.

آدرس: جاده منتهی به شهیون، جاده خاکی منتهی به آبشار، 100 کیلومتری شمال غربی دزفول

  • صوفی احمد

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

اگر می‌خواهید طبیعت ناب دزفول را ببینید، باید به سمت شمال شهرستان، بخش شهیون حرکت کنید تا درون دره‌ای سرسبز و بسیار تماشایی، به روستای صوفی احمد برسید. در این روستای خوش‌آب‌وهوای کوهستانی، آرامگاه صوفی احمد واقع شده است و به همین دلیل نام این روستای کوهستانی با نام آرامگاه یکی شده است.

آدرس: جاده شهیون، مسیر فرعی منتهی به روستای حسن آقا، روستای دارک، دره‌ای در منطقه بوسونک

  • دره کول خرسان

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

یکی از جاذبه‌های مرموز دزفول دره کول خرسان است که به «دره ارواح» نیز مشهور است. این منطقه کوهستانی از جنس رشته کوه زاگرس است و مختص طبیعت‌گرد‌های حرفه‌ای است و هرگز بدون راه‌بلد نباید سراغش بروید. برای رسیدن به کول خرسان باید آماده پیاده‌روی طول‌ودرازی باشید و علاوه بر لذت از مسیر بکر منتهی به این تنگه، احتیاط را برای پیشگیری از خطر‌های احتمالی همچون سقوط سنگ رعایت کنید.

ماجراجویی در تنگه کول خرسان که ارتفاع قسمتی از دیواره‌های آن به 200 متر هم می‌رسد، بسیار مهیج است و طبیعت شما را به تماشای چشمه، رود و آبشار در این تنگه دعوت می‌کند و معمولا به‌واسطه وجود چشمه‌ها، جریان حیات‌بخش آب در این تنگه وجود دارد. این منطقه در شمال دزفول واقع شده است، در نهایت به دریاچه شهیون می‌رسد و یکی از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار است.

آدرس: جاده شهیون، روستای بیشه بزان، مسیر پیاده‌روی منتهی کول خرسان

  • دره توبیرون

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

اگر می‌خواهید طبیعتی خنک و منحصربه‌فرد را در جغرافیای جنوبی دزفول تجربه کنید، باید به بخش سردشت در شمال شرق آن و دره توبیرون بروید. دره توبیرون با هوای خنک کوهستانی و جریان کم‌عمق آب، دمایی بسیار پایین‌تر از دزفول دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی مهم برای روز‌های گرم سال است. زیبایی این دره با وجود درختان و خزه‌های سرسبز و پیاده‌روی در جریان لطیف آب در ذهنتان ثبت خواهد شد. از خنکای این دره و حال خوب آن به‌عنوان یکی از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار لذت ببرید.

آدرس: جاده دزفول به سردشت، مسیر پیاده‌روی منتهی دره توبیرون


2. شوشتر

شهر متمدن و باستانی شوشتر یکی از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار است که در استان خوزستان واقع شده است. این شهر به سازه‌های آبی خود مشهور است و با تماشای آثار تمدن شهری این منطقه، به هوش مهندسی ایرانیان در گذشته پی خواهیم برد. ماجراجویی در پایتخت سازه‌های آبی جهان می‌تواند بهاری لذت‌بخش برایتان بسازد.

  • سازه‌های آبی شوشتر

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

سازه‌های آبی شوشتر نشانگر هوش مهندسی ایرانیان در آب‌رسانی شهری است و مهم‌ترین آثار تاریخی و باستانیان ایران از زمان هخامنشیان تا ساسانیان محسوب می‌شود. این شاهکار مهندسی و باستانی ایران در فهرست میراث یونسکو ثبت شده است و از نقاط قوت گردشگری در شوشتر محسوب می‌شود. سازه‌های آبی شوشتر، حاصل نظم و پیسوستگی، پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشار‌ها و تونل‌ها برای آب‌رسانی در شهر باستانی شوشتر بوده است.

بدون شک قلم در توصیف شکوه این سازه باستانی و مهندسی ایرانی ناتوان است و تنها چشم قادر به درک قدمت تمدن شهرنشینی در شوشتر خواهد بود. پس حتما این سازه‌های آبی را در فهرست جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار و روز‌های نوروز قرار دهید تا بیشتر از تاریخ پر رمز و راز این سرزمین بدانید.

آدرس: میدان 15 خرداد، خیابان شریعتی

  • قلعه سلاسل شوشتر

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

قلعه سلاسل شوشتر از بنا‌های تاریخی و به جامانده از زمان هخامنشی است. حیاط، آشپزخانه، سربازخانه، شبستان، حمام و... از بخش‌های اصلی این قلعه بزرگ بوده که امروزه قسمت‌های کمی از آن‌ها باقی‌مانده است.

آدرس: ساحل رود کارون، نزدیک پل آزادگان و مسجد مستوفی

  • مسجد جامع شوشتر

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

مسجد جامع شوشتر از قدیمی‌ترین مساجد ایران است که مهم‌ترین ویژگی معماری آن، ستون‌های قطور و سقف گنبدی آن است. گفته می‌شود که این بنای ساخته شده از سنگ و آجر، مربوط دوران امام حسن عسگری است.

آدرس: میدان پاسداران، بلوار علامه شیخ شوشتری، خیابان مسجد جامع


3. شوش

اگر شیفته ماجراجویی در بنا‌های تاریخی و باستانی ایران هستید، باید سری به شوش در جنوب ایران و در استان خوزستان بزنید. گفته می‌شود که قدمت پیدایش آن 4 هزار سال پیش از میلاد تخمین زده شده است. در این شهر بنا‌هایی رازآلودی خواهید دید که حس کنجکاوی شما را تقویت می‌کند.

  • زیگورات چغازنبیل

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

زیگورات چغازنبیل یکی دیگر از بنا‌های تاریخی ارزشمند در شوش است که از دوران عیلامی به یادگار مانده است. این عبادتگاه در فهرست میراث بونسکو ثبت شده است و نشانی از تمدن دوره عیلامی است. این بنای هرمی‌شکل طبقه به طبقه از مساحتش کم می‌شود و همه این طبقات از کف زمین ساخته شده و هیچ کدام روی هم قرار نگرفته‌اند. در این بنای باستانی قدیمی‌ترین تصفیه‌خانه جهان برای آب‌رسانی واقع شده است و این تصفیه خانه از آب رود کرخه تغذیه می‌شده است.

آدرس: بزرگراه اهواز به شوش، فرعی قبل از شهر شاوور، بعد از روستای شیخ علی اصغر، روستای خماط

  • آرامگاه دانیال نبی

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

گنبد دندانه‌ای و مخروطی شهر آرامگاه دانیال نبی، نمادی از معماری منحصربه‌فرد شهر باستانی شوش است. آرامگاه دانیال نبی از مراکز مذهبی ثبت شده در فهرست آثار ملی ایران است و طراحی آن شامل سردر و حیاط، سازه اصلی، گنبد مخروطی و بقعه است.

آدرس: خیابان امام خمینی، خیابان کاشانی، روبه‌روی قلعه شوش، ساحل شرقی رودخانه شاوور

  • قلعه شوش

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

در حوالی آرامگاه دانیال نبی، قلعه‌ای تاریخی و ذوزنقه‌شکلی وجود دارد که توسط باشناس فرانسوی به‌نام «ژاک دمورگان» ساخته شده است. این قلعه اقامتگاه سایر باستان‌شناسان در شوش بوده است و با استفاده از آجر‌های به جامانده از تخریب قسمتی از کاخ آپادانای شوش و چغازنبیل، با طرحی از معماری قرون وسطایی بنا شده است.

آدرس: خیابان طالقانی، نزدیک به موزه شوش

  • موزه شوش

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

موزه شوش مملو از آثار تاریخی به‌دست آمده از کاوش‌های این شهر باستانی است که در نزدیکی قلعه شوش و تپه باستانی «آکروپل» واقع شده است. بسیاری از آثار کشف شده این تپه باستانی را می‌توانید در موزه شوش ببینید.‌ای موزه چهار سالن اصلی دارد که به آثار تاریخی دوران پیش از تاریخ، عیلامی، هخامنشی، اشکانی و دوران اسلامی می‌پردازد.

آدرس: خیابان امام خمینی، نزدیک به تپه باستانی آکروپل


4. اهواز

اهواز از شهر‌های خونگرم جنوب است و حال‌وهوای آن در آغاز سال نو و روز‌های بهار، برای هر مسافری دل‌چسب خواهد بود. اهواز یا همان شهر پل‌های ایران را می‌توانید در لیست جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار قرار بدهید و تعطیلات سال نو را با سفری فراموش‌نشدنی در خاک استان خوزستان سپری کنید. در ادامه به جا‌های دیدنی اهواز می‌رویم و از پتانسیل گردشگری این شهر تاریخی و اصیل برایتان می‌گوییم.

  • مهم‌ترین پل‌های اهواز

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

پل سفید مثل نگینی در میان سازه‌های شهر اهواز می‌درخشد و از ویژگی‌های جذاب آن نورپردازی در شب است. این پل هلالی 80 سال قدمت دارد و از شرق تا غرب کارون کشیده شده است.

پل سیاه از دیگر جاذبه‌های اهواز روی جریان کارون است که با شروع راه‌اندازی راه‌آهن ساخته شد و مسیر رفت‌وآمد قطار‌ها از روی رود کارون محسوب می‌شود.

پل طبیعت اهواز مسیر ارتباطی دو پارک زیبا و توریستی شهر یعنی «لاله» و «پارک ساحلی» است. این پل با نام «کیانپارس» هم شناخته می‌شود و 500 متر طول دارد. یکی از لذت‌های اهوازگردی، پیاده‌روی یا نشستن روی نیمکت‌های پل طبیعت و تماشای دورنمای اهواز، یکی از محبوب‌ترین جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار است.

آدرس: بلوار ساحلی، بستر رود کارون

  • رود کارون

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

در میان جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، اهواز و رود کارونش را از قلم نیندازید. بدون شک یکی از جاذبه‌های اصلی اهواز، این رود همیشه پرخروش است که از میان شهر می‌گذرد و نبض زندگی را احیا می‌کند. ارتفاعات زردکوه بختیاری و جریان رود‌های چهارمحال و بختیاری از منابع تغذیه اصلی رود کارون است. این رود از گذشته تا امروز، پاتوق اهوازی‌ها برای شب‌نشینی در این سرزمین جنوبی بوده است و در بسیاری از روز‌های تاریخی تلخ و شیرین ایران، رود کارون سهیم بوده است.

آدرس: بلوار ساحلی

  • آبشار مصنوعی اهواز

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

اهوازگردی بدون لذت وقت‌گذارنی در حاشیه آبشار مصنوعی اهواز که در واقع پل هفتم این شهر است، کامل نخواهد شد. این آبشار از بزرگ‌ترین آبشار‌های مصنوعی خاورمیانه است و نورپردازی رنگارنگ و جذاب آن شب‌های اهواز را خواستنی‌تر کرده است.

آدرس: بلوار ساحلی، پارک ساحلی

  • کاروانسرای معین التجار

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

کاروانسرای معین التجار از جاذبه‌های تاریخی اهواز است که از زمان قاجار تا به امروز، روبه‌روی رود کارون جا خوش کرده است. تاجر جنوبی اهل اهواز، این بنا را سازگار با اقلیم گرم شهر ساخته است.

آدرس: ساحل شرقی رود کارون، نرسیده به میدان شهدا

  • خانه ماپار

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

عمارت آجری ماپار از بنا‌های قدیمی اهواز است که در زمان پهلوی اول ساخته شده است. این بنا با معماری جذاب ایرانی، در‌های چوبی و شیشه‌های رنگی شما را محو زیبایی خود می‌کند. مساحت خانه ماپار در حدود 500 متر است و در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. طعم یک غذای لذیذ جنوبی را در رستوران این مجموعه از دست ندهید.

آدرس: خیابان خوانساری جنوبی، بین خیابان شهید جهانیان و خیابان کافی

  • کلیسای سورت مسروپ

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

کلیسای کوچک سورت مسروپ با نمایی سفیدرنگ از زمان پهلوی در اهواز واقع شده است. این بنای مذهبی توسط یکی از کارمندان ارمنی شرکت نفت به نام «ترداد داویدیان» در خیابان شهید مصطفایی امروز ساخته شده است.

آدرس: خیابان شهید مصطفایی، ابتدای خیابان موسوی

  • آرامگاه علی‌بن مهزیار اهوازی

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

بقعه مهزیار اهوازی از یاران امام رضا (ع)، یکی از بنا‌های مهم مذهبی در اهواز است. علی‌بن مهزیار با تغییر دین خود از مسیحیت به اسلام، مسجدی در شهر ساخت و بعد از مرگش این مسجد به آرامگاه این عالم دینی تبدیل شد و این مکان مذهبی و تاریخی، تا امروز تقدس خاصی در بین اهالی اهواز داشته است.

آدرس: ساحل شرقی کارون، خیابان نهج البلاغه

  • دانشکده سه‌گوش اهواز

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

معماری سه‌گوش دانشکده ادبیات اهواز، این بنا را به یکی از جاذبه‌های شهری تبدیل کرده است. این بنای مثلثی در طول تاریخ کاربردی‌های متفاوتی داشته و در نهایت به دانشکده ادبیات و علوم انسانی اهواز تبدیل شده است. امروزه می‌توانید در حاشیه غربی رود کارون از تماشای نمای بیرونی این سازه لذت ببرید. قوس‌های هنرمندانه، ستون‌های بلند، هنر آجرکاری و کاشی‌کاری از ویژگی‌های معماری این سازه خاص اهواز است.

آدرس: میدان مولوی، خیابان فلسطین

  • موزه هنر‌های معاصر

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

در طول سفرتان به جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار و ماجراجویی در اهواز، موزه هنر‌های معاصر این شهر را از دست ندهید. در این ساختمان دو طبقه می‌توانید آثار هنرمندان امروز جنوب ایران را ببینید و لذت ببرید.

آدرس: ساحل شرقی کارون، بین پل نادری و پل هشتم

  • موزه خراطی

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

صنایع چوبی حاصل دست هنرممندان اهوازی را می‌توانید در موزه خراطی این شهر تماشا کنید. آثار هنرمندان بومی اهواز، در اولین موزه خراطی ایران، با ظاهری هنرمندانه و مملو از خلاقیت قرار گرفته‌اند.

آدرس: میدان 15 خرداد، خیابان انقلاب، بعد از خیابان مصطفی خمینی شمالی


5. آبادان

آبادان یکی از شهر‌های جذاب جنوبی ایران در حوالی خلیج فارس است که بنا‌های تاریخی تماشایی همچون مسجد رنگونی‌ها دارد. در ادامه به جاذبه‌های این شهر در فهرست جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار اشاره خواهیم کرد.

  • مسجد رنگونی‌ها

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

مسجد رنگونی‌ها متفاوت‌ترین بنا را در میان مساجد ایران دارد و نشانی از معماری ایرانی در آن نخواهید دید. معماری خاص هندی، این بنا را در شهر متمایز کرده است و ساخت آن مربوط به دوران قاجار است. این مسجد در موقعیت مکانی صفر مرزی و در کنار رود تاریخی و پهناور اروند، در جنوب غربی ایران واقع شده است. این رود به شط العرب هم شناخته می‌شود و در مرز ایران و عراق جا خوش کرده است. چهار گنبد کوچک، دو مناره، ستون، پنجره‌های گنبدی‌شکل، نقش‌ونگار‌های برجسته، گچ‌بری و... از ویژگی‌های مسجد رنگونی‌ها در آبادان است. امروزه آثار موزه اسناد خطی و تاریخی را می‌توانید در این مسجد مشاهده کنید.

آدرس: خیابان امام، روبه‌روی انبار دارویی پالایشگاه، جنب اروند رود

  • موزه آبادان

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

موزه آبادان یکی از قدیمی‌ترین موزه‌های ایران است که از معماری آرامگاه دانیال نبی الهام گرفته شده است. آثاری از دوران پیش از تاریخ تا زمان قاجار را می‌توانید در این موزه تماشا کنید.

آدرس: محله بوآرده شمالی، فلکه سینما نفت، خیابان 15 احمدآباد، نزدیک به دانشکده نفت

  • سینما نفت آبادان

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

آبادان شهر سینما‌های تاریخی ایران است و سینما نفت آبادان یکی از این بنا‌ها است. این سینما پیش از جنگ جهانی دوم در شهر آبادان ساخته شده و با نام «سینما تاج» در بین مردم معرفی شده است. معماری این سینما برگرفته از شمایل یک شیر نشسته است.

آدرس: محله بوآرده جنوبی، فلکه سینما نفت

  • کلیسای گاراپت و مسجد بهبهانی‌ها

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

کلیسای گاراپت از بنا‌های مذهبی در آبادان است که از زمان پهلوی در خیابان زند واقع شده است. نکته جالب این کلیسا، همسایگی آن با مسجد بهبهانی‌ها است و در واقع در این منطقه از آبادان می‌توانید صلح دو دین اسلام و مسیحیت را در معماری شهری ببینید.

آدرس: میدان انقلاب، بلوار معلم، ابتدای خیابان طالقانی (زند سابق)


6. بندر گناوه

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

بندر گناوه بازار خرید پر رونق جنوب ایران است و میزبان مسافرانی است که شیفته خریدگردی هستند. علاوه بر بازار‌های خرید، در این بندر می‌توانید بسیاری از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار را پیدا کنید و یک ماجراجویی جذاب در حوالی خلیج فارس را تجربه کنید. در گناوه تپه‌های باستانی فراوانی همچون «تپه شاه ناصری»، «تپه تل چیتو»، «تل مهد حیدر» و «تل گوری» وجود دارند که به دوران‌های ساسانی و تاریخی پس از اسلام تعلق دارند و اشیای گران‌بهای تاریخی بسیاری از این مناطق به دست آمده است.

  • بازار بندر گناوه

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

بازار بندر گناوه از بازار‌های اصلی حاشیه خلیج فارس و از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار است. در این بازار پررونق می‌توانید اجناسی همچون لباس، لوازم آرایشی و بهداشتی، وسایل برقی، مجموعه سیسمونی، ظروف و... را با قیمتی مناسب تهیه کنید و از تنوع کالا‌های این بازار لذت ببرید.

آدرس: بلوار پاسداران، خیابان آزادی


7. بندر بوشهر

بندر بوشهر از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار است که با بنا‌های تاریخی از گردشگران پذیرایی می‌کند. بوشهر آب‌وهوای مطلبوبی در فصل بهار دارد و یکی از زیباترین ساحل‌های طلایی خلیج فارس را در این بندر می‌توانید ببینید.

  • عمارت گلشن

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

در محله قدیمی بهبهان بوشهر، با فاصله کمی از دریا، عمارت تاریخی گلشن واقع شده است. پنجره‌ها و سقف‌های چوبی از ویژگی‌های معماری این عمارت است. این عمارت قاجاری با 170 سال قدمت، از جا‌های دیدنی بوشهر در مناطق ساحلی این شهر است که نسیم‌های دریایی مهمان آن هستند.

آدرس: خیابان خلیج فارس، جنب پارک باسیدون

  • کوه نمکی جاشک

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

از جاذبه‌های طبیعی و شگفت‌انگیز بندر بوشهر، کوه نمکی جاشک است که حاصل هنر دست طبیعت در اقیلم خاص مناطق اطراف خلیج فارس است. این گنبد نمکی میان شهرستان‌های دیر و دشتی واقع شده است، به همین دلیل با نام گنبد دشتی هم شناخته می‌شود. جاشک از بزرگ‌ترین کوه‌های نمکی خاورمیانه است که ظاهری زیبا با بلور‌های نمکی لایه لایه دارد. وجود غار‌ها و آبشار‌ها در کنار بلور‌های خاص این کوه نمک، زیبایی منحصربه‌فردی به آن بخشیده است.

آدرس: بندر دیر، 144 کیلومتری جنوب شرق بندر بوشهر

  • موزه دریانوردی

ساختمان کلاه فرنگی این موزه تا پایان جنگ جهانی دوم، به‌عنوان سرکنسول‌گری انگلستان کاربرد داشته است. امروزه این بنای تاریخی به موزه دریانوردی ایران تبدیل شده و انواع ماشین‌های نظامی دریایی را در این موزه می‌توانید از نزدیک ببینید. از جذابیت‌های موزه دریانوردی بوشهر، کشتی تاریخی پرسپولیس است که نخستین ناو جنگی ایران محسوب می‌شود.

آدرس: محله بهمنی، جاده سبزآباد


8. بندرعباس

علاوه بر نیمه دوم سال، در روز‌های اول بهار که هنوز خورشید فرصت آتش‌پراکنی پیدا نکرده نیز، می‌توانید به بندرعباس سفر کنید. این شهر با جاذبه‌های دیدنی خود در حاشیه خلیج نیلگون فارس، پذیرای شما در روز‌های آغاز سال نو خواهد بود. در ادامه نگاهی به جاذبه‌های گردشگری بندرعباس از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار خواهیم داشت.

  • معبد هندو‌ها

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

یکی ار جا‌های دیدنی جنوب در شهر بندرعباس، معبد هندوها، بنایی بازمانده از تاریخ دوران قاجار است. این بنا با نام پرستشگاه بت‌گوران هم شناخته می‌شود. معماری این بنا به سبک هندی نزدیک است و جذابیت خاصی را در خاک بندرعباس پدید آورده است.

آدرس: بلوار امام خمینی، بین خیابان بهادر شمالی 2 و بلوار شهید بهشتی

  • آب‌گرم گنو

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

در شمال شرقی بندر عباس با فاصله‌ای در حدود 35 کیلومتر، یکی از جاذبه‌های طبیعی منطقه به نام آب‌گرم گنو را می‌توانید بیابید. این آب‌گرم با املاح معدنی مفیدی همچون گوگرد و سولفات، یکی از مراکز درمانی طبیعی در محدوده بندرعباس محسوب می‌شود در کوه‌های گنو واقع شده است. در طول سفرتان به جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، می‌توانید از استخر‌های آب‌گرم این منطقه برای استراحت و درمان استفاده کنید.

آدرس: شمال شرق بندرعباس، جاده سیرجان - بندرعباس

  • دره داماش

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار

دره داماش بندرعباس یکی از زیباترین دره‌های گردشگری در لیست جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار محسوب می‌شود. رودخانه‌ای در این دره جریان دارد که از کوه‌های «هماگ» تغذیه می‌شود و این دره را به بهشتی دیدنی تبدیل کرد است.

آدرس: جاده بندرعباس به سیرجان، شهرستان سیاهو، جاده فرعی روستای سیخوران


9. چابهار

چابهار یکی از زیباترین بندر‌های خلیج فارس در استان سیستان و بلوچستان است و نامش نشانگر آب‌وهوای مطلوب و بهاری آن در جنوب ایران است. پدیده‌های زمین‌شناسی در این منطقه شما را شگفت‌زده خواهد کرد و مثل بسیاری از مناطق حوالی خلیج فارس، این بندر خاکی جادویی دارد و شما را جذب خود خواهد کرد. در ادامه چند جاذبه معروف آن را به شما معرفی خواهیم کرد تا فهرست جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار را تماشایی‌تر کنیم.

  • گل‌فشان

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

یکی از عجیب‌ترین جا‌های دیدنی چابهار پدیده گل افشان در اطراف این شهرستان است. در این منطقه تپه‌های کوچکی وجود دارد که مثل آتشفشان می‌جوشند و طغیان می‌کنند، اما به جای مذاب، گل از درون خود به سطح زمین پرتاب می‌کنند. این پدیده زمین شناختی با مواد نیمه مایع و جامد طوسی رنگ خود، مرموزترین جاذبه چابهار است که از معروف‌ترین آن‌ها گل‌فشان دشت تنگ است.

آدرس: 100 کیلومتر شرق چابهار، جاده تنگ

  • کوه‌های مینیاتوری

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

کوه‌های مریخی یا همان مینیاتوری یکی از جاذبه‌های تماشایی چابهار است که جنسی رسوبی و شمایلی مخروطی دارند. علاوه بر خاکستری، رنگ سرخ هم در زیبایی این کوه‌ها تاثیر بسیاری دارد و به دلیل تشابه رنگ این کوه به خاک سرخ مریخ، با این سیاره هم‌نام شده است.

آدرس: 50 کیلومتری چابهار، جاده روستای گواتر

  • تالاب لیپار

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

تالاب صورتی لیپار یکی دیگر از جا‌های دیدنی مسیر روستای گواتر است که با رنگ جذاب خود و مجموعه‌ای از پرندگان همچون فلامینگو، حواصیل، تیهو و... یکی از رویایی‌ترین مناظر منطقه چابهار است.

آدرس: 50 کیلومتری چابهار، جاده روستای گواتر

  • روستای درک

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

روستای درک جایی است که کویر و دریا با هم صلح می‌کنند و زیباترین تصویر دنیا را در خاک جنوبی ایران به نمایش می‌گذارند. تصور کنید طلوع و غروب چنین ساحلی چه تضاد زیبایی دارد. روستای درک یا همان کنارک در بخش زرآباد شهرستان کنارک در 50 کیلومتری چابهار واقع شده و از تماشایی‌ترین جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار است.

آدرس: شهرستان کنارک، بخش زرآباد، جاده فرودگاه کنارک


10. جزایر ایران در خلیج فارس

از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، جزایر مختلف خلیج فارس است که در بین گردشگران نوروزی بسیار طرفدار دارد. جزیره کیش، قشم، هنگام و هرمز از پر مسافرترین جزایر جنوبی است و در ادامه به جا‌های دیدنی هرکدام اشاره خواهیم کرد.

  • جزیره کیش

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

کیش از محبوب‌ترین جزایر خلیج فارس است که جاذبه‌های گردشگری و تفریحی بسیاری دارد و بهترین هتل‌های و اقامتگاه‌های ایران در این جزیره شعبه دارند. باغ پرندگان و پارک دلفین‌ها، خانه مردم‌شناسی بومیان کیش در محله سفین قدیم، شهر زیرزمینی کاریز در حوالی میدان المپیک و... از جاذبه‌های دیدنی جزیره کیش است. همچنین در این جزیره می‌توانید تفریح‌های مهیجی همچون غواصی، جت اسکی، پاراسل، اسکی روی آب و... را تجربه کنید. دوچرخه‌سواری، تور سافاری و پارک آبی از دیگر امکانات رفاهی و تفریحی کیش محسوب می‌شود.

  • جزیره قشم

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

قشم از جزایر جادویی و بزرگ آب‌های خلیج فارس است که جاذبه‌های محبوب زمین‌شناسی در خاک این جزیره واقع شده است. دره ستارگان، تنگه چاهکوه، جنگل حرا، دره تندیس‌ها، بندر لافت، جزایر ناز و... از جا‌های دیدنی جزیره قشم محسوب می‌شود. همچنین مسافران این جزیره می‌توانند با کشتی‌های مسافربری، وارد جزیره‌های هنگام و هرمز شوند و جنوب‌گردی خود را در آب‌های خلیج فارس کامل کنند.

  • جزیره هنگام

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

جزیره هنگام از زیباترین جزایر خلیج فارس در 2 کیلومتری جنوب شرقی قشم است که خرچنگ‌ها، ماهی‌ها، دلفین‌ها و دیگر انواع آبزیان را به آب‌های خود دعوت می‌کند. در این جزیره کوچک می‌توانید در بازار‌های رنگارنگ و جمع‌وجور محلی چرخی برنید و یک خریدگردی جذاب جنوبی را تجربه کنید. این جزیره به ساحل‌های جادویی‌اش مشهور است؛ ساحل نقره‌ای و ساحل درخشان آن در شب با انعکاس نور آبی، شما را محو زیبایی خود خواهد کرد.

  • جزیره هرمز

جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار، مارکوپولو در مسیر خلیج فارس

جزیره سرخ‌رنگ هرمز، سرزمین جادویی خلیج فارس و از جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار است که جاذبه‌های آن با 72 کانی مختلف رنگ شده‌اند. قلعه پرتغالی‌ها، الهه نمک، ساحل سرخ، ساحل لاک پشت‌ها، دره رنگین‌کمان، غار رنگین‌کمان، کوه برفی، ساحل فرش، دره مجسمه‌ها و... از جاذبه‌های جزیره هرمز است که مثل افسانه‌های کهن شما را به دنیایی تخیلی در خاک جادویی جنوب می‌برد.

در آخر

سفر به جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار به یکی از لذت‌بخش‌ترین ماجراجویی‌های زندگیتان تبدیل خواهد شد. از همین امروز تا دیر نشده برای روز‌های نوروز برنامه‌ریزی کنید تا در فروردین‌ماه به یک گردشگر ماجراجو در خاک جنوبی ایران تبدیل شوید. پیشنهاد شما برای سفر به جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار چیست؟ اگر این پیشنهاد‌ها در فهرست ما نبود، ما مشتاقیم که نقشه جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار را با شما کامل کنید. برای ما از ایده‌های سفر به جا‌های دیدنی جنوب ایران در بهار بنویسید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/320387/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

یک گوزن در حال جویدن و بلعیدن یک مار

مبارزه نفس‌گیر دو زرافه

لحظه جذاب و تماشایی خارج شدن پروانه از پیله‌اش

تکنیک جالب یک شتر برای بالا رفتن از تپه شنی

گوناگون/ با عجایب هستی بیشتر آشنا شوید؛ جانوری آبی با بادبانی کوچک

لحظه هیجان‌انگیز برخورد رعدوبرق با آب رودخانه!

آیا تا به حال خرچنگی را در حال وزنه‌برداری دیده‌اید؟

غافلگیری و سکوت جگوار هنگام شکار طعمه خود

اولین بازی "ریما رامین‌فر" در قاب تلویزیون

سرمربی رم در فصل آینده مشخص شد

قهرمانان غیرمنتظره؛ چه کسی باور می‌کرد!

رکورد خاص ذوب‌آهن شکست!

برترین پاس های کلیدی هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

سالم الدوساری، موثرترین بازیکن لیگ قهرمانان

ترکیب تیم ملی فوتسال برای بازی با افغانستان مشخص شد

با کبودی دور چشم خداحافظی کنید

انتقاد جدی ربیعی از بازگشت گشت ارشاد؛ واقعا درک نمی‌کنم چرا جامعه را به تقابل می‌کشانید؟

امیر سلیمانی: تجهیزات جدیدی به نیروی زمینی ارتش الحاق می‌شود

پیام مقامات آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

بزرگترین آبشار جهان در جنگل بارانی گویان

لحظه پیوستن روباه مادر به توله‌اش در ولنجک تهران

مشاهده پلنگ نر در منطقه حفاظت‌شده دربند مشکول

بلعیده شدن یک سنجاب توسط یک مرغ دریایی

ساحل سیاه ایسلند یکی از غیرمعمول‌ترین ساحل‌های جهان

لحظه تیک آف از فرودگاه میامی از نمای کابین خلبان

حمل و نقل دلهره آور ریلی در هند

تسهیلات وزارت ارشاد در برگزاری برخی کنسرت ها

فامیل بازی و آشنا بازی نداریم!

داماد گرفتنش هم دردسره

واکنش وزیر فرانسوی به جدایی کیلیان امباپه از پار‌ی‌سن‌ژرمن

رکورد دست‌نیافتنی رئال

بهترین گل‌های هفته لیگ قهرمانان اروپا

آذرباد: این اتفاق را در عمرم ندیده‌ بودم!

هاشمی‌ نسب: به جای دخالت، از حق استقلال دفاع کنید

کریم باقری و محمد خاکپور در حال تمرین

عامل حذف سیتی حتی یک دقیقه هم بازی نکرد!

لونین: اکنون همه من را می شناسند

جودوکاران ایرانی امروز راهی هنگ کنگ خواهند شد

میرزازاده بهترین فرنگی‌کار سال 2023 آسیا شد؛ درستکار بهترین مربی

رحیم‌پور ازغدی: این اولین‌بار است که اسرائیل تودهنی می‌خورد

اژه‌ای خطاب به مسئولان قضائی: تلاش خود را در جهت امنیتِ روان، جان و مال مردم معطوف دارید

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

گوناگون/ گورهای شگفت‌آور

سرقت ذخیره غذایی یک سنجاب توسط خرس سیاه

مگه تو کلئوپاترایی انقدر عروسیت طول می‌کشه!

فیلم‌های سینمایی تلویزیون در آخرین روز‌های فروردین

شوخی «نون خ» با تابلوهای روزشمار اتمام پروژه